abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62524202
Ik zou er ook voor kiezen de elektra leidingen als nog in te frezen.

Sleuven zijn zo gemaakt in de Gibo blokken
(kan zelfs nog met een verfschraper) en de kosten zijn het niet.

Want weet je zeker, dat de uitstekende WCD's en buizen
zometeen niet nét in de weg kunnen zitten met het plaatsen van de keuken?

Ik zou nog een paar inbouwdozen halen (á 2 euro p/s),
een lengte hostaliet, twee inbouw WCD's en een middag ervoor opofferen.

Je kan ervoor kiezen de perilex opbouw WCD middels een montageplaat
opnieuw te gebruiken (hoef je geen "dure" inbouw versie aan te schaffen).

De bochten gelijk in 45 graden maken en de buis erin klemmen.

Eventueel kan je de buis op het punt waar het de vloer en
de naast liggende kamer ingaat niet infrezen (verzetje maken).

Daarna dichtsmeren met roodband of alabastine-achtig-spul,
en het ziet er een stuk netter (en professioneler) uit.

En meer vrijheid in de toekomst doordat de trekveer er
met 45 graden bochten makkelijker doorheen gaat.

Plus meer lasruimte in de inbouwdozen voor eventuele uitbreiding
en mocht je de keuken ooit veranderen, een fraaier aanzicht.

[ Bericht 8% gewijzigd door naaa op 20-10-2008 11:36:34 ]
  maandag 20 oktober 2008 @ 11:50:59 #102
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62524688
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 11:05 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Geen idee, onze electricien heeft een aparte fornuisgroep aangemaakt in de groepenkast waar de 5 draden van de Perilex samen komen. Het zijn wel 2 groepen met een nul en een fase, maar de aarde wordt gedeeld...
Ach, volgens mij moet het kunnen. In die 2 buizen heb ik nu per buis bruin, blauw en groen/geel zitten. Ze starten op dezelfde plek en eindigen nu op de zelfd eplek maar hebben ieder dus hun eigen buis.

Mijn idee erachter is dus , mocht ik een kookgroep nodig hebben dan kan ik ze bunndelen, mocht ik een extra groep nodig hebben kan ik een buis daarvoor gebruiken. Waarom dan zo en niet samen? Als ik die kookgroep niet nodig blijk te hebben heb ik 2 groepen paraat voor eventuele uitbreiding omdat ze ieder een eigen buis hebben. Zou ik ze samen in een 19mm hebben gedaan dan kan ik slechts 1 uitbreiding doen omdat verschillende groepen niet samen in 1 buis mogen.

toch ??
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_62527753
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 11:31 schreef naaa het volgende:
Ik zou er ook voor kiezen de elektra leidingen als nog in te frezen.
Ik denk dat ik dat maar ga doen dan.
quote:
Sleuven zijn zo gemaakt in de Gibo blokken
(kan zelfs nog met een verfschraper) en de kosten zijn het niet.
Klopt, het werk is het niet. Ik heb zo'n speciale giboblokkensleuvenschraaptool.
quote:
Want weet je zeker, dat de uitstekende WCD's en buizen
zometeen niet nét in de weg kunnen zitten met het plaatsen van de keuken?
Dat wel. Ik heb de nis expres dieper gemaakt zodat er ook nog een wasmachine in past (een wasmachine is zo'n 65cm diep).
quote:
Ik zou nog een paar inbouwdozen halen (á 2 euro p/s),
een lengte hostaliet, twee inbouw WCD's en een middag ervoor opofferen.
Waarom hostaliet? Kan dat niet met gewone "gele" buis?
quote:
Je kan ervoor kiezen de perilex opbouw WCD middels een montageplaat
opnieuw te gebruiken (hoef je geen "dure" inbouw versie aan te schaffen).
Zo'n krentenkakker ben ik óók weer niet Het moet gewoon goed zijn.
quote:
De bochten gelijk in 45 graden maken en de buis erin klemmen.

Eventueel kan je de buis op het punt waar het de vloer en
de naast liggende kamer ingaat niet infrezen (verzetje maken).
In de naastgelegen kamer zijn de leidingen al ingefreest, omdat ze daar juist wel in het zicht zitten.
quote:
Daarna dichtsmeren met roodband of alabastine-achtig-spul,
en het ziet er een stuk netter (en professioneler) uit.

En meer vrijheid in de toekomst doordat de trekveer er
met 45 graden bochten makkelijker doorheen gaat.

Plus meer lasruimte in de inbouwdozen voor eventuele uitbreiding
en mocht je de keuken ooit veranderen, een fraaier aanzicht.
Hoezo meer lasruimte? De lasdoos blijft toch hetzelfde, en er zitten toch hetzelfde aantal draden in?

Verder hoor ik graag nog de professionele mening over het "beugelen' van de leidingen. In de kruipruimte worden alle leidingen gebeugeld, en dat moet natuurlijk wel goed gebeuren. Is een tussenafstand van 50cm (en 10cm vanaf een lasdoos) goed?
  maandag 20 oktober 2008 @ 16:13:28 #104
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62531114
Beugelen van leidingen zou ik zelf om de 15-20 cm doen. Of dat reglementair is weet ik niet maar het is mi stevig genoeg. Daarbij hangt het type beugel er ook vanaf.
Buizen die ingefreesd zijn hoef je niet te beugelen uiteraard...

Wat de ruimte in de lasdoos betreft, je hebt een heel klein lasdoosje gebruikt. Ik zelf kies op de meeste plekken van die grijze dozen, per kant heb je daar 2 ingangen. Of dat de juiste zijn voor inbouw weet ik niet helemaal zeker. Daarbij, officieel moeten lasdozen altijd bereikbaar zijn.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_62531983
Beugelafstand is 10cm vanaf een lasdoos, bocht of ander object. horizontaal max. 40cm, verticaal max. 50cm.

De norm (NEN1010) geeft eigelijk alleen aan dat een leiding deugelijk bevestigd moet zijn (met de genoemde maten als richtlijn). Het is dus niet per definitie fout een (iets) grotere afstand te hebben.
Wanneer iets deugelijk bevestigd is, is voor een leek erg lastig te zeggen. Een vakman/vakbekwaam persoon zou dat wel in kunnen schatten.

Houdt maar gewoon de maten aan die ik je geef, dan weet je zeker dat je goed zit.
  Moderator maandag 20 oktober 2008 @ 18:43:33 #106
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_62534783
Achter aanrechtkastjes of delen van een keuken word wel vaker gebruik gemaakt van opbouwmaterialen, meestal is dit makkelijker en kostenbesparend, je loopt met opbouw materiaal wel het risico dat het toch net in de weg zit bij het plaatsen van de keuken.

Ik zelf zou er ook een paar uur aan opofferen om even wat sleuven te maken, enkele inbouwdozen te plaatsen. En het geheel mooi en netjes weg te werken ! (maar goed ik heb makkelijk praten want het is mijn dagelijks werk.

Bochten die je buigt nooit verder dan 45 graden buigen, zodra de buis eigenlijk wit uitslaat op de plek waar je hem buigt dan buig je hem gewoon te strak. Gebruik je duimen (leg deze op de bovenkant van de buis, ongeveer 25 cm uit elkaar) en probeer dan eens een buis te buigen, het lijkt heel makkelijk maar een goede mooie bocht buigen is toch best lastig hoor ! Twijfel je aan je eigen buig kwaliteiten (een goede buigveer scheelt ook een hoop hoor, die dingen van de bouwmarkt moeten ze eigenlijk gewoon niet verkopen, zulke waardeloze buigveren zijn dat!) ?

Kies dan gewoon voor mooie prefab bochtjes die in iedere dhz-zaak te krijgen zijn; hoewel die nooit echt de schoonheidsprijs verdienen is het altijd nog mooier dan gare +45 graden bochten

Maximaal mogen er in een 16 mm buis : 3 x 2,5 mm² draad, en 2 x 1,5 mm² draad.
Maximaal mogen er in een 19 mm buis : 5 x 2,5 mm² draad
Qua maximaal aantal draden door een buis zit je wat dat betreft wel goed, hou wel in de gaten dat :
- In flexibele buis minder draad getrokken mag worden omdat de buisdiameter ten opzichte van starre buis kleiner is.
- Maximaal 1 groep door een leiding of lasdoos getrokken mag worden.

Beugelafstanden tussen twee opeenvolgende bevestigingsmiddelen volgens de NEN1010 die gelden voor slagvaste grijze pvc buis, gewone creme buis en voor flexibele buis.

Verticaal
Grijze slagvaste pvc : 50 cm
Creme buis : 50 cm
Flexibele buis : 40 cm

Horizontaal
Grijze slagvaste pvc : 50 cm
Creme buis : 40 cm
Flexibele buis : 30 cm

Aan alle zijden van dozen en hulpstukken moet op een afstand van 10 cm of minder een bevestigingsmiddel zijn aangebracht, bij flexibele en pvc buis moet bovendien een bevestigingsmiddel aan weerszijden van de bocht zijn aangebracht.

Dit geld niet voor buizen in metsel en stuc werk, beton en dergelijk materiaal.
In die gevallen kan worden volstaan met een voorlopige bevestiging die gezien de werkzaamheden die nog gedaan moeten worden voldoende is om het op ze plaats te houden.

Dit zijn maximale maten, pas het aan zoals het in die situatie het beste uit komt, maar ga nooit hoger dan de hierboven aangegeven maten !
pi_62542274
Top mannen, goeie informatie! Ik ga het dit weekend aanpassen en mooi maken.

VVE-vergadering ging prima, de standleiding mag worden vervangen. Dat moest toch wel, maar het is wel zo prettig dat er niet moeilijk over wordt gedaan. En de bovenbuurvrouw gaat over 5 weken op wereldreis, daar heb ik dus zeker een paar maanden geen "last" van. housewarmingparty, anyone?
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:42:48 #108
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62544803
das mazzel die wereld reis!! het werkt een stk prettiger als je weet dat er boven niemand zich zit op te vreten door jou lawaai.
pi_62569344
Vandaag keuken uitgezocht (bij Kvik). Prima geholpen, mooi spul, en geen onrealistische kortingen en verkoperspraat (ze hebben vaste prijzen). Hoogglans wit geen bovenkasten en symmetrisch ontwerp helaas geen digitaal plaatje
De prijs viel me ook mee, alleen de prijs van het blad niet. Ik wil eigenlijk een granieten blad, en heb al een offerte liggen van een blad van 1.500 euro minder, waar ook nog een massief granieten spoelbak in zit (in plaats van een plaatstalen spoelbak). Maar eens overleggen met de vriendelijke verkoopster.
pi_62572927
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 23:14 schreef DonJames het volgende:
De prijs viel me ook mee, alleen de prijs van het blad niet. Ik wil eigenlijk een granieten blad, en heb al een offerte liggen van een blad van 1.500 euro minder, waar ook nog een massief granieten spoelbak in zit (in plaats van een plaatstalen spoelbak). Maar eens overleggen met de vriendelijke verkoopster.
ik neem aan dat je die offerte bij een steen-boer hebt? (en niet bij een andere keukenboer?)

Ik heb de afgelopen 7 jr 3 keukens gekocht waarvan de laatste 2 met granieten blad. Allebei de keren was apart het granietenblad bestellen bij de steen-boer op de hoek vele malen goedkoper... het enige nadeel is dan dat het inmeten vaak pas kan gebeuren als je keuken staat en dat daarna ook pas de productie begint ergo een week of 6-8 geen blad op je keuken.... maar volgens mij is dat voor DJ niet erg...
Andere nadeel is het gezeik over garantie, zowel bij plaatsen of als er iets mis gaat in de toekomst ...
ps
een spoelbak ok van graniet...dat zal me een lieve duit kosten...
pps
soort graniet?
pi_62572963
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:43 schreef Vonkenboer het volgende:
- Maximaal 1 groep door een leiding of lasdoos getrokken mag worden.
@vonkenboer... klein beetje off-topic
ik las deze zin en schrok een klein beetje... ik heb een jaartje geleden de keuken vernieuwd en toen moest ik aan éen zijde 2 groepen hebben (1'tje voor de oven en eentje voor de magnetron/koelkast). Echter als ik die 2 groepen daar wilde krijgen aan die zijde was er maar 1 pijpje en lasdoos waar ik hem doorheen kon trekken... (over het plafond)
hoe ga jij om met dit soort situatie ?
beugeltjes op de buitenkant van het plafond lijkt me nou ook niet zo mooi
en een extra sleuf door een beton en gestuced plafon lijkt me ook een beetje overdreven ...
  woensdag 22 oktober 2008 @ 08:29:17 #112
149959 SQ
snelle trees
pi_62573245
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 07:42 schreef tinny het volgende:

[..]

ik neem aan dat je die offerte bij een steen-boer hebt? (en niet bij een andere keukenboer?)

Ik heb de afgelopen 7 jr 3 keukens gekocht waarvan de laatste 2 met granieten blad. Allebei de keren was apart het granietenblad bestellen bij de steen-boer op de hoek vele malen goedkoper... het enige nadeel is dan dat het inmeten vaak pas kan gebeuren als je keuken staat en dat daarna ook pas de productie begint ergo een week of 6-8 geen blad op je keuken.... maar volgens mij is dat voor DJ niet erg...
Andere nadeel is het gezeik over garantie, zowel bij plaatsen of als er iets mis gaat in de toekomst ...
ps
pps
soort graniet?
6-8 weken productie Graniet is gewoon een kwestie van zagen
Ons blad zijn ze ook pas komen meten en gaan zagen nadat de keuken is geplaatst, en dat was een week geleden. Vandaag wordt het blad geplaatst
disclaimer
pi_62574551
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 07:42 schreef tinny het volgende:

[..]

quote:
Is niet zo erg, nee. De keuken zit er toch meer voor de sier
quote:
ps
Het zal je verbazen, een fatsoenlijke stalen spoelbak (niet zo'n PBS-ding) is duurder.
quote:
pps
soort graniet?
Weet ik nog niet helemaal. Ik wil denk ik geen zwart, maar iets van grijs, of iets met een subtiel kleurtje. Ook geen effen, er mag wat motief in zitten.
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 08:29 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

6-8 weken productie Graniet is gewoon een kwestie van zagen
De productie kost een paar miljoen jaar!
quote:
Ons blad zijn ze ook pas komen meten en gaan zagen nadat de keuken is geplaatst, en dat was een week geleden. Vandaag wordt het blad geplaatst
Dat is zeker snel! Ze zullen de steen wel op voorraad hebben dan, of er hebben een paar Roemeense kindertjes de afgelopen week héél hard lopen zagen
  woensdag 22 oktober 2008 @ 10:13:22 #114
149959 SQ
snelle trees
pi_62575273
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 09:43 schreef DonJames het volgende:
Dat is zeker snel! Ze zullen de steen wel op voorraad hebben dan, of er hebben een paar Roemeense kindertjes de afgelopen week héél hard lopen zagen
True, true, ze hebben daar miljoenen kilo's graniet op voorraad, en we zijn vorige week een mooi blok aan gaan wijzen waar ze het uit zagen
disclaimer
  woensdag 22 oktober 2008 @ 12:02:43 #115
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62578251
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 07:47 schreef tinny het volgende:

[..]

ik las deze zin en schrok een klein beetje... ik heb een jaartje geleden de keuken vernieuwd en toen moest ik aan éen zijde 2 groepen hebben (1'tje voor de oven en eentje voor de magnetron/koelkast). Echter als ik die 2 groepen daar wilde krijgen aan die zijde was er maar 1 pijpje en lasdoos waar ik hem doorheen kon trekken... (over het plafond)
en een extra sleuf door een beton en gestuced plafon lijkt me ook een beetje overdreven ...
Dit kan linke soep zijn hoor. Als iemand hier zonder die specifieke kennis iets mee wil doen en slechts 1 van de 2 groepen dicht zet is hij/zij toch niet veilig voor een nieuw kapsel :-)
  Moderator woensdag 22 oktober 2008 @ 17:13:29 #116
92034 crew  Vonkenboer
pi_62587300
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 07:47 schreef tinny het volgende:

[..]

Je zou er voor kunnen kiezen om deze groep te beveiligen door een automaat die gebruikt word bij het aansluiten van een elektrisch fornuis. Dit zijn dubbele 16 Ampere automaten die samen in en bij een defect ook samen uit geschakeld worden.

Zo heb ik ook wel eens een wasmachine / wasdroger aansluitpunt gemaakt. En dat is dan wel weer volgens de normen aangelegd.

Het gevaar zit hem erin dat als ik (ik heb de installatie niet aangelegd), met die groep aan het werk ga, ik onder spanning kan komen te staan ! En vervolgens in het beste geval er alleen een nieuw kapsel aan over hou
pi_63338517
Al klaar?
  woensdag 19 november 2008 @ 15:56:12 #118
60533 Quara
R3Ð Ðév¡l
pi_63347977
Nou ik denk het niet, gezien de vorige foto's Maar misschien al wel een flink stuk gevorderd?
[url=http://www.]www.[/url]
Thinking to be is quite the opposite of being one
pi_63348447
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 23:14 schreef DonJames het volgende:
Vandaag keuken uitgezocht (bij Kvik). Prima geholpen, mooi spul, en geen onrealistische kortingen en verkoperspraat (ze hebben vaste prijzen).
Okee, ik ben een beetje laat.

Wij hebben ook een keuken bij de Kvik gekocht en aan de hand van prijzen die we op internet hebben gevonden, is de prijs van onze keuken toch nog wat gezakt. Niet veel, maar net onder onze psychologische grens van 7.000 euro's. En met een renovatie of nieuw huis, is ieder tientje er toch eentje.

Maar inderdaad: de Kvik waar wij geweest zijn (Barendrecht), was ook een hele prettige zaak.
pi_63353907
quote:
Op woensdag 19 november 2008 10:07 schreef Syytön het volgende:
Al klaar?
quote:
Op woensdag 19 november 2008 15:56 schreef Quara het volgende:
Nou ik denk het niet, gezien de vorige foto's Maar misschien al wel een flink stuk gevorderd?
Ja, dat wel. Maar omdat het meeste werk in de muur en onder de vloer zit (leidingen) zijn de vorderingen visueel nog niet zo spannend. Maar ik zal na het weekend wel weer eens een updeetje doen
quote:
Op woensdag 19 november 2008 16:11 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Okee, ik ben een beetje laat.

Wij hebben ook een keuken bij de Kvik gekocht en aan de hand van prijzen die we op internet hebben gevonden, is de prijs van onze keuken toch nog wat gezakt. Niet veel, maar net onder onze psychologische grens van 7.000 euro's. En met een renovatie of nieuw huis, is ieder tientje er toch eentje.

Maar inderdaad: de Kvik waar wij geweest zijn (Barendrecht), was ook een hele prettige zaak.
O, dat had ik niet gedacht. Evengoed, ik heb voor 4.500 euro spullen van de Kvik besteld, dus geen comlete keuken (werkblad en deels de apparatuur koop ik elders). En hoe lager het bedrag is, hoe minder korting je krijgt natuurlijk maak ik mezelf dan maar wijs. Oh well, you can't win 'em all
pi_65859893
Ja hoe staat het eigenlijk met het leuke huis en die vreselijke mooie achtertuin deuren?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_65871856
quote:
Op zondag 8 februari 2009 20:15 schreef Oblivion het volgende:
Ja hoe staat het eigenlijk met het leuke huis en die vreselijke mooie achtertuin deuren?
!

Het is nog niet klaar, het is best veel werk in je eentje! Ik zal proberen om na het komend weekend weer eens een foto-update te plaatsen.
pi_65873316
quote:
Op maandag 9 februari 2009 09:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

!

Het is nog niet klaar, het is best veel werk in je eentje!

Dat geloof ik gelijk!
quote:
Ik zal proberen om na het komend weekend weer eens een foto-update te plaatsen.
Cool!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 9 februari 2009 @ 11:18:36 #124
149959 SQ
snelle trees
pi_65874960
die klusverkiezingen zijn wel goed voor het weer in leven blazen van slapende topics
Komop met die updeets Don!
disclaimer
  Moderator maandag 9 februari 2009 @ 16:53:42 #125
92034 crew  Vonkenboer
pi_65885389
quote:
Op maandag 9 februari 2009 11:18 schreef Stormqueen het volgende:
die klusverkiezingen zijn wel goed voor het weer in leven blazen van slapende topics
Komop met die updeets Don!
idd. het haalt wel ingezakte topics naar boven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')