Jawel, maar daar moet je hyperref voor gebruiken.quote:Op donderdag 4 december 2008 14:57 schreef zuiderbuur het volgende:
Met howpublished lukt het wel maar ik had gehoopt dat die url een klikbare link zou zijn in de pdffile, of kan dat in geen geval?
Dit zie ik nog niet helemaal voor me eigenlijk… Ook niet waarom en hoe het misgaat. Wordt het geheel niet alsnog te hoog?quote:Ik heb een ander probleem. Ik ben weer aan het sukkelen met enorme matrices. Opnieuw wil ik dat met sidewaysfigure oplossen maar zelfs met "tiny" is die daarvoor gewoon te groot. Nu dacht ik: ik draai ze om en ik knip ze in twee, eerst de eerste vierde kolommen, daaronder de rest:
[ code verwijderd ]
Zo dus, maar dan duwt hij de bovenkant (als je je blad draait), dus de eerste kolommen, veel te hoog zodat je echt al een rij of zo kwijt bent.
Wat kan ik doen?
| 1 |
| 1 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | \usepackage{pgf} \title{Title} \begin{document} \maketitle \pgfputat{\pgfxy ( -1 , 5 ) }{\pgfbox[left,base]{\pgfimage [height=2.5cm] {./img/logo} }} \section{Original aim of the project} \end{document} |
In principe moet het kunnen, alhoewel ik het nog niet helemaal voor me zie. Ik kan er morgen pas echt naar kijken ,maar als je ergens op pastebin code kunt zetten + evt. een tekening hoe het moet, dan kan ik denk ik morgen wel wat in elkaar maken.quote:Op vrijdag 12 december 2008 09:30 schreef zuiderbuur het volgende:
Op die url zal ik nog moeten zoeken.
Een andere vraag van me gaat opnieuw over het draaien en combineren van figuren. Ik zou eigenlijk dit willen:
op één geroteerd blad:
Titel figuur 1
(figuur 1)
Titel figuur 2
(een deel van een matrix)
(op nieuwe lijn : tweede deel van die matrix)
Maar voor ik begin te knoeien zou ik dus willen weten of dit wel mogelijk is. Het feit dat ik niet alleen twee gedraaide figuren op een blad wil, maar dat die tweede figuur ook nog eens uit twee delen onder elkaar moet bestaan, voorspelt niet veel goeds.
Wel dit is de code van de drie figuren samen. Momenteel zijn het drie aparte figuren. Enkel de eerste matrix is geroteerd:quote:Op vrijdag 12 december 2008 18:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
In principe moet het kunnen, alhoewel ik het nog niet helemaal voor me zie. Ik kan er morgen pas echt naar kijken ,maar als je ergens op pastebin code kunt zetten + evt. een tekening hoe het moet, dan kan ik denk ik morgen wel wat in elkaar maken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zou die hele handel dus op één blad willen, met deze structuur :
"Titel die bij eerste matrix hoort"
matrix
"Titel die bij tweede matrix hoort (die in twee delen geknipt is)"
eerste deel matrix
daaronder tweede deel matrix
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 | \usepackage{graphicx} \usepackage{rotating} \begin{document} \begin{figure} \begin{sideways} \begin{minipage}{\textheight} \caption{Eerste matrix}\label{m:een} \[ \left[ \begin {array}{ccccccc} a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+ e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e&a+b+c+d+e &a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e\\\noalign{\medskip} a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e \\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e& a+b+c+d+e&a+b+c+d+e\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a +b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e&a+ b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e \\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e&a+b+c+d+e& a+b+c+d+e&a+b+c+d+e\end {array} \right] \] \caption{Tweede matrix. N.B. Deze is gesplitst}\label{m:een} \[ \left[ \begin {array}{cccc} a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g &a+b+c+d+e+f+g\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+ e+f+g&a+b+c+d+e+f+g\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g&a+b +c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g\\\noalign{\medskip}a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+ g&a+b+c+d+e+f+g&a+b+c+d+e+f+g\end {array} \right] \] \[ \left[ \begin {array}{cccc} X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T &X+Y+Z+U+V+W+T\\\noalign{\medskip}X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+ V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T\\\noalign{\medskip}X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y +Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T\\\noalign{\medskip}X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+ T&X+Y+Z+U+V+W+T&X+Y+Z+U+V+W+T\end {array} \right] \] \end{minipage} \end{sideways} \end{figure} \end{document} |
Dat ziet er al heel aardig uit!quote:Op maandag 15 december 2008 10:31 schreef Iblis het volgende:
[ code verwijderd ]
Het is een beetje vreemd misschien dat die figure buiten de sideways staat, maar als dat niet zo is krijg je gezeur.
Dat was een copy paste foutje.quote:Op maandag 15 december 2008 11:27 schreef zuiderbuur het volgende:
Dat ziet er al heel aardig uit!![]()
Maar ik snap niet goed waarom je tweemaal label : m:een neemt? Het lijkt net te gaan om aparte labels te gebruiken, wat voor mij handiger is.
Je kunt de package placeins gebruiken, dat biedt de mogelijkheid floats tegen te houden. Dat zou je voor het dankwoord kunnen activeren.quote:Die minipage kende ik niet.
Nou vroeg ik me dit nog af: ik ging misschien een appendix maken met daarin figuren. Die Appendix ging een "Section" zijn, daarna ging er nog een section "Dankwoord" of zo zijn.
Maar Latex plaatst die figuren zo een beetje waar hij zelf wil, waardoor ik nu dus dit heb:
einde sectie 4
Section 5 : Appendix
Section 6: Dankwoord
...
en dan op het volgende blad beginnen de figuren. Er moet toch wel een betere manier zijn dan dat?![]()
![]()
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | title={{Information sources, news, and rumors in financial markets: Insights into the foreign exchange market}}, author={Oberlechner, T. and Hocking, S.}, journal={Journal of Economic Psychology}, volume={25}, number={3}, pages={407--424}, year={2004}, publisher={Elsevier} } |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 | \begin{figure} \begin{tikzpicture}[ set/.style={shape=ellipse, inner sep=3pt, minimum width=1 cm,minimum height=0.8 cm, draw}, pijl/.style={->,>=stealth'}, lus/.style={->,>=stealth',min distance=8mm,looseness=20,loop,distance=80}, ] \matrix[matrix of nodes, every node/.append style={inner sep = 0pt, minimum width=1em,minimum height=4pt}, row sep={9pt}, column sep={3cm,between origins}] { |(A11)[set]| & |(A02)[set]| \\ |(Am12)[set]| & |(Am11)[set]| \\ |(A01)[set]| & |(Am13+)[set]| \\ & |(Am13-)[set]| \\ }; %ik definieer mijn grote verzameling CP en zet er een naam bij \node[name=LtimesL, set, fit= (A11) (A02) (Am12) (Am11) (A01) (Am13+) (Am13-) ] {}; \node[above] at (LtimesL.north east) {$L\times L$}; % ik maak mijn deelverzameling aan rond twee kleintjes, en zet er een naam bij \node[name=Am13, set, fit= (Am13+) (Am13-) ] {}; \node[above] at (Am13.west) {$A_{-1,3}$}; %ik plaats namen bij vijf deelverzamelingen \node[above] at (A11.north east) {$A_{1,1}$}; \node[above] at (A02.north east) {$A_{0,2}$}; \node[above] at (Am12.north east) {$A_{-1,2}$}; \node[above] at (Am11.north east) {$A_{-1,1}$}; \node[above] at (A01.north east) {$A_{0,1}$}; %ik maak drie pijlen \draw (A01) edge[pijl] node[above,midway]{$\tau$} (Am13+); \draw (Am13+) edge[pijl] node[right,midway]{$\tau$} (Am13-); \draw (Am13-) edge[pijl] node[below,midway]{$\tau$} (A01); \end{tikzpicture} \end{figure} \end{center} |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | \usepackage{float, graphicx, amssymb, anysize, palatino, color} \usepackage{hyperref} \usepackage{url} \begin{document} test \cite{ wiki:xxx} \bibliographystyle{plain} \bibliography{testbib} \end{document} |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | author = "Wikipedia-bijdragers", title = "Vlaanderen --- Wikipedia{,} de vrije encyclopedie", year = "2008", url = "\url{http://www.cnn.com}", note = "[Online; accessed 3-december-2008]" } |
Je kunt je verzamelingen gewoon wat verder van elkaar zetten:quote:Op donderdag 18 december 2008 17:33 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik ben hier opnieuw bezig in "tikz" en eigenlijk lukt het wel, alleen zou het toch nog wel wat mooier kunnen zijn.
Dit is mijn code:
Het grootste probleem is dus dat mijn A_{-1,3} niet zou mogen die andere verzamelingen snijden, die zijn allemaal disjunct immers. Verder zijn sommige labels er op een nogal zielige plaats doorgekomen.
Weet iemand raad? :?
[ code verwijderd ]
| 1 |
| 1 2 | \node[name=Am13, set, fit= (Am13+) (Am13-),scale=0.90 ] {}; |
| 1 |
Ik denk dat je BibTeX stijl geen url-velden herkent. Misschien moet je de url = vervangen door 'howpublished = '... Lees ook deze pagina.quote:Op donderdag 18 december 2008 17:48 schreef zuiderbuur het volgende:
Vreemd,ik kan mijn bericht niet meer wijzigen.
Ik had nog een vraag over die url's :
[ code verwijderd ]
met als bibliografie:
[ code verwijderd ]
doet het dus niet bij mij. Hoe kan dat? Ik zie geen url, laat staan een klikbare, ik lees enkel:
[1] Wikipedia-bijdragers. Vlaanderen — wikipedia, de vrije encyclopedie, 2008. [Online; accessed 3-december-
2008].
| 1 2 3 4 | \item blaat \item etc... \end{itemize} |
Waarom krijg ik die itemize in godsnaamquote:itemize
blaat
etc...
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | \item[] A \item[] B \item[] C \end{itemize} \begin{tabular}{l} A \\[1ex] B \\[1ex] C \\[1ex] \end{tabular} |
Ok thanks. Een ander vraagje dan aangezien ik dan denk ik voor tabular ga kiezen... Maar hoe kan de witruimte tussen de regels veranderen bij een tabel?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 09:38 schreef Iblis het volgende:
Het hele idee achter een opsomming is dat je de onderdelen nummert of aangeeft; vandaar dat er niet een versie met een sterretje is. Maar, je kunt het \item commando optioneel meegeven waarmee genummerd moet worden. Je zou ook een tabel kunnen maken om de zaken onder elkaar te zetten (alhoewel dat andere witruimte geeft standaard):
[ code verwijderd ]
| 1 |
| 1 2 3 | i.p.v. bedrijfx was een goed bedrijf |
Handmatig, zoals ik aangaf met [[1ex]], of je gebruikt de package ‘array’, en dan kun je:quote:Op dinsdag 13 januari 2009 09:51 schreef Wouser het volgende:
Ok thanks. Een ander vraagje dan aangezien ik dan denk ik voor tabular ga kiezen... Maar hoe kan de witruimte tussen de regels veranderen bij een tabel?
| 1 |
Ja, dat is standaard bij commando's, en dat los je op door \bedrijfx{} te typen. Je ziet het ook bij b.v. \TeX. Anders zou het heel irritant zijn bij zaken als \TeX nisch.quote:Verder ook nog iets anders...
ik heb het volgende
[ code verwijderd ]
Wanneer ik dit vervolgens gebruik in me tex file en na \bedrijfx komt een spatie dan 'neemt' hij de spatie weg en dan staat er bijvoorbeeld...
[ code verwijderd ]
Ik citeer uit de Chicago Manual of Style, sectie ‘Foreword, Preface, Acknowledgments and Introduction’:quote:ps. ander klein vraagje nog wat je denk ik wel weet :P maar is Preface eerder gelijk aan Voorwoord of aan inleiding. Heb namelijk beide woorden nodig in het engels... En ik dacht zelf Preface introduction?
quote:Foreword. A foreword is usually a statement by someone other than the author, sometimes an eminent person […]
Preface. Material normally conatined in an author's preface includes reasons for undertaking the work, method of research, acknowledgements […]
Introduction Most introductions belong not in the front matter but at the beginning of the text, paginated with arabic numerals. Material about the book–its origins, for example–rather than bout the subject matter should be included in the preface or in the acknowledgments. A substantial introduction by someone other than the author is usually included in the front matter, following the acknowledgments, but if it is not more than three to five pgaes, it may more appropriately be called a foreword and placed before the preface.
Package scalefnt gebruiken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:22 schreef iBolt het volgende:
Nog een vraagjehoe krijg ik me font nog groter dan de standaard maximale grote \Huge?
Zapfino is niet gratis, het wordt bij OS X geleverd als een soort van showcase-font om de Apple AAT technology te illustreren. (Overigens maar in één gewicht.) Echter, XeTeX zit ook in TeXLive 2008, want het werkt inmiddels ook onder Linux (ook gewoon met OpenType fonts). Je kunt het beste fontspec gebruiken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:41 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik zou graag zapfino fonts gebruiken (zie punt 5 op deze pagina). Maar volgens deze bron is dit vooral goed te doen icm XeTeX, wat dus een OS X programma is. Ook heeft de Mac deze fonts (blijkbaar) geinstalleerd. Bestaan er calligraphic fonts voor LaTeX die gratis zijn (op de pc), met bv. meerdere glyphs voor een bepaalde letter, en van die vette krullen die een woord lang kunnen zijn?
Raken de rechten op fonts niet uitgewerkt? Volgens mij is het al een best oud font... Maar goed, ik zal eens kijken wat er voor gratis calligrafisch gebeuren te schooien valt op internetquote:Op woensdag 14 januari 2009 21:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zapfino is niet gratis, het wordt bij OS X geleverd als een soort van showcase-font om de Apple AAT technology te illustreren. (Overigens maar in één gewicht.) Echter, XeTeX zit ook in TeXLive 2008, want het werkt inmiddels ook onder Linux (ook gewoon met OpenType fonts). Je kunt het beste fontspec gebruiken.
Wat gratis calligrafische fonts betreft moet ik het antwoord schuldig blijven, maar als je met XeTeX aan de gang gaat is in beginsel elk OpenType-font geschikt; je kunt dus allicht even in zo’n fonttopic neuzen of mensen daar een Zapfino-kloon kennen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |