abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 september 2008 @ 17:35:03 #151
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61379965
quote:
Op donderdag 4 september 2008 15:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Ah, je bent geen echte vegetarier. Overigens prima als je ook van vegetarische gerechten kan genieten, maar vlees is wel hetgene wat haute cuisine haute cuisine maakt. Ik zou er echt van balen als ik niet meer kan genieten van heel goed eten.
Een gedeelte van de haute cuisine ligt er ook in dat hetgeen gepresenteerd wordt zeldzaam of bijzonder wordt gevonden, iets wat voor fruit en groente minder geldt. Hoeveel mensen willen niet eens ‘een krokodil eten’ of ‘een struisvogel eten’; voor de haute cuisine geldt dit aspect ook.

Aardappelen en groente is armeluisvoedsel, de rijke adel at vroeger altijd vlees: je moest jachtrechten hebben, een vermogen hebben, et cetera. Dit maakt dat het deels ook cultureel bepaald is. Een goed voorbeeld heden ten dage (niet dat ik dit per se haute cuisine wel noemen) is het biefstukje of de zalm. Die hebben een naam exclusief te zijn, met het gevolg dat je in supermarkten doorprikte en vermalste biefstukken vind en kweekzalm die zoveel voedsel met caroteen heeft gekregen dat-ie bijna oranje uitslaat. Maar, ‘men’ denkt: het is exclusief.

Een ander aspect is de smaak van vlees, over smaak valt niet te twisten, dus dat zal ik verder ook niet doen, maar ik vraag me wel af in hoeverre het te billijken is louter voor een smaakervaring die vrij vluchtig is, dieren om te brengen. Jouw redenatie vind ik zeer egocentrisch: jij baalt ervan dat je niet meer zou kunnen genieten, maar wat zijn de gevolgen van zulk genieten b.v. in termen van milieubelasting, dierenleed, ontbossing en economische handelsbarrières.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:32:56 #152
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_61408874
Ik keek gisteren National Geo. en toen zeiden ze dat onze voorouders een groter brein kreeg omdat ze vuur hadden ontdekt en vlees gingen eten.
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:47:32 #153
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61409254
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:32 schreef RickoKun het volgende:
Ik keek gisteren National Geo. en toen zeiden ze dat onze voorouders een groter brein kreeg omdat ze vuur hadden ontdekt en vlees gingen eten.
Klopt wel zo ongeveer. Apen eten overigens ook wel vlees: het voordeel is dat het heel veel energie bevat. Onze hersenen hebben heel veel energie nodig, dus vleesconsumptie was destijds essentieel om binnen voldoende tijd voldoende energie te verzamelen; het koken maakt het verteren gemakkelijker.

Echter, er moet ook al om een andere redenen een bepaalde hersenomvang zijn geweest, want ze moesten ook slim genoeg zijn om het vuur te ontdekken en te beheersen, het is dus een beetje een kip ei probleem: je moet slim zijn om vlees te kunnen koken, maar om slim te zijn moet je ook vlees kunnen koken. Hoe dat precies gegaan is, is volgens mij nog niet helemaal duidelijk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_61409335
Ik ben part time vega
pi_61409500
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:47 schreef Iblis het volgende:

[..]

Echter, er moet ook al om een andere redenen een bepaalde hersenomvang zijn geweest, want ze moesten ook slim genoeg zijn om het vuur te ontdekken en te beheersen, het is dus een beetje een kip ei probleem: je moet slim zijn om vlees te kunnen koken, maar om slim te zijn moet je ook vlees kunnen koken. Hoe dat precies gegaan is, is volgens mij nog niet helemaal duidelijk.
Volgens mij was het zo dat mensen ontdekten dat na een bereiding op vuur je van een hoop dingen
minder snel ziek wordt.
  vrijdag 5 september 2008 @ 19:02:48 #156
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61409689
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:55 schreef Vodkadruppel het volgende:

[..]

Volgens mij was het zo dat mensen ontdekten dat na een bereiding op vuur je van een hoop dingen
minder snel ziek wordt.
Dat wil ik best geloven, maar ook dan moet je slim genoeg zijn om het vuur te beheersen.
pi_61409731
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 19:02 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat wil ik best geloven, maar ook dan moet je slim genoeg zijn om het vuur te beheersen.
Je zou je voor de grap eens moeten voorstellen hoe dat vuur ontdekken ging.
Totaal offtopic verder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')