Etat Libre d'OrangeIk begon zo rond mijn 17e voor het eerst parfum te dragen toen ik als verjaardagscadeau op mijn werk een flesje kreeg met daarin een JPG Male rip off en dacht: "het wordt inderdaad tijd om geurtjes te dragen, dit doe je nou eenmaal als je op een bepaalde leeftijd komt". Verdere motivatie had ik niet, al hoopte ik natuurlijk wel dat het leden van het andere geslacht zou aantrekken.
Enkele jaren en het besef dat JPG knock offs geen dames aantrekken later begon ik geurtjes te kopen voor verschillende situaties. Een lichte Versace geur voor overdag op kantoor, een zwaardere Roberto Cavalli geur voor bij het uitgaan. Toen in deze behoefte voorzien was, maar er nog steeds een drang bestond om meer geurtjes te bezitten werd het tijd om verdere motieven te bedenken om aankopen van overpriced flesjes geurvloeistof te rechtvaardigen (daarnaast werd het tijd om stap 1 te zetten en te bekennen dat ik een verslaving had, maar daar ben ik nog altijd niet helemaal klaar voor). Voor mij hield het in ieder geval in dat ik op zoek ging naar geuren die bepaalde herinneringen, sferen of beelden bij me opriepen. Dit soort geuren vond ik sneller in de niche-hoek van de parfumbranche, dan bij de geuren die je bij de Douglas aantreft. De doorgaans lichtelijk onzinnige marketingverhaaltjes die je bij de omschrijving van nichegeuren aantreft spreken meer tot de verbeelding dan loze kreten als "life without passion is unforgivable" en "do you have the code?". Dat behoeften veranderen naarmate de consument zich meer in een product verdiept maakt dat nichehuizen hier ook meer op in kunnen spelen met specialisatie in producten en de bijbehorende productomschrijvingen.
Een parfumhuis dat behoorlijk over de top gaat met deze verhalen is Etat Libre d'Orange. De site is gevuld met parfumomschrijvingen die evengoed door hadden kunnen gaan voor poëtische verwoordingen van pornofilmscripts. Dit principe van shock-marketing is door ELdO verder met bijzonder weinig subtiliteit en een bijzonder groot effect uitgespeeld. In het kort door een weerzinwekkend parfum op de markt te brengen dat door geen enkel weldenkend mens te dragen lijkt omdat het ruikt naar bloed, sperma en zweet, maar daarmee wel wereldwijde publiciteit voor het merk heeft weten te genereren. Zelfs mijn conservatieve Drentsche moeder moest bekennen dat ze het een interessant concept voor een parfum vond, met daarbij de toevoeging dat ze het nooit zou willen ruiken, maar hé, we hadden het er wel over.
Toen ik de verdere reacties zo peilde rond de verhalen over de parfums met bijbehorende ranzige namen van ELdO vond men deze net zo afstotend als de gemiddelde Tom Ford campagne. Toch kunnen, net als bij de Tom Ford parfums, de meeste criticasters het niet laten om toch eens wat van diezelfde geuren te proberen, zo ook ik. Daarnaast houdt een beetje zondigen op zijn tijd de geest gezond. De geuren die ik heb gekozen voor mijn eerste kennismaking met dit parfumhuis zijn binnen het ELdO spectrum nog niet eens echt vulgair te noemen, maar dragen desondanks wel de namen als Putain des Palaces en Charogne. Verder viel mijn oog op de uiterst kuise geuren Eloge du Traître en Jasmine et Cigarette.
Jasmin et CigaretteOm maar met de laatste te beginnen, een parfum dat zo'n beetje doet wat de naam aangeeft. Bij het aanbrengen komt een sterke walm jasmijn je tegemoet. Dezelfde jasmijngeur die Tom Ford's Black Orchid één van de beste geuren maakte die ik in het afgelopen jaar ontdekt heb. Jasmijn heeft iets chics over zich. Het is voor mij een volle donkere romantische geur die tegelijk enigszins ouderwets aandoet, meer nog dan de geur van rozen. Daarmee sluit het goed aan bij het beeld dat ELdO tracht te scheppen met dit parfum. Het moet teruggrijpen naar een chique rokerige club uit vervlogen tijden. In een slechte bui zou ik jasmijn ook een oude wijvengeur kunnen noemen, maar vandaag niet. Ik ben er helemaal klaar voor, een oude Chet Baker plaat op de platenspeler, sigaretje erbij en ik had toevallig al een net pak aan omdat ik net van een sollicitatie kwam. Een typemachine om deze recensie op te typen is het enige dat er nog aan ontbreekt. Straks gooi ik ook nog even m'n Casablanca dvd erin, want dat is deze geur. Het is Bogie, Bergman en de geuren die je verwacht in een dergelijke setting. Of all the gin joints in all the world is dit de enige die z'n eigen geur heeft in een flesje. De geur van rijke dames die bedwelmende bloemengeuren dragen en heren in pak die sigaretten roken terwijl ze aan hun zoveelste glas scotch nippen. J&B on the rocks met de geur van J&C in de lucht.
![]()
De echo's van de jasmijnopening blijven in de verte hangen terwijl ze langzaam plaatsmaken een ietwat bittere rooklucht. Het enige, maar dan wel grote, minpunt is dat de geur in dit stadium, zo'n half uur na aanbrengst, wel snel begint te vervagen op mijn huid. Het pluspunt is dat de geur veel toegankelijker is dan ik van een ELdO parfum had verwacht. Toegegeven, van Jasmin et Cigarette had ik geen wereldschokkende experimentele lucht verwacht, maar gezien de reputatie van ELdO had het evengoed een walm van de smerige sigarettenrook kunnen zijn die de day after in je kleren hangt als de 40's illusie al lang vervlogen is en je weer terug op aarde bent. Dat is dus niet het geval. Een parfum voor romantici die verder niet teveel waarde hechten aan longevity. Gezien de voor een nichehuis zeer gunstige prijzen ben ik bereid dit minpuntje door de vingers te zien. Overigens lees ik in andere recensies weinig terug over de longevity, dus misschien heb ik ondanks al m'n efforts wel gewoon niet helemaal de juiste chemie voor deze geur. Desalniettemin:
![]()
Morgen Charogne!