abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 december 2008 @ 15:56:30 #176
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63757730
quote:
Op donderdag 4 december 2008 14:57 schreef zuiderbuur het volgende:
Met howpublished lukt het wel maar ik had gehoopt dat die url een klikbare link zou zijn in de pdffile, of kan dat in geen geval?
Jawel, maar daar moet je hyperref voor gebruiken.
quote:
Ik heb een ander probleem. Ik ben weer aan het sukkelen met enorme matrices. Opnieuw wil ik dat met sidewaysfigure oplossen maar zelfs met "tiny" is die daarvoor gewoon te groot. Nu dacht ik: ik draai ze om en ik knip ze in twee, eerst de eerste vierde kolommen, daaronder de rest:
[ code verwijderd ]

Zo dus, maar dan duwt hij de bovenkant (als je je blad draait), dus de eerste kolommen, veel te hoog zodat je echt al een rij of zo kwijt bent.

Wat kan ik doen?
Dit zie ik nog niet helemaal voor me eigenlijk… Ook niet waarom en hoe het misgaat. Wordt het geheel niet alsnog te hoog?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63953733
Op die url zal ik nog moeten zoeken.

Een andere vraag van me gaat opnieuw over het draaien en combineren van figuren. Ik zou eigenlijk dit willen:
op één geroteerd blad:

Titel figuur 1
(figuur 1)
Titel figuur 2
(een deel van een matrix)
(op nieuwe lijn : tweede deel van die matrix)

Maar voor ik begin te knoeien zou ik dus willen weten of dit wel mogelijk is. Het feit dat ik niet alleen twee gedraaide figuren op een blad wil, maar dat die tweede figuur ook nog eens uit twee delen onder elkaar moet bestaan, voorspelt niet veel goeds.
  vrijdag 12 december 2008 @ 11:33:22 #178
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_63956626
Ik zet met pgf een plaatje ergens aan de top van de pagina neer. Dit werkt prima met pdfLaTeX, maar als ik LaTeX doe (naar DVI) dan krijg ik de plaatjes er niet in.
Plaatjes inserten doe ik met
1\usepackage{pgf}
en het commando
1\pgfputat{\pgfxy ( -1 , 5  ) }{\pgfbox[left,base]{\pgfimage [height=2.5cm] {img/logo} }}

Dus absolute positionering (trial and error). De file 'logo' staat in de directory img/ en er is zowel een eps als een pdf beschikbaar; (pdf)LaTeX kiest als het goed is zelf de goede.

Minimal example:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\documentclass[a4paper,10pt]{article}

\usepackage{pgf}

\title{Title}

\begin{document}
\maketitle
\pgfputat{\pgfxy ( -1 , 5  ) }{\pgfbox[left,base]{\pgfimage [height=2.5cm] {./img/logo} }}

\section{Original aim of the project}

\end{document}

Het ligt aan het \pgfputat{\pgfxy commando, want als ik dat weghaal dan krijg ik via LaTeX de afbeelding wel in beeld. Enig idee hoe ik dit op kan lossen, zodat het in zowel pdfLaTeX als gewoon LaTeX werkt?
  vrijdag 12 december 2008 @ 18:56:53 #179
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63967932
Hier werkt het gewoon… welk formaat is je afbeelding? Voor pdflatex moet deze wel in png/jpg/pdf formaat zijn, eps werkt niet met pdf. Desnoods moet je zelf even converteren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 12 december 2008 @ 18:58:41 #180
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63967988
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:30 schreef zuiderbuur het volgende:
Op die url zal ik nog moeten zoeken.

Een andere vraag van me gaat opnieuw over het draaien en combineren van figuren. Ik zou eigenlijk dit willen:
op één geroteerd blad:

Titel figuur 1
(figuur 1)
Titel figuur 2
(een deel van een matrix)
(op nieuwe lijn : tweede deel van die matrix)

Maar voor ik begin te knoeien zou ik dus willen weten of dit wel mogelijk is. Het feit dat ik niet alleen twee gedraaide figuren op een blad wil, maar dat die tweede figuur ook nog eens uit twee delen onder elkaar moet bestaan, voorspelt niet veel goeds.
In principe moet het kunnen, alhoewel ik het nog niet helemaal voor me zie. Ik kan er morgen pas echt naar kijken ,maar als je ergens op pastebin code kunt zetten + evt. een tekening hoe het moet, dan kan ik denk ik morgen wel wat in elkaar maken.
pi_64024064
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 18:58 schreef Iblis het volgende:

[..]

In principe moet het kunnen, alhoewel ik het nog niet helemaal voor me zie. Ik kan er morgen pas echt naar kijken ,maar als je ergens op pastebin code kunt zetten + evt. een tekening hoe het moet, dan kan ik denk ik morgen wel wat in elkaar maken.
Wel dit is de code van de drie figuren samen. Momenteel zijn het drie aparte figuren. Enkel de eerste matrix is geroteerd:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zou die hele handel dus op één blad willen, met deze structuur :

"Titel die bij eerste matrix hoort"

matrix

"Titel die bij tweede matrix hoort (die in twee delen geknipt is)"

eerste deel matrix
daaronder tweede deel matrix
  maandag 15 december 2008 @ 10:31:50 #182
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_64025426
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
\documentclass{article}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{rotating}
\begin{document}
\begin{figure}
    \begin{sideways}
        \begin{minipage}{\textheight}
            \caption{Eerste matrix}\label{m:een}
            \[
            \left[ \begin {array}{ccccccc} a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+
            e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e&a+b+c+d+e
            &a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e\\\noalign{\medskip}
            a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e
            \\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&
            a+b+c+d+e&a+b+c+d+e\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a
            +b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e&a+
            b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e
            \\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&
            a+b+c+d+e&a+b+c+d+e\end {array} \right]
            \]

\caption{Tweede matrix. N.B. Deze is gesplitst}\label{m:een}
            \[
             \left[ \begin {array}{cccc} a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g
            &a+b+c+d+e+f+g\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+
            e+f+g&a+b+c+d+e+f+g\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g&a+b
            +c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+
            g&a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g\end {array} \right]
            \]

\[
             \left[ \begin {array}{cccc} X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T
            &X+Y+Z+U+V+W+T\\\noalign{\medskip}X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+
            V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T\\\noalign{\medskip}X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y
            +Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T\\\noalign{\medskip}X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+
            T&X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T\end {array} \right]
            \]
            \end{minipage}
    \end{sideways}
\end{figure}
\end{document}

Het is een beetje vreemd misschien dat die figure buiten de sideways staat, maar als dat niet zo is krijg je gezeur.
pi_64026662
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:31 schreef Iblis het volgende:

[ code verwijderd ]

Het is een beetje vreemd misschien dat die figure buiten de sideways staat, maar als dat niet zo is krijg je gezeur.
Dat ziet er al heel aardig uit!
Maar ik snap niet goed waarom je tweemaal label : m:een neemt? Het lijkt net te gaan om aparte labels te gebruiken, wat voor mij handiger is.

Die minipage kende ik niet.

Nou vroeg ik me dit nog af: ik ging misschien een appendix maken met daarin figuren. Die Appendix ging een "Section" zijn, daarna ging er nog een section "Dankwoord" of zo zijn.
Maar Latex plaatst die figuren zo een beetje waar hij zelf wil, waardoor ik nu dus dit heb:

einde sectie 4
Section 5 : Appendix
Section 6: Dankwoord
...

en dan op het volgende blad beginnen de figuren. Er moet toch wel een betere manier zijn dan dat?

[ Bericht 29% gewijzigd door zuiderbuur op 15-12-2008 11:38:05 ]
  maandag 15 december 2008 @ 11:59:07 #184
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_64027374
quote:
Op maandag 15 december 2008 11:27 schreef zuiderbuur het volgende:
Dat ziet er al heel aardig uit!
Maar ik snap niet goed waarom je tweemaal label : m:een neemt? Het lijkt net te gaan om aparte labels te gebruiken, wat voor mij handiger is.
Dat was een copy paste foutje.
quote:
Die minipage kende ik niet.

Nou vroeg ik me dit nog af: ik ging misschien een appendix maken met daarin figuren. Die Appendix ging een "Section" zijn, daarna ging er nog een section "Dankwoord" of zo zijn.
Maar Latex plaatst die figuren zo een beetje waar hij zelf wil, waardoor ik nu dus dit heb:

einde sectie 4
Section 5 : Appendix
Section 6: Dankwoord
...

en dan op het volgende blad beginnen de figuren. Er moet toch wel een betere manier zijn dan dat?
Je kunt de package placeins gebruiken, dat biedt de mogelijkheid floats tegen te houden. Dat zou je voor het dankwoord kunnen activeren.
pi_64065141
Kort misschien stom vraagje. Mbv fancyhdr maak ik headers en footers. Nu werkt dit perfect, op een ding na.

Ik heb mijn paginanummer rechtsonder in de hoek staan op deze manier:
\fancyfoot[LE,RO]{\thepage}

Nu is het dus wel zo dat op paginas waar hij een nieuw hoofdstuk begint, er geen header of footer wordt gemaakt waardoor het paginanummer daar gewoon weer in het midden staat. Hoe krijg ik dit voor elkaar ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  dinsdag 16 december 2008 @ 19:27:35 #186
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_64066233
Het standaard chaptercommando zet de paginastijl voor de chapterpagina's om naar ‘plain’. Op zich is dat niet zo vreemd om te zien vind ik zelf, vooral een header op die pagina's is vreemd natuurlijk. Je moet dan ook de ‘plain’-stijl herdefiniëren om succes te hebben, dat staat in de fancyhdr documentatie op pagina 7 e.v. uitgelegd.
pi_64112443
Ik heb een boefje in m'n bib.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
@article{ober04,
  title={{Information sources, news, and rumors in financial markets: Insights into the foreign exchange market}},
  author={Oberlechner, T. and Hocking, S.},
  journal={Journal of Economic Psychology},
  volume={25},
  number={3},
  pages={407--424},
  year={2004},
  publisher={Elsevier}
}

Het weghalen van meneer Hocking maakt 't alleen minder erg, maar 't wordt niet opgelost.

Iemand een idee, of oplossing ?

edit - tijdelijk opgelost met "\newline" maar dat is natuurlijk ontzettend lelijk

[ Bericht 4% gewijzigd door PietjePuk007 op 18-12-2008 15:24:19 ]
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_64125725
Ik ben hier opnieuw bezig in "tikz" en eigenlijk lukt het wel, alleen zou het toch nog wel wat mooier kunnen zijn.

Dit is mijn code:
Het grootste probleem is dus dat mijn A_{-1,3} niet zou mogen die andere verzamelingen snijden, die zijn allemaal disjunct immers. Verder zijn sommige labels er op een nogal zielige plaats doorgekomen.
Weet iemand raad? :?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
\begin{center}
\begin{figure}

\begin{tikzpicture}[
    set/.style={shape=ellipse, inner sep=3pt, minimum width=1 cm,minimum height=0.8 cm, draw},
    pijl/.style={->,>=stealth'},
    lus/.style={->,>=stealth',min distance=8mm,looseness=20,loop,distance=80},
     ]
          \matrix[matrix of nodes,
            every node/.append style={inner sep = 0pt, minimum width=1em,minimum height=4pt},
            row sep={9pt},
            column sep={3cm,between origins}] 
             {
             |(A11)[set]|   &     |(A02)[set]|  \\
             |(Am12)[set]|   &     |(Am11)[set]|  \\
             |(A01)[set]|   &   |(Am13+)[set]|  \\
                               &     |(Am13-)[set]|  \\
         };

%ik definieer mijn grote verzameling CP en zet er een naam bij
           \node[name=LtimesL, set, fit=  (A11) (A02) (Am12) (Am11) (A01)  (Am13+) (Am13-) ] {};
           \node[above] at (LtimesL.north east) {$L\times L$};

% ik maak mijn deelverzameling aan rond twee kleintjes, en zet er een naam bij
          \node[name=Am13, set, fit=    (Am13+) (Am13-) ] {};
           \node[above] at (Am13.west) {$A_{-1,3}$};

%ik plaats namen bij vijf deelverzamelingen
         \node[above] at (A11.north east) {$A_{1,1}$}; 
         \node[above] at (A02.north east) {$A_{0,2}$}; 
         \node[above] at (Am12.north east) {$A_{-1,2}$}; 

\node[above] at (Am11.north east) {$A_{-1,1}$}; 
         \node[above] at (A01.north east) {$A_{0,1}$}; 

%ik maak drie pijlen
            \draw (A01)  edge[pijl]   node[above,midway]{$\tau$} (Am13+);
            \draw (Am13+)  edge[pijl]   node[right,midway]{$\tau$} (Am13-); 
            \draw (Am13-)  edge[pijl]   node[below,midway]{$\tau$} (A01);

\end{tikzpicture}
      \end{figure}
     \end{center}
pi_64126094
Vreemd,ik kan mijn bericht niet meer wijzigen.

Ik had nog een vraag over die url's :

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
\documentclass[11pt]{amsproc}  
\usepackage{float, graphicx, amssymb, anysize, palatino, color}

\usepackage{hyperref}
\usepackage{url}

\begin{document}

test
\cite{ wiki:xxx}
\bibliographystyle{plain}  
\bibliography{testbib}

\end{document}

met als bibliografie:
1
2
3
4
5
6
7
8
 @misc{ wiki:xxx,
   author = "Wikipedia-bijdragers",
   title = "Vlaanderen --- Wikipedia{,} de vrije encyclopedie",
   year = "2008",
   url = "\url{http://www.cnn.com}",
   note = "[Online; accessed 3-december-2008]"
 }

doet het dus niet bij mij. Hoe kan dat? Ik zie geen url, laat staan een klikbare, ik lees enkel:

[1] Wikipedia-bijdragers. Vlaanderen — wikipedia, de vrije encyclopedie, 2008. [Online; accessed 3-december-
2008].
  vrijdag 19 december 2008 @ 11:22:35 #190
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_64144609
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:33 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik ben hier opnieuw bezig in "tikz" en eigenlijk lukt het wel, alleen zou het toch nog wel wat mooier kunnen zijn.

Dit is mijn code:
Het grootste probleem is dus dat mijn A_{-1,3} niet zou mogen die andere verzamelingen snijden, die zijn allemaal disjunct immers. Verder zijn sommige labels er op een nogal zielige plaats doorgekomen.
Weet iemand raad? :?
[ code verwijderd ]
Je kunt je verzamelingen gewoon wat verder van elkaar zetten:

1            column sep={3cm,between origins}, row sep={1.5cm,between origins}]

Die row sep voegt wat meer ruimte in.

Verder oogt dit dan wat beter:

1
2
           % ik maak mijn deelverzameling aan rond twee kleintjes, en zet er een naam bij
          \node[name=Am13, set, fit=    (Am13+) (Am13-),scale=0.90 ] {};

Want die ellipse wordt eigenlijk ietsje te groot gemaakt.

En de LxL kun je beter plaatsen door b.v. dit te doen:

1           \node[above,anchor=south west] at (LtimesL.north east) {$L\times L$};

Je zegt hier dat hij van het label 'LxL' het punt links onder moet kiezen om het tegen de grote verzameling te plaatsen. Ook andere labels kun je door handiger met anchors te werken misschien nog iets beter krijgen als je dat zou willen.
  vrijdag 19 december 2008 @ 11:25:35 #191
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_64144683
quote:
Op donderdag 18 december 2008 17:48 schreef zuiderbuur het volgende:
Vreemd,ik kan mijn bericht niet meer wijzigen.

Ik had nog een vraag over die url's :
[ code verwijderd ]

met als bibliografie:
[ code verwijderd ]

doet het dus niet bij mij. Hoe kan dat? Ik zie geen url, laat staan een klikbare, ik lees enkel:

[1] Wikipedia-bijdragers. Vlaanderen — wikipedia, de vrije encyclopedie, 2008. [Online; accessed 3-december-
2008].
Ik denk dat je BibTeX stijl geen url-velden herkent. Misschien moet je de url = vervangen door 'howpublished = '... Lees ook deze pagina.
pi_64978895
Hoe zorg ik ervoor dat de itemize of enumerate lijst geen letter/cijfer voor ieder item krijgen?

Ik dacht dat dit kon met gewoon

1
2
3
4
\begin*{itemize}
\item blaat
\item etc...
\end{itemize}

Alleen wanneer ik dit doe krijg ik de volgende output...
quote:
itemize
blaat
etc...
Waarom krijg ik die itemize in godsnaam
Moet wel even erbij zeggen dat ik nu een online compiler gebruik aangezien ik op me stage zit en bezig ben aan me verslag...
  dinsdag 13 januari 2009 @ 09:38:09 #193
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_64979990
Het hele idee achter een opsomming is dat je de onderdelen nummert of aangeeft; vandaar dat er niet een versie met een sterretje is. Maar, je kunt het \item commando optioneel meegeven waarmee genummerd moet worden. Je zou ook een tabel kunnen maken om de zaken onder elkaar te zetten (alhoewel dat andere witruimte geeft standaard):

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    \begin{itemize}
        \item[] A
        \item[] B
        \item[] C
    \end{itemize}

\begin{tabular}{l}
        A \\[1ex]
        B \\[1ex]
        C \\[1ex]
    \end{tabular}
pi_64980256
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:38 schreef Iblis het volgende:
Het hele idee achter een opsomming is dat je de onderdelen nummert of aangeeft; vandaar dat er niet een versie met een sterretje is. Maar, je kunt het \item commando optioneel meegeven waarmee genummerd moet worden. Je zou ook een tabel kunnen maken om de zaken onder elkaar te zetten (alhoewel dat andere witruimte geeft standaard):
[ code verwijderd ]
Ok thanks. Een ander vraagje dan aangezien ik dan denk ik voor tabular ga kiezen... Maar hoe kan de witruimte tussen de regels veranderen bij een tabel?

Verder ook nog iets anders...
ik heb het volgende
1\def\bedrijfx{bedrijfx}

Wanneer ik dit vervolgens gebruik in me tex file en na \bedrijfx komt een spatie dan 'neemt' hij de spatie weg en dan staat er bijvoorbeeld...
1
2
3
bedrijfxwas een goed bedrijf
i.p.v.
bedrijfx was een goed bedrijf

ps. ander klein vraagje nog wat je denk ik wel weet maar is Preface eerder gelijk aan Voorwoord of aan inleiding. Heb namelijk beide woorden nodig in het engels... En ik dacht zelf Preface introduction?
  dinsdag 13 januari 2009 @ 10:46:22 #195
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_64981769
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:51 schreef Wouser het volgende:
Ok thanks. Een ander vraagje dan aangezien ik dan denk ik voor tabular ga kiezen... Maar hoe kan de witruimte tussen de regels veranderen bij een tabel?
Handmatig, zoals ik aangaf met [[1ex]], of je gebruikt de package ‘array’, en dan kun je:

1\setlength{\extrarowheight}{1ex}

Opgeven om witruimte tussen de rijen te forceren.
quote:
Verder ook nog iets anders...
ik heb het volgende
[ code verwijderd ]

Wanneer ik dit vervolgens gebruik in me tex file en na \bedrijfx komt een spatie dan 'neemt' hij de spatie weg en dan staat er bijvoorbeeld...
[ code verwijderd ]
Ja, dat is standaard bij commando's, en dat los je op door \bedrijfx{} te typen. Je ziet het ook bij b.v. \TeX. Anders zou het heel irritant zijn bij zaken als \TeX nisch.
quote:
ps. ander klein vraagje nog wat je denk ik wel weet :P maar is Preface eerder gelijk aan Voorwoord of aan inleiding. Heb namelijk beide woorden nodig in het engels... En ik dacht zelf Preface introduction?
Ik citeer uit de Chicago Manual of Style, sectie ‘Foreword, Preface, Acknowledgments and Introduction’:
quote:
Foreword. A foreword is usually a statement by someone other than the author, sometimes an eminent person […]

Preface. Material normally conatined in an author's preface includes reasons for undertaking the work, method of research, acknowledgements […]

Introduction Most introductions belong not in the front matter but at the beginning of the text, paginated with arabic numerals. Material about the book–its origins, for example–rather than bout the subject matter should be included in the preface or in the acknowledgments. A substantial introduction by someone other than the author is usually included in the front matter, following the acknowledgments, but if it is not more than three to five pgaes, it may more appropriately be called a foreword and placed before the preface.
pi_65032151
Hoe krijg ik me font nog groter dan de standaard maximale grote \Huge?

[ Bericht 45% gewijzigd door iBolt op 14-01-2009 15:48:17 ]
  woensdag 14 januari 2009 @ 15:25:55 #197
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65032338
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:22 schreef iBolt het volgende:
Nog een vraagje hoe krijg ik me font nog groter dan de standaard maximale grote \Huge?
Package scalefnt gebruiken.
  woensdag 14 januari 2009 @ 21:41:10 #198
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_65048537
Ik zou graag zapfino fonts gebruiken (zie punt 5 op deze pagina). Maar volgens deze bron is dit vooral goed te doen icm XeTeX, wat dus een OS X programma is. Ook heeft de Mac deze fonts (blijkbaar) geinstalleerd. Bestaan er calligraphic fonts voor LaTeX die gratis zijn (op de pc), met bv. meerdere glyphs voor een bepaalde letter, en van die vette krullen die een woord lang kunnen zijn?
  woensdag 14 januari 2009 @ 21:48:27 #199
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65048914
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 21:41 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik zou graag zapfino fonts gebruiken (zie punt 5 op deze pagina). Maar volgens deze bron is dit vooral goed te doen icm XeTeX, wat dus een OS X programma is. Ook heeft de Mac deze fonts (blijkbaar) geinstalleerd. Bestaan er calligraphic fonts voor LaTeX die gratis zijn (op de pc), met bv. meerdere glyphs voor een bepaalde letter, en van die vette krullen die een woord lang kunnen zijn?
Zapfino is niet gratis, het wordt bij OS X geleverd als een soort van showcase-font om de Apple AAT technology te illustreren. (Overigens maar in één gewicht.) Echter, XeTeX zit ook in TeXLive 2008, want het werkt inmiddels ook onder Linux (ook gewoon met OpenType fonts). Je kunt het beste fontspec gebruiken.

Wat gratis calligrafische fonts betreft moet ik het antwoord schuldig blijven, maar als je met XeTeX aan de gang gaat is in beginsel elk OpenType-font geschikt; je kunt dus allicht even in zo’n fonttopic neuzen of mensen daar een Zapfino-kloon kennen.
  woensdag 14 januari 2009 @ 21:52:09 #200
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_65049117
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 21:48 schreef Iblis het volgende:

[..]

Zapfino is niet gratis, het wordt bij OS X geleverd als een soort van showcase-font om de Apple AAT technology te illustreren. (Overigens maar in één gewicht.) Echter, XeTeX zit ook in TeXLive 2008, want het werkt inmiddels ook onder Linux (ook gewoon met OpenType fonts). Je kunt het beste fontspec gebruiken.

Wat gratis calligrafische fonts betreft moet ik het antwoord schuldig blijven, maar als je met XeTeX aan de gang gaat is in beginsel elk OpenType-font geschikt; je kunt dus allicht even in zo’n fonttopic neuzen of mensen daar een Zapfino-kloon kennen.
Raken de rechten op fonts niet uitgewerkt? Volgens mij is het al een best oud font... Maar goed, ik zal eens kijken wat er voor gratis calligrafisch gebeuren te schooien valt op internet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')