abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61222948
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 13:13 schreef Waterhouse het volgende:

[..]

Ik krijg soms het idee dat mensen vreemdgaan opbiechten om vergeven te kunnen worden, niet omdat ze nou zo graag eerlijk willen zijn. Je hebt een fout gemaakt (dat kan gebeuren), maar wees dan ook zo volwassen die last zelf te dragen. Opbiechten betekent dat je die last deels op je partners schouders gooit.
Klopt maar ten dele imo. Het opbiechten en eerlijkheid kan ook een bepaalde trouw zijn aan een deugd. Een relatie is imo gebaseerd op vertrouwen en wanneer dat vertrouwen geschaad wordt, dien je dat te vertellen. Opbiechten hoeft trouwens geen last te zijn; als jij diegene bent die vreemdgaat, verantwoordelijkheid neemt en de relatie verbreekt, heb je nooit echt een bepaalde last op iemand gelegd. Natuurlijk, de waarheid doet pijn, maar dat is imo geen rechtvaardiging om te kunnen zeggen dat je hem niet moet naleven.

Nog een punt van kritiek op je redeneren is dat alles in de weegschaal gelegd kan worden. Je hebt geen vaste set van kernwaarden die belangrijk zijn in je relatie, maar slechts een gevolg in de zin van 'zoveel mogelijk geluk'. Dat geluk bereik je imo niet door alles in de weegschaal te gooien, maar juist ook eens door principieel te zijn. Om iets te doen waar je in gelooft.

Beetje beginsel- vs. gevolgenethiek-discussie dit.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2008 15:41:05 ]
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:35:49 #52
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_61223017
Hangt er allemaal van af hoe vreemd.

Ik zou het nooit doen, dat verdient niemand om aangedaan te worden. Maar in het hypothetische geval.. Je moet jezelf wel bedenken of je het niet erger maakt door er nog eens over te gaan praten ook.
al weet ik zelf niet wat ik zou doen.
pi_61223130
Het zou zonde zijn dat je relatie gebukt gaat onder een bepaalde spanning ( één van beiden loopt met een toch wel groot geheim) en dat de relatie dan stukloopt (partner maakt het uit omdat ie niet met de leugen om kan gaan bv), terwijl je met uitpraten er misschien nog wel met zn tweeen uit was gekomen.
Dat zou mijn reden zijn om het te vertellen (als ik, maar ik zou natuurlijk nooit, etc etc)
pi_61223351
Nee niet meer.

Heb het weleens gedaan, maar heb het wel eerlijk verteld en daarna ook samen uitgemaakt.
Als het eenmalig is geweest is zou ik het niet opbiechten.
Schuldgevoel blijf je natuurlijk altijd wel houden, maar het is niet zo erg als je hiermee ook je partner ermee beinvloedt, dus wat niet weet wat niet deert.
Het is maar hoe de status is van de relatie. Als je 4 jaar een goede relatie hebt en mocht er eens iets voorkomen, dan vind ik het zonde om dit weg te gooien eerlijk gezegd.
Als ik er een "andere relatie" aan over houd is een andere verhaal.
wii: 5121-4771-2582-0136
pi_61223539
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 15:48 schreef willbee het volgende:
Als je 4 jaar een goede relatie hebt en mocht er eens iets voorkomen, dan vind ik het zonde om dit weg te gooien eerlijk gezegd.

En je hebt dan ook totaal geen moeite met inslapen, jezelf recht kunnen aankijken in de spiegel enzo ?
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_61233825
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 15:54 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

En je hebt dan ook totaal geen moeite met inslapen, jezelf recht kunnen aankijken in de spiegel enzo ?
Echt he... Ik sta zo hard versteld van het aantal smiechten hier. Dit had ik nooit voor mogelijk gehouden. Dat er zo veel mensen zijn die het gewoon nooit zouden opbiechten en dan nog denken dat ze daar hun partner het beste mee behandelen ook nog...

Ja want zo lang hij het niet weet is er natuurlijk ook niks aan de hand he. Dan maakt het niet meer uit dat je lekker aan een pik / kutje hebt gezeten zonder dat je partner het weet. Daar hoef JIJ je relatie natuurlijk niet voor op het spel te zetten want je maakte gewoon een klein foutje toen je dronken was...

Wat een gedachtegang. En dat terwijl in bijna alle relaties vreemdgaan wel als het grootste drama gezien wordt wat je elkaar kunt aandoen en daar wordt in veel gevallen ook nog over gepraat in het begin.
En als je het dan doet houd je je mond ook nog?

Sorry maar ik vind het tegen het zieke aan
pi_61239555
Ach ja het is de ene keuze maken of het andere.
Niemand is perfect.
Hou jezelf niet voor de gek en zeg geen onbenullige dingen als je nooit bent vreemdgeweest, want om het weten moet je het zelf hebben meegemaakt.", want als het moment er komt dat je een slippertje" hebt gemaakt
ga je zeker nadenken over wat het beste is. aldus veel mensen die hier zeggen dat ze het zouden opbiechten als ze vreemd zijn gegaan.

Uiteindelijk ben je dan egoistisch vind ik dan als je het zegt. Soms moet je gewoon liegen om iemand anders geen pijn te doen, ook al betekent dat je zelf de dupe daarvan bent.
Daar moet je maar mee leren leven.

Of je moet echt gaan opbiechten waarbij je dus ook niks mee opschiet en sowieso de situatie niet verbeterd.

Maak je keuze maar. De 1 kan het, de ander niet.
wii: 5121-4771-2582-0136
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 12:23:09 #58
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_61242378
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 22:32 schreef RobRobert het volgende:
Sorry maar ik vind het tegen het zieke aan
Sorry hoor, maar jij reageert zo heftig dat ik me afvraag wie er nu precies 'ziek' is.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_61247393
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 05:36 schreef willbee het volgende:
Maak je keuze maar. De 1 kan wil het, de ander niet.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_61252487
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 15:33 schreef Friek_ het volgende:
Klopt maar ten dele imo. Het opbiechten en eerlijkheid kan ook een bepaalde trouw zijn aan een deugd. Een relatie is imo gebaseerd op vertrouwen en wanneer dat vertrouwen geschaad wordt, dien je dat te vertellen. Opbiechten hoeft trouwens geen last te zijn; als jij diegene bent die vreemdgaat, verantwoordelijkheid neemt en de relatie verbreekt, heb je nooit echt een bepaalde last op iemand gelegd. Natuurlijk, de waarheid doet pijn, maar dat is imo geen rechtvaardiging om te kunnen zeggen dat je hem niet moet naleven.
Misschien dat ik hier inderdaad minder principieel ben. Opbiechten en het uitmaken vind ik echter ook acceptabel (niet het vreemdgaan op zich uiteraard); dat betekent dat de vreemdganger zijn/haar conclusies heeft getrokken na het vreemdgaan. Het is de situatie van het opbiechten en bij elkaar blijven waarbij ik er weinig heil in zie.
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 15:33 schreef Friek_ het volgende:
Nog een punt van kritiek op je redeneren is dat alles in de weegschaal gelegd kan worden. Je hebt geen vaste set van kernwaarden die belangrijk zijn in je relatie, maar slechts een gevolg in de zin van 'zoveel mogelijk geluk'. Dat geluk bereik je imo niet door alles in de weegschaal te gooien, maar juist ook eens door principieel te zijn. Om iets te doen waar je in gelooft.

Beetje beginsel- vs. gevolgenethiek-discussie dit.
Ik denk dat ik hierbij het vreemdgaan meer zie als een gevolg van onderliggende problemen en dat de eerlijkheid bij mij komt kijken bij het openlijk durven bespreken van die problemen (en dan het liefst voor het vreemdgaan ). Het feit dat iemand vreemdgaat betekent uberhaupt dat die persoon niet echt vaste kernwaarden heeft; wees dan na het vreemdgaan ook zo flexibel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')