![]()
Extended Copy Protection. Voor velen een naam die niet direct een belletje doet rinkelen, maar de liefhebbers van psychedelische acapella jazzmetal zullen weten dat we hier met een legendarische supergroep te maken hebben. Geformeerd uit bands als Pandemonium, Mockin' Snake en Vocalbulairy en Dirk and the Others, gingen ze eind jaren zestig een gouden carierre tegemoet.
De plotselinge tragische dood van frontman Dirk mcCormick slechts drie dagen na oprichting van de band zorgde echter voor een abrupt einde. Overige bandleden Dave West, Frans de Vries en Ngunu Nkoto hadden mcCornick slechts twee keer ontmoet maar wisten dat een verder voortbestaan van de band geen kans had. West vertelde: "Dirk was Extended Copright Protection, het was zijn levenswerk, zijn kindje. Bijzonder jammer dat we nooit de kans hebben gehad een nummer met hem op te nemen." Ngunu Nkoto zei ook nog wat trouwens.
De toedracht van het overlijden van mcCormick is tot de dag van vandaag in nevelen gehuld. Zo gonst het bijvoorbeeld van de geruchten dat Dirk nog in leven zal zijn en dat Dirk eind jaren tachtig de plaats van Ringo Starr heeft overgenomen in de Beatles. Pikante aan dit verhaal is dat de Beatles in de jaren zeventig opgeheven zijn. Ook heeft mcCormick nog nooit een drumstel aan geraakt en kan hij dus totaal niet drummen. Wat dat betreft zou hij dus goed in het profiel van Ringo Starr kunnen passen.
Ook gaat het gerucht dat hij de rol van Winnie Cooper in de serie "Wonder Years" heeft gespeeld, haar stemgeluid lijkt in ieder geval schrikbarend veel op dat van Dirk op de single "Sometimes i like trees" van Dirk and the Others. Als je het nummer "Paperback Muscle" achterstevoren draait hoor je na 1.12 Dirk "i am not Rock, i'm Winnie" zingen. Met "Rock" doelt hij waarschijnlijk op Rock Hudson, de acteur die aan aids overleden is, en gebruikt hij dit als synoniem mbt tot zijn overlijden.
De overige leden hebben zich na het trieste overlijden (?) van mcCormick volledig teruggetrokken uit de muziek. Alleen Frans de Vries heeft nog regelmatig iets van zich laten horen als assistent-roadie voor Bucks Fizz. Later was hij verantwoordelijk voor het op tijd instarten van de jingle van het onderdeel moppentoppers bij de Miniplaybackshow. Na het ontslag van Henny Huisman kwam ook aan zijn carriere een abrupt einde, de Vries raakte aan lager wal en wordt sindsdien af en toe zwervend gesignaleerd in Zwaagdijk-centrum.
Extra ongelooflijk dus dat we november 2009 weer wat van de Vries horen en mooier nog, met een cd met uniek repertoir van Extended Copy Protection verrast worden. De cd is samengesteld door Frans de Vries zelf en bevat naar eigen zeggen 12 fantastische nummers die de hele carriere van Extended Copy Protection samenvat. De Vries: "Dit is een schitterende compilatie van nummers die Extended Copy Protection gemaakt had kunnen hebben. Ik gebruik de computer bij het opvangcentrum soms en heb met Limewire willekeurig liedjes gedownload. Ik weet zeker dat Dirk op dat moment bij me was." Frans gaat verder: "Een keer probeerde ik te downloaden, maar toen startte de computer niet op, ik heb toen geroepen of er iemand was die een technisch persoon kon roepen. Toen was de titel van het album geboren. Somebody to get IT."
Het voelt voor mij als recensent toch niet helemaal goed, ik heb het gevoel dat nummers als "Womanizer" en "Geef de nacht maar de schuld" niet representatief zijn voor de jarenzestig feel van Extended Copy Protection. Ook de door Frans de Vries bepaalde verkoopprijs van 34 euro geeft bij mij vraagtekens. Ondergetekende laat deze cd voorlopig dus maar even in het schap liggen.