abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61056569
Waarom is het toch zo moeilijk voor mensen om te veranderen wanneer ze dit echt willen? Ik heb er jaren moeite mee gehad maar uiteindelijk is het me toch gelukt. Onder andere door het lezen van boeken en in 1 van deze boeken kwam ik de volgende passage tegen. Ik vind dit stuk tekst zo diep, zo raak en zo waar... Misschien dat anderen er wat mee kunnen. Ik ben sowieso benieuwd naar jullie mening hierover.
Het komt er op neer dat we onbewust helemaal niet willen veranderen omdat we dan buiten onze comfortzone moeten stappen en dat levert nog meer onzekerheid op dan de onzekerheid die we al ervaren.
----------------------
This examination of our subconsious desire to avoid change, and of what lies beneath the phony struggle, can get us “unstuck”. It also leads to a deeper place, a scarier place, than that of mere struggle to change. Struggling to change is what you do to hide from something worse. Struggling to change is a way to avoid facing the abyss, and if the abyss could be avoided, it would be a good idea.

The abysmal truth is that everything comes to nothing. No change matters. Whatever you don’t have is only important to you because you don’t have it. Something you want is very important to you until you get it, and then it’s nothing after a while. This movement from anticipation to accomplishment to disillusionment is inevitable. All change is futile. The alternative kind of life – conservative, preserving beliefs, avoiding change, a kind of stagnation within the protected bounds of first-learned concepts – is an equally futile way to live. Both ways to live are merely playing tiddlywinks between doom and predoom. Willingness to face the abyss of meaninglessness is the power required to accomplish change.

Whatever your main struggle is, it is insignificant in the face of your death; it is petty and unimportant and has no meaning at all. It is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing.

"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 01:09:55 #2
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_61056600
opzich is dat toch redelijk bekend al. Mensen willen de simpele weg het liefst kiezen en ook 1 die weinig onzekerheid met zich mee brengt.
Cue, het komkommermeisje!
Het moet niet mooi zijn, het moet functioneel zijn!
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
pi_61056645
Als je (extreem) verandert brengt dat een inbreuk op je identiteit met zich mee. Wie ben je dan nog eigenlijk?
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_61056749
Dat is inderdaad een innerlijke vloek wat voor veel mensen geld, maar waarvan ze vaak zelf niet eens bewust van zijn.

Alleen met deze zin ben ik het absoluut niet eens:

Something you want is very important to you until you get it, and then it’s nothing after a while

Ik denk dat veel mensen die ziek zijn daar anders over denken.
pi_61056895
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 01:19 schreef Ascension het volgende:
Dat is inderdaad een innerlijke vloek wat voor veel mensen geld, maar waarvan ze vaak zelf niet eens bewust van zijn.

Alleen met deze zin ben ik het absoluut niet eens:

Something you want is very important to you until you get it, and then it’s nothing after a while

Ik denk dat veel mensen die ziek zijn daar anders over denken.
Klopt. Dit stuk tekst is een deel van een hoofdstuk. Hij heeft het hier niet over primaire levensbehoeften.
pi_61056913
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 01:09 schreef Cuegirllie het volgende:
opzich is dat toch redelijk bekend al. Mensen willen de simpele weg het liefst kiezen en ook 1 die weinig onzekerheid met zich mee brengt.
Zeker, maar voor mij helpt het zeker wanneer zoiets duidelijk wordt uitgelegd en verwoord. Het inzicht wordt op die manier vergroot en het geeft je daardoor meer houvast.
pi_61057039
Het is moeilijk te veranderen als je niet weet hoe je moet veranderen. Tientallen websites, boeken of therapeuten ten spijt moet je dat zelf ontdekken. Vooral het proces van besef duurt lang, me dunkt.
pi_61057109
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 01:39 schreef katerwater het volgende:
Het is moeilijk te veranderen als je niet weet hoe je moet veranderen. Tientallen websites, boeken of therapeuten ten spijt moet je dat zelf ontdekken. Vooral het proces van besef duurt lang, me dunkt.
Opgelost slotje
pi_61190500
Erg sterke text ja. Ik snap alleen niet wat ze bedoelen met "The Abbys" in deze context.
Lambo of Rekt
  donderdag 28 augustus 2008 @ 14:13:08 #10
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_61192024
ik denk dat The Abyss staat voor de situatie die je tegenmoet gaat als je je verandering zou doorvoeren; een nieuwe situatie die je niet kent, die dus eng en beangstigend is - dus als een afgrond in kijken.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_61193139
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 14:13 schreef Garisson72 het volgende:
ik denk dat The Abyss staat voor de situatie die je tegenmoet gaat als je je verandering zou doorvoeren; een nieuwe situatie die je niet kent, die dus eng en beangstigend is - dus als een afgrond in kijken.
Ok, Dan lijkt me het dat de abbys te vermijden valt door geen veranderingen door te voeren, dan kom je niet in de nieuwe situatie terecht. Onderstaande stukje geeft echter aan dat die situatie niet te vermijden valt.
quote:
Struggling to change is a way to avoid facing the abyss, and if the abyss could be avoided, it would be a good idea.
Lambo of Rekt
pi_61194992
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 01:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Waarom is het toch zo moeilijk voor mensen om te veranderen wanneer ze dit echt willen? Ik heb er jaren moeite mee gehad maar uiteindelijk is het me toch gelukt. Onder andere door het lezen van boeken
...
Whatever your main struggle is, it is insignificant in the face of your death; it is petty and unimportant and has no meaning at all. It is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing.
Dat inzicht is niets bijzonders. Het is een algemene waarheid. Het is iets anders om die instelling als levensvisie te hanteren (in feite kun je dan net zo goed vanavond van de brug springen).

Ik antwoord alleen maar op je vraag omdat ik het vermogen van mensen om te veranderen en de mate waarin boeken daarbij kunnen helpen erg laag inschat.
Mensen willen wel graag van alles veranderen, maar niet zichzelf.
Dat betekent namelijk:
a) dat je het tot nu toe fout hebt gedaan, en
b) ook nog eens een hoop moeite

Het punt is dat als je even niet nadenkt óh ja ik zou veranderen' je weer terugvalt in je oude zellef.
M.a.w. als je moe bent of even niet oplet val je weer terug.
En natuurlijk is niets makkelijker dan jezelf zijn - het is de weg van de minste weerstand.

En waarom moeten mensen persé veranderen? Bij problemen en conflicten zijn er altijd twéé partijen - vertel eerst eens waarom de andere partij niet moet veranderen?
pi_61197189
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:54 schreef mgerben het volgende:

En waarom moeten mensen persé veranderen? Bij problemen en conflicten zijn er altijd twéé partijen - vertel eerst eens waarom de andere partij niet moet veranderen?
Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets is aan jezelf waar je zelf niet blij/tevreden/gelukkig mee bent of kunt zijn. Het hoeft niet direct te maken te hebben met problemen of conflicten. En als je iets aan jezelf niet prettig vindt, kan het zinvol zijn dit te veranderen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 28 augustus 2008 @ 17:21:44 #14
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_61197271
of als je steeds tegen dezelfde problemen aanloopt met verschillende mensen, kan het handig zijn te onderkennen dat je zélf de gemene deler bent. Om dat terugkerende probleem dan op te lossen zul je iets aan jezelf moeten veranderen.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_61199651
Met een deel van het verhaal ben ik het wel eens, het is verrotte lastig om écht te veranderen en ook niet weer terug te vallen. In het stuk over angst voor het onbekende kan ik me ook wel vinden. Maar de bewering dat je iets alleen zou willen wanneer je het niet hebt, en het achteraf vaak niets blijkt te zijn ben ik het niet mee eens. Mijn ervaring is juist dat als je je eenmaal door de angst heen hebt gesleept en bent veranderd, dat een goed gevoel met zich meebrengt, dat je iets bereikt hebt en niet een gedesillusioneerd gevoel.
pi_61201460
@Topicstarter: en mag ik dan vragen wat je aan jezelf hebt veranderd? En hoe lang heeft dat geduurd? Sommige dingen zijn gewoon moeilijk te veranderen ook al wil je dat zo graag, het zit nou eenmaal in je karakter. Uiteraard kan je kleine dingen aan jezelf veranderen maar drastische veranderingen zijn moeilijk vol te houden.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 22:01:01 #17
223335 B.E.D
Ik spring van de hoogste berg
pi_61204433
Kun je het vertalen AUB. I'm not very good in English, jeweetz.
Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef steeg het volgende:
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
pi_61208883
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 20:04 schreef Snow84 het volgende:
@Topicstarter: en mag ik dan vragen wat je aan jezelf hebt veranderd? En hoe lang heeft dat geduurd? Sommige dingen zijn gewoon moeilijk te veranderen ook al wil je dat zo graag, het zit nou eenmaal in je karakter. Uiteraard kan je kleine dingen aan jezelf veranderen maar drastische veranderingen zijn moeilijk vol te houden.
Kort gezegd: van onzeker depressief kneusje, naar een zelfverzekerd persoon die zich met elke situatie wel raad weet.

Ik merk wel dat verandering moeilijk is vol te houden wanneer je je in dezelfde omgeving blijft begeven. Vooral omdat het moeilijkste aan veranderen, het verwachtingspatroon is dat al die mensen in je leven van je hebben omdat ze je altijd op een bepaalde manier hebben gekend.
pi_61208992
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 18:51 schreef Executrix het volgende:
Met een deel van het verhaal ben ik het wel eens, het is verrotte lastig om écht te veranderen en ook niet weer terug te vallen. In het stuk over angst voor het onbekende kan ik me ook wel vinden. Maar de bewering dat je iets alleen zou willen wanneer je het niet hebt, en het achteraf vaak niets blijkt te zijn ben ik het niet mee eens. Mijn ervaring is juist dat als je je eenmaal door de angst heen hebt gesleept en bent veranderd, dat een goed gevoel met zich meebrengt, dat je iets bereikt hebt en niet een gedesillusioneerd gevoel.
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik moet er wel bij zeggen dat dit een quote is uit een boek. In het boek wordt er natuurlijk nog veel meer uitgelegd. Uiteindelijk is geluk iets wat je altijd "bij je draagt". Je hoeft niet perse iets te bereiken of te hebben om gelukkig te zijn (afgezien van je primaire levensbehoeften dan).

Hier ben ik het wel mee eens. Uiteindelijk is mijn verandering bewerkstelligd door het "ontleren" van dingen die je hebt meegekregen in je leven. Conditionering dient zeker een doel maar het is zijn doel ver voorbij geschoten. Allemaal zijn we in potentie die ene persoon die we willen zijn. Het zijn onze eigen overtuigingen die ons tegenhouden.
pi_61209149
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:54 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ik antwoord alleen maar op je vraag omdat ik het vermogen van mensen om te veranderen en de mate waarin boeken daarbij kunnen helpen erg laag inschat.
Mensen willen wel graag van alles veranderen, maar niet zichzelf.
Dat betekent namelijk:
a) dat je het tot nu toe fout hebt gedaan, en
b) ook nog eens een hoop moeite

Kennis=macht. Hoe meer je weet van de onderliggende krachten waardoor jij en je omgeving worden gestuurd, hoe minder vat deze krachten op je zullen krijgen. Je gaat ze herkennen, vervolgens ga je er op anticiperen en uiteindelijk ga je ze gebruiken in jouw voordeel.

Met krachten bedoel ik vooral de psychologie van de mens. Wanneer je dit doorgrond, doe je een grote stap voorwaarts in je leven. Veranderen wordt dan minder moeilijk omdat je "het" snapt. Je vecht niet meer tegen iets onbekends, daardoor weet je beter waar je mee bezig bent. Een plan opstellin met inzicht in processen geeft je veel meer macht dan het volgen van een vaag actieplan. Je hebt handvatten nodig en die verschaf je jezelf door kennis op te doen.

Het grootste obstakel voor verandering is de tijd die er in gaat zitten. Je ziet niet meteen resultaten. Soms moet je voor je gevoel zelfs eerst een paar stappen terug zetten voordat je er eentje vooruit kan. Daarom gaan we liever iets simpels doen om ons probleem te vermijden, of beter nog, te vergeten. Leve drank en drugs!
pi_61209289
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 14:54 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ok, Dan lijkt me het dat de abbys te vermijden valt door geen veranderingen door te voeren, dan kom je niet in de nieuwe situatie terecht. Onderstaande stukje geeft echter aan dat die situatie niet te vermijden valt.
[..]
Het betekent dat proberen te veranderen, iets anders is dan veranderen. Je moet het niet proberen, maar je moet het doen. Je moet niet proberen je best te doen op school, je moet het gewoon doen. Proberen impliceert gelijk al dat je er niet 100% achter staat.

Mensen die zeggen dat ze gaan proberen te stoppen met roken, die zullen heus niet stoppen hoor. De mensen die het woordje proberen weg laten en zeggen dat ze gaan stoppen met roken, dat zijn de enigen die echt kans maken om te stoppen. Degene die probeert te stoppen, wil helemaal niet stoppen. Dat is wat bedoelt wordt met "phony struggle" (neppe inspanning).

Wanneer je wil veranderen zul je in de afgrond moeten kijken en er doorheen moeten. Je moet uit je comfortzone en dit brengt veel onzekerheid met zich mee, wat aanvoelt als gevaar zeg maar. Daarom is het "verstandig" om maar niet te veranderen, dan hoef je tenminste niet door die gevaarlijke afgrond heen. Door deze angst blijf je hangen in proberen te veranderen.

Wanneer je probeert te veranderen hoef je niet door de afgrond en kun je in je comfortzone blijven en tegelijkertijd geef je jezelf het gevoel dat je goed bezig bent omdat je voordoet iets aan je probleem te doen. Je schiet er dan dus geen ene reet mee op.
pi_61209329
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 01:39 schreef katerwater het volgende:
Ja, je moet idd niet van alles aan gaan nemen. Niet zomaar een programma gaan volgen zonder dat je de onderliggende processen snapt. Zelfhelp boeken die op de oppervlakte blijven en mensen alleen maar vertellen WAT ze moeten doen en niet WAAROM, dat soort boeken zijn kansloos.

Uiteindelijk moet je het idd zelf doen, maar zoals ik eerder al zei: kennis is macht.
pi_61216940
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 01:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Kennis=macht. Hoe meer je weet van de onderliggende krachten waardoor jij en je omgeving worden gestuurd, hoe minder vat deze krachten op je zullen krijgen. Je gaat ze herkennen, vervolgens ga je er op anticiperen en uiteindelijk ga je ze gebruiken in jouw voordeel.

Met krachten bedoel ik vooral de psychologie van de mens. Wanneer je dit doorgrond, doe je een grote stap voorwaarts in je leven.
Kan je hier voorbeelden van geven?

En hoe ontleer jij dingen? Puur door de dingen op te volgen uit de boeken die je leest?

Ik herken een hoop in wat je zegt. Dat is inderdaad gewoon algemene waarheid, maar je moet het wel weten. Sinds 6 januari (mijn verjaardag) 2006 volg ik jouw posts altijd met veel belangstelling. Puur vanwege deze post destijds.

Kwaliteitsuser
Lambo of Rekt
pi_61217543
Wow, idd een helder stuk. Ken je de psychoanalyticus Judith Viorst? Zij schreef oa Necessary Losses; waarin -net als wat ik uit jou stuk leest- zij duidelijk maakt dat je alleen kan groeien als je dingen loslaat.
Waarom gaat iets als veranderen bijvoorbeeld moeilijk? Viorst haalt hier oa Freud aan (maar weerlegt hem hier en daar ook met modernere opvattingen) dat mensen geneigd zijn steeds weer dezelfde fouten te maken, omdat ze hopen dat het deze keer een andere afloop zal hebben. Een soort verslaving aan mislukking dus...
pi_61243144
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 01:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Waarom is het toch zo moeilijk voor mensen om te veranderen wanneer ze dit echt willen? Ik heb er jaren moeite mee gehad maar uiteindelijk is het me toch gelukt. Onder andere door het lezen van boeken en in 1 van deze boeken kwam ik de volgende passage tegen. Ik vind dit stuk tekst zo diep, zo raak en zo waar... Misschien dat anderen er wat mee kunnen. Ik ben sowieso benieuwd naar jullie mening hierover.
Het komt er op neer dat we onbewust helemaal niet willen veranderen omdat we dan buiten onze comfortzone moeten stappen en dat levert nog meer onzekerheid op dan de onzekerheid die we al ervaren.
----------------------
This examination of our subconsious desire to avoid change, and of what lies beneath the phony struggle, can get us “unstuck”. It also leads to a deeper place, a scarier place, than that of mere struggle to change. Struggling to change is what you do to hide from something worse. Struggling to change is a way to avoid facing the abyss, and if the abyss could be avoided, it would be a good idea.

The abysmal truth is that everything comes to nothing. No change matters. Whatever you don’t have is only important to you because you don’t have it. Something you want is very important to you until you get it, and then it’s nothing after a while. This movement from anticipation to accomplishment to disillusionment is inevitable. All change is futile. The alternative kind of life – conservative, preserving beliefs, avoiding change, a kind of stagnation within the protected bounds of first-learned concepts – is an equally futile way to live. Both ways to live are merely playing tiddlywinks between doom and predoom. Willingness to face the abyss of meaninglessness is the power required to accomplish change.

Uit welk boek komt dit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')