quote:
Op zaterdag 20 september 2008 22:20 schreef Peterselieman het volgende:Als het goed is, telt de periodetitel dan niet degradeert de club alsnog. Tenminste zoiets heb ik uit het amateurvoetbal begrepen, waarbij een club op de laatste speeldag de periodetitel pakte en daardoor maar net degradatiewedstrijden ontliep.
Interessant. Bij de amateurs geeft een periodetitel in de hoofdklasse recht op KNVB-bekervoetbal, dus daar is nooit een probleem en kan een periodekampioen in theorie degraderen.
Daaronder is het anders. Dan mag je als periodekampioen deelnemen aan play-offs om promotie. Echter vraag ik me af hoe realistisch een scenario als dit is. Met 12 ploegen per afdeling speel je 22 competitieduels en volgens mij drie periodes van zeven wedstrijden. Zeg dat je toch wel gauw 14 of 15 punten nodig hebt om een periode te winnen... Dan denk ik niet dat je daarmee nog kan degraderen, al is het in theorie mogelijk. Geen idee wat ze dan doen, heb er geen voorbeeld van.
Ik denk dat de KNVB overigens geen rekening met dit scenario heeft gehouden in het, nog altijd niet definitieve, voorstel.