kan iemand uitleggen wat ik precies nodig heb , standaard , zeg maar ... Dingen die ik moet aanschaffen , en dingen die ook nog later kunnen ...
quote:Precies. Begin goedkoop zodat als je het niet leuk vind je geen geld hebt weggegooid. En mengpaneel VESTAX!!
Op maandag 18 maart 2002 21:30 schreef Redman het volgende:
2 x technics sl 1200 (Als je net begint mogen het ook imitatie draaitafels zijn).
1 x mengpaneel + crossfader
2 x stanton element.
bak vol platen en een dosis creativiteit.
quote:Rodec MX180 !
Op maandag 18 maart 2002 21:33 schreef eetomit het volgende:[..]
En mengpaneel VESTAX!!
Scratching RULEZ!
[Dit bericht is gewijzigd door BobBlow op 18-03-2002 21:53]
[Dit bericht is gewijzigd door BobBlow op 18-03-2002 21:56]
[Dit bericht is gewijzigd door BobBlow op 18-03-2002 21:57]
quote:Sorry maar daar heb je weinig aan als je scratcht he...
Op maandag 18 maart 2002 21:50 schreef BobBlow het volgende:[..]
Rodec MX180 !
http://www.rodec.be/images/photosmall_mx180mkii_front.gif
Verder moet er natuurlijk pitch-control op de tafels zitten (hoe wil je platen anders synchroon laten lopen). Meestal is +/- 8% pitch genoeg (zoals bij de Technics), maar merken als Vestax kunnen zelfs wel tot +/- 50% gaan.
Keuze van de toonarm is ook iets. Wil je veel gaan scratchen, neem dan een rechte toonarm (oa. Vestax), anders kun je het rustig af met een s-vormige toonarm (Technics, Gemini,...)
Mocht je toch geen Technics SL1200 kunnen bemachtigen, kijk dan eens naar bijv. de Gemini PT2100 of 2400 series. Deze zijn een stuk goedkoper en zijn eigenlijk gelijk aan de Technics Sl1200MK2 (qua torque).
Over mixers kan ik helaas weinig zeggen. Natuurlijk kun je gelijk duur gaan doen met optische faders, en weet ik wat, maar of je het in het begin nodig hebt...
Verstandiger is om een relatief goedkope mixer te nemen zonder al te veel opties, gewoon 2 of 3 kanalen, een goede EQ (Bass, Mid, High), Gain en eventueel een crossfader (ken genoeg DJ's die dat ding nooit gebruiken, hoewel het voor scratchen een absolute must is).
Als je het op de 'harde manier' leert, is het later ook veel gemakkelijker om buiten je kamer een set neer te zetten. Dus, geen BPM counters ed.
Kwa platen: Het ligt er aan welke stijl je wilt gaan draaien, maar koop platen niet omdat ze zo makkelijk te mixen zijn. In het begin is het misschien verstandig om een aantal platen in ieder geval dubbel te kopen (zodat je kunt gaan beatmatchen, het beginsel van mixen).
Voor ik het vergeet: Op je draaitafels moeten ook nog elementen. Velen zweren bij de Stanton 500 serie. Op zich helemaal niets mis mee, zijn prima elementen. Zelf vind ik de Ortofon Concorde of Tonar Banana (zelfde specs als de concorde, alleen betaal je er minder voor) een erg prettig element, maar da's persoonlijk.
Laat je in ieder geval goed informeren.
Oh ja, en als je je elementen installeert, zorg dan ook in ieder geval dat de naalddruk correct is. Een te hoge/lage naalddruk vernielt je platen onherstelbaar!
draaitafels idd technics 1210 kopen a 500 euro.. of vestax is net zo duur, ziet er lelijk uit maar heeft een kracht van 2kg itt de technics 1.5kg
koptelefoon sony of sennheiser kopen.. wel 1 die helemaal om je oren zit voor optimaal geluid
quote:Is inderdaad allemaal erg mooi, maar voor iemand die begint is het zwaar overkill. Stel dat het achteraf toch tegenvalt, dan is het zonde van het geld.
Op maandag 18 maart 2002 23:13 schreef cenobite het volgende:
mengpaneel Pioneer DJM500/600 kopen.. 900 euro maar dan heb je wel DE shit..draaitafels idd technics 1210 kopen a 500 euro.. of vestax is net zo duur, ziet er lelijk uit maar heeft een kracht van 2kg itt de technics 1.5kg
koptelefoon sony of sennheiser kopen.. wel 1 die helemaal om je oren zit voor optimaal geluid
De hoofdtelefoon is inderdaad ook erg belangrijk. Zelf heb ik een Sony MDR-V700. Is een goede hoofdtelefoon (kwa klank erg goed), maar als je het ding lang op hebt (zeg een paar uur), dan drukt hij toch erg hard op je oren (= pijnlijk).
Gewoon goed kijken wat er allemaal te koop is en ga vooral prijzen vergelijken.
Nog 1 tip: Woon je toevallig aan de Duitse grens, ga dan eens bij de buren shoppen... het scheelt een bom duiten als je goed zoekt.
quote:pfffff die grappen van je zijn net zo leuk als die van Bob Faggot (icon)
Op maandag 18 maart 2002 23:38 schreef SunChaser het volgende:[..]
Elektriciteit!
quote:Die TT1600 zou ik direct richting vuilnisbak willen verwijzen (belt-drive), maar de rest...
Op dinsdag 19 maart 2002 08:07 schreef Trance4Ever het volgende:
ff vraagje, zoijn die nieuwe nu-marks goed? zien er een beetje speels uit IMO, wel goedkoop!
Of de levensduur van dergelijke draaitafels aan die van Technics kan tippen, betwijfel ik echter wel...
quote:numark maakt tegenwoordig ook hele leuke draaitafeltjes, zij het aan de prijzige kant, je betaalt hetzelfde voor een gloednieuwe sl1200m3d, en sowieso als je je eerste setje aanschaft, hou het dan goedkoop, tenzij je geld teveel hebt ofzo
Op maandag 18 maart 2002 23:37 schreef MSXUser het volgende:[..]
Is inderdaad allemaal erg mooi, maar voor iemand die begint is het zwaar overkill. Stel dat het achteraf toch tegenvalt, dan is het zonde van het geld.
Of de Vestax mooi of lelijk is, is een kwestie van smaak. In ieder geval is het kwalitatief een goede draaitafel en kan hij meer dan de Technics SL12xx.De hoofdtelefoon is inderdaad ook erg belangrijk. Zelf heb ik een Sony MDR-V700. Is een goede hoofdtelefoon (kwa klank erg goed), maar als je het ding lang op hebt (zeg een paar uur), dan drukt hij toch erg hard op je oren (= pijnlijk).
Gewoon goed kijken wat er allemaal te koop is en ga vooral prijzen vergelijken.
Nog 1 tip: Woon je toevallig aan de Duitse grens, ga dan eens bij de buren shoppen... het scheelt een bom duiten als je goed zoekt.
over hoofdtelefoons:
leuk ding die Sony maar een beetje overhyped op dit moment en daarom te duur, (zeker ook omdat ene meneer jean op de doos staat) laat je niet verblinden door et 'mooie' uiterlijk, het grote 'merklogo' erop of omdat iedereen ermee draait.. een headphone is iets persoonlijks, het belangrijkste daarbij is dat er niet alleen goed geluid uit komt (maar in de prijsklasse boven de 150 euro kan je moeilijk een buil vallen, zeker de beginner niet) maar vooral dat ie perfect zit, en niet gaat irriteren
vooral die Sony heeft nogal eens de neiging tot koppenkneller en rooie oortjes veroorzaker
Technics zou ik ook niet nemen als koptelefoon, ziet er leuk uit maar is niet robuust
begrijp me niet verkeerd, die Sony is een leuk ding maar voor het geld wat je voor een Sony neer moet tellen tegenwoordig heb je veeel betere en leukere headphones, kijk maar eens naar een Sennheiser, Pioneer, of Ixos
dus probeer eerst uit wat je het lekkerst vindt zitten als je eens gaat shoppen voor die dingen
quote:wat heb je in hemelsnaam aan 8 kanalen als je toch alleen maar 2 draaitafels gebruikt
Op dinsdag 19 maart 2002 12:34 schreef Mr_Opel het volgende:
Als je een beginner bent kan je beter geen MK2 kopen, want als je daar op leert draaien kan je op een simpelere draaimachine geen kant op...koop gewoon 2 makkelijke niet dure draaitafels zonder al teveel fratsen en begin eerst op die dingen je plaatjes aan elkaar te draaien, met een 8 kanaalsmengpaneel kom je al een heel end...
quote:kan je er eventueel nog meer mee doen als je wil...toch ofnie?
Op dinsdag 19 maart 2002 13:37 schreef Ener-G het volgende:[..]
wat heb je in hemelsnaam aan 8 kanalen als je toch alleen maar 2 draaitafels gebruikt
quote:mhja da's waar... al zouden 4 kanalen al ruim zat zijn, zeker ook als je er nog line-switches op hebt, maar ik denk dat de topicstarter voorlopig nog wel even zoet is met 2 decks voordat ie aan deck 3, 2 cdspelers, een drumcomputer en een sampler toe is
Op dinsdag 19 maart 2002 13:40 schreef Mr_Opel het volgende:[..]
kan je er eventueel nog meer mee doen als je wil...toch ofnie?
quote:ik had heel goedkoop een 8 kanaler
Op dinsdag 19 maart 2002 13:43 schreef Ener-G het volgende:[..]
mhja da's waar... al zouden 4 kanalen al ruim zat zijn, zeker ook als je er nog line-switches op hebt, maar ik denk dat de topicstarter voorlopig nog wel even zoet is met 2 decks voordat ie aan deck 3, 2 cdspelers, een drumcomputer en een sampler toe is
![]()
en meestal meer kanalen> meer geld dus waarom duurder doen als et goekoper kan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |