Ik download NOOIT op mijn PC, meestal op mijn laptop dat vind ik iets minder erg als die crashtquote:Op maandag 1 september 2008 07:54 schreef Klautje het volgende:
Altijd prijs met Vista.
Die heb ik ook gehad een aantal weken geleden... niks aan kunnen doen.quote:Op maandag 1 september 2008 08:04 schreef legacythe2nd het volgende:
Je hebt waarschijnlijk een virus genaamd "windows xp antivirus 2008/2009".
Zoek ff op google naar superantispyware en mallwarebytes, deze kunnen ze verwijderen.
Hiren wordt gezien als warez.quote:Op maandag 1 september 2008 08:33 schreef qltel het volgende:
Wat je ook nog kunt proberen is Hiren Boot cd. Een cd waarvan je kunt opstarten en waar allerlei utilities opstaan waarmee je wellicht je PC kunt redden. In ieder geval staat F-prot en McAfee erop. Het voordeel is dat je van deze Cd start, dus er wordt niets gebruikt van je normale opstartschijf, er zijn dus ook geen bestanden in gebruik door windows, en of je Windows al dan niet start maakt ook al niet uit.
En mocht het virusscannen niet werken, dan staat in ieder geval Acronis True Image er ook nog op. Daarmee kun je de bestanden van je schijf copieren naar een andere schijf (kan ook een losse usb-schijf zijn) waardoor je je belangrijke bestanden eventueel kunt redden.
Succes!
Haal danff het linkje uit de quote weg..quote:Op maandag 1 september 2008 08:38 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Hiren wordt gezien als warez.
Dus dat mag hier eigenlijk niet.
CrapCleaner (heet tegenwoordig overigens CCleaner) is een aardig programma om cookies enzo op te ruimen, maar het is redelijk machteloos tegen échte malware.quote:Op maandag 1 september 2008 10:56 schreef Puckzzz het volgende:
een collega had het over 'crap cleaner' ?
die tegelijkertijd met de scan van Eset in veilige modus laten draaien.
en de systeembeheerder raadde me Spydoctor aan, maar die moet je dan wel weer kopen. Of downloaden en laten scannen, kijken of die iets vind. Maar als die iets vind en je wilt het opruimen zul je 'm toch aan moeten schaffen.
@marcel-O: dat gaat me echt mijn petje te boven wat je daar allemaal verteld.
Al dat soort oplossingen hebben als probleem dat Windows nog steeds loopt en je een goede kans hebt dat die spyware/virus of wat het dan ook is, ook nog loopt en verziekt waarmee je het probeert op te lossen. Het beste is het als Windows bij het cleanen helemaal niet loopt. Vandaar die Hiren of wat dat linkje van dat andere forum met Knoppix. Enneh, mensen die CCleaner aanraden om gemene spyware te verwijderen weten er niet zoveel van, vrees ik..quote:Op maandag 1 september 2008 10:56 schreef Puckzzz het volgende:
een collega had het over 'crap cleaner' ?
die tegelijkertijd met de scan van Eset in veilige modus laten draaien.
en de systeembeheerder raadde me Spydoctor aan, maar die moet je dan wel weer kopen. Of downloaden en laten scannen, kijken of die iets vind. Maar als die iets vind en je wilt het opruimen zul je 'm toch aan moeten schaffen.
"De eerdere staat" met een restore CD is normaal een vers geinstalleerde Windows zonder je eigen gegevens enzo. Dat lijkt me echt een allerlaatste optie. Waarbij dit dan ook nog een Engelstalige CD is en je dus ook een Engelstalig Windows overhoud.quote:Op maandag 1 september 2008 11:30 schreef Hispanic het volgende:
Boot vervolgens de PC met de gebrande CD en start system restore om je PC naar een eerdere staat terug te brengen.
lezen!quote:Op maandag 1 september 2008 11:49 schreef qltel het volgende:
[..]
"De eerdere staat" met een restore CD is normaal een vers geinstalleerde Windows zonder je eigen gegevens enzo. Dat lijkt me echt een allerlaatste optie. Waarbij dit dan ook nog een Engelstalige CD is en je dus ook een Engelstalig Windows overhoud.
Systeemherstel is meestal geen oplossing in dit soort situatie's en verziekt meestal meer dan het oplost. En ik zou in ieder geval niet van system-restore CD's of recovery CD's gaan booten zonder te weten wat er dan allemaal gaat gebeuren. Bij dit soort problemen is het juist het beste om de systeempartitie zo ongemoeid mogelijk te laten en gewoon het virus op te ruimen. En dat doe je door van een ander medium te booten en daarna een virusscanner te laten lopen. Of nog liever meerdere. PE zou daarvoor inderdaad een goede optie zijn, zeker als er een goede virusscanner in zit.quote:Op maandag 1 september 2008 12:01 schreef Hispanic het volgende:
[..]
lezen!
Dit is geen restore CD, maar een recovery CD van Microsoft zelf. Deze CD geeft je de mogelijkheid om via een Windows PE omgeving je PC te repareren. Ik bedoel dus niet de restore CD/DVD van de fabrikant.
De functie systeemherstel in Windows XP/Vista maakt meerdere malen per dag een herstelpunt aan, dus je kunt bijvoorbeeld kiezen om terug te gaan naar vorige week vrijdag of donderdag.
Momenteel ben ik op mijn werk, ik weet ff niet uit mijn hoofd of ik dat aan of uit heb staan.quote:Op maandag 1 september 2008 11:15 schreef Hispanic het volgende:
Puckzzz
Maak je geen zorgen. Het systeem is echt nog wel te herstellen. Kun je me eerst vertellen of je "Systeemherstel" hebt uitgeschakeld of aan hebt staan in Vista?
Je kunt natuurlijk op het bestand in de RAR dubbelklikken. Dan wordt hij uitgepakt en uitgevoerd. Als je alleen uitpakt komt wordt er normaal ook niets uitgevoerd.quote:Op maandag 1 september 2008 12:16 schreef Henno het volgende:
Kan iemand verklaren waarom iets anders zou worden uitgevoerd als je een .rar uitpakt? Fancy feature van de archiver ofzo?
Waarschijnlijk staat het gewoon aan, en hou het zo. Dat is wel zo handig in dit soort gevallenquote:Op maandag 1 september 2008 12:13 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Momenteel ben ik op mijn werk, ik weet ff niet uit mijn hoofd of ik dat aan of uit heb staan.
quote:Op maandag 1 september 2008 12:12 schreef qltel het volgende:
Je doelt op trojans die zich in SystemRestore nestelen, in dit geval kunnen we dat niet beoordelen op basis van de gegeven info. We kunnen überhaupt niet met zekerheid zeggen of het hier om een virus gaat. En aangezien het systeem al helemaal niet meer kan booten, is dit één van de weinige "nette" opties om het systeem te herstellen naar de "staat" van een paar dagen terug.quote:Systeemherstel is meestal geen oplossing in dit soort situatie's en verziekt meestal meer dan het oplost
Er gebeurt helemaal niets wat jij niet zelf uitvoert, in dit geval willen we gewoon "Systeemherstel" aanklikken. Geen rare dingen.quote:"En ik zou in ieder geval niet van system-restore CD's of recovery CD's gaan booten zonder te weten wat er dan allemaal gaat gebeuren. "
Dat is nou exact de bedoeling van een "Systeemherstel"quote:"Bij dit soort problemen is het juist het beste om de systeempartitie zo ongemoeid mogelijk te laten en gewoon het virus op te ruimen."
Dat doe je toch ook als je de Vista Recovery CD in je pc stoptquote:"En dat doe je door van een ander medium te booten"
Zoals ik al schreef, is deze recovery CD idd op PE gebaseerdquote:"PE zou daarvoor inderdaad een goede optie zijn, zeker als er een goede virusscanner in zit."
Ik zie hierboven anders een aantal zeer nette oplossingen staan. Netter dan het botweg terugcopieren (lees: systeemherstel uitvoeren) van een hele zooi bestanden die een aantal weken/maanden daarvoor zijn opgeslagen. En dat botweg terugcopieren is ook niet wat ik bedoel met "het systeem zo ongemoeid mogelijk laten". Ik bedoel dus: uit (laten) zoeken waar dat virus zit en het weghalen. Maar daarover verschillen we kennelijk van mening..quote:Op maandag 1 september 2008 12:45 schreef Hispanic het volgende:
[..]
[..]
Je doelt op trojans die zich in SystemRestore nestelen, in dit geval kunnen we dat niet beoordelen op basis van de gegeven info. We kunnen überhaupt niet met zekerheid zeggen of het hier om een virus gaat. En aangezien het systeem al helemaal niet meer kan booten, is dit één van de weinige "nette" opties om het systeem te herstellen naar de "staat" van een paar dagen terug.
[..]
Wat je wilt is dat dat virus weg is.. En dus moet je daar op een zo kort mogelijke manier naartoe werken met zo weinig mogelijk veranderingen. Overigens, die wellicht niet-werkende backup is helemaal geen optie, aangezien je dan alles kwijt bent wat je had van na die datum.quote:Op maandag 1 september 2008 13:18 schreef Puckzzz het volgende:
Ik vind het niet zo'n punt om terug te moeten gaan naar dat punt als dat betekend dat alle zooi weer schoon is. Maar het liefst houd ik natuurlijk de instellingen van zeg maar vorige week ofzo aan
Ik deel je mening wel enigzins en zou het zelf ook zeker doen, ik vind de systeemherstel methode echter meer geschikt voor de TS aangezien hij niet zo heel veel ervaring (een aanname) heeft met het elimineren van trojans/rootkits/virussen. En dat kan héél lastig zijn.quote:Op maandag 1 september 2008 13:21 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik zie hierboven anders een aantal zeer nette oplossingen staan. Netter dan het botweg terugcopieren (lees: systeemherstel uitvoeren) van een hele zooi bestanden die een aantal weken/maanden daarvoor zijn opgeslagen. En dat botweg terugcopieren is ook niet wat ik bedoel met "het systeem zo ongemoeid mogelijk laten". Ik bedoel dus: uit (laten) zoeken waar dat virus zit en het weghalen. Maar daarover verschillen we kennelijk van mening..
maar je aanname is juist. ik ben meer van het ontwerpen en grafische werk dan dat van systeembeheerquote:Op maandag 1 september 2008 13:32 schreef Hispanic het volgende:
[..]
TS aangezien hij zijniet zo heel veel ervaring (een aanname)
We worden het nog wel eens eens..quote:Op maandag 1 september 2008 13:32 schreef Hispanic het volgende:
[..]
Ik deel je mening wel enigzins en zou het zelf ook zeker doen, ik vind de systeemherstel methode echter meer geschikt voor de TS aangezien hij niet zo heel veel ervaring (een aanname) heeft met het elimineren van trojans/rootkits/virussen. En dat kan héél lastig zijn.
Maar wat nou als die antivirus apps niets vinden? En hoe weten we dat het hier om een virus gaat? Zo wel, misschien heeft het virus wel iets veranderd in de systeembestanden waardoor Windows niet meer kan booten (BSOD). Het verwijderen van het virus is dan misschien een goede eerste stap, maar de systeembestanden van Windows blijven beschadigd.quote:Op maandag 1 september 2008 14:37 schreef qltel het volgende:
[..]
We worden het nog wel eens eens..
Maar dat is juist een voordeel van Hiren, je start op van de CD, drukt op de knop voor Anti-virus, drukt op de knop McAfee of F-prot en hij gaat. Simpeler dan systeemherstel van CD. En waarschijnlijk effectiever.
euh...die zit toch standaard in Vista of ben ik nou gek?quote:Op maandag 1 september 2008 18:40 schreef weerdo het volgende:
Probeer ook Windows Defender (die van Microsoft) eens. Die heeft in mijn geval meer troep weggekregen dan alle andere virusscanners bijelkaar, ook de troep die niet door HiJackThis (hernoem die eens, dan zie je vaak meer) wordt herkend.
Defender zit standaard in Vista en vind het nou niet echt een programma wat me geholpen heeft toen ik soortgelijke problemen had.quote:Op maandag 1 september 2008 18:47 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
euh...die zit toch standaard in Vista of ben ik nou gek?
Dat zou heel goed kunnen, de nieuwe malware/virussen zoals Antivirus2009 gooien er zo nu en dan een fake BSOD tegenaan. Maar in dit geval krijg je het direct na het opstarten en gaat de PC ook daadwerkelijk opnieuw opstarten, dus ik denk dat je wel met een echte te maken hebt.quote:Op maandag 1 september 2008 18:31 schreef Puckzzz het volgende:
Oh btw..de systeembeheerder zei dat het om nep BSOD ging?
Toen ik vundo en weet ik allemaal wat op me pc kreeg opeens, zag ik geen enkele waarschuwing van defender, eigenlijk nooit bij de enkele gevallen met spyware op me pc, het is een troep dingquote:Op maandag 1 september 2008 18:40 schreef weerdo het volgende:
Probeer ook Windows Defender (die van Microsoft) eens. Die heeft in mijn geval meer troep weggekregen dan alle andere virusscanners bijelkaar, ook de troep die niet door HiJackThis (hernoem die eens, dan zie je vaak meer) wordt herkend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |