Ten eerste zal de belastingdienst gaan sputteren omdat er belasting betaald moet worden over de "schenking".quote:Op zondag 7 september 2008 21:01 schreef nachtdier2 het volgende:
In hoeverre moet je aan de sociale dienst uitleg geven als ze achter een verzwegen rekening komen?
Dus stel; je hebt 20.000 euro op een rekening staan op 1 januari. Daarvan maak je op 10 januari 17500 over naar een rekening van een familielid zonder directe omschrijving.
In September vraag je een uitkering aan na ontslag maar verzwijgt deze spaarrekening waar dus nog maar 2500 euro opstaat. Je normale rekening blijf je gewoon gebruiken en die geef je wel op.
In hoeverre kunnen ze je dan dwingen informatie te verschaffen over de verzwegen rekening? Tot hoeveel weken, maanden, jaren terug? Zijn daar termijnen voor? Waar kan k die termijnen vinden?
Ga jij me nu persoonlijk aanspreken voor een vraag?quote:Op zondag 7 september 2008 21:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit is fraude, daar zullen ze je na vele jaren nog voor achtervolgen. En terecht!
Daarbij:
-terugbetalen steun vanwege fraude
-familielid mag schenkingsheffing betalen over die 17500 euro
-in ieder geval 5 jaar voor het aanvragen van een uitkering mag je geen grote schenkingen doen, die zijn dan namelijk terug te vorderen.
Verder is het ronduit ASOCIAAL om andere mensen te laten werken voor jouw troep als je het zelf kan betalen! Ik hoop dan ook op een eenzame cel.
quote:Op zondag 7 september 2008 21:20 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ten eerste zal de belastingdienst gaan sputteren omdat er belasting betaald moet worden over de "schenking".
Ten tweede speelt bij de WW spaargeld volgens mij geen rol, is gewoon afhankelijk van hoe lang je gewerkt hebt. In de bijstand mag je als alleenstaande 5325 euro hebben aan spaargeld of "waardevolle" bezittingen als een auto. Volgens mij is het afhankelijk per gemeente welk termijn er is voor het opvragen van rekeninginfo. Hier in Zwolle is het volgens mij 3 maanden. En ze kunnen je dwingen omdat jij simpelweg die plicht hebt (ik gok dat dit wettelijk geregeld is), dus mochten ze dat achterhalen dan ben je zuur natuurlijk. En buiten dit alles is het niet netjes, je pleegt (naar mijn idee) gewoon fraude. Noem me maar een heilig boontje, maar ik ben zo'n persoon die dat wel erg vind
Je zal aannemelijk moeten maken hoe je aan dat geld kwam en waarom het is overgemaakt.quote:Op zondag 7 september 2008 21:55 schreef nachtdier2 het volgende:
[..]
Ga jij me nu persoonlijk aanspreken voor een vraag?
Waarom zou zoiets per defenitie fraude zijn? Ik stort ook wel eens geld op de rekening van mn ouders of broer, maar ik leen dan ook wel eens wat van ze contant. Soms 30 euro, maar ook wel eens 200 euro bijvoorbeeld of 10 euro.
Bron?
Ik vraag me af wat er asocialer is:quote:Op zondag 7 september 2008 21:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Verder is het ronduit ASOCIAAL om andere mensen te laten werken voor jouw troep als je het zelf kan betalen! Ik hoop dan ook op een eenzame cel.
En je gaat nu zeggen dat EUR 17.500,- in dezelfde orde van grootte valt?quote:Op zondag 7 september 2008 21:55 schreef nachtdier2 het volgende:
Soms 30 euro, maar ook wel eens 200 euro bijvoorbeeld of 10 euro.
Ik kan me het gevoel voorstellen.quote:Op zondag 7 september 2008 22:08 schreef nachtdier2 het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat er asocialer is:
-werken voor je geld en daarvan sparen om iets te realiseren in de toekomst.
of
-werken voor je geld en alles over de balk smijten
en wetende dat je bij optie 1) financieel gestraft wordt omdat je verstandig was en bij 2) wel overheidssteun krijgt omdat je wel lekker van je centen hebt genoten en nu dus zielig bent.
Ik vermoed (maar misschien kan iemand dit bevestigen) dat dit een gevalletje omgekeerde bewijslast is. Het lijkt mij dat als je niet aan kunt tonen dat het om een lening gaat, het een schenking is. Is het lening, dan wordt het alsnog bij je vermogen geteld en heb je er sowieso helemaal niets aan.quote:Op zondag 7 september 2008 22:19 schreef nachtdier2 het volgende:
Het woord schenking is door mij helemaal niet in de mond genomen. Ik vermoed dat dat dan eerst aangetoond moet worden dat het een schenking is?
Dus vanaf nu zie je mij als een rijke stinkerdquote:Op zondag 7 september 2008 23:32 schreef klipper het volgende:
Ach toen ik zag van wie dit topic is, wist ik genoeg.
Wat ik me afvraag, of je dat wel aan moet tonen. De termijn van MarijkeZwolle van drie maanden terug is toch gewoon aangetoond? En toen zou er dus maar iets van 2500 op die bewuste rekening staan.quote:Op maandag 8 september 2008 08:33 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Ik vermoed (maar misschien kan iemand dit bevestigen) dat dit een gevalletje omgekeerde bewijslast is. Het lijkt mij dat als je niet aan kunt tonen dat het om een lening gaat, het een schenking is. Is het lening, dan wordt het alsnog bij je vermogen geteld en heb je er sowieso helemaal niets aan.
Misschien tijd voor een Centraal Topic? Ze komen tenslotte regelmatig langs...quote:Op maandag 8 september 2008 19:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Ah, het lokale kneuzige fraudetopic! Ik was het al kwijt.
Mwah, als ie al die jaren keurig netjes belastingen heeft betaald, dan zou ik zeggen dat ie daar ook recht op heeft. Ik denk alleen niet dat een miljonair dat zou aanvragen. Dus die miljonair heeft echt wel de staatskas gespekt en op die manieer meebetaald.quote:Op maandag 8 september 2008 19:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Ah, het lokale kneuzige fraudetopic! Ik was het al kwijt.
De bijstand is een vangnetregeling. Je hebt er niets voor betaald (i.t.t. WW/WIA), dus pas rechten als je onder het sociaal minimum komt.
Of je moet het normaal vinden dat een miljonair een bijstandsuitkering krijgt
quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:08 schreef nachtdier2 het volgende:
[..]
Mwah, als ie al die jaren keurig netjes belastingen heeft betaald, dan zou ik zeggen dat ie daar ook recht op heeft. Ik denk alleen niet dat een miljonair dat zou aanvragen. Dus die miljonair heeft echt wel de staatskas gespekt en op die manieer meebetaald.
Tevens snap ik de link met fraude niet direct. Er wordt wel geschreeuwd Fraude dit ..fraude dat.. maar waarom zou dit fraude zijn? Met het bedrag van 2500 euro zou volgens mij ook de uitkering toegewezen worden.
Het enige foute dat ik in deze casus kan zien, is het al dan niet bewust verzwijgen van een rekening waar 9 maanden voor het aanvragen van bijstand een bedrag overgestort is. Lekker slim om dan te verzwiijgen als je toch weet dat alles gekoppeld is.
quote:Zou het fraude zijn als dat bedrag aan de bank werd overgemaakt om een schuld af te lossen?
quote:Got the point?
quote:
Maar nog geen concrete linkjes gezien naar wetsartikelen. Er meot vast wl wat vastgelegd zijn.
>>>Iemand een linkje met relevante regelgeving hierover?
De belasting is geen spaarpot waar je naar believen iets uit kunt halen als jou dat goed uitkomt.quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:08 schreef nachtdier2 het volgende:
Mwah, als ie al die jaren keurig netjes belastingen heeft betaald, dan zou ik zeggen dat ie daar ook recht op heeft. Ik denk alleen niet dat een miljonair dat zou aanvragen. Dus die miljonair heeft echt wel de staatskas gespekt en op die manieer meebetaald.
Fraude = de situatie anders voorstellen om zo geld te krijgen.quote:Tevens snap ik de link met fraude niet direct. Er wordt wel geschreeuwd Fraude dit ..fraude dat.. maar waarom zou dit fraude zijn?
Weet ik niet precies maar het zal heel erg van de schuld afhangen.quote:Zou het fraude zijn als dat bedrag aan de bank werd overgemaakt om een schuld af te lossen? Zou het anders zijn als het niet naar een bank overgemaakt zou zijn, maar naar een internetgoksite waar het verkwanseld is? Of is het dan opeens geen fraude meer? Got the point?
Allereerst de man vriendelijk begroeten. Daarna een gesprek aanknopen over zn liefde voor Italiaanse auto's. Z;n vriendin eens even goed aankijken of het geen typetje 'Golddigger' is om vervolgens te bespreken waarom ie met de taxi is gekomen en niet een paar minuten had gewacht om met zn Italiaanse bolide te komen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 11:54 schreef mgerben het volgende:
[..]
De belasting is geen spaarpot waar je naar believen iets uit kunt halen als jou dat goed uitkomt.
De reden dat een miljonair geen bijstand aanvraagt is dat bijstand het laatste vangnet is voor mensen die het anders niet redden.
De bijstand is er niet zodat jij op kosten van een ander mag wachten tot die geweldige baan komt aanwaaien terwijl je voldoende middelen hebt om te overleven.
[..]
Fraude = de situatie anders voorstellen om zo geld te krijgen.
Je weet dat je geen bijstand krijgt als je 20K op de bank hebt staan.
Als je die 20K dus wegsluist, via familie of door het op te nemen, kom je aan met een bankafschrift met 0 euro en zeg je 'dit is mijn financiële situatie'.
Dat is een leugen, want jouw financiële situatie is dat je beschikking hebt over 20K.
Je probeert alleen een ander beeld te scheppen om zo geld te krijgen dat je anders niet had gekregen. Dat is dus fraude.
[..]
Weet ik niet precies maar het zal heel erg van de schuld afhangen.
De Sociale Dienst wil gewoon weten waar die 20K naar toe is gegaan. Als jij die op welke manier dan ook snel even hebt opgemaakt, mag jij op een houtje bijten. Als je die hebt besteed aan een schuld die je al jaren had is het een ander verhaal.
Dat zul je wel moeten aantonen.
Stel je eens voor dat je op de stoel van de SD zit. Je zit op een zak met geld, om mensen te helpen die het nodig hebben.
Nu komt er iemand aanrijden in een taxi, vriendin met een bontjas en een Les Croupier handtas. Hij heeft 100.000 euro op de bank en als je vraagt waarom hij met een taxi kwam, zegt hij dat zijn Ferrari vandaag gewassen wordt.
Hij heeft geen werk en hij komt bij jou aankloppen voor geld om te eten, want 'anders moet hij zijn spaargeld gebruiken', en dat is zielig.
Toe zeg, wat doe je?
Met opgegeven rekeninggegevens zou er ook recht zijn op uitkering (ga ik vanuit tenminste) want dan zou er aan de informatieplicht voldaan zijn.quote:Op dinsdag 9 september 2008 08:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, figuur... dat verzwijgen... zou dat nu net niet de fraude zijn?
Afgeloste schulden zij nog beter. In dit voorbeeld 9 maanden voor de aanvraag dus waarom zou je dat moeten uitleggen als ze bijv. maar 3 maanden terug mogen vragen, zoals MarijkeZwolle aangeeft?quote:Schulden maken ook deel uit van je vermogen....
WvS zal ongetwijfeld wel wat te vinden zijn over fraude.quote:Zoek gewoon even op WWB en WvS, dan kom je vast een heel eind
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |