abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3530753
Ik heb nu verschillende optredens gezien , videobeelden , maar ook life , en meestal zie ik 2 draaitafels met in het midden een mixer , en soms ervoor nog een draaitafel ...

kan iemand uitleggen wat ik precies nodig heb , standaard , zeg maar ... Dingen die ik moet aanschaffen , en dingen die ook nog later kunnen ...

Wanna hug it out? Let's hug it out, bitch!
  maandag 18 maart 2002 @ 21:30:58 #2
13018 Redman
Are u sick in the head kid?
pi_3530813
2 x technics sl 1200 (Als je net begint mogen het ook imitatie draaitafels zijn).
1 x mengpaneel + crossfader
2 x stanton element.
bak vol platen en een dosis creativiteit.
In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen, volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.
pi_3530849
quote:
Op maandag 18 maart 2002 21:30 schreef Redman het volgende:
2 x technics sl 1200 (Als je net begint mogen het ook imitatie draaitafels zijn).
1 x mengpaneel + crossfader
2 x stanton element.
bak vol platen en een dosis creativiteit.
Precies. Begin goedkoop zodat als je het niet leuk vind je geen geld hebt weggegooid. En mengpaneel VESTAX!!
Scratching RULEZ!
Nederland heeft een cellentekort. [br] Parttime DnB-Addicts Crew® Promoter.
  maandag 18 maart 2002 @ 21:34:00 #4
9485 A-wing
90 % of everything is crap.
pi_3530858
Ik zou zeggen ga 'ns naar gathering.tweakers.net en zoek op 'How to become a DJ...'. Erg informatieve topic.
I'll just sit an' grin, money will role right in... | At last we will reveal ourselves to the Jedi. At last we will have revenge.
  maandag 18 maart 2002 @ 21:37:53 #5
18170 WinXP_sux
Extreem rechtse racist
pi_3530938
magix music maker! lekker hakken en raven
How do you want to crash today?
  maandag 18 maart 2002 @ 21:50:22 #6
19644 BobBlow
World Watcher
pi_3531123
quote:
Op maandag 18 maart 2002 21:33 schreef eetomit het volgende:

[..]
En mengpaneel VESTAX!!
Scratching RULEZ!

Rodec MX180 !
http://www.rodec.be/images/photosmall_mx180mkii_front.gif
How does a duck know what direction south is ?
  maandag 18 maart 2002 @ 21:50:52 #7
19644 BobBlow
World Watcher
pi_3531132
[img]http://www.rodec.be/images/photosmall_mx180mkii_front.gif [/img]

[Dit bericht is gewijzigd door BobBlow op 18-03-2002 21:53]

maandag 18 maart 2002 @ 21:51:25 #8
19644 BobBlow
World Watcher
pi_3531147
[img] http://www.rodec.be/images/photosmall_mx180mkii_front.gif [/img]

[Dit bericht is gewijzigd door BobBlow op 18-03-2002 21:56]

maandag 18 maart 2002 @ 21:54:01 #9
19644 BobBlow
World Watcher
pi_3531203
Oeps... Mx180 dus...

[Dit bericht is gewijzigd door BobBlow op 18-03-2002 21:57]

pi_3531249
quote:
Op maandag 18 maart 2002 21:50 schreef BobBlow het volgende:

[..]

Rodec MX180 !
http://www.rodec.be/images/photosmall_mx180mkii_front.gif

Sorry maar daar heb je weinig aan als je scratcht he...
Lekkere fader..
Nederland heeft een cellentekort. [br] Parttime DnB-Addicts Crew® Promoter.
  maandag 18 maart 2002 @ 22:16:05 #11
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_3531588
Zoals eerder aangegeven, koop in ieder geval een paar GOEDE draaitafels. De Technics SL-1200MK2/M3D zijn een goede koop, maar ook erg prijzig, zeker voor een beginnende DJ.
Mocht je toevallig tegen een goed 2e hands setje aanlopen, neem dan in ieder geval iemand mee die er verstand van heeft. Ook al hebben de SL's een reputatie 'onverslijtbaar' te zijn, er kan altijd iets aan mankeren.
Draaitafels heb je eigenlijk in 2 soorten: direct-drive en belt-drive.
Laat je onder geen beding belt-drive draaitafels aansmeren! In tegenstelling tot direct-drive, worden belt-drive gevallen door een riem aangedreven. Deze riem wordt na verkoop van tijd wijder, waardoor de 'torque' (kracht op de platter) afneemt en tevens hele irritante snelheidsverschillen ontstaan. Mede daardoor is dergelijke troep zo goedkoop.

Verder moet er natuurlijk pitch-control op de tafels zitten (hoe wil je platen anders synchroon laten lopen). Meestal is +/- 8% pitch genoeg (zoals bij de Technics), maar merken als Vestax kunnen zelfs wel tot +/- 50% gaan.
Keuze van de toonarm is ook iets. Wil je veel gaan scratchen, neem dan een rechte toonarm (oa. Vestax), anders kun je het rustig af met een s-vormige toonarm (Technics, Gemini,...)

Mocht je toch geen Technics SL1200 kunnen bemachtigen, kijk dan eens naar bijv. de Gemini PT2100 of 2400 series. Deze zijn een stuk goedkoper en zijn eigenlijk gelijk aan de Technics Sl1200MK2 (qua torque).

Over mixers kan ik helaas weinig zeggen. Natuurlijk kun je gelijk duur gaan doen met optische faders, en weet ik wat, maar of je het in het begin nodig hebt...
Verstandiger is om een relatief goedkope mixer te nemen zonder al te veel opties, gewoon 2 of 3 kanalen, een goede EQ (Bass, Mid, High), Gain en eventueel een crossfader (ken genoeg DJ's die dat ding nooit gebruiken, hoewel het voor scratchen een absolute must is).
Als je het op de 'harde manier' leert, is het later ook veel gemakkelijker om buiten je kamer een set neer te zetten. Dus, geen BPM counters ed.

Kwa platen: Het ligt er aan welke stijl je wilt gaan draaien, maar koop platen niet omdat ze zo makkelijk te mixen zijn. In het begin is het misschien verstandig om een aantal platen in ieder geval dubbel te kopen (zodat je kunt gaan beatmatchen, het beginsel van mixen).

Voor ik het vergeet: Op je draaitafels moeten ook nog elementen. Velen zweren bij de Stanton 500 serie. Op zich helemaal niets mis mee, zijn prima elementen. Zelf vind ik de Ortofon Concorde of Tonar Banana (zelfde specs als de concorde, alleen betaal je er minder voor) een erg prettig element, maar da's persoonlijk.
Laat je in ieder geval goed informeren.

Oh ja, en als je je elementen installeert, zorg dan ook in ieder geval dat de naalddruk correct is. Een te hoge/lage naalddruk vernielt je platen onherstelbaar!

If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  maandag 18 maart 2002 @ 22:37:52 #12
13018 Redman
Are u sick in the head kid?
pi_3531994
Misschien nog een Denon 2000F MKII erbij voor als je ook met cd's wilt mixen. (Weet niet wat ie nu kost maar 10 jaar geleden lag ie rond de fl 3000,-, maar dan heb je ook wat. Ik heb er al bijna 10 jaar plezier van).
In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen, volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.
pi_3532656
Hartelijk bedankt allemaal , ik zal het noteren
Wanna hug it out? Let's hug it out, bitch!
pi_3532707
mengpaneel Pioneer DJM500/600 kopen.. 900 euro maar dan heb je wel DE shit..

draaitafels idd technics 1210 kopen a 500 euro.. of vestax is net zo duur, ziet er lelijk uit maar heeft een kracht van 2kg itt de technics 1.5kg

koptelefoon sony of sennheiser kopen.. wel 1 die helemaal om je oren zit voor optimaal geluid

we are.. slaves to the rave
  maandag 18 maart 2002 @ 23:37:08 #15
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_3533167
quote:
Op maandag 18 maart 2002 23:13 schreef cenobite het volgende:
mengpaneel Pioneer DJM500/600 kopen.. 900 euro maar dan heb je wel DE shit..

draaitafels idd technics 1210 kopen a 500 euro.. of vestax is net zo duur, ziet er lelijk uit maar heeft een kracht van 2kg itt de technics 1.5kg

koptelefoon sony of sennheiser kopen.. wel 1 die helemaal om je oren zit voor optimaal geluid

Is inderdaad allemaal erg mooi, maar voor iemand die begint is het zwaar overkill. Stel dat het achteraf toch tegenvalt, dan is het zonde van het geld.
Of de Vestax mooi of lelijk is, is een kwestie van smaak. In ieder geval is het kwalitatief een goede draaitafel en kan hij meer dan de Technics SL12xx.

De hoofdtelefoon is inderdaad ook erg belangrijk. Zelf heb ik een Sony MDR-V700. Is een goede hoofdtelefoon (kwa klank erg goed), maar als je het ding lang op hebt (zeg een paar uur), dan drukt hij toch erg hard op je oren (= pijnlijk).

Gewoon goed kijken wat er allemaal te koop is en ga vooral prijzen vergelijken.

Nog 1 tip: Woon je toevallig aan de Duitse grens, ga dan eens bij de buren shoppen... het scheelt een bom duiten als je goed zoekt.

Redactie Frontpage maandag 18 maart 2002 @ 23:38:37 #16
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3533197
quote:
Draaitafel... Wat heb ik precies nodig ?
Elektriciteit!
pi_3533837
quote:
Op maandag 18 maart 2002 23:38 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Elektriciteit!

pfffff die grappen van je zijn net zo leuk als die van Bob Faggot (icon)
ik kan meer met een beat dan de tandheelkunde met suiker...
pi_3534652
ff vraagje, zoijn die nieuwe nu-marks goed? zien er een beetje speels uit IMO, wel goedkoop!
Its an Emotional Thing...one that you can lose yourself with in total euphora, its hard to describe..you have to experience it, feel it
  dinsdag 19 maart 2002 @ 11:49:20 #19
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_3536503
quote:
Op dinsdag 19 maart 2002 08:07 schreef Trance4Ever het volgende:
ff vraagje, zoijn die nieuwe nu-marks goed? zien er een beetje speels uit IMO, wel goedkoop!
Die TT1600 zou ik direct richting vuilnisbak willen verwijzen (belt-drive), maar de rest...
Numark is een merk dat al jaren bestaat (vooral mixers zijn bekend). Over hun draaitafels heb ik veel verschillende meningen gehoord (niet over deze typen). Bij de TTX1 krijg ik een beetje het gevoel dat het zwaar overkill is, gezien de opties. Het is voor Numark echter wel lekker goedkoop produceren (1 device fits all).
Je kunt volgens mij gewoon het beste naar een winkel toe gaan waar ze die dingen verkopen en vervolgens een beetje gaan proefdraaien (meeste goede muziekzaken laten dat wel toe).

Of de levensduur van dergelijke draaitafels aan die van Technics kan tippen, betwijfel ik echter wel...

pi_3537047
quote:
Op maandag 18 maart 2002 23:37 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Is inderdaad allemaal erg mooi, maar voor iemand die begint is het zwaar overkill. Stel dat het achteraf toch tegenvalt, dan is het zonde van het geld.
Of de Vestax mooi of lelijk is, is een kwestie van smaak. In ieder geval is het kwalitatief een goede draaitafel en kan hij meer dan de Technics SL12xx.

De hoofdtelefoon is inderdaad ook erg belangrijk. Zelf heb ik een Sony MDR-V700. Is een goede hoofdtelefoon (kwa klank erg goed), maar als je het ding lang op hebt (zeg een paar uur), dan drukt hij toch erg hard op je oren (= pijnlijk).

Gewoon goed kijken wat er allemaal te koop is en ga vooral prijzen vergelijken.

Nog 1 tip: Woon je toevallig aan de Duitse grens, ga dan eens bij de buren shoppen... het scheelt een bom duiten als je goed zoekt.

numark maakt tegenwoordig ook hele leuke draaitafeltjes, zij het aan de prijzige kant, je betaalt hetzelfde voor een gloednieuwe sl1200m3d, en sowieso als je je eerste setje aanschaft, hou het dan goedkoop, tenzij je geld teveel hebt ofzo
2 reloop/gemini oid. direct drives (neem GEEN belt-drives), 2x stanton mkII500 element, een mengpaneeltje van gemini/numark oid. en een goeie koptelefoon, en je bent klaar voor een euro of 800, en dan heb je echt een puike set om mee te beginnen, het heeft geen nut om gelijk met technics, dateq, ortofon concordes en dergelijke te gaan smijten, want als je begint merk je zelf het verschil in wat je voor die apparatuur neerlegt toch niet.
afrader wat elementen betreft> stanton trackmasters. veel te duur voor het geld, als je banana (like) elementen wil haal dan gewoon echte banaantjes of concordes

over hoofdtelefoons:

leuk ding die Sony maar een beetje overhyped op dit moment en daarom te duur, (zeker ook omdat ene meneer jean op de doos staat) laat je niet verblinden door et 'mooie' uiterlijk, het grote 'merklogo' erop of omdat iedereen ermee draait.. een headphone is iets persoonlijks, het belangrijkste daarbij is dat er niet alleen goed geluid uit komt (maar in de prijsklasse boven de 150 euro kan je moeilijk een buil vallen, zeker de beginner niet) maar vooral dat ie perfect zit, en niet gaat irriteren

vooral die Sony heeft nogal eens de neiging tot koppenkneller en rooie oortjes veroorzaker
Technics zou ik ook niet nemen als koptelefoon, ziet er leuk uit maar is niet robuust

begrijp me niet verkeerd, die Sony is een leuk ding maar voor het geld wat je voor een Sony neer moet tellen tegenwoordig heb je veeel betere en leukere headphones, kijk maar eens naar een Sennheiser, Pioneer, of Ixos

dus probeer eerst uit wat je het lekkerst vindt zitten als je eens gaat shoppen voor die dingen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_3537127
Als je een beginner bent kan je beter geen MK2 kopen, want als je daar op leert draaien kan je op een simpelere draaimachine geen kant op...koop gewoon 2 makkelijke niet dure draaitafels zonder al teveel fratsen en begin eerst op die dingen je plaatjes aan elkaar te draaien, met een 8 kanaalsmengpaneel kom je al een heel end...
Spookie is an EVIL WITCH, maar toch ook wel mijn lieve vrouwtje
pi_3538051
quote:
Op dinsdag 19 maart 2002 12:34 schreef Mr_Opel het volgende:
Als je een beginner bent kan je beter geen MK2 kopen, want als je daar op leert draaien kan je op een simpelere draaimachine geen kant op...koop gewoon 2 makkelijke niet dure draaitafels zonder al teveel fratsen en begin eerst op die dingen je plaatjes aan elkaar te draaien, met een 8 kanaalsmengpaneel kom je al een heel end...
wat heb je in hemelsnaam aan 8 kanalen als je toch alleen maar 2 draaitafels gebruikt
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_3538093
quote:
Op dinsdag 19 maart 2002 13:37 schreef Ener-G het volgende:

[..]

wat heb je in hemelsnaam aan 8 kanalen als je toch alleen maar 2 draaitafels gebruikt

kan je er eventueel nog meer mee doen als je wil...toch ofnie?
pi_3538128
quote:
Op dinsdag 19 maart 2002 13:40 schreef Mr_Opel het volgende:

[..]

kan je er eventueel nog meer mee doen als je wil...toch ofnie?

mhja da's waar... al zouden 4 kanalen al ruim zat zijn, zeker ook als je er nog line-switches op hebt, maar ik denk dat de topicstarter voorlopig nog wel even zoet is met 2 decks voordat ie aan deck 3, 2 cdspelers, een drumcomputer en een sampler toe is
en meestal meer kanalen> meer geld dus waarom duurder doen als et goekoper kan
pi_3538159
quote:
Op dinsdag 19 maart 2002 13:43 schreef Ener-G het volgende:

[..]

mhja da's waar... al zouden 4 kanalen al ruim zat zijn, zeker ook als je er nog line-switches op hebt, maar ik denk dat de topicstarter voorlopig nog wel even zoet is met 2 decks voordat ie aan deck 3, 2 cdspelers, een drumcomputer en een sampler toe is
en meestal meer kanalen> meer geld dus waarom duurder doen als et goekoper kan

ik had heel goedkoop een 8 kanaler
maar das ook al weer een vergane hobby....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')