Google geeft meerdere data aan.quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:30 schreef Homdeck het volgende:
google kapot?
zeggen toch meesten 1 oktober hoorquote:Op vrijdag 5 september 2008 10:31 schreef saban het volgende:
Het is nog in september, geen oktober.
1 september + 28 dagen, zoiets maar weet het niet precies.
Jouw link zegt:quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:33 schreef Ladylike het volgende:
[..]
zeggen toch meesten 1 oktober hoor
http://www.tapu.nl/islam.html
eindigt op 30 september, dus dag erna is 1 oktober.. moeilijk hequote:Op vrijdag 5 september 2008 10:39 schreef saban het volgende:
[..]
Jouw link zegt:
Begin ramadan: 1 september
Eind: 30 september
Hoe je aan 1 oktober komt
Citaat van website:quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:42 schreef Ladylike het volgende:
[..]
eindigt op 30 september, dus dag erna is 1 oktober.. moeilijk he
Jij bent echt domquote:Op vrijdag 5 september 2008 10:43 schreef saban het volgende:
[..]
Citaat van website:
Eerste Ramazan feestdag: 2008 - 30 september - dinsdag
Moeilijk he
quote:Datum Id-al-Fitr (Suikerfeest):
1 oktober 2008
20 september 2009
9 september 2010
30 augustus 2011
19 augustus 2012
8 augustus 2013
28 juli 2014
17 juli 2015
5 juli 2016
25 juni 2017
15 juni 2018
4 juni 2019
24 mei 2020
Id-al-Fitr (Suikerfeest)Datum: woensdag 1 oktober 2008
Land / gebied: Wereld (Moslims)
Religie: Islam
Soort: Religieus, Folkloristisch
1 Sjawwaal. In 2008 wordt het Suikerfeest vanaf dinsdagavond 30 september gevierd (na zonsondergang, einde van de Ramadan). Op de 1ste dag van de tiende maand, viert men het Suikerfeest, Id-al-Fitr, het feest van het breken van de vasten. Het einde van de Ramadan. Het exacte begin is afhankelijk van het verschijnen van de sikkel van de nieuwe maan. De hier gegeven datum is de datum van de volle dag. Het Suikerfeest begint op de dag ervoor bij zonsondergang.
Het Suikerfeest, ook wel het kleine feest, (Turks: Şeker Bayramı) is de uitbundigste gebeurtenis in het islamitisch jaar. Na dertig dagen overdag niet gegeten, gedronken, gerookt of gevreeën te hebben wordt de traditionele Ramadan (Vastenmaand) afgesloten.
Op de laatste dag van de vastenmaand Ramadan gaat vrijwel iedere moslim op de wereld naar een moskee voor het uitspreken van het feestgebed. Na het gebed omhelst men elkaar en kan het feest beginnen. Kinderen kussen de hand van hun ouders en brengen die naar hun voorhoofd. Het feest duurt vaak meerdere dagen, want er wordt aan veel mensen gedacht c.q. een bezoek gebracht; buren, familie, vrienden, arme mensen en ook de dode mensen worden niet vergeten. Er wordt wel gezegd dat het motto van dit feest 'zoet eten, zoet praten' is. Deze dag is dan ook de gelegenheid om ruzie of conflicten van de afgelopen tijd uit of goed te praten. Er mag weer overdag gegeten en dat wordt dan ook overvloedig gedaan: het lekkerste. en zoetste eten (Baklava!) wordt op tafel gezet.
Viering van het Suikerfeest
Op de ochtend van de eerste dag van de tiende maand, Sjawwal, staan moslims vroeg op: zij baden zich, trekken schone, eventueel nieuwe kleren aan, en zorgen ervoor dat ze lekker ruiken. Zo getuigen ze er feestelijk van dat ze een maand gevast hebben. Na zonsopgang wordt iets gegeten, bijvoorbeeld dadels of andere zoetigheid, ten teken dat de vasten echt voorbij is. Ook de arme mensen doen mee met deze gebruiken. Veelal krijgen ze voedsel en soms kleding van de rijkeren, voor wie het een plicht is voor de armen te zorgen.
Daarna gaan de mensen naar de ontmoetingsplaats, een moskee of een zaal, en in warme landen een stuk open terrein, om daar naar de preek van de imam te luisteren; waarmee de Ramadan echt afgesloten wordt. Ook de vrouwen en kinderen zijn daarbij meestal aanwezig, zoals de profeet heeft aanbevolen. Dan omhelzen de mensen elkaar, en vergeven zij elkaar eventuele fouten uit het afgelopen jaar. Ze wensen elkaar een gezegend feest.
De rest van de dag wordt besteed aan familiebezoek en - als dat mogelijk is - het bezoeken van de graven van ouders en/of kinderen. De profeet heeft gezegd dat degenen die zo’n graf bezoeken, gezegend worden bij iedere stap die zij zetten. Bij de familiebezoeken wordt veel zoetigheid gegeten (niet voor niets wordt het feest ook Suikerfeest genoemd), en worden er cadeautjes uitgewisseld. De kinderen delen volop in de feestvreugde, al hebben ze meestal maar enkele dagen gevast om met de volwassenen mee te doen.
In sommige islamitische landen is er op deze dag vaak kermis, en staan er snoepkramen op straat. Iedereen probeert aardig te zijn voor andere mensen, en met een schoon geweten en goede voornemens verder te gaan. Vaak is ook de tweede dag van de maand Sjawwal nog een feestdag
http://i33.tinypic.com/2liu3qx.jpgquote:Op vrijdag 5 september 2008 10:44 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Jij bent echt dom
laat maar, je neemt nieteens de moeite om alle links te lezen
beperk jij je lezen tot de datums?quote:
nee hoor, is quote van 1e link..quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:47 schreef saban het volgende:
[..]
Nu kom je ineens aanzetten met een ander site
uh, 1 link van je zegt 30 sep, de ander link 1 okt.quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:48 schreef Ladylike het volgende:
[..]
nee hoor, is quote van 1e link..
gewoon hele pagina gequote voor je....
Wat ben jij een eikel zeg!!!quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:43 schreef saban het volgende:
[..]
Citaat van website:
Eerste Ramazan feestdag: 2008 - 30 september - dinsdag
Moeilijk he
quote:Op vrijdag 5 september 2008 11:20 schreef Anna-van-Kleef het volgende:
[..]
Wat ben jij een eikel zeg!!!
Mijn dank is grootquote:Op vrijdag 5 september 2008 11:47 schreef Triggershot het volgende:
Voor Turken is laatste dag dat ze vasten 29 september en 30 september is het feest. Arabische landen kijken - meestal - naar de maan en zullen variëren tussen 29 en 30 dagen vasten afhankelijk van het zien van een volle maan.
quote:Je verlofaanvraag voor 30-9-2008 is door je leidinggevende goedgekeurd.
Ik hoop voor jou (en dat meen ik echt) dat het niet op 1 oktober valt (aangezien overal staat dat het feest 's avonds op 30 september begint en dus het dagfeest (bezoeken fam) op 1 oktober).quote:
U bent niet bekend met de jaarlijkse split tussen de Turken en Arabieren over de feestdagen?quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:00 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Ik hoop voor jou (en dat meen ik echt) dat het niet op 1 oktober valt (aangezien overal staat dat het feest 's avonds op 30 september begint en dus het dagfeest (bezoeken fam) op 1 oktober).
Nee sorrie, probeerde TS zo goed mogelijk te helpen zonder kennisquote:Op vrijdag 5 september 2008 12:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
U bent niet bekend met de jaarlijkse split tussen de Turken en Arabieren over de feestdagen?
Dankjequote:Op vrijdag 5 september 2008 12:02 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Nee sorrie, probeerde TS zo goed mogelijk te helpen zonder kennis
ben christen
maar veel succes deze maand en veel plezier/smakelijk met het suikerfeest
Ah ok, voor 95% van de Turken is het begin en einde van de Ramadan al bekend voordat de kalenders voor het nieuwe jaar gedrukt zijn. Traditioneel gezien is het pas bekend wanneer het de Ramadan is als er een volle maan is aangeschouwd, zo ook het einde van de Ramadan vastgesteld.quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:02 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Nee sorrie, probeerde TS zo goed mogelijk te helpen zonder kennis
ben christen
maar veel succes deze maand en veel plezier/smakelijk met het suikerfeest
Thanx for the infoquote:Op vrijdag 5 september 2008 12:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ah ok, voor 95% van de Turken is het begin en einde van de Ramadan al bekend voordat de kalenders voor het nieuwe jaar gedrukt zijn. Traditioneel gezien is het pas bekend wanneer het de Ramadan is als er een volle maan is aangeschouwd, zo ook het einde van de Ramadan vastgesteld.
Turken blijven trouw aan hun berekeningen en de Arabieren traditiegetrouw, dat beide data overeenkomt gebeurt zelden.
Leuke reacties voor iemand die alleen maar probeert te helpen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
U bent niet bekend met de jaarlijkse split tussen de Turken en Arabieren over de feestdagen?
Laatste keer dat ik iemand probeer te helpenquote:Op vrijdag 5 september 2008 12:23 schreef mazaru het volgende:
[..]
Leuke reacties voor iemand die alleen maar probeert te helpen.
Als Ladylike zich door mij aangevallen voelt - wat ik me niet kan voorstellen - hoor ik het graag van haar.quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:23 schreef mazaru het volgende:
[..]
Leuke reacties voor iemand die alleen maar probeert te helpen.
niet door jou, maar TS laat ik verder links liggenquote:Op vrijdag 5 september 2008 12:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als Ladylike zich door mij aangevallen voelt - wat ik me niet kan voorstellen - hoor ik het graag van haar.
+34234quote:Op vrijdag 5 september 2008 11:20 schreef Anna-van-Kleef het volgende:
[..]
Wat ben jij een eikel zeg!!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |