Oke, heb toevallig morgen theorie (steunbetuigingen altijd welkom!!

)
Ik heb de volgende formules:
Je reactietijd is gemiddeld 1 sec. Dus je ziet gevaar, dan heb je sowieso 1 sec nodig voordat er iets gebeurt.
Reactietijd is dus 1 sec.
Reactieafstand: De afstand die wordt afgelegd tussen het zien van het gevaar en het reageren.
De formule voor de reactieafstand: snelheid gedeeld door 10 maal 3 ( S : 10 X 3 )
(bij 100 km/u 100:10 = 10 maal 3 = 30 meter, dus bij 100km/u is je reactieafstand 30 meter)
--------------------------------------------------------------------------
Remweg: ( S : 10 )
2 : 2 (snelheid gedeeld door 10, uitkomst vermenigvuldigen met zichzelf oftewel tot de tweede macht, uitkomst delen door 2)
(bij 100 km/u 100:10 = 10, 10 x 10 = 100, gedeeld door 2 = 50 meter)
(bij natwegdek, maar dat komt als het goed is niet voor in je theorieexamen, deel je die laatste uitkomst nog eens door 1,5. Bij droog wegdek is de remafstand bij 100km/u dus 50 meter, bij nat wqegdek en dezelfde snelheid is het dus 75 meter)
---------------------------------------------------------------------------------
Stopafstand = reactietijd/afstand + remafstand(dus gewoon de twee formules naast elkaar leggen. Nee helaas, heb nog nooit maar 1 formule voor deze 2 berekeningen gevonden)
-------------------------------------------------------------------------------
Snelheid per seconde: Snelheid : 4 + 10%
(bij 100 km/u 100 : 4 = 25, plus 10% = 25 + 2,5 = 27.5 meter)
Let op!! Op je theorie examen kun je vragen krijgen hoeveel meter de afstand tussen jou en je voorganger moet zijn om en nabij. Daar is deze formule voor, denk aan de 2 sec regeling, je moet de uitkomst dus nog maal 2 doen!!)
---------------------------------------------------------------------------------------
Op de een of andere manier is de formule voor snelheid per seconde, anders dan de formule voor de reactietijd, terwijl daar toch ook staat dat je in 1 sec reageert.
Maar goed, dat maakt niet gek veel uit. Met deze formules kom je er altijd en vergeet niet, op het theorieexamen wordt je verneukt waar je bij staat!!
Ik heb vorig jaar (ja inderdaad ben al een jaar bezig met mn rijbewijs, maar met tussenpauzes dus heb goede reden!!

) op mn theorie examen de formules exact toegepast, en ik kwam ergens uit op een antwoord van 68,5 meter ofzo. Dat antwoord stond er niet tussen, maar dat komt omdat ze (soms) afronden!! Je kunt dan als antwoord kiezen 70 meter en dan zit je dus goed.
Ik wens iedereen heel veel succes met het theorie examen!!
De nakende waarheid.
En niets dan de nakende waarheid.