Ik ben een grote Genesisfan sinds ik hun in 1980 uitgebrachte album ''Duke'' tegenkwam.
Hun voorgaande albums snapte ik niet echt; te artistiek, te intellectueel. Pas op Duke werd de aanwezigheid van Phil Collins duidelijker. Voor mij is Invisible Touch hun onbetwiste meesterwerk, het demonstreert een ongeėvenaarde gedachte van onaantastbaarheid terwijl het op hetzelfde moment de betekenis van de drie voorafgaande albums verdiept en verrijkt.
Luister maar eens naar het briljante ensemble van Banks, Collins en Rutherford, je kunt werkelijk elk detail van ieder instrument horen. In termen van lyrisch vakmanschap, het pure schrijven, raakt dit album een nieuwe piek van professionalisme.
Laat ik de tekst van ''Land of Confusion'' als voorbeeld nemen. In dit nummer richt Phil Collins zich op de problemen met machtsmisbruikende politieke machten. ''In Too Deep'' is het meest veelbewogen popnummer van de jaren 80, over monogamie en verbintenis, het nummer is zeer prikkelend. Hun teksten zijn positief en bekrachtigend zoals ik het nooit eerder heb gehoord.
De solocarričre van Phil Collins lijkt op het eerste oog meer commerciėler en is daardoor meer bevredigend, op een bekrompen manier. Dan heb ik het vooral over nummers als ''In The Air Tonight'' en ''Against All Odds''. Dit doet mij dan ook realiseren dat Phil Collins beter tot zijn recht komt binnen de grenzen van een groep dan als een solo-artiest.
Dit is Sussudio, een geweldig nummer, een persoonlijke favoriet: