Dat is wel een antwoord op je vraag. Primaten zijn als de dood voor slangen. Dat is een biologisch feit. http://news.nationalgeogr(...)10-snake-evolve.htmlquote:Op zaterdag 13 september 2008 13:29 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Of is dit een toelichting aan je mening....
Dat maakt het nog geen feit, dat de slang 'de grootste vijand' van de mens is.quote:Op zaterdag 13 september 2008 18:18 schreef slakkie het volgende:
[..]
Dat is wel een antwoord op je vraag. Primaten zijn als de dood voor slangen. Dat is een biologisch feit. http://news.nationalgeogr(...)10-snake-evolve.html
Hiermee geef je eigenlijk aan dat iedereen die gelooft maar denkt dat God bestaat en dat het nergens op gebaseerd is. JIJ DENKT dat er een God is, maar zeker zijn kan je niet, aangezien God zich niet uit. En er is geen manier om met God te communiceren, behalve d.m.v. bidden en dat is one-way-traffic. Niet te verifieren dus.quote:Op zaterdag 13 september 2008 15:15 schreef STORMSEEKER het volgende:
Inderdaad: JIJ DENKT.![]()
Maar wat denkt God? God heeft de mensen een tijd gesteld waarin de mens maar moet bewijzen dat ze zichzelf beter kunnen regeren dan God (wat natuurlijk niet lukt).
Zolang deze ''proefperiode'' voortduurt grijpt God niet in.
Waar wordt duidelijk dat dit allemaal een plan is van God, of dat mensen die plan bedacht hebben in zijn naam? Wie heeft ooit gevalideerd dat God dit plan heeft goedgekeurd, of heeft gezegd. "I'm God and I approve this message". Nergens. Of.. is het verwoord in de Bijbel, een boek geschreven door mensen en is kan door 10 verschillende lezers op 10 verschillende manieren uitgelegd worden. Er is buiten de Bijbel om geen bewijs dat God een plan heeft.quote:Zou hij dat wel doen zou het geen eerlijke en objectieve proef zijn. Daarbij zou de mens kunnen denken dat ze het wel goed doen (met de stiekeme wonderlijke hulp van boven dus). Gek genoeg zijn er evengoed mensen die dat denken, maar die moeten maar eens goed om zich heen kijken dan.
Als voor God en de engelen meer dan duidelijk en onomstotelijk is vastgesteld dat de mens zichzelf gewoon niet kan regeren en wanneer mensen genoeg de kans hebben gehad voor hem te kiezen, dan komt het einde voor dit samenstel met al haar ellende en wordt er een einde aan gemaakt.
Het lijkt voor ons mensen soms allemaal zo simpel: ''oh God kan toch wel even dit of dat zo flatsen of doen en zus of zo'' maar er zit een heel plan achter en mensen zijn nogal eens geneigd hun eigen problemen belangrijker te vinden dan die van een ander of zelfs de rest van de wereld en hun eigen ideeen beter dan die van God.
Versteld staan doe ik nog dagelijks, door wetenschappelijk onderzoek en de resultaten, door zaken waar ik van sta te kijken, hoe kunnen mensen zo dom zijn? Waarom onderzoeken ze dat? Elke keer als ik naar ted.com ga en een talk bekijk sta ik versteld.quote:Wie staat er tegenwoordig nog versteld van iets? Bellen op 20000 km afstand, landen op de maan, GPS systemen, kernproeven..zouden de keiharde sceptici van tegenwoordig wel door wonderen overtuigd raken? Ik weet het niet zo stellig...
De aarde is geen wonder, eerder toeval, of nog gedurfder, onoverkomelijk. Er zijn simulaties van wetenschappers die aantonen dat een willekeurig zonnestelsel binnen X miljoen cq miljard jaar een planeet "ontwikkeld" die genoeg water bevat om leven mogelijk te maken en zich in de "inhabitable zone" van dat zonnestelsel bevind (dat wil zeggen, een plek ver genoeg van de zon waardoor het water niet verdampt en niet te ver weg van de zon waardoor het water permanent bevroren is). Receipe for life.quote:De aarde is een wonder op zich, elk nieuw leven is een wonder op zich, alles wat de bijbel beschrijft is bijzonder, daarbij is er zoals gezegd een reden voor. JIJ concludeert dat er DUS dan maar geen God is, maar dat is nergens op gebaseerd.
Hier sta ik ook versteld van, selectief zijn met betrekking tot je geloof. Zeggen dat wonderen kunnen plaatsvinden, zonder enige willekeur, maar 19 eeuwen lang hebben er geen wonderen plaatsgevonden..quote:Ik geloof ook niet in wonderen van het vaticaan oid als je dat bedoelt. Toen de laatste apostelen stierven hielden de wonderlijke gaven ook op. Dat is dus al rond de eerste eeuw.
Dat hoef ik niet te doen, laat de biologie en evolutie je maar overtuigen. Dit wordt verder door de wetenschap/biologen onderschreven, dat jij het niet wilt aannemen is mij verder een rotzorg.quote:Op zaterdag 13 september 2008 18:24 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat maakt het nog geen feit, dat de slang 'de grootste vijand' van de mens is.
Tenzij dit goed onderbouwd wordt, overtuig me maar.......
quote:Second, the monkeys with the sharpest eyesight tend to be those who live in greatest proximity to venomous snakes. About 60 million years ago, primates had branched into two groups: the Old World monkeys and apes (including us) and the lemurs of Madagascar. Around the same time, venomous — as opposed to constricting — snakes appeared in Africa and Asia. (Of all the predators of modern primates, snakes were the first to appear, about 100 million years ago.)
The Old World monkeys then branched again about 35 million years ago, when some went to South America and became the New World monkeys. The Old World monkeys and apes were the ones most exposed to venomous snakes, and of the three major primate groups, the Old World monkeys and apes have the best vision.
You might chalk this up to coincidence, but what if you learned that the Malagasy lemurs have the least complex visual systems of the primates, and that venomous snakes have never lived in Madagascar? New World monkeys, in the meantime, have been exposed to venomous snakes on and off and on again for the past 60 million years, and the quality of their eyesight is better than that of lemurs but more variable than that of Old World monkeys and apes.
And so the idea that the need to detect and avoid snakes contributed to the evolution of our vision fits into a rather neat picture. The hypothesis draws further support from what we know about the evolution of raptors: Eagles that specialize in eating snakes have larger eyes — resulting in greater visual acuity — than eagles that don’t.
The snake detection hypothesis also explains why New World and Malagasy monkeys are not nearly as terrified of snakes as their Old World counterparts. Consider the observations made nearly 100 years ago by the British scientists P. Chalmers Mitchell and R. I. Pocock, when they carried writhing snakes into a roomful of caged monkeys and lemurs. The lemurs were unperturbed, and the South American monkeys showed some fear. But the Old World monkeys “bolted panic-stricken, chattering loudly and retreating to their boxes or as high up as possible in the larger cages.” The baboons jumped back, and the chimpanzees began to scream, “all keeping their eyes fixed on the snakes.”
No wonder “Snakes on a Plane” hit a nerve. (Not to mention the story of Eve and the Serpent.) There’s a deep connection between snakes and primates, one that may have shaped who we are — and how we see — today.
Correction: The above article about snakes’ influence on primate development mischaracterizes a primate group at one point. Malagasy lemurs are prosimians, not monkeys.
Lynne A. Isbell is a professor of anthropology at the University of California, Davis.
Ben je nou serieus...........quote:Op zaterdag 13 september 2008 20:28 schreef slakkie het volgende:
[..]
Dat hoef ik niet te doen, laat de biologie en evolutie je maar overtuigen. Dit wordt verder door de wetenschap/biologen onderschreven, dat jij het niet wilt aannemen is mij verder een rotzorg.
Overigens, google op snakes primates en je komt zat zaken tegen die de angst voor slangen verklaart:
http://www.nytimes.com/20(...)tml?pagewanted=print
[..]
Neuh, dat is meer iets wat de Vulgaat ons heeft gebracht, geloof ik.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:33 schreef Arcee het volgende:
Hoewel algemeen wordt aangenomen dat het een appel was, toch?
[..]
Mwah, dat weet ik niet. Het beeld wat Genesis schetst, lijkt wel alsof de man wordt geschapen tussen alle dieren, dat de mens als kroon op die schepping wordt geschapen, en dat God dan ziet dat de man eenzaam tussen al die pracht en praal zit. Waarop Hij in Genesis 2:18 bedenkt dat het toch niet goed is voor de man om alleen te zijn.quote:Op zaterdag 13 september 2008 15:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
Wie weet wat de reden verder was, maar hoe dan ook, God kwam niet pas ineens op het lumineuze idee om voor de mens ook maar een partner te maken. Dat blijkt uit alles.
Als Adam aan de drank was geraakt vanwege zijn eenzaamheid (quote:Op zondag 14 september 2008 13:39 schreef Haushofer het volgende:
Mwah, dat weet ik niet. Het beeld wat Genesis schetst, lijkt wel alsof de man wordt geschapen tussen alle dieren, dat de mens als kroon op die schepping wordt geschapen, en dat God dan ziet dat de man eenzaam tussen al die pracht en praal zit. Waarop Hij in Genesis 2:18 bedenkt dat het toch niet goed is voor de man om alleen te zijn.
Ah! Aha!! Het hele doel van de aarde, de hele reden voor het formeren ervan was bewoond te worden door mensen.quote:(Jesaja 45:18) Want dit heeft Jehovah gezegd, de Schepper van de hemelen, Hij, de [ware] God, de Formeerder van de aarde en de Maker ervan, Hij, die haar stevig heeft bevestigd, die haar niet louter voor niets heeft geschapen, die haar geformeerd heeft om ook bewoond te worden: „Ik ben Jehovah, en er is geen ander.
Al bij het formeren was duidelijk dat mensen zouden gaan wonen op de aarde.quote:(Handelingen 17:26) En hij heeft uit één [mens] elke natie van mensen gemaakt om op de gehele oppervlakte der aarde te wonen, en hij heeft de bestemde tijden en de vastgestelde grenzen van de woonplaats der [mensen] verordend,
Schapen?quote:Dat is gelijk ook een aardige verklaring voor de dominantie van de man; oorspronkelijk was het wellicht niet het plan om de vrouw te schapen,
Ook dat was om aan te geven dat de man het hoofd van het gezin zou zijn.quote:(1 Korinthiërs 11:7)
7 Want een man behoort zijn hoofd niet gedekt te hebben, daar hij Gods beeld en heerlijkheid is; maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. 8 Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man; 9 en, wat meer zegt, de man werd niet ter wille van de vrouw geschapen, maar de vrouw ter wille van de man.
8 Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man;
God vertelde wat (onder andere) de gevolgen zouden zijn van hun gedrag en dus de zondeval.quote:Gen 3:16
Tot de vrouw zei hij: „Ik zal de smart van uw zwangerschap zeer doen toenemen; met barensweeën zult gij kinderen voortbrengen, en uw sterke begeerte zal naar uw man uitgaan, en hij zal over u heersen.”
Het Hebreeuwse woord voor „bouwen” is ba•nah'.quote:-edit: ik lees nou pas dat in Genesis 2:22 voor het scheppen van de vrouw het werkwoord "banah" wordt gebruikt in plaats van "bara' ". ( Wajiven JHWH elohiem...) Later es opzoeken of daar ook iets achtersteekt
Ik vind het nog steeds logischer om te concluderen dat het gewoon met terugwerkende kracht door mensen is bedacht, net zoals alles uit het Christendom. Men keek naar de wereld en de mensen en bedacht een verhaal hoe 't allemaal door een opperwezen gemaakt kon zijn.quote:Op zondag 14 september 2008 16:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
Verder was alles al zeer goed. Hij zei alleen dat het niet goed zou zijn als Adam alleen zou blijven, in de toekomst dus. Net als de dieren had hij een partner nodig. Toen werd vervolgens de vrouw gemaakt.
Uit deze context vind ik het nog steeds logischer te concluderen dat het volgens plan is gegaan.
Ja zo ken ik er nog wel 1. Beetje een dooddoener. Eerst een hele discussie en dan aan het eind zeggen: ''ja maar ik geloof het toch lekker allemaal niet''. Dat is verder jouw zaak, maar wel een beetje flauw natuurlijk..quote:Op zondag 14 september 2008 19:21 schreef Arcee het volgende:
Ik vind het nog steeds logischer om te concluderen dat het gewoon met terugwerkende kracht door mensen is bedacht, net zoals alles uit het Christendom. Men keek naar de wereld en de mensen en bedacht een verhaal hoe 't allemaal door een opperwezen gemaakt kon zijn.
Maar goed, zo zien gelovigen dat niet, dat weet ik.
Vindt jij het niet vreemd dat jouw god en z'n heilige boek alleen 'werken' als je al geloofd? En met werken bedoel ik dan 'zichtbaar' zijn, kloppen, logisch zijn etc.quote:Op zondag 14 september 2008 20:22 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ja zo ken ik er nog wel 1. Beetje een dooddoener. Eerst een hele discussie en dan aan het eind zeggen: ''ja maar ik geloof het toch lekker allemaal niet''. Dat is verder jouw zaak, maar wel een beetje flauw natuurlijk..
Maar goed, sommige mensen zien het anders, dat weet ik
De Griekse & Germaanse goden wellicht de Islamitische en in a larger extent de Israelische nou niet echt.quote:Op zondag 14 september 2008 21:09 schreef slakkie het volgende:
Hoezo is het een dooddoener? Het is toch een logische redenering dat de Goden verzonnen zijn om zaken te verklaren waarvoor ze vroeger geen wetenschappelijke verklaring voor hadden..
Elaborate?quote:Op zondag 14 september 2008 21:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Griekse & Germaanse goden wellicht de Islamitische en in a larger extent de Israelische nou niet echt.
Nope.quote:Op zondag 14 september 2008 21:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ben je bekend met Pre- Islamitisch Arabie?
Ah ok, dan wordt het iets te ingewikkeld om uit te leggen, andere x ( andere topic waarschijnlijk )quote:
'Greedy reductionism', noem ik dit. Je reduceert een enorm veelzijdig en veelkleurig fenomeen als religie tot een middel om de wereld te verklaren zolang er nog geen wetenschap is. Wel, als dit zo is, waarom is religie in onze Age of Science dan nog springlevend? Niet omdat het evangelie van de wetenschap nog niet aan iedereen is geopenbaard. Nee, religie voldoet ook aan behoeften in de sociale, morele en emotionele sferen. Die sferen zijn in een mensenleven nog altijd van veel groter belang dan de werking van de sterrenhemel.quote:Het is toch een logische redenering dat de Goden verzonnen zijn om zaken te verklaren waarvoor ze vroeger geen wetenschappelijke verklaring voor hadden..
Das flauw, makkelijke reactie op een god-of-the-gaps opmerking maar geen uitleg geven. Zeker omdat je de god van abraham zo wel heel makkelijk boven alle polytheïstische figuren plaatst, enige toelichting zou toch wel op prijs worden gesteld. Bij Zeus, leg uit!quote:Op zondag 14 september 2008 21:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ah ok, dan wordt het iets te ingewikkeld om uit te leggen, andere x ( andere topic waarschijnlijk )
Watvoor behoeften in de sociale, morele en emotionele sferen? En wat is precies je punt?quote:Op zondag 14 september 2008 21:54 schreef Scaurus het volgende:
[..]
'Greedy reductionism', noem ik dit. Je reduceert een enorm veelzijdig en veelkleurig fenomeen als religie tot een middel om de wereld te verklaren zolang er nog geen wetenschap is. Wel, als dit zo is, waarom is religie in onze Age of Science dan nog springlevend? Niet omdat het evangelie van de wetenschap nog niet aan iedereen is geopenbaard. Nee, religie voldoet ook aan behoeften in de sociale, morele en emotionele sferen. Die sferen zijn in een mensenleven nog altijd van veel groter belang dan de werking van de sterrenhemel.
Hoe kom je erbij? In mijn optiek is er geen verschil tussen Allah en Hubbal, de Arabieren hebben beide goden niet verzonnen / aanbeden om wetenschappelijke redenen, maar om economische, morele, sociale en politieke redenen, je hebt alle recht om toelichting op mijn reactie te eisen, tis alleen dat ik dit later wil doen omdat er een essay boven mijn hoofd hangt en ik constant zit uit te stellen, vandaar dat ik een toelichting, een waardige toelichting wil uitstellen.quote:Op zondag 14 september 2008 22:01 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Das flauw, makkelijke reactie op een god-of-the-gaps opmerking maar geen uitleg geven. Zeker omdat je de god van abraham zo wel heel makkelijk boven alle polytheïstische figuren plaatst, enige toelichting zou toch wel op prijs worden gesteld. Bij Zeus, leg uit!
Sociaal: Gelukkig is dat veranderdquote:Op zondag 14 september 2008 22:07 schreef Scaurus het volgende:
Sociaal. Elke gemeenschap (ik bedoel hiermee 'primitieve' gemeenschappen) heeft behoefte aan een bezielend verband. Dat verband is vaak religie. In de religieuze rituelen en tradities wordt men tot een eenheid, een eenheid onder het goddelijke.
Moreel. Religie vormt niet de moraal (die is immers in rudimentaire vorm aanwezig in zowat elkaar dier dat in sociaal verband leeft), maar kan haar wel rechtvaardigen en invulling geven.
Emotioneel. Religie biedt een referentiekader waarmee mensen kunnen omgaan met de dood. De harde, fysische realiteit (die inhoudt dat er geen hiernamaals is) is simpelweg te hard voor mensen om mee te leven. Religie is daarin niet zozeer een vluchtweg, eerder een illusie die het leven draaglijk maakt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |