Ja, te soft zijn heb ik ook nooit gewild. We hebben er hier weleens ruzie over gehad hoor, maar ik ben op een gegeven moment gaan inzien dat ze bijvoorbeeld zonder eten in hun maagje ook slapen. Daar was ik erg bang voor, dat ze dan 's nachts honger zouden krijgen.
We hebben vanalles geprobeerd maar zijn erachter gekomen dat het (in ieder geval bij onze kinderen) fases zijn geweest en nog steeds zijn. Uitproberen, machtsspelletjes, kijken hoe ver je kunt gaan, blablabla. Alledrie hebben ze het (gehad) en het ging steeds weer over.
Oh ja, nog een tip! Ik denk er nu ineens aan. Als je je zorgen maakt dat je kind te weinig groente binnenkrijgt, maak dan een lekkere grote pan groentesoep of wat voor soep dan ook (behalve pindasoep

) waar ze van houden met lekker veel groente, eventueel de mixer er lekker doorheen, maak 'm voedzaam met wat aardappels o.i.d., op het bordje een beetje kruidenkaas /plakje kaas (als ze dat lekker vinden) erdoorheen en geef dat dan 's middags bij het brood. Hebben ze toch nog groente binnen, ook al eten ze 's avonds dan misschien niet goed.
Hier eten we bijna elke middag groentesoep als we 's avonds 'echt warm' eten en andersom. We eten hier (omdat ik een thuisblijfmoeder ben kan dat) 's middags ook regelmatig warm omdat ik er dan vanaf ben en ze in ieder geval met wat boterhammen (en soep) in hun maag naar bed gaan. Dat lijkt hier nu beter te werken. Als je de vrijheid heb, experimenteer daar dan wat mee als je wilt. Het zou kunnen helpen.
Maar ja, als ze geen soep lusten zitje natuurlijk

maar ik heb gemerkt dat als je de soep pureert (kan erg lekker zijn, zeker bij pompoensoep, broccolisoep, courgettesoep etc.) kinderen het veel makkelijker opeten. Hier zijn ze er zelfs helemaal gek op, de een meer dan de ander maar allemaal lusten ze het goed.
(BTW ik heb drie peuters, dus niet dat je denkt dat ik er 10 heb ofzo)
Receptje voor courgettesoep, was hier een regelrechte hit (bij alledrie de kinderen dus) en ook volwassenen lusten 't goed. Pompoensoep kun je veel recepten van vinden, maar de allersimpelste vallen meestal het beste in de smaak bij kinderen. Pompoen, tomaat, ui, knoflook en een beetje thijm en dan pureren (met bouillon natuurlijk) is meestal al heerlijk.