1 Giant Leap is een muzikaal project, opgestart door Jamie Catto (ex-Faithless) en Duncan Bridgeman (bekend van o.a. Eurythmics en Shakespeare's Sister). Zij reisden de wereld rond op zoek naar "unity in diversity". Dit leidde tot samenwerking met muzikanten van over de hele wereld en leverde uiteindelijk een CD en binnenkort een DVD op die werkelijk fenomenaal is.
Dit is van begin tot eind een zeer boeiende plaat. Zo zingt Michael Stipe samen met de Indiaanse Asha Bhosle het prachtige The Way You Dream, doen Robbie Williams en Maxi Jazz mee op My Culture (de huidige single), zijn Neneh Cherry en Speech (van A Tribe Called Quest) te horen op Braided Hair en horen we Horace Andy (bekend van Massive Attack) samen met Grant Lee Philips in het nummer Racing Away. Maar de echte hoogtepunten van dit album zijn songs als Daphne, Passion, Ma' Afrika, Ta Moko en All Alone (On Eilean Shona) waar de (voor mij) minder bekende artiesten op te horen zijn. Puur kippevel!!
Andere namen die aan het project meededen: Baaba Maal, The Mahotella Queens, Ulali, Whiri Mako Black, Michael Franti, Eddi Reader, Revetti Sakalar, Dennis Hopper, Harvey Keitel, Meryl Streep. Meer info over dit unieke project vind je op http://www.1giantleap.tv . Een aanrader van jewelste!
quote:1 Giant Leap ft Maxi Jazz & RW - My culture
Op dinsdag 19 maart 2002 20:14 schreef Tom_Tom- het volgende:
Dat nummer van Maxi Jazz en Robbie Williams is inderdaad heel erg gaaf!
Is zeker een goed nummer
Leuk dat de mensen er nu pas achter komen!!
Net zoals met the calling heb hun cd al een half jaar en nu pas komt hun eerst single uit in nederland en gaat het nog bekend worden
De vorige was trouwens ook niet mis.
Wat mij betreft mag dat project nog een hele lange tijd zo doorgaan. Mits de rest van het album net zo goed is (toch eens even gaan checken!).
[Dit bericht is gewijzigd door postinggirl op 19-03-2002 21:12]
quote:En terecht, het zou doodzonde zijn als dit album meteen in de uitverkoopbakken zou belanden. Ik had trouwens je topic gelezen voor ik dit postte, maar omdat dat alleen over My Culture ging en ik het eigenlijk over het hele album wou hebben heb ik ff een nieuwe draad gestart. Hope you don't mind
Op dinsdag 19 maart 2002 20:17 schreef SHARKYKING het volgende:[..]
1 Giant Leap ft Maxi Jazz & RW - My culture
Is zeker een goed nummer
Leuk dat de mensen er nu pas achter komen!!Net zoals met the calling heb hun cd al een half jaar en nu pas komt hun eerst single uit in nederland en gaat het nog bekend worden
Ze treden zondag 7 april op in paradiso.
Al is optreden een groot woord,door dat bijna alle nummers samenwerkingsverbanden zijn en het onmogelijk is met allemaal tegelijk op tournee te gaan kiezen ze ervoor om de film te draaien over het project bijgestaan door de liedjes.Jamie en duncan zullen zelf aanwezig zijn en na de voorstelling kan je vragen aan ze stellen.
quote:Single is ook pas in Engeland net uit, dus nederland loopt niet achter met de release
Is zeker een goed nummer
Leuk dat de mensen er nu pas achter komen!!Net zoals met the calling heb hun cd al een half jaar en nu pas komt hun eerst single uit in nederland en gaat het nog bekend worden
quote:My culture, ik hoorde hem eergister voor het eerst, erg goed nummer idd. Maar hoe heette hun vorige nummer? Ik heb de naam 1 Giant Leap wel eens eerder voorbij zien komen.
Op dinsdag 19 maart 2002 20:20 schreef postinggirl het volgende:
Die single 'My culture' is echt verslavend. Heerlijk.De vorige was trouwens ook niet mis.
quote:Dat was Braided Hair met Neneh Cherry en Speech (van A Tribe Called Quest en Lucy Pearl). Gaaf trouwens dat ze in april hier optreden. Ik ben erg benieuwd naar de DVD. Wanneer komt die precies uit? Ik meen me te herinneren dat ik ergens 4 april heb gelezen...
Op dinsdag 19 maart 2002 22:57 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
My culture, ik hoorde hem eergister voor het eerst, erg goed nummer idd. Maar hoe heette hun vorige nummer? Ik heb de naam 1 Giant Leap wel eens eerder voorbij zien komen.
maar is jamie cato echt weg uit faithless? en zo ja, hoe lang al en definitief of gewoon even een tijdje?
quote:Al een tijdje hoor. Volgens mij heeft is die na de wereldtour rond het album Sunday 8 pm gestopt. En definitief.
Op zondag 07 april 2002 20:41 schreef - het volgende:maar is jamie cato echt weg uit faithless? en zo ja, hoe lang al en definitief of gewoon even een tijdje?
.... klinkt verder wel als een interessant projectje.
Die andere ging over één nummer, deze over het hele album.
Sommige nummers zoals Ma'Africa en Ta Moko zijn wel wennen, maar My Culture is ge-wel-dig
Vind het wel een fantastisch concept bijna jammer dat het bekende artiesten nodig heeft om bekend te worden Maar wel gaaf zoveel verschillende artiesten uit verschillende culturen.
[Dit bericht is gewijzigd door Machiel op 21-04-2002 23:31]
zodiaque, ken jij het al?
quote:Beter dan de gemmidelde commerciele lege nietszeggende kutmuziek iig
Op maandag 22 april 2002 11:35 schreef LoekB het volgende:wat een duffe, saaie muziek zeg...
Dus koopje die 8 Euro heb je iets unieks voor in je CD-speler
van de site van de melkweg:
za 25 oktober 2003 20:00 uur & 22.30 uur
1 GIANT LEAP
Jamie Catto & Duncan Bridgeman
Toegang: € 6,00 (geen korting)
Na afloop van de 1e vertoning volgt een discussie met de makers cq band en zanger Maxi Jazz (Faithless).
We are a miracle. We are all living a miracle. - Dennis Hopper
1 GIANT LEAP is een DVD/ CD/ Cinema project voor de 21ste eeuw van Jamie Catto (muzikant, filmmaker, editor, fotograaf, creative catalyst) en Duncan Bridgeman (artiest, producer, multi-instrumentalist). Een mix van muziek, woord, geluid, ritme en beeld uit de hele wereld. Een viering van creatieve diversiteit met medewerking van muzikanten, verhalenvertellers, schrijvers, filmmakers, kunstenaars en denkers uit verschillende culturen: Dennis Hopper, Kurt Vonnegut, Michael Stipe, Robbie Williams, Tom Robbins, Speech (Arrested Development), Brian Eno, Baaba Maal, Anita Roddick, Ram Dass, Michael Franti, Gabrielle Roth, Asha Bhosle, e.v.a..
Music for me is proof of the existence of God. - Kurt Vonnegut
Het belangrijkste thema van het project is eenheid in diversiteit; de gedachte dat, los van achtergrond en ervaring, de overeenkomsten groter en sterker zijn dan de verschillen. Catto en Bridgeman maakten een wereldreis van zes maanden met een mobiele studio en crew. Dit resulteerde in digitale muziek- & filmopnames op uiteenlopende locaties: Senegal, Ghana, Zuid-Afrika, Uganda, Kenia Bombay, Bangalore, New Delhi, Varanasi, Calcutta, Darjeeling, Sikkim, Bangkok, Zuid/Oost-Azië Australië, Nieuw-Zeeland, San Francisco, Los Angeles en New York.
The great thing about art is that it has no purpose. - Tom Robbins
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |