abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61187723
Ik zie sinds kort een soort schaduw van alle tekst op mijn beeldscherm. Dan zie je dus als het ware alle letters dubbel alleen dan veel vager en lichter op de achtergrond. Alleen nu vraag ik me af wat hiervan de oorzaak is. Zou het mijn videokaart kunnen zijn, of is het waarschijnlijk mijn beeldscherm?
Het is niet echt super storend, en het is vooral bij een witte achtergrond zichtbaar,. En bij afbeeldingen is het niet het geval. Weet iemand dit toevallig wat hiervan de oorzaak kan zijn.
Bij games heb ik er in ieder geval geen last van.
alvast bedankt!
pi_61187850
plasma?
pi_61187860
Inbranden.
Wat voor een scherm is het?
pi_61187954
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 11:35 schreef DrDarwin het volgende:
Inbranden.
Wat voor een scherm is het?
Je zult eerst moeten weten wat voor scherm het is voor je kunt roepen wat de oorzaak zou kunnen zijn natuurlijk
pi_61187995
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 11:39 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Je zult eerst moeten weten wat voor scherm het is voor je kunt roepen wat de oorzaak zou kunnen zijn natuurlijk
Het is een plasma scherm, 17 inch van het merk V7videoseven. ( zo'n dun schermpje )
pi_61188005
Inbranden is lulkoek.
Zet je refreshrate eens wat lager. 60 Hz ofzo. Dit kan je vinden bij de videokaart instellingen.
pi_61188025
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 11:40 schreef Kanonskogel het volgende:

[..]

Het is een plasma LCD scherm, 17 inch van het merk V7videoseven. ( zo'n dun schermpje )
pi_61188028
Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de VGA-kabel niet helemaal goed is aangesloten, of dat deze beschadigd is... Of misschien dat de clock/phasing-instellingen niet helemaal goed staan (dit stel je in op de monitor zelf, niet via je computer).
Of je videokaart is aan het overlijden.

Ga er trouwens maar vanuit dat het een LCD-scherm is. (dat is wat anders dan plasma)

[ Bericht 31% gewijzigd door Jordy-B op 28-08-2008 11:47:04 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_61188145
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 11:40 schreef GateWayX het volgende:
Inbranden is lulkoek.
Zet je refreshrate eens wat lager. 60 Hz ofzo. Dit kan je vinden bij de videokaart instellingen.
lijkt me inderdaad een oplossing
En inbranden op een LCD is niet mogelijk, dus dat kan 't niet zijn
pi_61188236
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 11:41 schreef Jordy-B het volgende:
't is misschien handig als je wat meer vertelt over je beeldscherm/videokaart en de manier waarop de twee op elkaar zijn aangesloten.

Het zou bijvoorbeeld zomaar eens kunnen zijn dat de VGA-kabel niet helemaal goed is aangesloten, of dat deze beschadigd is... Of misschien dat de clock/phasing-instellingen niet helemaal goed staan (dit stel je in op de monitor zelf, niet via je computer).
Of je videokaart is aan het overlijden.
Beeldscherm staat gewoon direct aangesloten op de videokaart , een 9600 GT die heb ik een aantal maanden terug gekocht. VGA kabel is gewoon ook goed aangesloten.
Het is volgens mij mijn beeldscherm zelf, ik zal is even klooien met het aantal herz.
pi_61188273
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 11:45 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Het beeldscherm staat al op 60 hertz.
pi_61188298
Het is nu trouwens weer weg, soms komt het effe opzetten en dan trekt het vervolgens weer weg.
Het zijn in ieder geval niet mijn ogen, want als ik dan een tekst van een papiertje lees zie ik alles pefect.
pi_61188325
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 11:45 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

LCD schermen hebben geen last van het fenomeen inbranden maar wat wel in sommige gevallen voorkomt, is het zogenaamde Image Persistance. Het effect ziet er uit als inbranden maar is slechts van tijdelijke aard. De mate waarin dit verschijnsel optreedt, verschilt per merk en type scherm. De meeste schermen hebben er nauwelijks tot geen last van, sommige juist wat meer. Het meest bekende voorbeeld is de al wat oudere Samsung 191T monitor, waar Image Persistance in sterke mate optreedt. Een logo of menubalk is soms nog dagenlang zichtbaar als de monitor uitstaat.

Bij tv's kan het verschijnsel behoudens met logo's ook optreden als er langere tijd een 4:3 programma niet schermvullend op een breedbeeld scherm wordt weergegeven. Er kan in dat geval kleurverschil gaan optreden tussen de wel- en niet veelvuldig gebruikte delen van het scherm.

Om Image Persistance weer weg te krijgen is het meestal voldoende om het LCD-scherm net zo lang uit te zetten als het veroorzakende beeld aan heeft gestaan. Een andere methode is het scherm een tijdje een wit vlak te laten weergeven. Bij een LCD-tv biedt enige tijd weergeven van ruis meestal wel soelaas.

Voorkomen is net zo simpel als bij een ouderwetse CRT-monitor. Een screensaver gebruiken is echter niet zo verstandig. De achtergrondverlichting blijft dan namelijk branden en die heeft een beperkte levensduur. Beter is de monitor in spaarstand te laten gaan of uit te laten schakelen. Bij LCD-tv's is soms voorzien in een Pixel-Shift optie. Daarbij verschuift het beeld regelmatig en nauwelijks merkbaar enige millimeters, om de individuele pixels te beschermen. Als laatste in ook matiging met de contrast-instelling aan te raden. Dat is niet alleen beter voor de levensduur van het scherm maar ook beter voor je ogen.

Met dank aan Hardware info.
pi_61188456
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 11:52 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

LCD schermen hebben geen last van het fenomeen inbranden maar wat wel in sommige gevallen voorkomt, is het zogenaamde Image Persistance. Het effect ziet er uit als inbranden maar is slechts van tijdelijke aard. De mate waarin dit verschijnsel optreedt, verschilt per merk en type scherm. De meeste schermen hebben er nauwelijks tot geen last van, sommige juist wat meer. Het meest bekende voorbeeld is de al wat oudere Samsung 191T monitor, waar Image Persistance in sterke mate optreedt. Een logo of menubalk is soms nog dagenlang zichtbaar als de monitor uitstaat.

Bij tv's kan het verschijnsel behoudens met logo's ook optreden als er langere tijd een 4:3 programma niet schermvullend op een breedbeeld scherm wordt weergegeven. Er kan in dat geval kleurverschil gaan optreden tussen de wel- en niet veelvuldig gebruikte delen van het scherm.

Om Image Persistance weer weg te krijgen is het meestal voldoende om het LCD-scherm net zo lang uit te zetten als het veroorzakende beeld aan heeft gestaan. Een andere methode is het scherm een tijdje een wit vlak te laten weergeven. Bij een LCD-tv biedt enige tijd weergeven van ruis meestal wel soelaas.

Voorkomen is net zo simpel als bij een ouderwetse CRT-monitor. Een screensaver gebruiken is echter niet zo verstandig. De achtergrondverlichting blijft dan namelijk branden en die heeft een beperkte levensduur. Beter is de monitor in spaarstand te laten gaan of uit te laten schakelen. Bij LCD-tv's is soms voorzien in een Pixel-Shift optie. Daarbij verschuift het beeld regelmatig en nauwelijks merkbaar enige millimeters, om de individuele pixels te beschermen. Als laatste in ook matiging met de contrast-instelling aan te raden. Dat is niet alleen beter voor de levensduur van het scherm maar ook beter voor je ogen.

Bedankt voor de info. MAar ik heb er niet eerder last van gehad, het is pas sinds een aantal dagen.
Maar kan iemand mij uitsluiting geven of het de videokaart is of het beeldscherm?? Als het de videokaart is zou het wel zwaar klote zijn want die heb ik pas gekocht.
pi_61189813
Damn.. ik heb dat ook een keer gehad en kan er gewoon niet meer opkomen wat het toen was!! Waarschijnlijk iets onbenulligs, anders had ik het nog wel geweten. Ik denk dat het toch gewoon de kabel was die er niet goed in zat toen, weet t eigenlijk bijna zeker. Of ik heb toen een nieuwe computer gekocht (niet om die reden hoor ) en daardoor het probleem nooit opgelost..
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_61190272
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 11:52 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Inderdaad Het "inbranden" van vroeger (op de CRT's) kwam door de fosfor-laag die op de beeldbuis zit. Aangezien dat bij LCD's niet aanwezig is wordt inbranden natuurlijk lastig

Gegeven de problemen die TS kent lijkt me ook Image Persistance niet waarschijnlijk. Dan had TS namelijk niet een soort van schaduw gezien. Waarschijnlijker lijkt me dat er bijvoorbeeld een probleem zit in de bekabeling, of in de drivers. Om het te testen is het 't makkelijkst om het scherm even op een andere pc aan te sluiten. Dan ize je snel genoeg of het scherm goed is of niet. Als dat werkt, dan even een ander scherm op de "foute" pc aansluiten...werkt dat ook goed, dan is de videokaart waarschijnlijk ook wel goed en zou de meest logische manier zijn om even in hardware de monitor weg te gooien en opnieuw te laten detecteren refresh-rate naar 60Hz zetten en eventueel update van video-drivers uitvoeren.
pi_61190590
Ik heb dit probleem met bepaalde VGA-kabels.
Probeer eens een kortere kabel, of leg de kabel eens vrij van storingsbronnen. Vernieuwingsfrequentie of resolutie lager zetten wil bij mij ook helpen.
pi_61191024
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 13:03 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Inderdaad Het "inbranden" van vroeger (op de CRT's) kwam door de fosfor-laag die op de beeldbuis zit. Aangezien dat bij LCD's niet aanwezig is wordt inbranden natuurlijk lastig

Gegeven de problemen die TS kent lijkt me ook Image Persistance niet waarschijnlijk. Dan had TS namelijk niet een soort van schaduw gezien. Waarschijnlijker lijkt me dat er bijvoorbeeld een probleem zit in de bekabeling, of in de drivers. Om het te testen is het 't makkelijkst om het scherm even op een andere pc aan te sluiten. Dan ize je snel genoeg of het scherm goed is of niet. Als dat werkt, dan even een ander scherm op de "foute" pc aansluiten...werkt dat ook goed, dan is de videokaart waarschijnlijk ook wel goed en zou de meest logische manier zijn om even in hardware de monitor weg te gooien en opnieuw te laten detecteren refresh-rate naar 60Hz zetten en eventueel update van video-drivers uitvoeren.
Ik zal er is even een andere video driver opzetten!
Dat zal mischien wel helpen
pi_61192047
Ik heb er even de laatste driver opgezet en nu heb ik er nog geen last van gehad.
Maar ik zag ook dat ik microsoft visual C +++ er 3 keer op had staan. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')