abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61194465
Van de frontpage:

De 17-jarige Leroy F. uit Almere is gisteren in hoger beroep vrijgesproken van het doodsteken van de 56-jarige Henk Schuurman. Schuurman werd in juli 2007 doodgestoken na een ruzie met drie eierengooiende jongeren uit Almere van 15, 16 en 18 jaar oud.

Zij bekogelden niet alleen de auto van het slachtoffer maar ook zijn vrouw. Via een open raam kreeg zij een volle lading eierstruif over haar heen. De drie verdachten van Surinaamse en Antilliaanse komaf werden vastgezet. De toen 16-jarige F. werd beschouwd als hoofddader. De rechtbank veroordeelde hem vorig jaar tot anderhalf jaar jeugddetentie plus jeugd-tbs.

In hoger beroep is F. nu vrijgesproken. Volgens het Gerechtshof heeft de dove jongen zich wel schuldig gemaakt aan doodslag. Er hoeft echter geen straf te volgen omdat hij eerst zelf was aangevallen door het latere slachtoffer en vervolgens probeerde zijn vriend te ontzetten, die hem te hulp was geschoten en het onderspit dreigde te delven. De verdachte wilde dat het vechten zou stoppen. Zowel F. als zijn vriend hadden de eieren overigens niet gegooid. Dat had een andere knaap gedaan.

De 'moord' op Schuurman leidde indertijd tot woedende reacties onder de bevolking. Een woedende broer van het slachtoffer zei toen in een toespraak tot de circa 400 deelnemers aan een lawaai tocht de politiek verantwoordelijk te achten. De lokale politiek schitterde daarbij door afwezigheid. Mede doordat de familie van Schuurman had laten weten geen prijs te stellen op de komst van het gemeentebestuur. 'Onhandige' opmerkingen van VVD-burgemeester Annemarie Jorritsma dat de steekpartij een 'lokaal incident' was en haar weigering om de landelijke media te woord te staan, speelden mee met dat besluit.

Jongen vrijuit na doodsteken Henk Schuurman

Weet iemand de naam en adres van die rechter? Dan ga ik met een vriend daar naartoe. Dan gaat mijn vriend ruziezoeken met die rechter, en steek ik de rechter dood om zo een einde aan dit geweld te maken. Opgelost. daarna gaan we bij een aantal andere rechters langs.

Dit is toch te gek om los te lopen, is er dan helemaal geen toezicht op rechters in Nederland?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_61194607

Goede speech.

Deze vrijspraak gaat een hele hoop terechte heisa opleveren.

Overigens zat het slachtoffer de laatste maanden in een rolstoel omdat hij slecht ter been was.
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:37 schreef Viajero het volgende:
Weet iemand de naam en adres van die rechter? Dan ga ik met een vriend daar naartoe. Dan gaat mijn vriend ruziezoeken met die rechter, en steek ik de rechter dood om zo een einde aan dit geweld te maken. Opgelost. daarna gaan we bij een aantal andere rechters langs.
Dat zou inderdaad een ludieke actie wezen. Van mijn krijg je 2 meier als je het echt doet, wie betaalt er mee?

[ Bericht 8% gewijzigd door JohnDope op 28-08-2008 15:50:05 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:42:44 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_61194610
3 tegen 1, met een mes, en dan is het zelfverdediging.
Tijd voor de aanschaf van een vuurwapen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:48:19 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_61194771
Ik ben geneigd te vragen wat er gebeurt zou zijn wanneer drie blanke kortharige jongeren een oudere allochtoon hadden neergestoken. Maar waarschijnlijk was er dan ook vrijspraak gekomen.

Die Leroy heeft overigens nu 1,5 jaar onterecht vastgezeten. Krijgt hij nu ook zijn 300 euro per dag? Is toch 150.000 euro, dat heeft hij wel verdiend!
The End Times are wild
pi_61194827
ongelofelijk
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_61194911
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:42 schreef JohnDope het volgende:

Goede speech.

Overigens zat het slachtoffer de laatste maanden in een rolstoel omdat hij slecht ter been was.
[..]

Dat zou inderdaad een ludieke actie wezen. Van mijn krijg je 2 meier als je het echt doet, wie betaalt er mee?
Dat zou inderdaad ludiek zijn, maar helaas krijg je dus wel levenslang als je aan de heersende corrupte rechterljke maffia zelf komt.

Goede speech inderdaad, wat moet die man zich nu machteloos voelen. Met dank aan de Nederlandse rechterlijke macht.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_61194922
Ies koeltoer! .

Ach, er zal wel weer een stortvloed mensjes op dit topic afkomen die het allemaal weer goed komen lullen en het terecht vinden etc..

Tot je eigen vader dood is gestoken, dan opeens is het erg.. Nu is het niet zo'n drama en moeten al die achterlijke rechtsen hun bek houden!

Dus ik begin er maar niet aan...
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_61194926
De VVD komt wat laat met haar wet op zelfverdediging.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_61194960
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:52 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad ludiek zijn, maar helaas krijg je dus wel levenslang als je aan de heersende corrupte rechterljke maffia zelf komt.
Hoezo dan levenslang? Je haalt dan toch gewoon even dit verhaal uit almere aan tijdens jouw pleidooi en hoppa je bent vrij.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:54:44 #10
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61194982
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:52 schreef HeatWave het volgende:
Ies koeltoer! .

Ach, er zal wel weer een stortvloed mensjes op dit topic afkomen die het allemaal weer goed komen lullen en het terecht vinden etc..

Tot je eigen vader dood is gestoken, dan opeens is het erg.. Nu is het niet zo'n drama en moeten al die achterlijke rechtsen hun bek houden!

Ik ben idd benieuwd hoeveel knuffelaars gaan proberen dit recht te lullen...
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:54:54 #11
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_61194990
Tja... we wonen in Nederland. Was te verwachten dat zo'n idioot gewoon weer op vrije voeten wordt gelaten.

Je hoopt eigenlijk dat zo'n rechter vervolgens zelf eens het slachtoffer wordt van zoiets.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:56:11 #12
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61195027
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:54 schreef Yi-Long het volgende:
Tja... we wonen in Nederland. Was te verwachten dat zo'n idioot gewoon weer op vrije voeten wordt gelaten.

Je hoopt eigenlijk dat zo'n rechter vervolgens zelf eens het slachtoffer wordt van zoiets.
Dan wordt het wel levenslang. Voor mensen die voor justitie werken gelden heel andere regels, zie ook Tonino.
pi_61195070
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:42 schreef JohnDope het volgende:

Goede speech.

[..]

Aangrijpend betoog, zeg.

'De schijthuizen'.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_61195086
Zijn intelligente criminelen nog wel te veroordelen?

Het is namelijk niet te verkopen aan een slimme crimineel dat hij een paar jaar achter tralies moet, terwijl een andere crimineel voor een soort gelijk delict wordt vrijgesproken.

Is er een soort database waar je als crimineel kan opzoeken wat andere criminelen in het verleden voor hetzelfde delict hebben gekregen?

Want ik weet zeker dat er in Nederland genoeg criminelen veroordeeld zijn tot gevangenisstraf terwijl andere criminelen voor hetzelfde delict zijn vrijgesproken, alleen weten die criminelen die wel veroordeeld zijn, dat waarschijnlijk niet.

Als je die mensen weet te vinden, kan je het OM echt zwaar pwnen.
pi_61195174
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:52 schreef HeatWave het volgende:
Ies koeltoer! .

Dit heeft niks met links of rechts of koeltoer te maken.

Ieder normaal mens zou hier versteld van staan.
pi_61195255
Uit welke kapitale villa in Wassenaar trekken ze die rechters toch? Als je toch een beetje in de realiteit staat kan je toch niet tot zo'n uitspraak komen?

Voor eigen rechter spelen wordt in Nederland steeds aantrekkelijker gemaakt op deze manier. En dat is nou juist NIET de bedoeling van ons rechtsysteem...
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
pi_61195279
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:01 schreef IHVK het volgende:

[..]

Dit heeft niks met links of rechts of koeltoer te maken.

Ieder normaal mens zou hier versteld van staan.
Ik zou er niet te zeker van zijn, let maar op als dit topic echt gaat lopen .
Get woke, go broke!
pi_61195336
Ik wilde trouwens net een topic gaan openen over "reaguur-moe-zijn" omdat het nieuws eigenlijk steeds hetzelfde is en dat dus iedereen steeds hetzelfde betoog houdt.... Komt dit topic in enen voorbij
pi_61195458
Ts mocht je het gaan doen, neem dan wel een camera mee, dan heb je in ieder geval bewijs.

* GizartFRL wil ook wel 500 euro geven als dat Nederland er veiliger op maakt.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  donderdag 28 augustus 2008 @ 16:16:02 #20
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61195579
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:53 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Hoezo dan levenslang? Je haalt dan toch gewoon even dit verhaal uit almere aan tijdens jouw pleidooi en hoppa je bent vrij.
Nee, als je iemand van de rechterlijke macht tot slachtoffer maakt dan heet dat "het recht in eigen handen nemen" en dat is kennelijk erger dan verkrachting, moord, genocide, etc.

Het is niet een democratisch gebeuren ofzo, het is een elite die het geweldig leuk vind om god te spelen voor de rest van ons. Ik weet zeker dat ze smakelijk om deze vrijspraak zullen lachen op de volgende receptie, champagne in de hand. heb je ooit de pech gehad corpsballen mee te maken? Dat soort lui worden dus rechter.
pi_61195610
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:08 schreef JohnDope het volgende:
Ik wilde trouwens net een topic gaan openen over "reaguur-moe-zijn" omdat het nieuws eigenlijk steeds hetzelfde is en dat dus iedereen steeds hetzelfde betoog houdt.... Komt dit topic in enen voorbij
Ik had geen zin om een reactie in dit topic te plaatsen aangezien ik het reageren op dit soort berichten over de zoveelste lage straf ook moe ben, komt deze post voorbij
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
pi_61195628
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:08 schreef JohnDope het volgende:
Pak je kans! Doe wat nuttigs met je vrije tijd.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 16:21:00 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_61195717
Nu ik lees dat het slachtoffer in een rolstoel zat wordt het hele verhaal enkel nog onbegrijpelijker. Hoe kan een weldenkend mens in godsnaam denken dat het neersteken van een oude, invalide man door drie jongeren zelfverdediging is?

Oh, nee. Het is iemand van de Nederlandse rechterlijke macht! Dat zijn geen weldenkende mensen.
The End Times are wild
  donderdag 28 augustus 2008 @ 16:27:30 #24
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_61195938
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:52 schreef damian5700 het volgende:
De VVD komt wat laat met haar wet op zelfverdediging.
Volgens dat voorstel van de VVD wordt nóg eerder zelfverdediging aangenomen.

Verder ben ik benieuwd naar het vonnis op rechtspraak.nl, dat overtuigt wat meer dan fok.nl en omroep flevo.
pi_61196202
uit het arrest:
quote:
Het hof verklaart bewezen dat verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan doodslag, maar verklaart verdachte niet strafbaar en ontslaat hem van alle rechtsvervolging wegens noodweerexces. Tegen de bestelauto van het slachtoffer was een rauw ei gegooid. Het slachtoffer wilde de dader(s) aanspreken op hun gedrag.

Het slachtoffer nam echter ten onrechte aan dat verdachte degene was die het ei had gegooid. Verdachte werd onverwachts geconfronteerd met de verbale en fysieke overmacht van een veel oudere, grotere en zwaardere man. Verdachte werd uitgescholden, bijna geraakt met een hondenriem en zo hard geslagen, dat een tand afbrak. Voorts nam het slachtoffer de fiets van verdachte in beslag.Direct daarna richtte de woede van het slachtoffer zich op een te hulp geschoten vriend van verdachte. Het hof is van oordeel dat er sprake was van noodweersituatie, een aanranding van verdachte eigen lijf en goed en het lijf van een ander, die een verdediging rechtvaardigde.

Verdachte heeft echter de grenzen van de noodzakelijke verdediging overschreden door het slachtoffer met een mes in zijn rug te steken. Het hof acht evenwel aannemelijk dat verdachtes handelen het gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging.
De situatie is dus niet zo zwart-wit als hier beweerd wordt. Maar ik ben nu vast de allochtonenknuffelaar

voor de geinteresseerden: LJN: BE9239
I approve this message
pi_61196241
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:27 schreef Pool het volgende:

[..]

Volgens dat voorstel van de VVD wordt nóg eerder zelfverdediging aangenomen.

Verder ben ik benieuwd naar het vonnis op rechtspraak.nl, dat overtuigt wat meer dan fok.nl en omroep flevo.
KLopt echter blijft het een rare situatie dat het zelf verdediging is
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 28 augustus 2008 @ 16:47:58 #27
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_61196497
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

KLopt echter blijft het een rare situatie dat het zelf verdediging is
Het was dus geen zelfverdediging, maar noodweerexces.

Ik plaats gewoon het hele stuk, want ik ben dat gespeculeer op fok! meer dan zat. Onderstaande tekst is nuttiger dan het gelul hierboven.
quote:
Strafbaarheid
Namens verdachte is een beroep gedaan op (extensief) noodweerexces. De raadsman heeft daartoe - kort gezegd - aangevoerd dat er sprake is geweest van een ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding van verdachtes lijf en goed en - direct daarna - dat van zijn vriend [betrokkene], waartegen verdachte zich noodzakelijkerwijs moest verdedigen. Voornoemde aanrandingen veroorzaakten bij verdachte een hevige gemoedsbeweging, als gevolg waarvan hij de grenzen van de noodzakelijke verdediging heeft overschreden. Verdachte dient daarom te worden ontslagen van alle rechtsvervolging. Aldus de raadsman.
Om dit beroep van verdachte op de aanwezigheid van een schulduitsluitingsgrond te kunnen beoordelen, dient het hof allereerst de feiten vast te stellen.

De gebeurtenissen laten zich in het kort als volgt beschrijven:
Op 14 juli 2007 rijdt [slachtoffer] met zijn vrouw in een bestelauto in [plaats]. De bestelauto wordt geraakt door een ei. [slachtoffer] reageert hierop en wil verhaal halen bij de eiergooier(s). Tijdens een worsteling die dan ontstaat, wordt hij met een mes gestoken en overlijdt. Deze dramatische afloop laat de familie van [slachtoffer] in groot verdriet achter.

Op grond van de inhoud van het dossier en hetgeen ter terechtzitting naar voren is gekomen, neemt het hof de navolgende feiten als vaststaand aan:

1.
De bestelauto van [slachtoffer] wordt bij het rijden over de [a-weg] te [plaats] getroffen door een rauw ei. De ruit van het rechterportier van de auto is een stukje geopend. Er komt eierstruif aan de binnenkant van de auto terecht en op (de kleding van) de echtgenote van het latere slachtoffer [slachtoffer].

2.
Verdachte heeft niet deelgenomen aan het gooien van het ei, noch is hij hiervan getuige geweest.
Hij is met [betrokkene] naar de supermarkt geweest. Als [betrokkene] de boodschappen thuis brengt, fietst verdachte naar vier van zijn vrienden, die op het fietspad staan tussen de flats aan de [b-straat]. Verdachte arriveert bij zijn vrienden op de plek waar het ei is gegooid. Hij hoort van hen dat zij daarmee een auto hebben geraakt. Zij wijzen hem erop dat de betreffende auto komt aanrijden over de [b-straat].

3.
[slachtoffer] is namelijk - zo blijkt uit de verklaring van zijn echtgenote - bij de eerste gelegenheid rechtsaf geslagen en is teruggereden naar de plaats waar het ei tegen zijn auto werd gegooid. Hij is boos en wil de daders aanspreken op hun gedrag.

4.
Aangekomen bij de plaats waar het ei zijn bestelauto heeft getroffen, rijdt [slachtoffer] met zijn auto een stukje het fietspad op, daarbij verdachte passerend. Verdachte bevindt zich dan links achter de bestelauto van [slachtoffer]. Laatstgenoemde stopt, trekt de handrem aan en stapt uit. De motor laat hij stationair draaien. Het linkervoorportier blijft geopend. De vrienden van verdachte, die zich met het gooien van eieren hebben beziggehouden, hebben zich uit de voeten gemaakt. Verdachte blijft, stilstaand op zijn fiets, alleen achter. Hij ziet geen reden om weg te gaan. Hij heeft immers niet gegooid.

5.
Als [slachtoffer] uitstapt, heeft hij een hondenriem bij zich, die voor in de bestelauto lag. Het is een riem met metalen uiteinden. Hij is boos. Hij spreekt hard en bezigt scheldwoorden. Hij slaat met de riem, die hij in en/of om zijn hand heeft, naar verdachte. Verdachte kan de riem ontwijken door van zijn fiets af te komen en een stap naar achteren te doen. Hij zegt meermalen tegen [slachtoffer] dat hij niets heeft gedaan.
6.
[slachtoffer] pakt de fiets van verdachte op en legt die in de laadruimte van zijn bestelauto, met - naar later blijkt - de hondenriem. Verdachte heeft de fiets - een nieuwe BMX - kort daarvoor van zijn moeder gekregen als beloning voor het feit dat hij naar een volgend schooljaar was overgegaan.

7.
[slachtoffer] draagt zijn echtgenote op om de politie te bellen. Vervolgens loopt hij weer naar verdachte en slaat hem onverwachts zo hard op zijn hoofd dat een stuk van een tand van verdachte afbreekt.

8.
Een onbekende man spreekt [slachtoffer] op zijn gedrag aan. Hij probeert [slachtoffer] tot bedaren te krijgen. [slachtoffer] vraagt of de man soms de vader van de jongen, verdachte, is. De man ontkent dat, waarop [slachtoffer] te kennen geeft geen inmenging te accepteren. De man gaat weg.

9.
Aansluitend komt de vriend van verdachte, [betrokkene], op [slachtoffer] en verdachte aflopen. [betrokkene] weet van zijn zusjes dat verdachte niet betrokken is geweest bij het gooien van het ei en dat hij door iemand wordt belaagd. [betrokkene] vraagt aan verdachte waar zijn fiets is. Verdachte vertelt [betrokkene] dat zijn fiets door [slachtoffer] in diens bestelauto is gelegd. [betrokkene] spreekt [slachtoffer] daarop en op het feit dat hij verdachte heeft geslagen aan. Die vertelt op luide toon dat er eieren tegen zijn auto zijn gegooid. [betrokkene] zegt dat verdachte, die hij "zijn broertje" noemt, daar niet bij was. [slachtoffer] zegt dat hij [betrokkene] geen uitleg is verschuldigd. [betrokkene] zegt dat hij de fiets uit de auto van [slachtoffer] zal pakken. [slachtoffer] antwoordt dat hij dan wel zal zien wat er gebeurt. [betrokkene] gaat dicht tegen [slachtoffer] staan en vraagt wat er dan gaat gebeuren. [slachtoffer] duwt [betrokkene]. [betrokkene] duwt iets harder terug. [slachtoffer] vraagt [betrokkene]: "Wil je met me vechten?" of: "Wil je me fokken?" [slachtoffer] geeft [betrokkene] een slag. Verdachte omschrijft die slag als volgt: "Ik zag dat de man met beide handen een slag maakte aan weerszijden van de nek of de schouders van [betrokkene]. Ik zag dat de zijkanten aan de pinkzijde van de handen van de man [betrokkene] raakten tussen de hals en de schouders in. Ik zag dat dit met kracht ging." In combinatie met de verklaring van [slachtoffers] echtgenote dat haar man tot voor kort aan karate heeft gedaan, acht het hof het zeer waarschijnlijk dat de door verdachte omschreven slag een karateslag is geweest. [betrokkene] geeft [slachtoffer] een klap terug. Tussen de twee ontstaat een vechtpartij. [betrokkene], 18 jaar oud, is volgens de verklaring van [slachtoffers] echtgenote een dunne, tengere jongen, een "slungel", die geen partij is voor haar man. [slachtoffer], 56 jaar oud, was groter (1.90m lang), zwaarder (115 kg) en bedreven in vechtsporten. Verdachte slaat [slachtoffer] een paar maal op zijn achterhoofd, zonder enig merkbaar resultaat. [slachtoffer] en [betrokkene] komen al vechtend op de grond terecht, waarbij de man zich bovenop de jongen bevindt.

10.
Verdachte ziet het mes van [betrokkene] op straat liggen. Het mes is vermoedelijk tijdens de vechtpartij uit de broekzak van [betrokkene] gevallen. Hij raapt het op, haalt het uit de hoes, loopt naar [slachtoffer] en steekt hem met het mes links in de onderrug.

11.
[betrokkene] voelt, terwijl hij onder ligt, een hand of een vinger van [slachtoffer] in zijn oog.

12.
Kort daarna richt [slachtoffer] zich op. [betrokkene] ziet niets, omdat zijn shirt over zijn gezicht zit. Kort daarna voelt hij bloed.

13.
[slachtoffer] strompelt weg en zakt even verderop in elkaar. Het mes heeft de aorta van [slachtoffer] doorboord. Hij overlijdt als gevolg van het daardoor veroorzaakte bloedverlies.

14.
De politie wordt om 21.12 uur gebeld met de mededeling dat een man een kind sloeg en de fiets van het kind afpakte.

15.
De politie wordt om 21.15 uur gebeld met de mededeling van de betreffende meldster dat zij bloed had gezien en om 21.17 uur dat er een man was neergestoken.

16.
Om 23.25 uur komt de melding binnen van het [ziekenhuis] dat [slachtoffer] is overleden.

Het hof dient allereerst vast te stellen of er sprake was van een noodweersituatie. Daarbij is doorslaggevend het antwoord op de vraag of er sprake was van een ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanval op verdachtes en/of een anders lijf en goed.
Het hof beantwoordt deze vraag bevestigend. De bestelauto van [slachtoffer] werd getroffen door een rauw ei. Verdachte, die aan deze - op zichzelf kwalijke en begrijpelijkerwijs grote irritatie opwekkende - actie part noch deel had gehad, werd onverwachts geconfronteerd met de verbale en fysieke overmacht van een veel oudere, grotere en zwaardere man. [slachtoffer] negeert verdachtes - waarheidsgetrouwe - ontkenning het ei te hebben gegooid. Verdachte wordt uitgescholden, bedreigd met een hondenriem en hard op zijn hoofd geslagen. Zijn fiets wordt door [slachtoffer] in beslag genomen, kennelijk in afwachting van de komst van de politie. Tegen deze aanval mocht verdachte zich verdedigen. Verdachtes lijf en goed waren in het geding, zonder dat hij deze situatie zelf had veroorzaakt of opgezocht. Verdachte ging op dat moment evenwel niet over tot verdediging.
Dat werd anders toen zijn vriend [betrokkene] het voor hem opnam. Op grond van diverse verklaringen acht het hof aannemelijk dat [betrokkene] het - geweldloze - initiatief daartoe nam op een wijze die onder de gegeven omstandigheden begrijpelijk was. In het direct daaropvolgende gevecht tussen [slachtoffer] en [betrokkene] was [slachtoffer] opnieuw de initiator. Hij deelde de eerste klap uit. Het hof acht de verklaring van de echtgenote van [slachtoffer], als zou [betrokkene] haar man een mes hebben getoond, niet aannemelijk nu dit door geen andere verklaring wordt ondersteund.
Naar het oordeel van het hof dient het treffen tussen [slachtoffer] en verdachte en dat tussen [slachtoffer] en [betrokkene] te worden beschouwd als een ononderbroken aaneenschakeling van gebeurtenissen, zulks gelet op de korte tijdspanne waarbinnen deze plaatsvonden en de onderlinge samenhang tussen die opeenvolgende gebeurtenissen. Het hof heeft daarbij ook gelet op hetgeen uit de meldkamergegevens van de [regiopolitie] blijkt: tussen de eerste melding dat een man een kind sloeg en de melding dat er bloed was waargenomen lagen slechts drie minuten. Voorts acht het hof de verklaring van de echtgenote van [slachtoffer], als zou verdachte tussen de beide confrontaties zijn weggelopen, niet aannemelijk, nu deze wordt weersproken door vrijwel alle andere getuigenverklaringen. Ook verdachte zelf verklaart stellig op een afstand van slechts enkele meters van [slachtoffer] te zijn gebleven. Van verdachte hoefde daarom ook niet te worden geëist dat hij zich uit de voeten zou maken, toen het door [slachtoffer] gebezigde geweld zich had verplaatst van hem naar zijn kameraad [betrokkene]. Immers, zijn te hulp geschoten vriend verkeerde in nood. Verdachte vond, en mocht vinden, dat hij hem niet in de steek kon laten.
Het gevecht tussen [slachtoffer] en [betrokkene] aanschouwende, bracht verdachte tot de - niet irreële - vrees dat [betrokkene] daarbij het onderspit zou delven. Immers, [slachtoffer] was nog steeds zeer geladen. Voorts was hij ten opzichte van verdachte en ook ten opzichte van [betrokkene] de (veel) oudere en sterkere persoon en inmiddels had hij een effectieve gevechtstechniek op [betrokkene] toegepast. Beiden waren al vechtend op de grond beland. [slachtoffer] zat en/of lag bovenop [betrokkene].
Het hof acht aannemelijk geworden dat verdachte, toen hij het mes op de grond zal liggen, dit opraapte, op [slachtoffer] toeliep en hem in de rug stak, onder de directe invloed verkeerde van een hevige gemoedsbeweging, die veroorzaakt was door de reeds daarvóór aangevangen en nog steeds voortdurende aanranding van, op dat moment, een anders lijf. Verdachte had vergeefs getracht te interveniëren door [slachtoffer] op het achterhoofd te slaan. Hij wilde dat het vechten zou stoppen en heeft - gedreven door angst, frustratie, boosheid, machteloosheid en loyaliteit met zijn te hulp geschoten vriend [betrokkene] - naar een buitenproportioneel middel gegrepen.
Gelet op deze omstandigheden stelt het hof - ambtshalve - vast dat verdachte een beroep op noodweer niet toekomt, nu zijn handelen niet in overeenstemming was met het proportionaliteitsvereiste. Aan verdachte komt echter wel een beroep op noodweerexces toe, nu aannemelijk is geworden dat hij de fatale messteek heeft toegebracht, terwijl hij onder de onmiddellijke invloed verkeerde van de hiervoren omschreven hevige gemoedsbeweging. Dit laat onverlet dat verdachte wederrechtelijk heeft gehandeld. De verwijtbaarheid - eveneens een voorwaarde voor strafbaarheid - is echter daardoor aan de gedraging van verdachte komen te ontvallen. Verdachte zal daarom worden ontslagen van alle rechtsvervolging.
Kortom, die jongen had zelf niets gedaan, maar wel wordt even zijn BMX afgepakt en wordt zijn tand kapotgeslagen.

Vervolgens valt die ouwe vent ook nog een andere onschuldige aan, waarbij zijn vrouw (!) zelf heeft gezegd dat de jongen geen partij was voor haar man, een vechtsporter.

Natuurlijk gaat een messteek dan te ver. Maar ik vind het frappant hoe heel dit forum nu over deze jongen heenvalt, terwijl dezelfde users Germaine C. nog een lintje wilden geven voor het doodrijden van een tasjesdief.

Blijkbaar mag je wel je tasje ten koste van andermans leven verdedigen, maar mag dat niet tegen iemand die zonder reden jouw tanden kapotslaat, je fiets jat en je vriend vervolgens aanvalt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pool op 28-08-2008 16:52:59 ]
pi_61196564
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:36 schreef Skeletor het volgende:
uit het arrest:
[..]

De situatie is dus niet zo zwart-wit als hier beweerd wordt. Maar ik ben nu vast de allochtonenknuffelaar

Het doet er helemaal geen reet toe. Al die omstandigheden niet.

Deze uitspraak rechtvaardigt kennelijk het doden van iemand. Omdat het ongestraft blijft. En juist dát is er zo schandelijk aan.
pi_61196576
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:36 schreef Skeletor het volgende:
uit het arrest:
[..]

Oké, maar dan blijft het nog steeds krom om te zeggen dat het zelfverdediging is, en dus vrijspraak. Zou mooi zijn, iedereen die in de stad slaande ruzie krijgt en zich ernstig bedreigd voelt mag dus de ander neersteken...

Wat ook krom is is dat de dader eerst 1,5 jaar cel en jeugd-TBS kreeg opgelegd. Dat krijg je bij mijn weten als je niet helemaal spoort. Daar zal allicht onderzoek naar gedaan zijn bij de dader. En nu wordt dat ineens gewoon aan de kant geschoven?
pi_61196624
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:48 schreef LXIV het volgende:
Ik ben geneigd te vragen wat er gebeurt zou zijn wanneer drie blanke kortharige jongeren een oudere allochtoon hadden neergestoken. Maar waarschijnlijk was er dan ook vrijspraak gekomen.
Ik zou zeggen vraag het, er hoeft alleen een vraagteken achter die zin van je.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 28 augustus 2008 @ 16:54:32 #31
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_61196676
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:50 schreef Dutch_Courage het volgende:

[..]

Oké, maar dan blijft het nog steeds krom om te zeggen dat het zelfverdediging is, en dus vrijspraak. Zou mooi zijn, iedereen die in de stad slaande ruzie krijgt en zich ernstig bedreigd voelt mag dus de ander neerstekken...
Ernstig bedreigd voelt... Zijn eigen tand wás al kapotgeslagen en daarna werd z'n vriend aangevallen.
pi_61196680
Ik blijf er ook bij dat het allemaal excuses zoeken is, natuurlijk mag je niet slaan etc. Maar het is nog steeds geen excuus om iemand dood te steken. Klaar.

En daar kan je dus met nog 100 slappe argumenten aankomen, ellenlange lappen tekst, zielige jeugd blabla... Zal mijn mening niet veranderen.

Nogmaals, je lult wel anders als het JOUW vader is! Of ga je dan ook zeggen dat het zo erg niet is? Even EERLIJK antwoorden aub...
Get woke, go broke!
pi_61196695
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:54 schreef Pool het volgende:

[..]

Ernstig bedreigd voelt... Zijn eigen tand wás al kapotgeslagen en daarna werd z'n vriend aangevallen.
Ja, en nu leeft hij nog gewoon hoor, en die vent niet... geef even oprecht antwoord op de vraag in mijn vorige post ok?
Get woke, go broke!
pi_61196716
quote:
Ja, dus? Zulke dingen gebeuren elk weekend in iedere grote stad. Komt nog bij dat dat eikeltje samen met vriendjes eieren liep te gooien. Dan moet je ook niet piepen als je daar gezeik mee krijgt.
pi_61196719
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:47 schreef Pool het volgende:

[..]

Ik plaats gewoon het hele stuk, want ik ben dat gespeculeer op fok! meer dan zat. Onderstaande tekst is nuttiger dan het gelul hierboven.
[..]

Kortom, die jongen had zelf niets gedaan, maar wel wordt even zijn BMX afgepakt en wordt zijn tand kapotgeslagen.

Vervolgens valt die ouwe vent ook nog een andere onschuldige aan, waarbij zijn vrouw (!) zelf heeft gezegd dat de jongen geen partij was voor haar man, een vechtsporter.

Natuurlijk gaat een messteek dan te ver. Maar ik vind het frappant hoe heel dit forum nu over deze jongen heenvalt, terwijl dezelfde users Germaine C. nog een lintje wilden geven voor het doodrijden van een tasjesdief.

Blijkbaar mag je wel je tasje ten koste van andermans leven verdedigen, maar mag dat niet tegen iemand die zonder reden jouw tanden kapotslaat, je fiets jat en je vriend vervolgens aanvalt.
Alle gekheid op een stokje, ik vind het nogsteeds vreemd dat een beroep op noodweer exces gehonoreerd is door de rechter. Was het namelijk niet zo dat indien je (bijv in casu) ziet dat er gevochten wordt, je zelf moet voorkomen dat je ook deel uit maakt van de situatie. Dat doe je door bijvoorbeeld weg te lopen. Immers die gast stond er wel bewust in de buurt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_61196773
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:47 schreef Pool het volgende:

[..]

[..]

Als die stekert blank was geweest dan had die wel moeten zitten, want bijvoorbeeld in zake Rick Holshuijsen, die een cafe binnen liep en daar een handgranaat gooide waarbij - dit geloof je nooit - 12 mensen gewond raakten.... vervolgens moest de blanke Geoffrey N vechten voor zijn leven omdat zijn hoofd letterlijk als voetbal werd gebruikt door Holshuijsen, waarna hij met zijn laatste beetje kracht Holshuijsen wist neer te schieten die daarna overleed.

Die jongen heeft 8 jaar gekregen en daar waren tientallen levens in gevaar.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 17:00:33 #37
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_61196826
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:58 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Als die stekert blank was geweest dan had die wel moeten zitten, want bijvoorbeeld in zake Rick Holshuijsen, die een cafe binnen liep en daar een handgranaat gooide waarbij tientallen mensen gewond raakte.... vervolgens moest de blanke Geoffrey N vechten voor zijn leven omdat zijn hoofd letterlijk als voetbal werd gebruikt door Holshuijsen, waarna hij Holshuijsen dood schoot.

Die jongen heeft 8 jaar gekregen en daar waren tientallen levens in gevaar.
Omdat zijn verhaal tijdens de reconstructie niet overtuigend was.
pi_61196851
Weet iemand ook wat er echt gebeurd is?

Als je 15 bent en een beetje stevige kerel van in de 40 moet je hebben dan bestaat er gerede kans dat je dat niet overleeft.

Misschien wist die jongen echt niet beter op dat moment?

EDIT: nog een vechtsporter ook dus?

Kijk, nu komen we toch al op een heel ander verhaal, nietwaar lieve fokkertjes?
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:56 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Alle gekheid op een stokje, ik vind het nogsteeds vreemd dat een beroep op noodweer exces gehonoreerd is door de rechter. Was het namelijk niet zo dat indien je (bijv in casu) ziet dat er gevochten wordt, je zelf moet voorkomen dat je ook deel uit maakt van de situatie. Dat doe je door bijvoorbeeld weg te lopen. Immers die gast stond er wel bewust in de buurt.
Weglopen en een ander dood laten slaan?

Ik weet niet wie je dit verteld heeft, maar in een hevige knokpartij waarbij er duidelijk 1 onderliggende partij is zal een rechter je hier echt niet mee om de oren slaan.

En terecht.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61196871
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 17:00 schreef Pool het volgende:

[..]

Omdat zijn verhaal tijdens de reconstructie niet overtuigend was.

Dat kwam dus - ondanks de velen getuigen die ook zeiden dat die N. als levende voetbal werd gebruikt - omdat die schutter blank was. Als hij allochtoon was geweest dan hadden ze zijn verhaal wel overtuigend gevonden.
pi_61196880
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:56 schreef Mutant01 het volgende:

indien je (bijv in casu) ziet dat er gevochten wordt, je zelf moet voorkomen dat je ook deel uit maakt van de situatie. Dat doe je door bijvoorbeeld weg te lopen.
Ja, maar dat had 50 Cent ook NOOIT gedaan..

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')