Nou, ik heb hem vandaag voor het eerst gespeeld maar ik vind hem al met al toch behoorlijk tegenvallen. Het is leuk dat je allerlei verschillende soorten gameplay hebt maar dat zorgt er blijkbaar wel voor dat er per fase absoluut geen diepgang inzit. Tijdens het spelen kreeg ik het idee dat er een heleboel uit gehaald is of gesimplificeerd om maar zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Casual gamen betekent tegenwoordig blijkbaar dat het spel absoluut geen enkele uitdaging mag geven.
Al met al heb ik me nog het meest vermaakt met de eerste twee fasen. Het rondzwemmen als cel was gewoon leuk en nog best tricky op hard, en je creature ontwerpen in de tweede fase was ook nog wel amusant. Al merkte ik hier al dat ik eigenlijk steeds hetzelfde aan het doen was. Maar goed door het ontwerpen van je wezen krijg je toch wel een band met hem. Al was ik die band tegen het einde van het spel alweer volledig kwijt.
De volgende twee fasen zijn een soort van RTS voor dummies, met zo weinig mogelijkheden dat ik het maar zo snel mogelijk afmaakte om er vanaf te zijn. De tribal fase was nog wel even leuk, maar de civilization fase vond ik na tien minuten al irritant. Kom op zeg, een strategie spel met 1 unit per grondtype en drie gebouwen om je basis mee op te bouwen, dat slaat toch nergens op.
Ook de verschillende stijlen van spelen maken vooral in de vierde fase weinig verschil. Of je je vijanden nou platgooit of bekeert, het blijft een kwestie van zoveel mogelijk autootjes/bootjes/vliegtuigjes uitpoepen en richting de tegenstander sturen. Het is gewoon 1 lange herhalingsoefening.
De vijfde fase heb ik nog niet uitgespeeld, maar de missies die ik gedaan heb tot nu toe kwamen verdacht veel overeen met quests uit MMORPG's; verzamel item x, of maak monster y dood. Nu is dat net het vervelendste gedeelte in MMO's, dus ik had niet de kracht om dit ook nog eens in singleplayer te gaan doen. Het terraformen was wel even leuk, maar kwa gameplay is het zo doelloos allemaal.
Ik vind dat Spore dezelfde fout heeft gemaakt als Black & White en wat meer recentelijk Assassins Creed. Ze hebben een schitterende, uitgebreide wereld neergezet met enorm veel potentie, maar het lijkt alsof dat zoveel tijd heeft gekost dat de gameplay zelf, wat toch de kern van een spel moet zijn, naar de achtergrond is geschoven en aan het einde even snel ingebouwd is. De editors zijn schitterend, maar als je amper iets leuks kan doen met je creaties heb je er zo weinig aan. Ik ben niet het type gamer dat zich uren kan vermaken met het ontwerpen en perfectioneren van een gebouwtje, ik wil daadwerkelijk een spel spelen.
Al met al heb ik het een uur of 10 gespeeld, maar ik denk niet dat de rest van de Space fase het nog zoveel goed gaat maken dat ik het toch nog een leuk spel ga vinden. Helaas
[ Bericht 0% gewijzigd door Dennis_enzo op 06-09-2008 20:59:05 ]