Dat zou wel lastig zijn, want hoe kom je daar dan vanaf?quote:Op vrijdag 5 september 2008 09:56 schreef SpecialK het volgende:
je lijdt aan een angst voor therapeuten.
Dat de therapeut vraagt wat de hulpvraag nou eigenlijk is, lijkt me niet eens zo gek eigenlijk (buiten beschouwing of het 'klikt' of niet). Er is blijkbaar ook gepraat over het verleden, maar het doel van de therapie lijkt mij uit de OP te zijn dat TS van de hypochondrie af moet en hoe dat aangepakt gaat worden.quote:Op vrijdag 5 september 2008 09:58 schreef Tinkepink het volgende:
Je geeft het zelf al aan. Als het niet "klikt" en jullie elkaar niet lijken te begrijpen, zit er niets anders op dan een andere therapeut te zoeken. Helaas.
ik heb het niet meteen gevraagd omdat ik -net wat veiligheidsspeldje zegt- het de volgende sessie wil afwachten, maar dat duurt nog zo lang en ondertussen ben ik onzeker geworden. Maar misschien heb je wel gelijk en zal hij vanzelf uitleggen waarom hij dat vraagt.quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:04 schreef Garisson72 het volgende:
waarom kom je dit hier vragen? kun je die therapeut dit niet voorleggen? ik neem toch aan dat die wel zal willen uitleggen waarom hij bepaalde dingen wil weten, en vooral dat het niet zijn bedoeling zal zijn om je onzeker te maken.
Dat vraag ik me nog steeds af.quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:18 schreef lamaarwaaien het volgende:
Deze man weet echt wel waar hij mee bezig is hoor......
Zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb geen verstand van dit soort zaken, dus ik kan ook niet weten dat er een andere oorzaak ten grondslag aan ligt. Ik wil inderdaad weten hoe ik de angst ontwikkeld heb, want dan kan ik er misschien beter mee omgaan. Maar waarom zegt hij dat niet gewoon, ipv zeggen wat is je hulpvraag? Want ik had in ons eerste gesprek al verteld wat mijn klachten zijn.quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:27 schreef lamaarwaaien het volgende:
de hulpvraag die je moet stellen, en de vraag waar je therapeut op wacht is 'waar komt mijn hypochondrie vandaan'... niet meer en niet minder. En als je die vraag kunt stellen, en dus snapt dat je angsten uit een heel andere hoek komen kan je therpaut je pas helpen.
Ik heb geen ervaring met therapieen, dus ik weet ook niet wat ik er van moet verwachten. ik hoop juist dat hij het me kan vertellen. Ik weet alleen dat ik van mijn angst af moet, en hoe ja wist ik dat maar. Het spreekuur van de huisarts heb ik al platgelopen, die heeft me doorverwezen naar hem. daarom zit ik ook bij hem.quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:23 schreef MLI het volgende:
TS, wat denk je nou zelf? Dat je na 5 of 6 sessies verlost zou zijn van je hypochrondrie? Je therapeut stelt je vragen waarvan je DENKT dat het niets met het probleem te maken heeft, maar ondertussen zoekt hij wel degelijk naar de oorzaak. Wat had je ervan verwacht?
Dat ben ik met je eens, hij kan wel een stuk duidelijker zijn. Je bent al een keer of 5/6 geweest toch? Dit zijn dingen die je in de eerste, hooguit tweede sessie doet.quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:06 schreef water_lelie het volgende:
[..]
Zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb geen verstand van dit soort zaken, dus ik kan ook niet weten dat er een andere oorzaak ten grondslag aan ligt. Ik wil inderdaad weten hoe ik de angst ontwikkeld heb, want dan kan ik er misschien beter mee omgaan. Maar waarom zegt hij dat niet gewoon, ipv zeggen wat is je hulpvraag? Want ik had in ons eerste gesprek al verteld wat mijn klachten zijn.
zowel het doen van ontspanningsoefeningen als het 'verwerken van dingen uit je jeugd' zijn niet effectief gebleken voor angstklachen (wat dat eerste betreft wel op korte termijn, maar niet op lange termijn en dat tweede is wel zo achterhaald, ik geloof niet dat dit nog gebeurt in therapien..tenminste, ik hóóp van nietquote:Op vrijdag 5 september 2008 17:25 schreef Dipkip het volgende:
. Wie weet heb jij wel in gedachten dat je ontspanningsoefeningen gaat leren en heeft hij wel bedacht dat je dingen uit je jeugd moet verwerken. Er zijn vaak verschillende oplossingen voor één probleem.
Ik weet niet wat voor bron jij hanteert maar bij mijn weten klopt dat niet. Verwerken van dingen uit je jeugd gebeurd zeker nog, bijvoorbeeld als je in psycho analyse gaat (ja, dat bestaat nog steeds) en ontspanningsoefeningen zoals leren om diep adem te halen als je een paniekaanval voelt opkomen of in een situatie raakt die bij jou voor veel angst zorgt, wordt ook nog steeds gedaan bijv. in combinatie met cognitieve therapie.quote:Op vrijdag 5 september 2008 18:05 schreef m-niki het volgende:
zowel het doen van ontspanningsoefeningen als het 'verwerken van dingen uit je jeugd' zijn niet effectief gebleken voor angstklachen (wat dat eerste betreft wel op korte termijn, maar niet op lange termijn en dat tweede is wel zo achterhaald, ik geloof niet dat dit nog gebeurt in therapien..tenminste, ik hóóp van niet)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |