abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61394563
Ik zit in psychotherapie vanwege mijn angsten (ik heb een ziektevrees, ik denk vaak dat ik een ernstige ziekte heb bij alles wat ik voel en heb daardoor paniekaanvallen, hierdoor functioneer ik niet zo goed meer, mijn huisarts heeft me doorverwezen omdat het een obsessie is geworden. Er is niemand in mijn familie of omgeving ziek, het zit gewoon in mijn hoofd.). Na zo'n 5 sessies (waarin we andere dingen hebben besproken, ondere andere mijn jeugd) zegt mijn therapeut: de volgende keer gaan we het hebben over wat nou eigenlijk je hulpvraag is. Wat mijn hulpvraag is?? De boodschap is toch wel duidelijk, ik heb angsten en ik wil dat die verdwijnen! Begrijpt hij het dan niet ofzo?? In ons gesprekken is wel naar voren gekomen dat ik wat nare dingen heb meegemaakt in mijn jeugd en dat ik op dit moment ook een paar problemen heb. Hij stelt een aantal vragen, ik geef er gewoon antwoord op.maar dat heeft niets maar dan ook niets met mijn angst te maken waarvoor ik bij hem zit. Hij heeft me onzeker gemaakt, ik heb het gevoel dat hij me niet begrijpt of dat hij de ernst van mijn klachten niet serieus neemt door te zeggen wat is is nu eigenlijk je hulpvraag. Hierdoor krijg ik het gevoel dat ik naar een andere therapeut moet. Iemand ervaring hiermee?
  vrijdag 5 september 2008 @ 09:56:59 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_61394602
je lijdt aan een angst voor therapeuten.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 5 september 2008 @ 09:58:21 #3
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_61394642
Je geeft het zelf al aan. Als het niet "klikt" en jullie elkaar niet lijken te begrijpen, zit er niets anders op dan een andere therapeut te zoeken. Helaas.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_61394652
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 09:56 schreef SpecialK het volgende:
je lijdt aan een angst voor therapeuten.
Dat zou wel lastig zijn, want hoe kom je daar dan vanaf?

TS, als je zelf al weet dat het probleem in je hoofd zit, wat heeft de therapie dan nog voor zin eigenlijk? Misschien heb je dan meer aan een praatgroep voor mensen met soortgelijke klachten?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 5 september 2008 @ 10:01:02 #5
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_61394716
ik niet ben nog nooit bij een 'peut' geweest. Maar ik zou het hem gewoon zeggen, misschien moet je er ook niet te zwaar aan tillen en het op zijn beloop laten.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_61394760
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 09:58 schreef Tinkepink het volgende:
Je geeft het zelf al aan. Als het niet "klikt" en jullie elkaar niet lijken te begrijpen, zit er niets anders op dan een andere therapeut te zoeken. Helaas.
Dat de therapeut vraagt wat de hulpvraag nou eigenlijk is, lijkt me niet eens zo gek eigenlijk (buiten beschouwing of het 'klikt' of niet). Er is blijkbaar ook gepraat over het verleden, maar het doel van de therapie lijkt mij uit de OP te zijn dat TS van de hypochondrie af moet en hoe dat aangepakt gaat worden.
Vijf sessies zijn niet zo veel waarschijnlijk, je kan het nog even aanzien natuurlijk en de volgende sessie (waarin het bespreken van de hulpvraag aan bod komt) afwachten.
Het mooi kotsende meisje.
  vrijdag 5 september 2008 @ 10:04:49 #7
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_61394815
waarom kom je dit hier vragen? kun je die therapeut dit niet voorleggen? ik neem toch aan dat die wel zal willen uitleggen waarom hij bepaalde dingen wil weten, en vooral dat het niet zijn bedoeling zal zijn om je onzeker te maken.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
  vrijdag 5 september 2008 @ 10:12:29 #8
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61394979
je hulpvraag is toch je angst voor ziektes, en daar ga je het de volgende keer over hebben, therapuet heeft deze 5 sessies misschien nodig gehad om een goed beeld van je te vormen en vind dat je misschien klaar bent om over het echte probleem te praten...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_61395081
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 10:04 schreef Garisson72 het volgende:
waarom kom je dit hier vragen? kun je die therapeut dit niet voorleggen? ik neem toch aan dat die wel zal willen uitleggen waarom hij bepaalde dingen wil weten, en vooral dat het niet zijn bedoeling zal zijn om je onzeker te maken.
ik heb het niet meteen gevraagd omdat ik -net wat veiligheidsspeldje zegt- het de volgende sessie wil afwachten, maar dat duurt nog zo lang en ondertussen ben ik onzeker geworden. Maar misschien heb je wel gelijk en zal hij vanzelf uitleggen waarom hij dat vraagt.
pi_61395104
Ik vind zijn vraag ' wat is de hulpvraag' niet zo heel gek hoor. Jij DENKT dat je simpelweg een hypochonder (angst voor ziektes) bent, maar hypochondrie komt uit een heel dieper iets van heel lang geleden. En dat moet behandeld worden. Daarna gaat je hypochondrie vanzelf weg. Hypochondrie is altijd een andere angst die geprojecteerd wordt op het al dan niet hebben voor ziektes. Elk mens is bang om ziek te worden. De een kan dat relativeren, de ander niet en laat zich meeslepen (jij). En waar komt DAT gedrag vandaan. Als je dat namelijk weet, kun je pas 'beter' worden. Vandaar dat hij ook andere vragen stelt waarvan jij denkt dat ze niet relevant zijn. Geloof me,....dat zijn ze wel.

Je loopt niet voor niks bij die man. Als je het zelf kon zou je dat al gedaan hebben. Deze man weet echt wel waar hij mee bezig is hoor......
pi_61395151
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 10:18 schreef lamaarwaaien het volgende:

Deze man weet echt wel waar hij mee bezig is hoor......
Dat vraag ik me nog steeds af.
*****Kraak........
pi_61395233
Ik bedoel bovenstaand niet naar hoor. Maar ik was vroeger zelf een enorme hypochonder. Toen ik 18 was hoorde ik op TV over het Ebolavirus. Reken maar dat ik me die nacht zo te sappel heb lopen maken dat ik de volgende ochtend werkelijk elk sypmtoom wat bij die ziekte hoorde had..... En ik was er van overtuigd dat ik het eerste ebolaslachtoffer in europa zou zijn.... zucht...

En er zijn maar twee oplossingen voor een hypochonder. Of stevige therapie... of, en dat gebeurde in mijn geval helaas is zelf goed ziek worden. (ik kreeg darmkanker)... goed te genezen, maar wel met alle rompslomp eromheen. Ik was ziek, maar ook meteen genezen van mijn hypochondrie.

Mijn vriend heeft het een klein beetje, en voornamelijk voor andere mensen (je moet niet dit en dat eten, want daar krijg je zus en zo van) en als hij begint druk ik dat ook meteen de kop in. Ik laat me daar niet meer in gaan.
pi_61395240
TS, wat denk je nou zelf? Dat je na 5 of 6 sessies verlost zou zijn van je hypochrondrie? Je therapeut stelt je vragen waarvan je DENKT dat het niets met het probleem te maken heeft, maar ondertussen zoekt hij wel degelijk naar de oorzaak. Wat had je ervan verwacht?
  vrijdag 5 september 2008 @ 10:26:30 #14
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_61395306
Of misschien zit er onbewust een andere oorzaak achter en weet hij dat.
En wil hij volgende keer dat probleem aan het daglicht brengen?
Vaak hebben obsessie een onbewuste oorzaak waarvan je zelf niet weet dat dat de oorzaak is..
pi_61395353
Net als dat de angst van mensen met smetvrees feitelijk niks met viezigheid heeft te maken maar met controledrang valt hypochondrie daar ook onder. Het niet meer onder controle hebben van bepaalde dingen. Als je ziek bent geef je de controle uit handen. Bij mij lag het in het feit dat ik een enorme controlfreak was. En een perfectionist. Nadat ik dat kon loslaten heb ik nooit meer last gehad van hypochondrie.Kortom, laat die man maar doorvragen....

de hulpvraag die je moet stellen, en de vraag waar je therapeut op wacht is 'waar komt mijn hypochondrie vandaan'... niet meer en niet minder. En als je die vraag kunt stellen, en dus snapt dat je angsten uit een heel andere hoek komen kan je therpaut je pas helpen.
  vrijdag 5 september 2008 @ 10:37:27 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61395567
Als het niet klikt, dan klikt het niet. Maar je moet het wel een kans geven. Vijf sessies lijkt me daarvoor nog wel wat vroeg. En wat betreft dat het ongemakkelijk, vervelend of verwarrend is: dat hoort er vaak wel een beetje bij...

Als je echt de man bent, probeer het dan eens over je bezwaren te hebben de volgende keer. Misschien krijg je een goede uitleg.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61398070
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 10:27 schreef lamaarwaaien het volgende:
de hulpvraag die je moet stellen, en de vraag waar je therapeut op wacht is 'waar komt mijn hypochondrie vandaan'... niet meer en niet minder. En als je die vraag kunt stellen, en dus snapt dat je angsten uit een heel andere hoek komen kan je therpaut je pas helpen.
Zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb geen verstand van dit soort zaken, dus ik kan ook niet weten dat er een andere oorzaak ten grondslag aan ligt. Ik wil inderdaad weten hoe ik de angst ontwikkeld heb, want dan kan ik er misschien beter mee omgaan. Maar waarom zegt hij dat niet gewoon, ipv zeggen wat is je hulpvraag? Want ik had in ons eerste gesprek al verteld wat mijn klachten zijn.
pi_61398156
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 10:23 schreef MLI het volgende:
TS, wat denk je nou zelf? Dat je na 5 of 6 sessies verlost zou zijn van je hypochrondrie? Je therapeut stelt je vragen waarvan je DENKT dat het niets met het probleem te maken heeft, maar ondertussen zoekt hij wel degelijk naar de oorzaak. Wat had je ervan verwacht?
Ik heb geen ervaring met therapieen, dus ik weet ook niet wat ik er van moet verwachten. ik hoop juist dat hij het me kan vertellen. Ik weet alleen dat ik van mijn angst af moet, en hoe ja wist ik dat maar. Het spreekuur van de huisarts heb ik al platgelopen, die heeft me doorverwezen naar hem. daarom zit ik ook bij hem.
  vrijdag 5 september 2008 @ 12:35:34 #19
207555 Sowflow
Spelfauten verplicht op FOK!
pi_61398844
Waarom bespreek je dit niet met hem? Zomaar weggaan is te makkelijk, juist dit moet je met hem bespreken. En dan kijken hoe dat verloopt en dan kun je altijd naar een ander.
*The more we see, the more we understand, the less we feel the need to blame. -S2008-
*Wees niet bang dat het leven zal eindigen, wees bang dat het nooit zal beginnen.
*OP ZOEK NAAR OVERWINTERINGSPLEK! 20 GRADEN.
pi_61407044
het is best een oude soort psychotherapie om erachter te komen waar een ziekte vandaan komt (dus niet meer praten over kindertijd enzo gelukkig!!), dat is helemaal niet effectief gebleken in het verleden.. wat wel zo is, is dat het handig is om te weten waar je nu écht bang voor bent (wat ALS je ziek bent, wat is daar dan zo erg aan voor jou?)

Ik vind dat jouw therapeut persoonlijk (!!) erg veel sessies nodig heeft voordat ie eindelijk komt waar het om draait. Ik geef zelf kortdurende therapie en bij 5 sessies zit ik al over de helft! Natuurlijk is het goed om een goede intake te doen, zodat je geen dingen per ongeluk over het hoofd ziet, maar vijf keer vind ik ...nou ja... vreemd.

Het is zeker een heel goed idee om dit met hem te overleggen.. het is een beetje uit de tijd om als therapeut op een hoge stoel te zitten en alles geheimzinnig te laten en de client die de therapie lijdzaam ondergaat... (en zoals ik het nu lees, is de therapie nog niet eens begonnen! Er had al zoveel gedaan kunnen worden...)
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
pi_61407110
Euhm, je angst is geen vraag, dat is een probleem.

Wat die man bedoelt is: we weten nu wat je problemen ongeveer zijn, wat wil je er aan doen?

De hulpvraag is: wat voor hulp vraag je van iemand. Dus bijvoorbeeld dat jullie doelen gaan stellen. Wie weet heb jij wel in gedachten dat je ontspanningsoefeningen gaat leren en heeft hij wel bedacht dat je dingen uit je jeugd moet verwerken. Er zijn vaak verschillende oplossingen voor één probleem.
pi_61407391
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 12:06 schreef water_lelie het volgende:

[..]

Zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb geen verstand van dit soort zaken, dus ik kan ook niet weten dat er een andere oorzaak ten grondslag aan ligt. Ik wil inderdaad weten hoe ik de angst ontwikkeld heb, want dan kan ik er misschien beter mee omgaan. Maar waarom zegt hij dat niet gewoon, ipv zeggen wat is je hulpvraag? Want ik had in ons eerste gesprek al verteld wat mijn klachten zijn.
Dat ben ik met je eens, hij kan wel een stuk duidelijker zijn. Je bent al een keer of 5/6 geweest toch? Dit zijn dingen die je in de eerste, hooguit tweede sessie doet.
pi_61408101
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 17:25 schreef Dipkip het volgende:
. Wie weet heb jij wel in gedachten dat je ontspanningsoefeningen gaat leren en heeft hij wel bedacht dat je dingen uit je jeugd moet verwerken. Er zijn vaak verschillende oplossingen voor één probleem.
zowel het doen van ontspanningsoefeningen als het 'verwerken van dingen uit je jeugd' zijn niet effectief gebleken voor angstklachen (wat dat eerste betreft wel op korte termijn, maar niet op lange termijn en dat tweede is wel zo achterhaald, ik geloof niet dat dit nog gebeurt in therapien..tenminste, ik hóóp van niet )
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:41:56 #24
207555 Sowflow
Spelfauten verplicht op FOK!
pi_61409121
Volgens mij gaat het meer om dat de TS zich niet begrepen voelt door de therapeut, dan over de therapie inhoudelijk.

TS, weet wel dat twijfel/ onzekerheid een begin kan zijn van een proces op zich. Een ander licht op laten schijnen dwingt je van je eigen overtuigingen af te stappen. Maar nogmaals, bespreek met hem waar jij over wankelt.
*The more we see, the more we understand, the less we feel the need to blame. -S2008-
*Wees niet bang dat het leven zal eindigen, wees bang dat het nooit zal beginnen.
*OP ZOEK NAAR OVERWINTERINGSPLEK! 20 GRADEN.
pi_61412540
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:05 schreef m-niki het volgende:
zowel het doen van ontspanningsoefeningen als het 'verwerken van dingen uit je jeugd' zijn niet effectief gebleken voor angstklachen (wat dat eerste betreft wel op korte termijn, maar niet op lange termijn en dat tweede is wel zo achterhaald, ik geloof niet dat dit nog gebeurt in therapien..tenminste, ik hóóp van niet )
Ik weet niet wat voor bron jij hanteert maar bij mijn weten klopt dat niet. Verwerken van dingen uit je jeugd gebeurd zeker nog, bijvoorbeeld als je in psycho analyse gaat (ja, dat bestaat nog steeds) en ontspanningsoefeningen zoals leren om diep adem te halen als je een paniekaanval voelt opkomen of in een situatie raakt die bij jou voor veel angst zorgt, wordt ook nog steeds gedaan bijv. in combinatie met cognitieve therapie.

Dat 'bewezen' is dat bepaalde methoden niet effectief zijn (dwz niet effectiever dan placebotherapie) wil niet zeggen dat ze ineens verboden zijn om voor te schrijven zat psychologen gebruiken die methoden gewoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')