Motale Aoud LimeAlle zintuigen zijn met elkaar verbonden en in staat om je voor de gek te houden als je een parfum uitprobeert. Zo kan het dus gebeuren dat ik bij het opdoen van een geur met de naam Aoud Lime geen limoen ruik, maar wel meteen een visioen krijgt van limoenen snijden op een houten plank. Ik ben er nog steeds niet over uit of dit nou komt door mijn eigen vertroebelde zintuigen of dat Pierre Montale er inderdaad in is geslaagd een geur te creëren die doet denken aan limoen, zonder ook maar één citrusnoot te bevatten. Ik denk dat ik in het vervolg samples maar geblindoekt ga proberen zonder verdere voorkennis.
Aoud Lime bestaat namelijk niet uit citrus, maar uit hout uit de bergen van Pakistan, gemengd met iris, roos, amber, patchouli, saffraan en sandelhout. De geur van hout is dus, zoals te verwachten bij Montale, wel oprecht aanwezig. De roos komt pas wat later om de hoek kijken, maar is een welkome toevoeging na de scherpe opening die bij mij niet echt goed viel. De topnotes doen zoals gezegd wel denken aan limoen op hout, maar doen tegelijkertijd schreeuwerig, kil en statisch aan. Alsof je een prototype van de geur probeert in een laboratorium, terwijl je hier juist het meest verfijnde moment van een citrusgeur zou verwachten.
De transitie van deze opening naar de warme en romantische combinatie van roos en hout gaat via een milde en fris aandoende houtnoot (misschien is dit de irisnoot gecombineerd met hout?). Tegen deze tijd verdwijnt de associatie met limoen en wordt het een iets zwakkere versie van Aoud Rose Petales die nog lang blijft hangen. Doordat de sillage en longevity goed zijn blijf je je erg bewust van de aanwezigheid van Aoud Lime en hoe de geur zich ontwikkelt, wat ik wel een pluspunt vind.
Hoewel misschien typisch Montale is het wel een originele geur in de zin van dat het een houtgeur is die ook geschikt is voor de zomer. Toch klopt de combinatie citrus/hout nooit helemaal in mijn hoofd en begin ik de geur pas echt te waarderen als de roos voorbijkomt, maar daarvoor kan ik net zo goed andere Montale’s opdoen. Al met al een geur die alle kanten op gaat en leuk is om een keer te proberen, maar nooit echt z’n doel bereikt. Ik hou het dan ook bij een testertje.