abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61619004
Motale Aoud Lime

Alle zintuigen zijn met elkaar verbonden en in staat om je voor de gek te houden als je een parfum uitprobeert. Zo kan het dus gebeuren dat ik bij het opdoen van een geur met de naam Aoud Lime geen limoen ruik, maar wel meteen een visioen krijgt van limoenen snijden op een houten plank. Ik ben er nog steeds niet over uit of dit nou komt door mijn eigen vertroebelde zintuigen of dat Pierre Montale er inderdaad in is geslaagd een geur te creëren die doet denken aan limoen, zonder ook maar één citrusnoot te bevatten. Ik denk dat ik in het vervolg samples maar geblindoekt ga proberen zonder verdere voorkennis.

Aoud Lime bestaat namelijk niet uit citrus, maar uit hout uit de bergen van Pakistan, gemengd met iris, roos, amber, patchouli, saffraan en sandelhout. De geur van hout is dus, zoals te verwachten bij Montale, wel oprecht aanwezig. De roos komt pas wat later om de hoek kijken, maar is een welkome toevoeging na de scherpe opening die bij mij niet echt goed viel. De topnotes doen zoals gezegd wel denken aan limoen op hout, maar doen tegelijkertijd schreeuwerig, kil en statisch aan. Alsof je een prototype van de geur probeert in een laboratorium, terwijl je hier juist het meest verfijnde moment van een citrusgeur zou verwachten.

De transitie van deze opening naar de warme en romantische combinatie van roos en hout gaat via een milde en fris aandoende houtnoot (misschien is dit de irisnoot gecombineerd met hout?). Tegen deze tijd verdwijnt de associatie met limoen en wordt het een iets zwakkere versie van Aoud Rose Petales die nog lang blijft hangen. Doordat de sillage en longevity goed zijn blijf je je erg bewust van de aanwezigheid van Aoud Lime en hoe de geur zich ontwikkelt, wat ik wel een pluspunt vind.

Hoewel misschien typisch Montale is het wel een originele geur in de zin van dat het een houtgeur is die ook geschikt is voor de zomer. Toch klopt de combinatie citrus/hout nooit helemaal in mijn hoofd en begin ik de geur pas echt te waarderen als de roos voorbijkomt, maar daarvoor kan ik net zo goed andere Montale’s opdoen. Al met al een geur die alle kanten op gaat en leuk is om een keer te proberen, maar nooit echt z’n doel bereikt. Ik hou het dan ook bij een testertje.
  zondag 14 september 2008 @ 17:05:55 #52
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_61623704
quote:
Op zondag 14 september 2008 10:55 schreef W1ZZ het volgende:
Mooi verhaal Ik heb ook een keer een fles tommy laten vallen op m'n kamer, heeft er drie maanden lang naar gestonken!
En LKS heeft ervaring in de trein natuurlijk.
Confidence through competence
pi_61623914
quote:
Op zondag 14 september 2008 17:05 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

En LKS heeft ervaring in de trein natuurlijk.
shhh wie weet hoeveel mensen ik vergiftigd heb
  zondag 14 september 2008 @ 17:27:42 #54
199318 zwartemarktplaats
met zonder bonnetje
pi_61624147
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 16:52 schreef le_knightclub_soda het volgende:
[ afbeelding ]

Staat ie hier tussen?
Nee.
pi_61626871
Leuke review LKS! Is dat schreeuwerige niet ook gewoon de aoud, dat vind ik altijd een redelijk schreeuwerige en scherpe noot. BTW, nog steeds interesse in samen wat van Montale bestellen? Na de volgende stufi?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_61628942
quote:
Op zondag 14 september 2008 19:23 schreef W1ZZ het volgende:
Leuke review LKS! Is dat schreeuwerige niet ook gewoon de aoud, dat vind ik altijd een redelijk schreeuwerige en scherpe noot. BTW, nog steeds interesse in samen wat van Montale bestellen? Na de volgende stufi?
Maar dat is alleen in de topnotes zo, krijg er bijna hoofdpijn van. Voor de rest blijft het wel een erg aanwezige geur hoor. Heb zeker nog interesse om wat Montale te bestellen, zal deze week even proberen bezoekje aan Skins te brengen.
pi_61666789
Laat maar horen, als ik geen college heb dan drinken we een kop koffie!

Ik heb trouwens eergisteren een echte klassieker geprobeerd: Guerlain Jicky Parfum Extrait. Helaas kon ik niet eerder bij een toetsenbord komen maar van wat ik me nog herinner viel het me eigenlijk allemaal wat tegen. In het begin was ie wel erg lekker met een lavendel en citrusnoot, maar daarna was het eigenlijk tonkaboon all the way. Wel op een hele lekkere manier maar ik dacht echt van: dit heb ik al 100x eerder geroken. En toen bleek ook nog 'ns dat hij maar twee uur bleef hangen (een parfum!). Jammer voor deze klassieker maar die zal niet in mijn kast komen te staan.

Heb gisteren ook m'n monsters van Czech & Speake (No. 88 & Cuba) binnengekregen. Ga vandaag eens Cuba dragen want die rook bij een snelle test gisteren érg lekker, beter dan de bejubelde No. 88.
pi_61735863
Aigner man 2, lekker geurtje moet je eens ruiken als je ziet
net een 100ml fles gekocht
Ja... echt!
  maandag 22 september 2008 @ 12:35:37 #59
55709 Stereotomy
pi_61822185
quote:
Dromen te beïnvloeden met geuren
Uitgegeven: 22 september 2008 10:38
Laatst gewijzigd: 22 september 2008 10:50

De geuren die je ruikt tijdens je slaap beïnvloeden de inhoud van je dromen, zo hebben Duitse wetenschappers aangetoond.
NU.nl/Dennis van Luling

De onderzoekers van de Universiteit van Mannheim stelden vijftien slapende proefpersonen bloot aan twee kunstmatige aroma's. Eerst werden ze geconfronteerd met de geur van rozen. Bij een andere slaapsessie drong een sterke geur van rotte eieren hun neus binnen.

De geuren werden pas toegediend tijdens het begin van de REM-slaap, een korte fase van de slaap waarin de meeste dromen voorkomen. Na één minuut maakten de onderzoekers hun proefpersonen wakker om ze te ondervragen over hun belevenissen in dromenland.

Conferentie

De invloed van de geuren was groot, zo bleek uit de onderzoeksresultaten die vorige week bekend werden gemaakt op een conferentie van slaaponderzoekers in Chicago.

Na het dutje met rozengeur rapporteerden alle deelnemers prettige dromen. De rotte eieren-lucht had zoals verwacht vooral een negatief effect. Het merendeel van de proefpersonen gaf aan dat de geur bij hen tot vervelende dromen en zelfs nachtmerries had geleid.

Wetenschappers gaan er al langer vanuit dat dromen worden beïnvloed door omgevingsfactoren. Maar het Duitse experiment toont het effect van geuren voor het eerst onomstotelijk aan.

Nieuwe therapieën

De onderzoekers uit Mannheim geloven dat hun bevindingen kunnen leiden tot nieuwe therapieën tegen nachtmerries. Maar een bosje rozen naast het bed zal waarschijnlijk niet werken als medicijn.

"Alledaagse geuren bestaan uit twee componenten: de geur zelf en een component die je neus irriteert en waarvan je wakker kan schrikken", aldus hoofdonderzoeker Boris Stuck in het Engelse tijdschrift New Scientist. "Wij gebruikten een kunstmatig aroma dat alleen bestond uit geur, daarom konden we de proefpersonen maximaal stimuleren zonder ze wakker te maken."
(c) NU.nl/Dennis Rijnvis
  maandag 22 september 2008 @ 16:33:08 #60
55709 Stereotomy
pi_61827877
Vandaag heb ik Guerlain Homme en Dior Homme Sport uitgeprobeerd.

Guerlain Homme is een kantoorgeurtje: als ik mijn ogen dichtdoe, dan ben ik op de werkvloer van Accenture, Logica of Sogeti. Van die conformerende snelle jonge gasten in een donkerblauwe Peugeot 206. Mijn Guerlain, wat doe je. Een citrus-thee-gourmand. Categorie 'lekker, maar waar heb ik dit eerder geroken'-Acqua di Gio. Op zich zou ik hier wel een sample van willen, just for kicks.

Dior Homme Sport: gat-ver-damme! Gatver! Echt! Wat is dit? De beschrijvingen spraken van een gember-geurtje, dus ik verwachtte iets in de trant van Bulgari BLV PH (mijn minst favoriete Bulgari), maar dit is nog veel erger. De parfumeur heeft nog NOOIT gember geroken, als ik zijn creatie opsnuif. Dit is de plastic not fantastic interpretatie van gember, het is de geur die je hoogstens in de aircosysteem van de Xenos of Blokker zou doen om de winkel van geur te voorzien. Bah. Alsof er iemand met een piek door je neus prikt en in je hersenen gaat wroeten. Koppijn.
pi_61828165

Die Guerlain klinkt saaaaai
  maandag 22 september 2008 @ 16:48:28 #62
55709 Stereotomy
pi_61828313
Die Guerlain ruikt op papier lekkerder dan op mijn huid. Op papier ruik ik die 'Mojito-accord' ( , doet het toch altijd beter dan het gewoon pepermunt noemen ) erg goed, maar doet het me toch denken aan een luchtverfrisser in een Peugeot 206. Guerlain-onwaardig.
pi_61828632
't ontwerp van 't flesje is ook slaapverwekkend.
  maandag 22 september 2008 @ 17:01:37 #64
55709 Stereotomy
pi_61828674
Maar ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ik weet trouwens niet meer precies welke, maar het deed me denken aan de geuren van Zegna: steriel, fris, maar onnatuurlijk ruikend.
pi_61828836
Nou ik heb één keer een Zegna geur geprobeerd en dat was 3 keer niks, dus m'n verwachtingen zijn niet al te hooggespannen. Gewoon bij de Douglas te vinden dit?
  maandag 22 september 2008 @ 17:07:25 #66
55709 Stereotomy
pi_61828853
Ik was naar de Bijenkorf gegaan, daar zijn de SA's leuker en zitten ze minder in mijn nek te hijgen. Onze Bijenkorf verkoopt eindelijk weer Bulgari (PH, PH Extreme, PH Soir, Aqua, Aqua Marine)

Ik kon geen Prada Infusion d'Iris PH vinden helaas.
pi_61829057
Geen Bijenkorf in Zwolle. Ik zal eens bij de Ici Paris kijken, daar zag ik laatst wat Guerlain, lijkt me wel een geurtje dat in de mainstream winkels gegooid wordt.
  maandag 22 september 2008 @ 18:35:15 #68
55709 Stereotomy
pi_61831040
Trouwens, kan iemand weer reviews submitten bij Basenotes? Ik krijg al maanden een 404 foutmelding.
pi_61834641
Ik submit alleen reviews in dit topic.

jij verrader

maandag 22 september 2008 @ 20:41:53 #70
55709 Stereotomy
pi_61834742
Nouja zeg
pi_61836249
Ik heb toevallig vandaag ook Dior Homme Sport geprobeerd en hij beviel mij ook niet. Ik vond het in de opening heel erg op Allure homme sport blanche lijken. Achteraf ook geen top geur maar wel beter dan deze. Heel erg vlak en saai deze geur.

Ik heb gemerkt dat ik veruit de meeste vrouwelijke complimenten krijg op mijn Armani City Glam. Terwijl deze op basenotes als dé flop van armani wordt afgeserveerd. Zelf vind ik het best een aardige geur. Wel alleen 's nachts te dragen imo.
pi_61838887
quote:
Op maandag 22 september 2008 20:41 schreef Stereotomy het volgende:
Nouja zeg

Ik vind City Glam ook maar een matige geur.
  maandag 22 september 2008 @ 23:21:36 #73
55709 Stereotomy
pi_61839637
quote:
Op maandag 22 september 2008 22:57 schreef le_knightclub_soda het volgende:

[..]

Ik vind City Glam ook maar een matige geur.
Daarom ben jij ook geen hot chick.
pi_61839823
Ik heb 'm nooit geroken eerlijk gezegd. Maar het valt me wel erg vaak op dat "de dames" geuren lekker vinden die ik als doorsnee of matig bestempel. Blijkbaar heb ik toch een andere smaak...
pi_61840327
Vanavond begonnen wat 'hot chicks' in de trein uit het niets over smerige parfums terwijl ik een stoel verderop zat in een walm van Tom Ford Moss Breches
  maandag 22 september 2008 @ 23:55:29 #76
55709 Stereotomy
pi_61840510
je had zeker die Acqua di Genova-tas mee.

Ik las op Basenotes met interesse een thread over 'maximaal aantal sprays wat je ooit op hebt gehad'. Zie daar dingen als 12 sprays A*Men enzo. En dan W1ZZ heel conservatief 4 sprays GIT en minder bij andere geurtjes.

Toen bedacht ik me dat ik zelf eigenlijk best veel spray doorgaans. Namelijk 4 of 5 keer in totaal. Twee keer borst onder de kleren, halfje op elke onderarm, 1x nek. Maar mijn geurtjes zijn denk ik ook niet zo sterk als die van W1ZZ, gemiddeld genomen.

Hammam Bouquet en Muscs Koublai Khan zou ik ook niet meer dan 3x doen. Bulgari PH kan ik met gemak 8x sprayen.
pi_61841493
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor 't laatst meer dan 3 keer heb gesprayed. Op BN zit ook zo'n gast die een paar dozijn Gucci Envy sprays op deed omdat ie 't anders niet rook
pi_61842907
Die Acceptfacts claimt dattie 15 sprays Musc Ravageur doet
pi_61852548
Zulke lui Ik ben blij dat ik zo weinig sprays nodig heb, ik doe al lang met een testertje, vandaag weer Rose 31 op
pi_61855476
Mijn Rose 31 was echt mad snel op... Ik denk er serieus over na een fles te kopen maar het is zo loeiduur!

Vandaag m'n swapped Virgin Island Water binnengekregen. We zullen die sun ns even laten shinen in dit pokkeweer
pi_61855677
pi_61863798
Gisterennacht samples van Floris 89 & AdGenova aangevraagd, vandaag bericht dat ze zijn verstuurd. Best netjes.
Sie mussen auch immer mich haben.
pi_61864012
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 18:09 schreef W1ZZ het volgende:
Mijn Rose 31 was echt mad snel op... Ik denk er serieus over na een fles te kopen maar het is zo loeiduur!

Waar tover je die ergens vandaan? Ebay?
Sie mussen auch immer mich haben.
pi_61867642
Nee je kunt het uit Parijs bestellen: http://www.colette.fr. De decant hebben we bij http://www.theperfumedcourt.com gekocht. Maar ¤110,- voor een 50ml flesje vind ik voorlopig nog wel echt te duur, en gelukkig hebben ik nog een paar andere geuren die ik liever wil kopen.
pi_61868589
Ik wil die Fleur Carnal wel echt hebben. Word waarschijnlijk een kerst traktatie of iets dergelijks.
In de tussentijd even kijken of Creed nog wat samples wil sturen

pssst, mijn column op de frontpage
pi_61870896
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 18:09 schreef W1ZZ het volgende:

Vandaag m'n swapped Virgin Island Water binnengekregen. We zullen die sun ns even laten shinen in dit pokkeweer
Hele fles? Waarvoor geruild?
  woensdag 24 september 2008 @ 10:23:26 #87
55709 Stereotomy
pi_61871259
Royal Delight, natuurlijk LKS
pi_61871370
Dat is een goede ruil!
pi_61871500
Don't get me wrong, ik vind RD heel erg lekker maar ik droeg 'm gewoon nooit omdat ik toch bang was dat andere mensen het niet zo konden waarderen... En ik kon wel een lekker vrolijke geur gebruiken dus dit was perfect!
pi_61876680
Mijn samplelijstje:

*Fredic Malle - Carnal Flower
*Acqua di Genova - Genes
*Comtoir Sud Pacifique- L'eau Du Gouveneur
*Frederic Malle - Musc Ravageur
*Etat libre d'orange - Eloge du traitre
pi_61878518
Als je die Carnal Flower zo lekker vindt zou ik als ik jou was ook Une Rose aanvragen. En ik denk dat je dan Garofano van Lorenzo Villoresi ook lekker zult vinden (bij mij te krijgen tegen een ander leuk nichesample of een kleine tegemoetkoming).
  woensdag 24 september 2008 @ 22:55:51 #92
55709 Stereotomy
pi_61891481

flesje van Guerlain Vetiver er ook bij
pi_61891611
Epic
  woensdag 24 september 2008 @ 23:03:38 #94
55709 Stereotomy
pi_61891769
Oud!
pi_61892068
quote:
Op woensdag 24 september 2008 23:03 schreef Stereotomy het volgende:
Aoud!
pi_61892408
quote:
Op woensdag 24 september 2008 23:03 schreef Stereotomy het volgende:
Oud!
  donderdag 25 september 2008 @ 13:57:52 #97
55709 Stereotomy
pi_61903538
W1ZZ, wat vind je van Tea for Two? Ik vind het wel een comfort scent, maar het begint na 6 uur idd een beetje irritant te worden dat je naar een kopje thee ruikt.
pi_61904987
Ik heb de herkansing van m'n eindgesprek gehaald en ben nu dus afgestudeerd!

Nu mezelf maar zsm trakteren met een nieuw geurtje
  donderdag 25 september 2008 @ 14:52:58 #99
55709 Stereotomy
pi_61905216
Gefeliciteerd!
pi_61905287
Thx Stereohomey!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: