En hoeveel komt dit dan als zodanig voor????????quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Een oma die een kleinkind in haar keuken achter een kleurboek zet, en dan zelf op haar gemak haar huishouden doet, is ook wel van dezelfde orde als iemand die dagelijks de deur uit moet om te gaan werken.
Een 65+ die enkele uurtjes in de week als chauffeur kindjes van en naar school brengt, vind ik ook nog wat anders.
Maar op je eigen kleinkinderen passen als een baan zien, gaat mij te ver.
Sowieso vind ik dat het oppassen niet als baan gezien moet worden, tenzij een woning duidelijk als creche is ingericht.
En wil men dit toch vergoed hebben, dan zonder belastingaftrek. Of minder belastingaftrek. Zoals het nu gaat, is het ieg niet goed. Die conclusie heeft men gelukkig al getrokken.
Jij mag haar toch betalen wat je zelf wilt!! Tja, kinderen kosten geld. Dat is nu eenmaal zo. En dan moet je als ouders keuzes maken, óf thuisblijven tot ze op school zitten, óf werken om de opvang te bekostigen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 16:23 schreef chacama het volgende:
Alles goed doorgelezen
1. de subsidieregeling is inderdaad pas 2 jaar oud. Maar in de tijd ervoor gold voor de opvang via gastouders dezelfde regeling als voor het kinderdagverblijf. Dus in overleg met werkgever en overheid subsidie voor de opvang.
2. Veel gastouderbureaus zijn pas na 2006 ontstaan en inderdaad ook speciaal in het leven geroepen voor de subsidieregeling.
3. Het zijn de vraagouders en gastouders (incl. bureaus) van voor die tijd die de dupe worden van het terugdraaien van deze regeling. Waar er voorheen een behoorlijk salaris voor de gastouder was en een verglijkbare subsidie-regeling als bij het KDV gaat dit dus verdwijnen.
4. Dat er ouders gaan stoppen met werken en gastouders stoppen met opvang, lijkt me heel logisch als deze regeling wordt afgeschaft in plaats van aangepast.
Voorstel: Gastouderbureau die gekoppeld zijn aan een kinderdagverblijf geldig verklaren en onder de subsidie-regeling KDV laten vallen.
Ter informatie. Ik maak gebruik van gastouderopvang. Wanneer de regeling wordt veranderd, dan weet ik nu al dat ik een probleem ga krijgen. Mijn gastouder, die inmiddels al 10 jaar gastouder is, heeft al aangegeven dat ze dan stopt. Ze ziet het niet zitten om voor 2,50 per uur te gaan werken en maar 12 uur per week kinderen op mag vangen. Dan gaat nog liever achter de kassa bij..... En dat terwijl ze de kinderen eigenlijk niet kwijt zou willen, maar ja...een inkomen is ook best prettig. Want de bijstand in vind ze 'not-done'.
M.A.W. je hebt gewoon een keuze en wat extraatjes als je besluit te gaan werken, men legt je helemaal niet op om een kind te nemen of te gaan werken.quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Hiertoe komen er diverse maatregelen zoals fiscale prikkels om thuis blijven te ontmoedigen en werken lonender te maken.
[..]
Jonge moeders? Of moeders van jonge kinderenquote:Op dinsdag 9 september 2008 18:29 schreef ShadyLane het volgende:
[i]"Evenveel werkende ouders na bezuiniging gastouders
DEN HAAG - Jonge moeders zullen niet massaal stoppen met werken als de vergoeding voor opvang door gastouders vanaf 2010 wordt verlaagd.
Nou dan heeft het CPB ons niet meegenomen in hun berekening.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:29 schreef ShadyLane het volgende:
"Evenveel werkende ouders na bezuiniging gastouders
DEN HAAG - Jonge moeders zullen niet massaal stoppen met werken als de vergoeding voor opvang door gastouders vanaf 2010 wordt verlaagd. Dat heeft het Centraal Planbureau (CPB) dinsdag gezegd over de bezuinigingsplannen van staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs.
ANP
Het CPB komt tot deze conclusie omdat een verruiming van de vergoeding voor opvang door gastouders van twee jaar geleden destijds niet heeft geleid tot meer werkende moeders. Door de verruiming zijn opa's en oma's gaan verdienen op de opvang van kinderen.
Volgens het CPB zullen zij daar niet mee ophouden als de vergoeding omlaag gaat. Om de uit de hand lopende kosten voor de kinderopvang te beteugelen, wil staatssecretaris Dijksma de vergoeding voor gastouders verlagen van ongeveer 6 euro naar 2,50 euro per uur."
(Van nu.nl)
Heb net uit nieuwsgierigheid even de website van je dochter bezocht en schrok toen ik zag dat het meisje nog maar net een maand oud is . Kan nooit zo goed begrijpen dat je zulke hummels aan anderen overlaat (overigens is dit geen verwijt, ik snap het gewoon niet)quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:05 schreef HarryP het volgende:
.
Mijn vrouw stopt met de gehandicapte zorg. Aangezien de gastouder waar wij onze dochter naartoe wilde brengen er mee gaat stoppen door het gelul over het korten en over het korten zelf.
Bijna 7 weken.quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:09 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Heb net uit nieuwsgierigheid even de website van je dochter bezocht en schrok toen ik zag dat het meisje nog maar net een maand oud is . Kan nooit zo goed begrijpen dat je zulke hummels aan anderen overlaat (overigens is dit geen verwijt, ik snap het gewoon niet)
Tenzij een alternatief goedkoper word zoals het vervoer met de auto.quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:15 schreef ShadyLane het volgende:
Ze zullen wel bedoelen 'recente moeders' neem ik aan.
En op de algemene uitspraken van een CPB zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Maar grosso modo zal het kennelijk allemaal zo'n vaart niet lopen, en dat is precies wat ik al verwachtte. Als je mij nu vraagt: "zou je minder met de trein gaan reizen als de kaartjes duurder worden?" zeg ik ook ja, puur in de hoop dat de kaartjes dan niet zoveel duurder worden. Maar al met al zal ik er geen kilometer minder om treinen.
En anders wordt het vergoed van de belasting die je vrouw afdraagt door te werken, waar dan nauwelijks iets van overblijft. Oftewel, netto maakt het voor de regering niet zoveel uit of je vrouw blijft werken of niet, aangezien haar belasting toch wel opgaat aan de vergoedingen, als de wet op dat punt niet veranderd.quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:35 schreef HarryP het volgende:
[..]
Tenzij een alternatief goedkoper word zoals het vervoer met de auto.
Zo wordt het thuisblijven voor sommige ouders nu weer aantrekkelijk omdat de gastouder wel gewoon 6 euro blijft vragen. Dus dan moeten de ouders zelf een groter deel ophoesten. Daardoor wordt het verschil tussen werken en niet werken kleiner. Je houd immer minder over aan het werken omdat je meer kosten hebt omdat je werkt.
Nu leg je me woorden in de mond, de overheid stimuleert het wil een bepaalde arbeidsbijdrage van vrouwen, spreekt over dat de vergrijzing tegengegaan moet worden en spreekt over borstvoeding tot 6 maanden als beste optie.quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:02 schreef Loedertje het volgende:
[..]
M.A.W. je hebt gewoon een keuze en wat extraatjes als je besluit te gaan werken, men legt je helemaal niet op om een kind te nemen of te gaan werken.
Dan vergeten ze toch even te melden dat voor de verandering in 2006 het maximum tarief hoger was dan ¤2,50 en er meer dan 12 uur werd vergoed. De voorgestelde wijzigingen voor 2009 zijn voor gastouderopvang een verslechtering tot ver onder het niveau van voor 2006. Als je het voor 2006 dus net kon rondkrijgen heb je volgend jaar een dik probleem. En dan kom je op een punt waar evenveel of meer werken dan je nu doet geen zin meer heeft.quote:Op woensdag 10 september 2008 08:59 schreef DroogDok het volgende:
Hoorde op de radio trouwens dat bij ingaan van deze regeling er niet meer vrouwen zijn gaan werken, dus bij het afschaffen zullen er dan vermoedelijk ook niet minder gaan werken.
Waar worden die vrouwen dan op gekort?quote:Op woensdag 10 september 2008 08:25 schreef erodome het volgende:
er wordt gesproken over korten van vrouwen die thuisblijven
Afschaffen van de heffingskorting wanneer je niet werkt. Die wordt nu overgedragen aan de werkende partner en wordt door sommigen gezien als aanrecht-subsidie.quote:Op woensdag 10 september 2008 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar worden die vrouwen dan op gekort?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |