quote:
Op zondag 26 oktober 2008 13:38 schreef Quyxz_ het volgende:Op dit moment krijg ik dus 91,81 stufi per maand. Maar dit bedrag is opgebouwd uit verschillende kleinere bedragen die appart voor bepaalde dingen zijn bedoeld.
Weet iemand waar ik een lijstje met de opbouw van de basisbeurs kan vinden?
bedankt
De basisbeurs is niet opgebouwd uit afzonderlijke bedragen die ieder voor eigen dingen zijn bedoeld. De basisbeurs bestaat uit een bepaald bedrag per maand, en de hoogte van dat bedrag hangt alleen af van of je uit- of thuiswonend bent. Wat je ermee doet, is geheel aan jou.
Wellicht ben je in de war met de term studiefinanciering. Die is wel
opgebouwd uit verschillende onderdelen, te weten een basisbeurs, een aanvullende beurs, een rentedragende lening en een OV-studentenkaart. De basisbeurs krijg je altijd, een aanvullende beurs krijg je in bepaalde gevallen, met name wanneer het inkomen van je ouders erg laag is. De hoogte hiervan hangt af van hoe laag precies, maar bijvoorbeeld ook van hoeveel studerende broers en zussen je hebt. Ook de aanvullende beurs mag je naar eigen inzicht besteden.
De rentedragende lening kun je zelf aanvragen, en ook dat geld kun je naar eigen inzicht besteden. Je moet het natuurlijk wel een keer terugbetalen. Recentelijk is ook het
collegegeldkrediet geïntroduceerd, in feite ook een rentedragende lening, maar precies evenveel als het collegegeld dat je moet betalen. Het idee is dan ook dat je daarmee je collegegeld kunt betalen. Voor zover ik weet controleert niemand of je dat ook daadwerkelijk doet. Waar de OV-studentenkaart voor bedoeld is, zal duidelijk zijn

quote:
Op woensdag 12 november 2008 01:33 schreef mcDavid het volgende:Vraagje, Worden er al studenten OV-chipkaarten uitgegeven?
Ik reis de laatste tijd vrij veel door rotterdam dus zo'n ding lijkt me wel praktisch!
Er zijn al OV-chipkaarten voor studenten uitgegeven, maar vooral (misschien wel alleen) aan studenten die in Rotterdam of omgeving wonen of studeren. Ik geloof niet dat je er zelf een kunt aanvragen, al zouden ze (zo het schijnt) eind 2008 worden uitgegeven. Studenten buiten Rotterdam kunnen voorlopig nog gewoon hun papieren OV-studentenkaart gebruiken. Als over enkele maanden de poortjes alleen nog met een OV-chipkaart geopend kunnen worden, dan kun je terecht bij de RET Verkoop- & Informatiepunten voor een tijdelijke OV-chipkaart. Meer informatie vind je op
http://www.studentenreisbewijs.nl.
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 15:50 schreef petrelli het volgende:[..]
Voor zover ik weet als je halverwege het jaar stopt word de stufi en OV inderdaad stopgezet, maar hoef je NIKS terug te betalen. Het gaat ook niet van je jaren af. Wordt omgezet naargift.
Ik zie inderdaad weleens mensen zeggen dat de in de maanden voor februari van het eerste jaar gebruikte studiefinanciering niet meetellen voor het totaal aantal maanden studiefinanciering dat je kunt krijgen, zoals Sport_Life hierboven. Volgens mij klopt dat echter niet. Als ik op de site van de IB-Groep zoek op 'februari stoppen', dan vind ik een resultaat "
Ik wil stoppen met mijn studie in het hoger onderwijs. Klopt het dat ik dat het best voor 1 februari kan doen?". Daarin staat de tekst
quote:
Je kunt één keer gebruikmaken van deze regeling. Je mag de rest van het studiejaar dan geen prestatiebeurs meer voor het hoger onderwijs aanvragen. De tot februari ontvangen maanden tellen als verbruikte maanden studiefinanciering.
Mijns inziens is die laatste zin vrij helder en tellen de voor februari ontvangen maanden
wel mee voor het totaal aantal maanden studiefinanciering dat je kunt krijgen. De 'stoppen voor 1 februari'-regeling lijkt me bedoeld voor studenten die in hun eerste jaar erachter komen dat studeren niets voor hen is, en dus nooit binnen tien jaar een diploma zouden halen. Zo blijven ze niet zitten met een studieschuld die ze zouden moeten terugbetalen.