FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Classic Car?
Keltiedonderdag 4 september 2008 @ 12:54
Zo, eens mijn eerste post (en topic) hier in PTA
Even een, eventueel rare, vraag met betrekking tot een classic car.
Aangezien ik binnenkort, waarschijnlijk, mijn leasebakkie in moet leveren en bij m'n huidige opdrachtgever in vaste dienst ga moet ik een andere auto kopen.
Een classic car (USA) is eigenlijk altijd wel een soort van droom geweest dus ik ben eens een beetje aan het neuzen gegaan. Toen ben ik ook erachter gekomen dat m'n echte droombak nooit echt werkelijkheid gaat worden (oude Ford Mustang ) maar dat er wel toffe wagentjes tussen staan.
Zoiets dus:


Maar waar moet je eigenlijk precies allemaal op letten tijdens de, eventuele, aanschaf van zo'n auto?
Ik weet zelf wel ongeveer wat ik wil qua auto (toeters en bellen, welke soort brandstof) maar wat zijn de andere dingen om rekening mee te houden, aangezien het toch oude beestjes zijn.
En is het toch een redelijk vereiste om zelf handig te zijn in autotechniek of moet je daar de keuze niet vanaf laten hangen? (ervan uitgaande dat ik geen opknappertje wil gaan kopen )
Sapstengeldonderdag 4 september 2008 @ 13:01
Dat ze 1:3 rijden ofzo. Gaat je aardig wat geld kosten dus met die prijzen van tegenwoordig .
Keltiedonderdag 4 september 2008 @ 13:04
quote:
Op donderdag 4 september 2008 13:01 schreef Sapstengel het volgende:
Dat ze 1:3 rijden ofzo. Gaat je aardig wat geld kosten dus met die prijzen van tegenwoordig .
Daarom wil ik een LPG
ArcticBlizzarddonderdag 4 september 2008 @ 13:14
Er zijn niet bijzonder veel mensen die een klasssieker als daily gebruiken. Toevallig ken ik er twee die dat wel doen (mustang coupe's) en het enige waar zij last van hebben is roest en de verkrijgbaarheid/kosten van onderdelen. Ze doen wel zelf het onderhoud en hij staat altijd in een garage en ze zijn er altijd veel mee bezig.
Waar je ook rekening mee zult moeten houden is dat het weggedrag anders is dan bij een nieuwe auto en je dus nog meer moet anticiperen in het dagelijkse verkeer daar jij wel rekening zult houden met andere auto's omdat je in een klassieker rijdt, zij doen dit vaak niet!

Overigens is een oude ford mustang wel degelijk betaalbaar, alleen heb je dan een coupe en geen fastback of cabrio.
ArcticBlizzarddonderdag 4 september 2008 @ 13:18
Oh ja, het kan zijn (ik heb er zelf geen last van) dat door de lpg de motor sneller slijt en je dus sneller aan een revisie toe bent.
#ANONIEMdonderdag 4 september 2008 @ 13:21
LGP 1:3 is nog steeds erg duur! Ofwel let op het verwachte verbruik van je toekomstige auto.

Wat is je budget? Kun je een roestvrije klassieker kopen? Plaatwerken is moeilijk als je er geen ervaring mee hebt en duur als je het uitbesteedt.
Vaak is een goede carosserie met een wat mindere motor een betere keus als een perfecte motor met een roestbak eromheen. Een motor vervangen is goedkoper en makkelijker.

Zelf rij ik een mercedes van 26 jaar, plaatwerk is in vrij goede staat maar zelfs daar zitten kosten aan.
Motor is een onderhoudsvriendelijke 3 liter diesel die het altijd doet.
Ik weet dat het geen klassieker is zoals jij voorstelt in de OP, maar dat geeft niet zo. De bovenstaande adviezen gaan wel aardig op.

Geen eens wat meer voorbeelden, prijzen erbij voor het vergelijken is handig.
Plaatjes van klassieke auto's zijn altijd leuk hier, als tegenhanger van alle snelle jelle's
Keltiedonderdag 4 september 2008 @ 13:26
Nah, die Coupés doen ook al zo'n 10.000 tot 15.000 en dat is voor mij even teveel van het goede
Wel jammer want dat zijn echt hele toffe wagens
TheFreshPrincedonderdag 4 september 2008 @ 13:33
quote:
Op donderdag 4 september 2008 12:54 schreef Keltie het volgende:
Waar moet je eigenlijk precies allemaal op letten tijdens de, eventuele, aanschaf van zo'n auto?
Ik weet zelf wel ongeveer wat ik wil qua auto (toeters en bellen, welke soort brandstof) maar wat zijn de andere dingen om rekening mee te houden, aangezien het toch oude beestjes zijn.
En is het toch een redelijk vereiste om zelf handig te zijn in autotechniek of moet je daar de keuze niet vanaf laten hangen? (ervan uitgaande dat ik geen opknappertje wil gaan kopen )
Reken, vooral als je de auto net hebt, op een hoop extra kosten voor je weer helemaal bij bent met onderhoud. Maar dat is op zich niet erg als je in de auto wilt blijven rijden.

Groter probleem is inderdaad de verkrijgbaarheid van de onderdelen.
Voor een Volkswagen Kever is alles nog te krijgen, veelal gewoon nog nieuw (origineel of replica).
Voor een Volkswagen SP2 moet je erg handig met Google en eBay zijn.
Een Volvo 240 is geen probleem, alles is nog te krijgen.
Een Volvo P544 (Kattenrug) wordt alweer iets lastiger, alhoewel veel nog gebruikt te krijgen is uit bv. Zweden.

- ben je handig?
- wil je leren sleutelen? of laat je het doen?
- heb je de nodige financiele reserves om het eerste, moeilijke, jaar door te komen?

Mijn Volvo 740 kostte me 950 euro, dan nog zo'n 800 euro aan onderhoud (in 18 maanden) maar hij is nu wel bijna helemaal bij kwa onderhoud. Alleen de remschijven en blokjes (die ik al heb liggen en ook heb meegerekend) moeten er nog onder.
Verbruik is, nu alles is afgesteld, 1 op 9,3 gemiddeld op LPG.
Wegenbelasting 97 euro per maand; dat kan je voorkomen door een <1983 auto te zoeken.
Verzekering is goedkoop bij een klassieker, dat is een meevaller.

Ga in iedergeval eerst op zoek naar een forum waar ze veel weten van jouw favoriete model en win daar informatie in (aankooptips, kosten onderdelen, welke modeljaren zijn het best, welke motoren zijn het best, etc).

Verder kan je soms handiger een klassieker uit het buitenland halen omdat ze daar goedkoper zijn.
Autoscout24 is een handige site om daarop te zoeken.

Bedenk verder goed dat een nieuwe auto rijden ook niet goedkoop is.
_GdR_donderdag 4 september 2008 @ 13:45
USA cars zijn iets te vet. Helaas zijn die dingen motorisch gewoon waardeloos. Als je bij je huidige baas wilt blijven werken kan je beter een normale auto kopen. Want 3 van de 5 dagen ben je te laat omdat die graf auto weer niet wilt starten/kapot is.
Keltiedonderdag 4 september 2008 @ 13:53
quote:
Op donderdag 4 september 2008 13:21 schreef Elvander het volgende:
LGP 1:3 is nog steeds erg duur! Ofwel let op het verwachte verbruik van je toekomstige auto.
Klopt, daarom neem ook een redelijke voorbereidingstijd
quote:
Wat is je budget? Kun je een roestvrije klassieker kopen? Plaatwerken is moeilijk als je er geen ervaring mee hebt en duur als je het uitbesteedt.
Budget kan ik niet zeggen. Wil er op dit moment zo'n 5.000 aan uitgeven maar het kan over een maand ook wel 20.000 zijn (Sta op het punt om een appartement te verkopen ).
quote:
Vaak is een goede carosserie met een wat mindere motor een betere keus als een perfecte motor met een roestbak eromheen. Een motor vervangen is goedkoper en makkelijker.
Die gedachtegang had ik ook al.
Ik kijk ook meer naar het uiterlijk als de, eventuele, prestaties van de motor.
quote:
Zelf rij ik een mercedes van 26 jaar, plaatwerk is in vrij goede staat maar zelfs daar zitten kosten aan.
Motor is een onderhoudsvriendelijke 3 liter diesel die het altijd doet.
Ik weet dat het geen klassieker is zoals jij voorstelt in de OP, maar dat geeft niet zo. De bovenstaande adviezen gaan wel aardig op.

Geen eens wat meer voorbeelden, prijzen erbij voor het vergelijken is handig.
Plaatjes van klassieke auto's zijn altijd leuk hier, als tegenhanger van alle snelle jelle's

E 7500
De Lincoln in de OP kostte E 8750.

Geen USA Classic, maar wel heel tof E 3950

Toch nog even hard sparen
Die Ford Mustangs blijven wel het mooist
Keltiedonderdag 4 september 2008 @ 13:56
quote:
Op donderdag 4 september 2008 13:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]
- ben je handig?
- wil je leren sleutelen? of laat je het doen?
- heb je de nodige financiele reserves om het eerste, moeilijke, jaar door te komen?
Heb sowieso een handige pa en broer (broer is monteur en pa is gewoon handig, ook met auto's enzo) (eindelijk ruilhandel voor computerhulp) maar toen ik "vroeger" in een garage heb gewerkt (hulpje vrachtwagen/ wals/ kraan/ asfaltmachine monteur ) kon ik met ondersteuning toch ook nog wel het 1 en ander
boegschroefdonderdag 4 september 2008 @ 15:59
quote:
Op donderdag 4 september 2008 13:45 schreef _GdR_ het volgende:
USA cars zijn iets te vet. Helaas zijn die dingen motorisch gewoon waardeloos. Als je bij je huidige baas wilt blijven werken kan je beter een normale auto kopen. Want 3 van de 5 dagen ben je te laat omdat die graf auto weer niet wilt starten/kapot is.
??? Als er iets betrouwbaar is dan is het wel een oude amerikaanse V8 !!

Die dingen lopen altijd, zelfs als er 2 cilinders niet meer werken kan je er nog mee doorrijden (helaas uit ervaring)

Voor de TS: Als je een wat minder bekend model pakt dan is het moeilijk om aan onderdelen te komen. En het wordt steeds moeilijker! Zelfs voor de mustang begint het de laatste jaren al moeilijker te worden om bepaalde onderdelen te krijgen. En dan is dat nog wel een veel voorkomende klasieker.
SilentChaosdonderdag 4 september 2008 @ 16:38
Post je vraag anders ook even op www.amerikaanseautopagina.com
even netjes voorstellen en je wordt met liefde geholpen
Tevens kan je je dan inlezen

Het is een leuke hobby kan ik je vertellen
Je grootste vijand is ROEST!
giasdonderdag 4 september 2008 @ 16:50
Waarom een amerikaan? zeker oudere auto's van amerikaanse afkomst zijn minder geschikt als daily.

Ze zijn vaak al opgereden. (paar ton of meer op de teller) waardoor je bij dagelijks gebruik veel kosten gaat krijgen aan onderdelen. dingen zoals: dynamo, accu, startmotor.water/olie pomp. etc etc.

voor een daily zou je beter een iets minder oude auto kunnen kopen van een wat degerlijker merk.
zoals: mercedes volvo saab. de classics waar je er tegenwoordig nog veel van ziet rijden en die de tand des tijds wel goed hebben doorstaan.

Daarnaast is zo'n enorme amerikaanse sloep doorgaands niet fatsoenlijk te parkeren en drinkt hij zelfs op LPG nog je portomonee leeg.
SilentChaosdonderdag 4 september 2008 @ 16:54
quote:
Op donderdag 4 september 2008 16:50 schreef gias het volgende:
Waarom een amerikaan? zeker oudere auto's van amerikaanse afkomst zijn minder geschikt als daily.

Ze zijn vaak al opgereden. (paar ton of meer op de teller) waardoor je bij dagelijks gebruik veel kosten gaat krijgen aan onderdelen. dingen zoals: dynamo, accu, startmotor.water/olie pomp. etc etc.

voor een daily zou je beter een iets minder oude auto kunnen kopen van een wat degerlijker merk.
zoals: mercedes volvo saab. de classics waar je er tegenwoordig nog veel van ziet rijden en die de tand des tijds wel goed hebben doorstaan.

Daarnaast is zo'n enorme amerikaanse sloep nergens fatsoenlijk te parkeren en drinkt hij zelfs op LPG nog je portomonee leeg.


beide ON-ZIN
Mijn 5 meter lange Chevrolet Impala kan ik redelijk normaal parkeren, ook in parkeergarages. Ze zijn lekker makkelijk inschatten (hoekig).

Om als daily te gebruiken is puur afhankelijk van ONDERHOUD, zoals bij elke auto...
Bovendien kan een V8 wel behoorlijk wat meer km afleggen dan zo'n gare 4 cylinder. Die blokken zijn super degelijk. Nog beter zijn de L6 blokken, die zijn niet kapot te krijgen bij normaal gebruik en normaal onderhoud!
Ik rij overigen 1 op 8 (weliswaar op benzine), maar toch...

Amerikaanse onderdelen zijn trouwens retegoedkoop en in NL gewoon goed verkrijgbaar!
Voorbeeld:
- NIEUWE dynamo voor mijn 42 jaar oude Chevrolet: 43 euro
- NIEUWE dynamo voor mijn 21 jaar oude Nissan: 120 euro

Amerikaanse onderdelen zijn erg goedkoop en afhankelijk van je blok, goed verkrijgbaar
_GdR_donderdag 4 september 2008 @ 17:13
quote:
Op donderdag 4 september 2008 15:59 schreef boegschroef het volgende:

[..]

??? Als er iets betrouwbaar is dan is het wel een oude amerikaanse V8 !!

ja

mn over buurman heeft er een schuur vol staan. (stuk of 7/8)
Hij vind ze mooi om te zien want rijden durft ie niet meer. Je moet echt wel een knutselaar zijn om elke dag in zo'n ding te kunnen rijden. werkelijk ALLES gaat verrot aan de vette Amerikaanse klassiekers. Of je moet een compleet gereviseerde hebben maar die vallen ws (ver) buiten het budget.
ArcticBlizzarddonderdag 4 september 2008 @ 17:35
quote:
Op donderdag 4 september 2008 17:13 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

ja

mn over buurman heeft er een schuur vol staan. (stuk of 7/8)
Hij vind ze mooi om te zien want rijden durft ie niet meer. Je moet echt wel een knutselaar zijn om elke dag in zo'n ding te kunnen rijden. werkelijk ALLES gaat verrot aan de vette Amerikaanse klassiekers. Of je moet een compleet gereviseerde hebben maar die vallen ws (ver) buiten het budget.
Weet je zeker dat ze niet stiekem engels zijn ipv amerikaans?

Ik het net zoals boegschroef een mustang fastback maar dan uit 1968 met een 351 cleveland blok erin. Tot nu toe nog nooit problemen gehad op 1 na, toen stond ik simpelweg ineens zonder lpg.
Wanneer je rustig met het materiaal omspringt (het is 40 jaar oud!) en je let op dat alles naar behoren functioneerd en is onderhouden dan zijn er weinig problemen. Een blok wat warm loopt is inderdaad zo stuk, zonder olie wil die ook niet lang blijven draaien enz. Ik kijk wanneer ik ga rijden altijd even onder de auto of er geen vloeistoffen liggen en ik behandel de auto met respect en niet zoals een leasebak. Controleer het vloeistofpijl (olie motor/bak/stuurbekrachting enz) regelmatig en eens in de zoveel tijd meet ik de temp van het blok met een lasertempmeter. Geen enkel probleem gehad met de motor.
_GdR_donderdag 4 september 2008 @ 18:21
hij heeft 1 bentley en die is helemaal drama inderdaad. Is wel t vette gangster model.
voor de rest alles usa.
flyguydonderdag 4 september 2008 @ 23:56
Een klassieker op LPG vind ik echt zonde. Het hoort gewoon niet. Dan maar iets meer betalen, maar never nooit op gas. Tenminste dat is mijn mening dan.
Arclight-Svrijdag 5 september 2008 @ 02:01
Naar mijn mening kun je beter een oldtimer mercedes/Volvo/Bmw dan een amerikaan, die eerste zijn toch vaak sterker en er is nog vanalles voor te krijgen.
SilentChaosvrijdag 5 september 2008 @ 08:27
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 02:01 schreef Arclight-S het volgende:
Naar mijn mening kun je beter een oldtimer mercedes/Volvo/Bmw dan een amerikaan, die eerste zijn toch vaak sterker en er is nog vanalles voor te krijgen.
Nogmaals: dat is onzin.
Afhankelijk van het type amerikaan dat je hebt, is alles nog wel goed te verkrijgen, OOK in in NL.
Voor General Motors (Chevrolet, Cadillac etc.) auto's kan je bijvoorbeeld zelfs de kleinste dingen nog nieuw krijgen! Chrome strips, rubbers, ALLES...

En sterker? Niet echt, het is en blijft oud dus je krijgt altijd vreemde dingen Mijn ervaring is dat Amerikanen niet kapot te krijgen zijn
dwaazekaasvrijdag 5 september 2008 @ 08:41
Oude amerikaan hoeft geen probleem te zijn
Ik rij ook dagelijks met oude us cars
Financieel valt het ook best mee
Wel raad ik je aan goed te informeren voordat je een keuze maakt , en altijd iemand meenemen die nuchter is als je voor een auto gaat kijken , je bent snel verkocht als je een proefrit maakt
Ik zou ook 1000 ¤ reserveren voor achterstallig onderhoud en dingetjes die niet naar je zin zijn
Onderdelen zijn voor een een Lincoln of Cadillac vaak vele malen duurder
Het voordeligst zijn Chevy parts ( zeker de normale vervangingsdelen voor onderhoud )
en vaak heel makkelijk verkrijgbaar in nederland
je zal versteld staan wat de Chevrolet dealer ( geen opel chevrolet ) Pietersen in rotterdam op de plank heeft liggen voor een prijs waar je niet eens voor kan importeren

[ Bericht 8% gewijzigd door dwaazekaas op 05-09-2008 08:47:56 ]
boegschroefvrijdag 5 september 2008 @ 09:43
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 08:27 schreef SilentChaos het volgende:

[..]

Afhankelijk van het type amerikaan dat je hebt, is alles nog wel goed te verkrijgen, OOK in in NL.
Voor General Motors (Chevrolet, Cadillac etc.) auto's kan je bijvoorbeeld zelfs de kleinste dingen nog nieuw krijgen! Chrome strips, rubbers, ALLES...


Voor de mustang zijn ook alle "running parts" makkelijk te verkrijgen. Deze zijn vaak op voorraad. Zo kun je altijd blijven rijden met de auto, maar de andere onderdelen zoals plaatwerk enz zijn vaak wat lastiger. Het meeste is nog"nieuw te verkrijgen maar dan heb je lange levertijden.
SilentChaosvrijdag 5 september 2008 @ 10:27
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 09:43 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Voor de mustang zijn ook alle "running parts" makkelijk te verkrijgen. Deze zijn vaak op voorraad. Zo kun je altijd blijven rijden met de auto, maar de andere onderdelen zoals plaatwerk enz zijn vaak wat lastiger. Het meeste is nog"nieuw te verkrijgen maar dan heb je lange levertijden.
Ja Mustang is inderdaad anders
68Chevellevrijdag 5 september 2008 @ 11:40
Aan te raden zijn voor je budget van om en nabij de 5000 Euro
Camaro's, Caprice's, Impala's en als je echt mazzel heb kun je nog een mid 80's Corvette aanschaffen.

Alles van begin jaren 60 tot en met nu is doodleuk nieuw te krijgen

Verwacht roest op wielkasten en chassisdelen bestuurderszijde, mogelijk onderzijde deuren, mogelijk kofferdekselplaat.

verbruik varieert van ong 1 op 12 gemiddeld voor een 194 cu. met 3 bak in 6 in lijn tot 1:4/5 op een 350 5.7l V8 aut.

Het enige waar je echt naar moet kijken is of evt. verroeste chassisdelen vrij redelijk op te knappen zijn, je moet uiteraard rekening houden met het feit dat een klassieker altijd onderhoud vereist, dus leg buiten je budget direct 500 euro opzij, dit moet al genoeg zijn voor stevig motoronderhoud.

Vraag de verkoper wanneer het koelwater vervangen is, alle filters en de olie, kijk zelf de olie na met het peilstok, als deze te ver is gezakt, hard wegrennen.

Lekken?, afdingen

Aangezien het mogelijk 1 van de eerste ritten is met een amerikaan, kan het gevoel dat je ervan hebt met wat je dacht tegenvallen, in mijn geval heb ik rondom trommelremmen en een stuur waar speling op zit, dit is bij pre-1975 klassiekers vrij normaal maar was de eerste week in mijn bezit erg wennen.

Koop direct je auto icm. APK.

Ik denk dat de de meest veilige keuze voor jouw budget een begin/mid-80's camaro met 327 cu.in automaat is.

Laatste tip: grote kans dat de amerikaan je meer gaat kosten aan onderhoud dan aan aanschafkosten, bij sommige mensen is het een erg hardnekkige verslaving.
68Chevellevrijdag 5 september 2008 @ 12:09
Leuke auto's die naar mijn mening op jouw budget de aanschafprijs (bijna) waard zijn:

http://link.marktplaats.nl/190589687

http://link.marktplaats.nl/183838890

http://link.marktplaats.nl/181447299

Veel roest, maar toch te cool:

http://link.marktplaats.nl/190045071

Shit, ik zie weer teveel leuks

Zie iig af van Lincolns, toffe bakken en zeer comfortabel maar veelsteveel geneuzel met elektra, niet erg onderhoudsvriendelijk.
Keltievrijdag 5 september 2008 @ 12:36
Die 3de is wel tof jah
Misschien eens mailen en even thuis overleggen
_GdR_vrijdag 5 september 2008 @ 12:38
deze zou ik wel in mn bezit willen hebben: klik

helaas geen V8. maar hij is wel vet mooi.
Keltievrijdag 5 september 2008 @ 12:40
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 12:38 schreef _GdR_ het volgende:
deze zou ik wel in mn bezit willen hebben: http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http://auto.marktplaats.nl/oldtimers/191526660-ford-mustang-6-cil-gerestaureerd-bj-66-zeer-mooi-en-goed.html%3Fthumb_click%3D1%26scroll_to_image%3D1

helaas geen V8. maar hij is wel vet mooi.
Dat is de derde
_GdR_vrijdag 5 september 2008 @ 12:41
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 12:40 schreef Keltie het volgende:

[..]

Dat is de derde
google chrome doet soms niet copy/pasten
check mn bericht nogmaals aub
_GdR_vrijdag 5 september 2008 @ 12:43
verdomme deze is nog vetter. kost alleen 18ruggen klik
68Chevellevrijdag 5 september 2008 @ 12:44
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 12:38 schreef _GdR_ het volgende:
deze zou ik wel in mn bezit willen hebben: klik

helaas geen V8. maar hij is wel vet mooi.
En waarom denk je dat dat onder de 5000 Euro gaat kosten?
Arclight-Svrijdag 5 september 2008 @ 12:46



_GdR_vrijdag 5 september 2008 @ 12:49
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 12:44 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

En waarom denk je dat dat onder de 5000 Euro gaat kosten?
geef t topic een kick en keek naar potentiële droom auto.
Keltievrijdag 5 september 2008 @ 12:51
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 12:43 schreef _GdR_ het volgende:
verdomme deze is nog vetter. kost alleen 18ruggen klik
Is ook voor een groot gedeelte vernieuwd
Maar zoiets wil ik nog weleens hebben.

Eigenlijk zouden ze hem tegenwoordig weer zo moeten maken
_GdR_vrijdag 5 september 2008 @ 13:15
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 12:51 schreef Keltie het volgende:

[..]

Is ook voor een groot gedeelte vernieuwd
Maar zoiets wil ik nog weleens hebben.

Eigenlijk zouden ze hem tegenwoordig weer zo moeten maken
juist

de 'nieuwe' versie vind ik maar niks eigenlijk.
Keltievrijdag 5 september 2008 @ 13:16
Ik zag wel dat'ie in Eck en Wiel staat, dat is op een steenworp afstand.
Misschien maar eens langsgaan met m'n pa en dan eens kijken of ik iets met hem kan regelen
68Chevellevrijdag 5 september 2008 @ 13:54
Haal 'm dan zelf uit de US, hier in NL zijn ze per definitie veel te duur
Keltievrijdag 5 september 2008 @ 13:58
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 13:54 schreef 68Chevelle het volgende:
Haal 'm dan zelf uit de US, hier in NL zijn ze per definitie veel te duur
Vind het risico te groot.
Wil eerst in een auto zitten en rijden voordat ik hem koop
Voor een tripje naar amerika en dan wachten op de auto.. Tjah.. Dat gaat gewoon niet werken
68Chevellevrijdag 5 september 2008 @ 14:08
bijvoorbeeld:

1969 Mach 1: http://losangeles.craigslist.org/lac/cto/827681239.html
1972 Mach 1: http://losangeles.craigslist.org/lgb/cto/827559240.html


1969 Chevrolet Chevelle SS: http://losangeles.craigslist.org/sgv/cto/818768744.html
ArcticBlizzardvrijdag 5 september 2008 @ 14:09
http://www.mustangmarket.nl/

Misschien staat er op dit moment nog een leuke tussen.
Weltschmerzvrijdag 5 september 2008 @ 14:37
quote:
Op donderdag 4 september 2008 13:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Reken, vooral als je de auto net hebt, op een hoop extra kosten voor je weer helemaal bij bent met onderhoud. Maar dat is op zich niet erg als je in de auto wilt blijven rijden.

Groter probleem is inderdaad de verkrijgbaarheid van de onderdelen.
Voor een Volkswagen Kever is alles nog te krijgen, veelal gewoon nog nieuw (origineel of replica).
Voor een Volkswagen SP2 moet je erg handig met Google en eBay zijn.
Een Volvo 240 is geen probleem, alles is nog te krijgen.
Een Volvo P544 (Kattenrug) wordt alweer iets lastiger, alhoewel veel nog gebruikt te krijgen is uit bv. Zweden.

- ben je handig?
- wil je leren sleutelen? of laat je het doen?
- heb je de nodige financiele reserves om het eerste, moeilijke, jaar door te komen?

Mijn Volvo 740 kostte me 950 euro, dan nog zo'n 800 euro aan onderhoud (in 18 maanden) maar hij is nu wel bijna helemaal bij kwa onderhoud. Alleen de remschijven en blokjes (die ik al heb liggen en ook heb meegerekend) moeten er nog onder.
Verbruik is, nu alles is afgesteld, 1 op 9,3 gemiddeld op LPG.
Wegenbelasting 97 euro per maand; dat kan je voorkomen door een <1983 auto te zoeken.
Verzekering is goedkoop bij een klassieker, dat is een meevaller.
Ik zit er zelf over te denken, en dan met name aan een Mercedes van (bijna) 25+. Niet alleen omdat ik het mooi vind, maar ook omdat ik liever mijn geld uitgeef aan een monteur dan aan belasting en accijnzen. Bovendien is het idee dat je ineens relatief veel geld uitgeeft en dan later relatief lage kosten hebt voor mij op dit moment erg aantrekkelijk. Ik wil zelf wel een beetje sleutelen leren, maar het lijkt me beter als ik voorlopig even niet de moeilijke dingen ga proberen. Qua kostenbesparing kan ik daar beter nog geen bedrag op plakken.

Daarom vroeg ik me af of het een probleem is als ik hem buiten stal. En hoeveel zou je voor onderhoud en reparatie reserveren als je gewoon een goed rijdend exemplaar koopt zonder kenbare problemen?
Keltievrijdag 5 september 2008 @ 14:39
quote:
de Chevelle
T42vrijdag 5 september 2008 @ 15:30
ik heb nog een mercedes usa model te koop die europees is uitgevoerd
[TK] Mercedes 280SE bj1969
Weltschmerzvrijdag 5 september 2008 @ 15:48
Mooie wagen, maar ik wil geen automaat. En iets compacter mag ook wel, iets jonger ook. Hij lijkt me ook wel redelijk aan de prijs trouwens.
T42vrijdag 5 september 2008 @ 16:12
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Mooie wagen, maar ik wil geen automaat. En iets compacter mag ook wel, iets jonger ook. Hij lijkt me ook wel redelijk aan de prijs trouwens.
komt omdat hij nu eigelijk weer nieuw is hé geen opknap werkzaamheden meer nodig
en wat zeldzamer type
Weltschmerzvrijdag 5 september 2008 @ 16:21
Voor dat geld wil ik een 6.3, ook een zeldzaam type. Dan doe ik ook niet meer moeilijk over een automaat.
68Chevellevrijdag 5 september 2008 @ 16:34
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:39 schreef Keltie het volgende:

[..]

de Chevelle
Toch maar een Chevelle kopen?
Keltievrijdag 5 september 2008 @ 16:45
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 16:34 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Toch maar een Chevelle kopen?
Ik ben aan het oriënteren
68Chevellevrijdag 5 september 2008 @ 16:56
als je hulp nodig hebt, SilentChaos en ik weten hier en daar de weg wel
TheFreshPrincevrijdag 5 september 2008 @ 19:50
Overigens nog leuke informatie:

Zoals ik het nu lees krijgen auto's >25 jaar oud vrijstelling van de kilometerheffing.

http://media.rtl.nl/web/c(...)t_kilometerprijs.pdf
68Chevellevrijdag 5 september 2008 @ 23:02
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 19:50 schreef MaGNeT het volgende:
Overigens nog leuke informatie:

Zoals ik het nu lees krijgen auto's >25 jaar oud vrijstelling van de kilometerheffing.

http://media.rtl.nl/web/c(...)t_kilometerprijs.pdf
That's it.... ik blijf de rest van mijn leven ouwe troep rijden
Bedankt voor de info
PICHTvrijdag 5 september 2008 @ 23:12
Als de knaken hebt: Hier.
68Chevellevrijdag 5 september 2008 @ 23:20
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 23:12 schreef PICHT het volgende:
Als de knaken hebt: Hier.
ik vind m helemaal niks.

Kan hij voor dat geld beter die W116 van T42 kopen.
boegschroefmaandag 8 september 2008 @ 09:03
Nog even een tip waar ik nu op kom na het lezen van wat reacties. Als het voor dagelijks gebruik is pak dan een automaat. Een oude (USA) schakelbak achter een oude V8 in het nederlandse verkeer is echt een ramp.

Zelf importeren uit amerika is wel te doen. Maar zeker niet altijd goedkoper, de auto's zijn vaak in slechtere staat en kan ooit een heel lang verhaal worden. Op diverse USA forums zijn er veel die uiteindelijk duurder uit waren en zelfs geen auto gekregen hebben maar 1 grote roestende blok staal. (De overtocht kan ooit zeer nadelige gevolgen hebben voor de oude auto)
68Chevellemaandag 8 september 2008 @ 09:49
quote:
Op maandag 8 september 2008 09:03 schreef boegschroef het volgende:
Nog even een tip waar ik nu op kom na het lezen van wat reacties. Als het voor dagelijks gebruik is pak dan een automaat. Een oude (USA) schakelbak achter een oude V8 in het nederlandse verkeer is echt een ramp.

Zelf importeren uit amerika is wel te doen. Maar zeker niet altijd goedkoper, de auto's zijn vaak in slechtere staat en kan ooit een heel lang verhaal worden. Op diverse USA forums zijn er veel die uiteindelijk duurder uit waren en zelfs geen auto gekregen hebben maar 1 grote roestende blok staal. (De overtocht kan ooit zeer nadelige gevolgen hebben voor de oude auto)
ik heb een 6-je met een 3-bak, rijdt prima hoor

Inderdaad als je een onmogelijk te krijgen auto uit de VS wil halen is het zeer handig om hulp van een expert in te schakelen, zoals die linkjes die ik boven weergaf waren allemaal uit Texas of California, deze staten samen met Arizona conserveren auto's verreweg het beste.

Het is ook helemaal niet vreemd om in een forum in de VS te posten om een onafhankelijke mening, er zit altijd wel iemand die graag zelf een kijkje neemt en die graag verder wilt helpen en dat zou je een heel goed gevoel kunnen geven voor die $100 die het je zou kosten.
68Chevellemaandag 8 september 2008 @ 10:08
Deze bijvoorbeeld:

http://www.chevelles.com/(...)ct.php?product=24619

no way dat je die hier voor 8000 Euro koopt.
Weltschmerzmaandag 8 september 2008 @ 10:26
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 23:20 schreef 68Chevelle het volgende:
ik vind m helemaal niks.
Ik vind hem bijna goed. De wielen lijken ondermaats, daardoor blijft het een sedan met een raar dak. Het idee was goed, bij de wielenmode uit die tijd pakte het verkeerd uit.
quote:
Kan hij voor dat geld beter die W116 van T42 kopen.
Ik was wat aan het rondneuzen, zag in Duitsland nog een 450 sel 6.9 staan voor 5000. Gastank zat er al in.
68Chevellemaandag 8 september 2008 @ 11:13
quote:
Op maandag 8 september 2008 10:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vind hem bijna goed. De wielen lijken ondermaats, daardoor blijft het een sedan met een raar dak. Het idee was goed, bij de wielenmode uit die tijd pakte het verkeerd uit.
[..]

Ik was wat aan het rondneuzen, zag in Duitsland nog een 450 sel 6.9 staan voor 5000. Gastank zat er al in.
Ik vind het iets hebben van een mislukte Cadillac Seville-kloon met een invalidewagen achterkant en enorm lelijke stoelen en idd slechte wielen, apart ja, zeldzaam ja, 9000 Euro?... HELL NO!
Weltschmerzmaandag 8 september 2008 @ 11:29
quote:
Op maandag 8 september 2008 11:13 schreef 68Chevelle het volgende:
Ik vind het iets hebben van een mislukte Cadillac Seville-kloon met een invalidewagen achterkant en enorm lelijke stoelen en idd slechte wielen, apart ja, zeldzaam ja, 9000 Euro?... HELL NO!
Ik ben wel een Bertone-fan en ik denk dat ik wel snap wat het idee erachter was. Op zich had die hoge schouderlijn met dat lage dak best wat kunnen worden, maar dan staan die wielen eronder als de brandstofbesparende dunne wieltjes van een 340, als je goed onder de wielkast kijkt kun je ze net zien. Ik ben op zich niet zo'n fan van de huidige trend van zo groot mogelijke wielen, dat is mij ook wat te makkelijk, maar dit ontwerp had dat nodig. Want zo is het uit verhouding.

Wat ik wel vaak leuk vind zijn die ontzettend gedateerd interieurs waarop de ontwerpers zich destijds hebben uitgesloofd voor de luxe modellen. Het is niet altijd even smaakvol of geslaagd naar huidige normen, maar het heeft wel iets. Sommige van die lakkleuren die Mercedes in de jaren 70 durfde aan te bieden vind ik ook leuk, terwijl je tegenwoordig niet hoeft aan te komen met dat soort groen, geel, brons en goud. Het is zo markant dat het weer mooi wordt.
Captain_Ghostmaandag 8 september 2008 @ 11:35
Al bij opel gt gekeken.. is ook klassieker..
eentje voorbeeld.
http://link.marktplaats.nl/180962988
boegschroefmaandag 8 september 2008 @ 11:56
De opel gt

Een qoute:
"De oude Opel GT werd ook wel de "Poor Man's Corvette" genoemd. De Opel GT komt ongeveer uit dezelfde periode als de Corvette Stingray, heeft vergelijkbare lijnen, maar had geen vergelijkbaar prijskaartje. Daarom werd de Opel GT een leuk alternatief voor Corvette-aanbidders met een krappe portomonnee."

Een heel leuke auto zeker voor het geld. Mijn eerste auto was een opel kadett c coupe. Ook zeer leuke en betrouwbare auto's met in mijn ogen een beetje de amerikaanse style zoals de gt.
http://link.marktplaats.nl/189131842
68Chevellemaandag 8 september 2008 @ 12:21
quote:
Op maandag 8 september 2008 11:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben wel een Bertone-fan en ik denk dat ik wel snap wat het idee erachter was. Op zich had die hoge schouderlijn met dat lage dak best wat kunnen worden, maar dan staan die wielen eronder als de brandstofbesparende dunne wieltjes van een 340, als je goed onder de wielkast kijkt kun je ze net zien. Ik ben op zich niet zo'n fan van de huidige trend van zo groot mogelijke wielen, dat is mij ook wat te makkelijk, maar dit ontwerp had dat nodig. Want zo is het uit verhouding.

Wat ik wel vaak leuk vind zijn die ontzettend gedateerd interieurs waarop de ontwerpers zich destijds hebben uitgesloofd voor de luxe modellen. Het is niet altijd even smaakvol of geslaagd naar huidige normen, maar het heeft wel iets. Sommige van die lakkleuren die Mercedes in de jaren 70 durfde aan te bieden vind ik ook leuk, terwijl je tegenwoordig niet hoeft aan te komen met dat soort groen, geel, brons en goud. Het is zo markant dat het weer mooi wordt.
Heeft meer te maken dat het eeuwige zwarte leer en dezelfde stijl aan dashboards al een poosje in de omloop is, Dat bruine leer was in 1975 supermode, terwijl het in 1985 uigekotst werd en vervangen werd door gekleurde stof, omstreeks 1998 ging het weer terug naar een soort skaileer.

Dat bronskleur is nieuw ook echt prachtig, alleen zodra het ook maar een beetje dateert gelijk de auto in zijn geheel 30 jaar.

Waar ik het wel mee eens ben... en smaken verschillen is dat er veel meer innovativiteit werd toegepast om van een auto een trotse machine te maken, in plaats van de welbekende Japanse efficiency die momenteel overal heerst, en waar ik steeds harder op kots.

Opel, Mercedes, Renault, Citroen, Chevrolet, Chrysler... het is momenteel allemaal afgeleid van het goedkope Japanse productiemodel, en dat vind ik erg jammer.
Weltschmerzmaandag 8 september 2008 @ 12:43
quote:
Op maandag 8 september 2008 12:21 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Heeft meer te maken dat het eeuwige zwarte leer en dezelfde stijl aan dashboards al een poosje in de omloop is, Dat bruine leer was in 1975 supermode, terwijl het in 1985 uigekotst werd en vervangen werd door gekleurde stof, omstreeks 1998 ging het weer terug naar een soort skaileer.
Dat dashboard van die Volvo is natuurlijk hopeloos, maar als ik dan die stoelen zie dan is dat niet iets waarvoor je de ontwerper een bedankbrief stuurt, maar het heeft wel wat. Het is misschien eerder leuk dan mooi, maar het is wel lekker markant. Ik dan de poging om er iets moois van te maken dan wel waarderen, ook al is het niet helemaal gelukt.
quote:
Dat bronskleur is nieuw ook echt prachtig, alleen zodra het ook maar een beetje dateert gelijk de auto in zijn geheel 30 jaar.
So what? Ik vind het wel mooi dat er dan in de jaren 70 kennelijk zakenmensen waren die twee keer een modaal jaarinkomen uitgaven aan een dikke mercedes, en er dan eentje bestellen in een radioactieve mosterdkleur met rood leer. Ik denk niet dat ik dat gekozen zou hebben, maar als andermans keuze vind ik het wel heel leuk.
quote:
Waar ik het wel mee eens ben... en smaken verschillen is dat er veel meer innovativiteit werd toegepast om van een auto een trotse machine te maken, in plaats van de welbekende Japanse efficiency die momenteel overal heerst, en waar ik steeds harder op kots.
Ik denk dat er gewoon een veel grotere diversiteit was in opvattingen wat nou goede technische oplossingen waren, maar ook in wat mooi is. Marketing was veel ondergeschikter aan de ingenieurs en de ontwerpers dan het nu is. Ze stralen vaak veel meer de overtuiging uit van hoe een auto moet zijn, terwijl ze nu vaak uitstralen dat de boekhouders het samen met de marketingafdeling voor het zeggen hebben.
Keltiemaandag 8 september 2008 @ 12:54
quote:
Op maandag 8 september 2008 11:35 schreef Captain_Ghost het volgende:
Al bij opel gt gekeken.. is ook klassieker..
eentje voorbeeld.
http://link.marktplaats.nl/180962988
Mjah, zo'n GT gaat het sowieso niet worden ivm de ontbrekende achterbank/ zitruimte?
Bij een Chevelle of een Mustang heb je die wel toch?
Daarnaast vind ik de oude USA's toffer als oude EU's
Al ziet de GT er leuk uit maar zou ik eerder voor die oude kadet gaat
68Chevellemaandag 8 september 2008 @ 14:09
Voor comfort op de achterbank moet je niet kijken naar Mustangs, Camaro's of Firebirds.... dat is gewoon een hondenhok.

Een 2-deurs Chevelle/Challenger/Torino heeft wat de classics heeft inderdaad dan veel meer te bieden als je het toch bij sportcoupe's wilt houden.

Als je echt jezelf wilt vergapen aan beenruimte, moet je Silentchaos maar eens informeren wat de beste Impala is, daar kun je verdikkeme een klein hotel van maken.
Keltiemaandag 8 september 2008 @ 14:38
quote:
Op maandag 8 september 2008 14:09 schreef 68Chevelle het volgende:
Voor comfort op de achterbank moet je niet kijken naar Mustangs, Camaro's of Firebirds.... dat is gewoon een hondenhok.

Een 2-deurs Chevelle/Challenger/Torino heeft wat de classics heeft inderdaad dan veel meer te bieden als je het toch bij sportcoupe's wilt houden.

Als je echt jezelf wilt vergapen aan beenruimte, moet je Silentchaos maar eens informeren wat de beste Impala is, daar kun je verdikkeme een klein hotel van maken.
Comfort is iets anders als een beetje normaal kunnen zitten.
Wat volgens mij bij een Chevelle/ Mustang iets meer is als bij de Opel GT?
Heb nu een Volkswagen Fox en ben een Toyota Yaris gewend, als het maar iets in die buurt zit
68Chevellemaandag 8 september 2008 @ 14:41
quote:
Op maandag 8 september 2008 14:38 schreef Keltie het volgende:

[..]

Comfort is iets anders als een beetje normaal kunnen zitten.
Wat volgens mij bij een Chevelle/ Mustang iets meer is als bij de Opel GT?
Heb nu een Volkswagen Fox en ben een Toyota Yaris gewend, als het maar iets in die buurt zit
Moet geen probleem zijn, elke 2-deurs komt dat echt minimaal wel in de buurt.

Wat is eigenlijk persoonlijk je ervaring met dit soort auto's behalve de onweerstaanbare coolheid?
Keltiemaandag 8 september 2008 @ 14:43
quote:
Op maandag 8 september 2008 14:41 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Moet geen probleem zijn, elke 2-deurs komt dat echt minimaal wel in de buurt.

Wat is eigenlijk persoonlijk je ervaring met dit soort auto's behalve de onweerstaanbare coolheid?
0,0
68Chevellemaandag 8 september 2008 @ 15:35
Geloof me.....een auto met het suspensiegevoel van een boot met 4 keer zoveel lengte gewicht en PK's zal even wennen zijn

Geeft niks man, mijn ervaring was een jaar geleden ook 0,0 , zodra je erin zit, begint de interesse pas echt.

Waar ik het wel mee eens ben is dat je low-budget moet starten, iets dat dat keuze voor pre-1972 auto's erg moeilijk maakt (geen gordels, geen emissieregels)

Dat je lekker kan beginnen met het uithameren van deuken, plamuren en fijn je handen vuilmaken aan het motorcompartiment.

http://link.marktplaats.nl/163247363 ( al eigenlijk iets te duur naar mijn mening als startmodel)
http://link.marktplaats.nl/190470602 (1000 eurootjes voor de apk erbij schat ik zo)
http://link.marktplaats.nl/186896969 (niet mijn stijl, maar ziet er gelikt uit, eigenlijk nog iets te duur voor startmodel)
http://link.marktplaats.nl/191658401(jouw smaak wel denk ik, al eigenlijk iets te duur naar mijn mening als startmodel)
boegschroefmaandag 8 september 2008 @ 15:57
quote:
Op maandag 8 september 2008 15:35 schreef 68Chevelle het volgende:
Geloof me.....een auto met het suspensiegevoel van een boot met 4 keer zoveel lengte gewicht en PK's zal even wennen zijn
Dat doet me denken aan de eerste keer dat ik met >400 pk gas gaf en een speling op het stuur had van bijna 180 graden
Als je door een bocht gaat weet je ook niet wat je meemaakt.
Wat een ervaring. Het is wennen maar wel super.
quote:
http://link.marktplaats.nl/190470602 (1000 eurootjes voor de apk erbij schat ik zo)
Zo die vind ik ook nog wel lache. Alleen volgensmij zit hier alweer wat meer electronica in dan ik zou willen. Wel een aardig prijsje.
68Chevellemaandag 8 september 2008 @ 16:08
Oh ja..... Speling op het stuur inderdaad.... ook wennen, hoort standaard maar op een gegeven moment rijdt het zelfs lekkerder
ArcticBlizzardmaandag 8 september 2008 @ 16:16
Ik vind de speling helemaal niet erg, zolang je maar niet blijft tegensturen dan gaat het prima.

Waar ik wel heel snel achterkwam is dat je moet oppassen wanneer de weg vochtig is. Circa 300pk +starre achteras + vochtige weg = erg snel spinnende wielen wanneer je denkt maar een klein beetje gas te geven.
Keltiemaandag 8 september 2008 @ 16:21
quote:
Op maandag 8 september 2008 15:35 schreef 68Chevelle het volgende:
Geloof me.....een auto met het suspensiegevoel van een boot met 4 keer zoveel lengte gewicht en PK's zal even wennen zijn

Geeft niks man, mijn ervaring was een jaar geleden ook 0,0 , zodra je erin zit, begint de interesse pas echt.

Waar ik het wel mee eens ben is dat je low-budget moet starten, iets dat dat keuze voor pre-1972 auto's erg moeilijk maakt (geen gordels, geen emissieregels)

Dat je lekker kan beginnen met het uithameren van deuken, plamuren en fijn je handen vuilmaken aan het motorcompartiment.

http://link.marktplaats.nl/163247363 ( al eigenlijk iets te duur naar mijn mening als startmodel)
http://link.marktplaats.nl/190470602 (1000 eurootjes voor de apk erbij schat ik zo)
http://link.marktplaats.nl/186896969 (niet mijn stijl, maar ziet er gelikt uit, eigenlijk nog iets te duur voor startmodel)
http://link.marktplaats.nl/191658401(jouw smaak wel denk ik, al eigenlijk iets te duur naar mijn mening als startmodel)
Die eerste is tof, die laatste ook.
Die eerste heeft als voordeel dat het een LPG is, wat (bij de USA auto's zeker) mijn voorkeur heeft.
68Chevellemaandag 8 september 2008 @ 16:22
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:16 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ik vind de speling helemaal niet erg, zolang je maar niet blijft tegensturen dan gaat het prima.

Waar ik wel heel snel achterkwam is dat je moet oppassen wanneer de weg vochtig is. Circa 300pk +starre achteras + vochtige weg = erg snel spinnende wielen wanneer je denkt maar een klein beetje gas te geven.
Had ik inderdaad gisteren met een regenachtige dag op afslag A15 - Beneluxtunnel, na het einde van de afslag toen ik met 50...55 reed dacht ik wel wat gas bij te kunnen geven...... mooi dat ik die achterkant voelde uitbreken , je schrikt wel even.
Weltschmerzmaandag 8 september 2008 @ 16:26
quote:
Op maandag 8 september 2008 15:35 schreef 68Chevelle het volgende:

Waar ik het wel mee eens ben is dat je low-budget moet starten, iets dat dat keuze voor pre-1972 auto's erg moeilijk maakt (geen gordels, geen emissieregels)
Dat lijkt me in meerdere opzichten een nadeel. Ik ben zelf sowieso niet zo van de Amerikanen, en niet alleen omdat ik binnenstadsbewoner ben. Maar ik kan de vormgeving van de Amerikanen van de jaren 30, 40, 50 en 60 enorm waarderen. De jaren 70 deels wel en deels niet, maar sindsdien is het creatieve armoede. Het lijkt wel of al die mensen met gevoel voor lijn en stijl in een periode van een paar jaar zijn ontslagen of zo. Voor 1970: van leuk tot zeer mooi, na 1980: van lelijk tot zeer lelijk.

Hebben liefhebbers van Amerikanen ook het gevoel dat het op een gegeven moment mis is gegaan in de Amerikaanse auto-industrie, of ligt dat aan mij.
Keltiemaandag 8 september 2008 @ 16:27
Auto's zijn net muziek, vroeger was alles beter
ArcticBlizzardmaandag 8 september 2008 @ 16:29
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:22 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Had ik inderdaad gisteren met een regenachtige dag op afslag A15 - Beneluxtunnel, na het einde van de afslag toen ik met 50...55 reed dacht ik wel wat gas bij te kunnen geven...... mooi dat ik die achterkant voelde uitbreken , je schrikt wel even.
Helemaal omdat je dan ook beseft, geen abs, geen kreukelzone, geen airbags, geen gordels en een stalen/houten stuur.

Ik heb het twee keer gehad, en toen ik gisteren met de honden aan het uitlaten was, was er een mustang die ook net iets te veel gas gaf toen ze de rotonde over gingen, daarne reden ze heel rustig!!
68Chevellemaandag 8 september 2008 @ 16:44
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat lijkt me in meerdere opzichten een nadeel. Ik ben zelf sowieso niet zo van de Amerikanen, en niet alleen omdat ik binnenstadsbewoner ben. Maar ik kan de vormgeving van de Amerikanen van de jaren 30, 40, 50 en 60 enorm waarderen. De jaren 70 deels wel en deels niet, maar sindsdien is het creatieve armoede. Het lijkt wel of al die mensen met gevoel voor lijn en stijl in een periode van een paar jaar zijn ontslagen of zo. Voor 1970: van leuk tot zeer mooi, na 1980: van lelijk tot zeer lelijk.

Hebben liefhebbers van Amerikanen ook het gevoel dat het op een gegeven moment mis is gegaan in de Amerikaanse auto-industrie, of ligt dat aan mij.
In 1973 werd daar de 5mijl-bumper geintroduceerd, dat een voetganger een klap van 5 mijl per uur moet kunnen overleven, oliecrisis, emissiestandaarden hebben de hele "classic scene" binnen een jaar doodgemaakt.
Weltschmerzmaandag 8 september 2008 @ 17:13
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:44 schreef 68Chevelle het volgende:
In 1973 werd daar de 5mijl-bumper geintroduceerd, dat een voetganger een klap van 5 mijl per uur moet kunnen overleven, oliecrisis, emissiestandaarden hebben de hele "classic scene" binnen een jaar doodgemaakt.
OK, oliecrisis had ik aan gedacht maar dat verklaart de design-armoede natuurlijk niet. Waarschijnlijk is het de combinatie die maakte dat de auto ineens veel meer een vervoermiddel werd dan een uitdrukking van vrijheid o.i.d.. En dan moet er natuurlijk ook minder speels en avontuurlijk ontworpen worden.
68Chevellemaandag 8 september 2008 @ 17:27
quote:
The Classic Car Era came after World War II, when labor and machines were once again available. Technology was growing very fast at this time in American history. Classic cars are generally thought of as cars built before 1970. Pollution control, economy and safety regulations had yet to become design and production issues. The Cold War and Vietnam brought new strife to the American people in the 1960's, and new concerns for Detroit auto makers. As foreign automakers started importing new low cost compacts that were more efficient cars than American automakers produced. The American automobile industry was knocked to its knees in the early 1970's. First, the Clean Air Act of 1970 practically killed the use of high performance engines for a number of years. And then the oil embargo of 1973 encouraged consumers to conserve gasoline. By 1978 Congress had passed the Corporate Average Fuel Economy (CAFE) rule and Detroit was scrambling to comply. The gas-guzzlers of the past were replaced by smaller, more efficient vehicles modeled after the imported cars, and an all new race for fuel economy supremacy began - marking the end of the Classic Car Era.
StateOfMindmaandag 8 september 2008 @ 20:00
Ik had dit topic nooit moeten openen Al die geweldige Amerikanen

Had ik maar geld
68Chevelledinsdag 9 september 2008 @ 01:29
quote:
Op maandag 8 september 2008 20:00 schreef StateOfMind het volgende:
Ik had dit topic nooit moeten openen Al die geweldige Amerikanen

Had ik maar geld
Sparen

http://link.marktplaats.nl/192401163
StateOfMinddinsdag 9 september 2008 @ 07:01
boegschroefdinsdag 9 september 2008 @ 09:51
Jammer dat de foto van het blok dan weer zo klein is

Als ik het geld had kocht ik er ook nog een paar extra....
68Chevelledinsdag 9 september 2008 @ 10:47
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 09:51 schreef boegschroef het volgende:
Jammer dat de foto van het blok dan weer zo klein is

Als ik het geld had kocht ik er ook nog een paar extra....
Zover hoop ik eigenlijk in een tijdsbestek van 10 jaar te komen, een sportauto (2deurs Malibu met opgeblazen motor en wellicht dubbele turbo's, een daily driver (daar hoop ik mijn huidige auto voor te kunnen gebruiken, 4 deuren, 6 cyilinders) en een showauto (een originele SS396, deze wordt wel gigantisch duur), en als alles echt meezit nog een Malibu Vert.(mag van een '64/'65 Chevelle zijn)

En bij voorkeur allemaal 1967/1968/1969 Chevelles, wat dat betreft heb ik pas nadat ik mijn eerste Amerikaan bezit het virus pas echt goed te pakken.
68Chevelledinsdag 9 september 2008 @ 18:36
Hey paasei!!, ik heb er weer eentje voor je voor een veilig budget

Niet ultramooi, en naar ik zie een enorme roest op de achterschermen, maar de perfecte leerbak:

http://link.marktplaats.nl/191816343
Keltiewoensdag 10 september 2008 @ 07:01
Wel wijs
Heb wel redelijk goed nieuws, heb nog een maand of 2-3 extra gekregen om rond te kijken
Kan toch nog niet overstappen van huidige werkgever naar een andere baas, moest nog 3 maanden extra verhuurd worden

Dus de nood is minder, maar het topic blijft bestaan
Misschien een soort van "centraal: help ik zoek een classic" topic oid?
Keltievrijdag 12 september 2008 @ 07:39
Chevrolet Caprice


Chevrolet Caprice II


Ford Mustang
Toempfvrijdag 12 september 2008 @ 22:32
Als ik een Amerikaan zou kopen, zou het een pick-up zijn. Die uit de jaren 80 vind ik echt vet.

Chevy Silverado
Kanjervrijdag 12 september 2008 @ 22:52
Mag ik hier aansluiten?

Wil volgend jaar ook een classic car kopen en ben me nu ook aan het orienteren.

Hier staan nook wel leuke tussen.

http://www.oldtimerfarm.be/old_tekoop.php
68Chevellezaterdag 13 september 2008 @ 00:31
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 22:52 schreef Kanjer het volgende:
Mag ik hier aansluiten?

Wil volgend jaar ook een classic car kopen en ben me nu ook aan het orienteren.

Hier staan nook wel leuke tussen.

http://www.oldtimerfarm.be/old_tekoop.php
Handig is om te weten wat je wel of niet wilt
Arclight-Szaterdag 13 september 2008 @ 01:56
Die cadilac fleetwood is gaaf!!!
SilentChaoszondag 21 september 2008 @ 16:56
Helemaal mee eens, dat comfortverhaal!
Je merkt't pas als je er een keer ingezeten hebt, en daarna wil je niet anders! Tuurlijk heb je de wegligging van een zeem, maar het zit en rijdt zo veel comfortabeler dan die strak afgeveerde klerezooi die je tegenwoordig koopt.
Momenteel rij ik in een Dodge Charger uit 2009 (vakantie in de USA ). Rijdt erg fijn, maar is weer te strak afgeveerd. Achter ook bizar veel beenruimte trouwens (t'is een 4 deurs).
Maar inderdaad, mijn auto is een rijdend hotel, of eigenlijk beter een rijdende hoerensloep
SilentChaoszondag 21 september 2008 @ 17:03
quote:
Op maandag 8 september 2008 16:08 schreef 68Chevelle het volgende:
Oh ja..... Speling op het stuur inderdaad.... ook wennen, hoort standaard maar op een gegeven moment rijdt het zelfs lekkerder
Kan je wegstellen bij oude auto's, die speling . Tenzij het al zo ver gesleten is, maar dat was bij mij niet het geval