quote:
Op donderdag 4 september 2008 00:02 schreef EnGCatjuh het volgende:Ziet er leuk uit Maisnon

@ ethiraseth: Heb je niet te veel gerushed door de stages heen? Functionele evolutie ook 'mooi' gemaakt ed?
Nee, totaal niet. Maar je bent gewoon snel klaar met alles. De kracht van het spel zit in de editors, niet in de gameplay. De civ-stage bijvoorbeeld bestaat uit het veroveren van 10 steden. Na 6 steden krijg je een superweapon wat een grote I WIN knop is, omdat alle resterende steden meteen naar jou overgaan. Er is dan geen enkele reden om dat niet te gebruiken, omdat er geen enkele strategie zit in het spel en je tegen die tijd toch al veruit de sterkste bent. Het is gewoon niet moeilijk om en rustig aan te doen en na uurtje of 8 in de space-stage te zitten. Ik had alle onderdelen gevonden in de cell-stage, alle rassen in de creature-fase gevonden en bevriend, alles ontdekt wat er was in de tribe-stage en alle steden + spicebronnen veroverd in de civ-stage. Er was gewoonweg niet meer te doen.
En de grootste zonde van de creature fase zit hem in het vastkoppelen van statistieken aan bepaalde onderdelen. Die twee dingen hadden los toegewezen moeten kunnen worden. Nu hebben sommige bekken een +1 bite en anderen een +5 bite. Als je een carnivor bent moet je haast wel die +4 of +5 bek gebruiken, of het jezelf een stuk moeilijker maken. Al kon je nou een bek kiezen en via een andere manier de +5 bite skill verdienen om eraan toe te voegen was je veel vrijer geweest in je keuze. Er is niks casuals aan het jezelf moeilijk maken om bepaalde onderdelen te gebruiken, het maakt het alleen maar frustrerend.
Ik kwam het zelf ook tegen, had een creature gemaakt waarmee het onmogelijk was om bepaalde andere creatures te bevrienden omdat mijn skills te laag waren. Enige oplossing was andere onderdelen te kiezen, die wel meteen het uiterlijk van mijn wezen drastisch veranderde van wat ik wilde. Maxis forceert je nu om keuzes te maken die je niet wilt en dat is nogal een slechte designkeuze voor een zogenaamde casual-game die gebaseerd is op maken wat jij precies wilt.
Dit probleem zie je ook in de tribal/civ stage. Sommige kledingstukken zijn gewoonweg veel beter, dus waarom uberhaupt die slechte stukken nog gebruiken? De gameplay is zo opgebouwd dat je die betere stukken ook wel echt nodig hebt. Het zou al schelen als bijvoorbeeld de score van elk onderdeel +1 was en meerdere onderdelen de score ophogen. Nu telt alleen de hoogste score (dus 3 voeten met dance +3 en een snor met dans +4 geeft je een dans 4 score). Dit resulteert in wezens die, als je beetje redelijke skills wilt hebben, allemaal dezelfde onderdelen hebben. Geef alles +1 en maak het cumulatief en je kan véél meer variatie hebben. Volgens mij werkte dat in de creature creator wel zo.
Maar toch zie ik heel veel potentie in het spel. De fouten en tekortkomingen zijn echter nu veels te duidelijk. Het is te hopen dat expansies het allemaal wat beter kunnen uitwerken, dan kan het spel echt fantastisch worden. Nu vind ik het hooguit een 6,5/10 (en een 10/10 voor de editors natuurlijk), en dat vind ik heel erg jammer, ik had heel erg naar het spel uitgekeken. Echter, na het gespeeld te hebben moet ik gewoon concluderen dat the sims (de ultieme casual game bij uitstek) meer, betere en interactievere gameplay heeft dan spore.
[ Bericht 9% gewijzigd door ethiraseth op 04-09-2008 09:28:20 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.