Hoeveel lessen heb je gehad dan?quote:Op maandag 12 januari 2009 22:26 schreef Klonterpot het volgende:
Prima, helaas wat teveel lessen gehad... maargoed nu al weer ruime tijd in bezit van rijbewijs.
Dat deed ik ook altijd, lekker terug schakelen en de koppeling langzaam loslaten, maar dat vond mijn instructeur nooit goed.quote:
Remmen op motor kost geen koppeling als je de handel niet laat slippen. Daar zat je instructeur fout.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 14:13 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Dat deed ik ook altijd, lekker terug schakelen en de koppeling langzaam loslaten, maar dat vond mijn instructeur nooit goed.
Liever de remmen 2x verwisselen door slijtage dan de koppeling zei ie altijd![]()
Terwijl ik wel altijd met hoge toeren moest optrekken op een helling, en ik het vrijwel altijd vanuit stationair doe..
ik laat voordat ik de koppeling helemaal los heb wel een tijdje slippen, zodat de toeren ook langzaam omhooggaan, en niet ineenkeer waardoor je ook naar voren schiet. Daardoor slijt je koppeling wel.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 14:19 schreef TheJoker. het volgende:
[..]
Remmen op motor kost geen koppeling als je de handel niet laat slippen. Daar zat je instructeur fout.
Optrekken op een helling kun je echter wel beter met een hoger toerental doen, dan gaat je blok echt langer mee. Het nieuwe rijden werkt niet op hellingen.
Zorg er voor dat je dat toerental al hebt voordat je de koppeling los laat. Dan slipt ie niet.quote:Op zondag 18 januari 2009 02:53 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
ik laat voordat ik de koppeling helemaal los heb wel een tijdje slippen, zodat de toeren ook langzaam omhooggaan, en niet ineenkeer waardoor je ook naar voren schiet. Daardoor slijt je koppeling wel.
Met een laag toerental optrekken wanneer een hoog koppel noodzakelijk is sloopt je auto vanzelf.quote:En optrekken op een helling vind ik gewoon fijner om zonder al te veel toeren op te trekken.
Ik mag niet met handrem optrekken, maar moet de rem en koppeling inhouden, koppeling langzaam los en op het moment dat de auto wat begint te trillen (doordat ie wilt optrekken) moet je van hem gasgeven om extra toeren te maken..
Wat ik dan altijd doe is koppeling langzaam los dan gas.. zodat ik met stationair optrek..
Vind ik lekkerder naar mijn gevoel.
Het ideale schakelmoment ligt tussen de 1500 en de 2500 voor een gemiddelde benzinebak, voor een diesel iets lager. Maar het relaxte rijdt het gewoon als je bij de daling in toerental vloeiend overgaat in je nieuwe versnelling, zonder schokje. Als je dat doet rij je automatisch ook zuinig.quote:Schakelen doe ik ook altijd net onder wanneer de turbo inslaat... (nu wanneer ie wel inslaat, hij is nu gechipt).. op ongeveer 1700RPM al.. soms ff optrekken tot 2100.
Ik ben zoals je leest beetje zuinig met de auto van mijn rij instructeur, en rij ook heel relaxed en rustig.. ik mag zelfs als een sjonnie zitten en mijn arm op de leuning + pook en ander op het stuur.. ALS ik maar op de examen niet doe![]()
Maar nu heb ik het financieel moeilijk, dus ben al een maandje gestopt..
Zodra mijn studiefinaceering van 800 euri binnenkomt, dan ga ik meteen op en meteen daarna op examen![]()
![]()
![]()
Over het algemeen heeft een lesauto nog flink wat power (ik had 144 pk), in tegenstelling tot de twingo waar ik nu meestal in rij, dus daar ben ik het zeker niet mee eens. Op een oprit kan ik niet snel optrekken en dus niet snel nog even voor iets. Dat maakt het wel lastiger.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:07 schreef koffiegast het volgende:
maar serieus zodra je in gewone auto zit zul je zien dat snelweg appeltje eitje is
Waar haal je die informatie vandaan? Ik kan je vertellen dat die van mij waarschijnlijk de 100 nog niet eens haalde. Als je het gaspedaal helemaal intrapte ging je pas enigszins normaal vooruit (als ik het vergelijk met waar ik nu meestal in rijd). En dan nog heb ik de raarste capriolen meegemaakt, zoals op een drukke straat langs winkelcentrums dat een auto voor mij stopt om iemand eruit te laten, daarna was direct een kruising, auto achter me moest per se nodig langs me schieten, het is echt alsof ze een grote drang krijgen dat ze er langs moeten.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 07:39 schreef rene90 het volgende:
[..]
Over het algemeen heeft een lesauto nog flink wat power (ik had 144 pk), in tegenstelling tot de twingo waar ik nu meestal in rij, dus daar ben ik het zeker niet mee eens. Op een oprit kan ik niet snel optrekken en dus niet snel nog even voor iets. Dat maakt het wel lastiger.
Thanks, maar dat wist ik alquote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:35 schreef TheJoker. het volgende:
[..]
Zorg er voor dat je dat toerental al hebt voordat je de koppeling los laat. Dan slipt ie niet.
[..]
Met een laag toerental optrekken wanneer een hoog koppel noodzakelijk is sloopt je auto vanzelf.
[..]
Het ideale schakelmoment ligt tussen de 1500 en de 2500 voor een gemiddelde benzinebak, voor een diesel iets lager. Maar het relaxte rijdt het gewoon als je bij de daling in toerental vloeiend overgaat in je nieuwe versnelling, zonder schokje. Als je dat doet rij je automatisch ook zuinig.
Remmen op de motor is trouwens ook ideaal voor je brandstofverbruik, een auto met injectie verbruikt als je het gaspedaal los hebt en NIET stationair draait 0 brandstof. Helemaal niks.
Zo is het me ook geleerd, met de nadruk op 'even hard rijden als de rest'.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:15 schreef CasB het volgende:
Op weg naar de snelweg: Gas geven en zorgen dat je even hard rijdt als de rest, en als je geen ruimte hebt om in te voegen, gas geven, maar liever niet remmen.
Als je eenmaal zelfstandig rijdt, dan kijk je amper naar de toerenteller en gaat het allemaal op gehoor.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 19:27 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Zo is het me ook geleerd, met de nadruk op 'even hard rijden als de rest'.
Ik moet tijdens het examen er echt op letten om met beide handen op het stuur te rijden,
nu leg ik me linker-arm op de leuning, vind ik relax rijden.![]()
Dat toerenteller-gedoe, daar snap ik nog steeds niets van en dat na 14 lessen.![]()
Voor de rest gaat het wel goed, alleen tijdens het koppelen nog af en toe geslip maar dat is ook een
kweste van je toerenteller in de gaten houden.
Theorie is aangevraagt, volgende week woensdag mag ik op.
Dus flink leren enzo.
Tis niet mijn autoquote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:06 schreef TheJoker. het volgende:
[..]
Doe het dan ook, scheelt je knaken.
Tot je een keer met muziek aan rijdt, dan is zo'n toerenteller wel erg handigquote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:10 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Als je eenmaal zelfstandig rijdt, dan kijk je amper naar de toerenteller en gaat het allemaal op gehoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |