FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Annuleringskosten survivaltocht, betalen of niet?
Bilkyvrijdag 22 augustus 2008 @ 11:53
Beste medefokkers,

Lees al een flinke tijd mee, maar heb nu jullie hulp nodig!

In Mei dit jaar besloten mijn vriendin en ik om een neven- en nichtendag te organiseren en omdat
de familie bestaat uit ca. 75 neven en nichten dachten we; met zo'n grote groep kun je wel gaan
survivalen!

Zo gezegd zo gedaan, wij mailen naar de neven en nichten met de vraag of hun dit iets leek!
Kosten ¤ 42,50, minimale groepsgrootte 40 personen. 43 personen reageerden positief. Wij
een datum reserveren (we reserveerden eind mei), 30 augustus. Dit was nog mogelijk mailde
het organiserende bedrijf en stuurde vervolgens de bevestiging met de post.

Voordat we de factuur/bevestiging per post hebben ontvangen mailden we naar de neven en nichten of ze het geld over wouden boeken. En dat was de kolerezooi, opeens wouden er nog maar 22 mensen mee!

Ik bel het organiserende bedrijf met de mededeling dat we helaas af moeten zien van de geplande
survivaltocht i.v.m. te weinig aanmeldingen (belden eind Juni). Mailt die gast vervolgens dat we
opdraaien voor 20% van de totale kosten (1700x0.2= 340 euri)! Ik vragen waar ik dat had moeten
kunnen zien, zegt ie dat het op de achterkant van de bevestiging staat die met de post is verstuurd en zodra er bevestigd is krijgen we te maken met annuleringskosten! Dit kon ik toch nooit weten?

Op de site staat wel dat er kosten berekend worden voor het reserveren van een voorlopige datum.Hier staan geen procenten of bedragen bij. Bovendien hebben we ruim van te voren afgezegd (meer dan
2 maanden van te voren).

Ik heb reeds een mail gestuurd, ze zeggen het volgende; wij (vriendin en ik) hebben een datum genoemd wanneer wij wouden survivallen, dit is een rechtsgeldige bevestiging. Maar hadden ze me van te voren niet moeten inlichten wat de precieze voorwaarden zijn? Deze staan niet op de site, enkel op de schriftelijk ontvangen bevestiging...

Graag hoor ik van jullie!

[ Bericht 1% gewijzigd door Bilky op 22-08-2008 12:02:53 ]
Bilkyvrijdag 22 augustus 2008 @ 11:55
Nog een toevoeging:

Wij hebben geannuleerd voordat de brief bij ons op de mat lag, dus we hebben de voorwaarden sowieso niet kunnen lezen. De brief was echter alwel op de bus gegaan toen we de annuleringsmail stuurden...
Ronhuivrijdag 22 augustus 2008 @ 11:57
Je had inderdaad van te voren moeten kunnen zijn over de precieze kosten die bij anulering van toepassing zijn. Maar als je geen bevestiging hebt getekend dan denk ik dat jij als consument aan het langste eind trekt.
Ronhuivrijdag 22 augustus 2008 @ 11:58
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:55 schreef Bilky het volgende:
Nog een toevoeging:

Wij hebben geannuleerd voordat de brief bij ons op de mat lag, dus we hebben de voorwaarden sowieso niet kunnen lezen. De brief was echter alwel op de bus gegaan toen we de annuleringsmail stuurden...
Die brief is niet rechtsgeldig zoals ik het zo lees. pas na bevestiging krijg je de voorwaarden van die bevestiging toegestuurd. dat keurt een rechter nooit goed.

Heb je rechtsbijstand?
Bilkyvrijdag 22 augustus 2008 @ 12:04
Ja ik heb rechtsbijstand, die heb ik met mn koophuis afgesloten, geldt dat hier ook voor? Ben niet zo thuis in die tak namelijk. Bedankt voor je snelle reactie trouwens!

Heb inderdaad niets getekend!
Marijkezwollevrijdag 22 augustus 2008 @ 12:23
Wanneer je een rechtsbijstandsverzekering hebt die consumenten geschillen dekt (staat op je polis of in de voorwaarden) dan zou ik hun inschakelen. Succes in ieder geval!
DroogDokvrijdag 22 augustus 2008 @ 12:23
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 12:04 schreef Bilky het volgende:
Ja ik heb rechtsbijstand, die heb ik met mn koophuis afgesloten, geldt dat hier ook voor? Ben niet zo thuis in die tak namelijk. Bedankt voor je snelle reactie trouwens!

Heb inderdaad niets getekend!
Binnen rechtsbijstand heb je vaak verschillende paketten (huis, consument, auto enz.) dus niet zekr of dit standaard door jou verzekering wordt gedekt.

Het lijkt me trouwens dat je wel in je recht staat, laat hun maar eens aantonen dat ze al kosten voor julie hadden gemaakt.
nugetvrijdag 22 augustus 2008 @ 12:27
je staat zowizo in je recht om de kosten niet te betalen, zolang jij niet gewezen bent op de voorwaarden waaronder jij de reservering hebt gemaakt (wat in dit geval dus zo is, want je had de brief niet kunnen lezen voordat je al had geanuleerd).

Vraag is rond bij de rechtsbijstand die kunnen je zeker verder helpen.

Edit: P.s van je familie moet je het maar hebben
Bilkyvrijdag 22 augustus 2008 @ 12:39
@ Nuget: inderdaad, van je familie moet je het maar hebben..Trouwens de organisatie waar ik het gereserveerd had zei dat zelfs een aanvraag per mail voor een datum al een rechtsgeldige bevestiging is..
En ik wist toen nog helemaal niets van voorwaarden o.i.d.

Ik ga met een half uurtje even bellen of consumentengeschillen ook onder mijn rechtsbijstandspolis valt. Ga sowieso nu mailen naar de organisatie waarom ik geen voorwaarden voor de bevestiging heb ontvangen.

Bedankt voor de reacties.
FortunaHomevrijdag 22 augustus 2008 @ 13:31
te snel
Bilkyvrijdag 22 augustus 2008 @ 13:31
Meneer van organiserend bedrijf antwoordt met het volgende; waarom ik niet gevraagd heb om de algemene voorwaarden...en dat het zijn laatste mail is en er vanuit gaat dat het het netjes betaald wordt...

Als ik de het juiste rechtsbijstandspakket heb, wat is dan verstandig om te doen?
DroogDokvrijdag 22 augustus 2008 @ 13:40
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:31 schreef Bilky het volgende:
Meneer van organiserend bedrijf antwoordt met het volgende; waarom ik niet gevraagd heb om de algemene voorwaarden...en dat het zijn laatste mail is en er vanuit gaat dat het het netjes betaald wordt...

Als ik de het juiste rechtsbijstandspakket heb, wat is dan verstandig om te doen?
Dat weten zij dan wel.

Zou me meer zorgen maken als je niet het juiste pakket hebt.
Je kan gewoon stug volhouden en niet betalen, met het risico op een lang traject met aanmaningen enzo, uiteindelijk zul je vast gelijk krijgen, maar het kan even duren.

Langs een rechtswinkel kan natuurlijk ook.
Angel_of_Dthvrijdag 22 augustus 2008 @ 13:41
Je belt met de verzekeraar om te vragen of die dit dekken, als je ze toch aan de telefoon hebt, dan kunnen ze jou ook vertellen wat de te nemen stappen nu zijn.
FortunaHomevrijdag 22 augustus 2008 @ 13:47
Heb je geen schriftelijk bewijs (verzonden e-mail) waarin jij binnen 7 dagen na ontvangst van de bevestiging hebt geannuleerd?
Bilkyvrijdag 22 augustus 2008 @ 13:49
@ Fortuna: ik heb zelfs voordat ik de schriftelijke bevestiging heb ontvangen, een annulering per mail verstuurd. Ik heb alle mails nog trouwens..

En helaas zitten consumentengeschillen niet in mijn pakket..Iemand een idee van aanpakken?
FortunaHomevrijdag 22 augustus 2008 @ 13:53
Wat je nu moet doen is in een nieuwe e-mail verwijzen naar de annuleringsmail en zeggen dat je het recht hebt om de "koop" binnen 7 dagen ongedaan te maken, want volgens mij geldt hier gewoon de "wet koop op afstand" aangezien jij de leverancier van deze dienst nooit hebt gezien.

http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/

Kortom als jij hebt geannuleerd voor of binnen 7 dagen na dagtekening van hun brief hebben ze geen poot om op te staan.

Mochten ze niet akkoord gaan gewoon niets meer doen en laten voorkomen bij de kantonrechter en vervolgens alle correspondentie overleggen. Denk echter niet dat het zo ver komt nadat je ze hebt gewezen op deze wet

succes

PS Graag de afloop posten
bug_me_not2vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:55
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:49 schreef Bilky het volgende:
En helaas zitten consumentengeschillen niet in mijn pakket..Iemand een idee van aanpakken?
Gewoon niet betalen. Laat zij er maar werk van maken. Dan wordt er misschien wat gedreigd met incassoburo's en dan gebeurd er of niets, of je kan je verhaal doen voor de rechter. Grote kans dat de rechter je in het gelijk stelt...
Angel_of_Dthvrijdag 22 augustus 2008 @ 13:56
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:53 schreef FortunaHome het volgende:
Wat je nu moet doen is in een nieuwe e-mail verwijzen naar de annuleringsmail en zeggen dat je het recht hebt om de "koop" binnen 7 dagen ongedaan te maken, want volgens mij geldt hier gewoon de "wet koop op afstand" aangezien jij de leverancier van deze dienst nooit hebt gezien.

http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/

Kortom als jij hebt geannuleerd voor of binnen 7 dagen na dagtekening van hun brief hebben ze geen poot om op te staan.

Mochten ze niet akkoord gaan gewoon niets meer doen en laten voorkomen bij de kantonrechter en vervolgens alle correspondentie overleggen. Denk echter niet dat het zo ver komt nadat je ze hebt gewezen op deze wet

succes

PS Graag de afloop posten
Wel even alles lezen wat op de site staat dan:
quote:
Ook bij kaartjes voor concerten en andere dingen die aan specifieke tijden gebonden zijn, geldt deze bedenktijd niet. Wie dus een ticket koopt via internet, kan daar niet met een beroep op deze wet onderuit. Hetzelfde geldt voor het boeken van een hotelkamer of een reis.
Het gaat dus echt om de verplichting van de organisator om de algemene voorwaarden duidelijk beschikbaar te stellen.
bug_me_not2vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:57
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:53 schreef FortunaHome het volgende:
Wat je nu moet doen is in een nieuwe e-mail verwijzen naar de annuleringsmail en zeggen dat je het recht hebt om de "koop" binnen 7 dagen ongedaan te maken, want volgens mij geldt hier gewoon de "wet koop op afstand" aangezien jij de leverancier van deze dienst nooit hebt gezien.
Helaas gaat deze vlieger niet op aangezien het om een dienst gaat en niet om een produkt...
Bilkyvrijdag 22 augustus 2008 @ 14:04
Ja dat ga ik zeker doen Fortuna, ik ga nu mailen!

Bedankt voor je hulp!
FortunaHomevrijdag 22 augustus 2008 @ 14:07
AV moet idd duidelijk beschikbaar gesteld worden of aanwijzen waar je ze kunt halen.

Weet niet of je niet met koop op afstand iets kan in deze idd, maar er op wijzen kan allicht geen kwaad.

succes
FortunaHomevrijdag 22 augustus 2008 @ 14:10
Trouwens TS nog een organisatie tip:

Eerst laten betalen en dan pas reserveren
Mocht het niet doorgaan stort je iedereen zijn geld terug en klaar is kees.
Angel_of_Dthvrijdag 22 augustus 2008 @ 14:24
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 14:10 schreef FortunaHome het volgende:
Trouwens TS nog een organisatie tip:

Eerst laten betalen en dan pas reserveren
Mocht het niet doorgaan stort je iedereen zijn geld terug en klaar is kees.
Edit: ik lees verkeerd, nevermind.
klippervrijdag 22 augustus 2008 @ 18:58
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:31 schreef Bilky het volgende:
Meneer van organiserend bedrijf antwoordt met het volgende; waarom ik niet gevraagd heb om de algemene voorwaarden...en dat het zijn laatste mail is en er vanuit gaat dat het het netjes betaald wordt...

Als ik de het juiste rechtsbijstandspakket heb, wat is dan verstandig om te doen?
zij behoren de algemene voorwaarden zelf te verstrekken zonder dat je erom vraagt.
sweboyzaterdag 23 augustus 2008 @ 14:09
Mailen dat je hun zult aanklagen omdat er geen algemene voorwaarden zijn verstrekt

Dit is voor elk bedrijf VERPLICHT te verstrekken VOOR DE BESTELLING
CraZaayzaterdag 23 augustus 2008 @ 15:15
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 12:23 schreef DroogDok het volgende:

Binnen rechtsbijstand heb je vaak verschillende paketten (huis, consument, auto enz.) dus niet zekr of dit standaard door jou verzekering wordt gedekt.
Die werken vaak wel trapsgewijs, dus alleen consument, of consument + verkeer, of consument + verkeer + eigen woning, etc.
CraZaayzaterdag 23 augustus 2008 @ 15:17
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 14:09 schreef sweboy het volgende:
Mailen dat je hun zult aanklagen omdat er geen algemene voorwaarden zijn verstrekt
Nou... dat dreigen met aanklagen enzo zo ik lekker de rechtsbijstand uit laten zoeken. Als je rechtsbijstand hebt: aan hun overdragen en alle communicatie via hun laten lopen. Je kan het niet de verzekering laten regelen en ondertussen buiten hun om ook nog in conclaaf gaan.
_Flash_zaterdag 23 augustus 2008 @ 16:13
Ik zou die 340 doorberekenen aan de 21 afzeggers... En als ze de redelijkheid daarvan niet inzien de boel op de spits drijven. Maarja, of dat zo leuk is
jeroen25zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:01
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 14:09 schreef sweboy het volgende:
Mailen dat je hun zult aanklagen omdat er geen algemene voorwaarden zijn verstrekt

Dit is voor elk bedrijf VERPLICHT te verstrekken VOOR DE BESTELLING
Zolang TS niet heeft betaald is aanklagen niet nodig.
Hij weigert gewoon te betalen met uitleg waarom.
Dan is het aan de andere partij om te zien hoe ze 'hun' geld krijgen.

Als hij al betaald heeft dan is het natuurlijk precies omgekeerd.
Angel_of_Dthzaterdag 23 augustus 2008 @ 20:01
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 20:01 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Zolang TS niet heeft betaald is aanklagen niet nodig.
Inderdaad, zolang er geen schade is, is er geen reden om iemand aan te klagen ook.
Bilkymaandag 25 augustus 2008 @ 09:01
@ Flash: om de familiesfeer niet te bederven lijkt me dat dus geen optie ;-).

Organiserend bedrijf geeft als laatste respons: wij hebben vaker dit soort akkefietjes gehad en nog altijd ons geld gekregen..

Ook noemt ie in zn laatste mail 3x het woord incassobureau en 3x het woord principekwestie. Toch heb ik het idee dat hij zelf wel door heeft dat ie niet aan het langste eind trekt..

Wat denken jullie dat ie nu gaat doen? Heb nog 2 dagen om te betalen, stuurt ie eerst een herrinnering? Of gaat ie meteen naar het incassobureau? Wat is voor mij handig om te doen? Gewoon wachten? En wat als ze met een aangetekende brief komen, niet aannemen? Zijn er voor mij ook kosten aan verbonden als hij mij voor de rechter sleept?(kan ik me niet voorstellen dat dat gebeurt maar toch).
Bilkymaandag 25 augustus 2008 @ 09:02
Het is trouwens een 1-mans bedrijf (met een paar stagiaires dr bij)...
DennisMooremaandag 25 augustus 2008 @ 09:09
Whehehe, iedere ondernemer dient toch te weten dat de (particuliere) klant niet zélf om de Algemene Voorwaarden hoeft te vragen, en dat de klant niet gebonden is aan Voorwaarden die hij bij het aangaan van de overeenkomst niet kende ?

Wat een prutser .
dingdangmaandag 25 augustus 2008 @ 09:32
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:58 schreef klipper het volgende:

[..]

zij behoren de algemene voorwaarden zelf te verstrekken zonder dat je erom vraagt.
Dit is niet waar.
Ze dienen de algemene voorwaarden beschikbaar te stellen. Dwz dat ze deze moeten overhandigen wanneer je er om vraagt (eventueel per post)
Bilkymaandag 25 augustus 2008 @ 09:48
Dit weet je zeker, blaat? In dat geval trek ik aan het kortste eind en zal ik moeten betalen..
DennisMooremaandag 25 augustus 2008 @ 09:48
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 09:32 schreef dingdang het volgende:

Dit is niet waar.
Ze dienen de algemene voorwaarden beschikbaar te stellen. Dwz dat ze deze moeten overhandigen wanneer je er om vraagt (eventueel per post)
http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Algemene_voorwaarden :
quote:
Zijn de voorwaarden u niet overhandigd, terwijl dat goed mogelijk was, dan kunt u de hele set voorwaarden of alleen de voor u ongunstige bepaling(en) niet van toepassing verklaren. In de wet wordt dat vernietigen genoemd.

U meldt de verkoper dan dat de ongunstige bepaling(en) niet voor u gelden, omdat u de algemene voorwaarden niet heeft gekregen.
Bilkymaandag 25 augustus 2008 @ 09:49
Ik bedoel dingdang :-)
Bilkymaandag 25 augustus 2008 @ 09:50
Dit lijkt erop Dennis, het was inderdaad goed mogelijk om deze stukken te overhandigen voordat er bevestigd was...
DennisMooremaandag 25 augustus 2008 @ 09:52
http://www.banning.nl/content.asp?siteID=1&languageID=NL&pageID=3&itemID=54
quote:
De gebruiker moet aan de wederpartij de algemene voorwaarden vóór of bij het sluiten van een overeenkomst toezenden. Indien dat redelijkerwijs niet mogelijk is, moet vóór de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij bekend worden gemaakt dat de voorwaarden bij de gebruiker ter inzage liggen of bij een door hem opgegeven Kamer van Koophandel of een griffie van een gerecht en dat zij op verzoek zullen worden toegezonden.

De Hoge Raad heeft aangegeven dat slechts twee uitzonderingen bestaan. Een beroep op vernietiging wegens niet terhandstelling van de algemene voorwaarden is niet mogelijk voor degene die de inhoud daarvan kende of geacht kon worden te kennen. De Hoge Raad heeft twee voorbeelden gegeven.

Allereerst het geval dat regelmatig gelijksoortige overeenkomsten tussen partijen worden gesloten terwijl de algemene voorwaarden bij het sluiten van de eerste overeenkomst aan de wederpartij ter hand zijn gesteld. De tweede situatie is het geval dat van de algemene voorwaarden deel uitmaakt een eenvoudige bepaling over aansprakelijkheidsbeperking die in een winkel- of bedrijfsruimte op duidelijke wijze aan klanten wordt gepresenteerd.

Bovendien heeft de Hoge Raad aangegeven dat zich omstandigheden kunnen voordoen dat een beroep op de niet terhandstelling naar redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar moet worden geacht.
Argentomaandag 25 augustus 2008 @ 12:06
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 14:09 schreef sweboy het volgende:
Dit is voor elk bedrijf VERPLICHT te verstrekken VOOR DE BESTELLING
nee hoor.
CraZaaymaandag 25 augustus 2008 @ 12:09
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:06 schreef Argento het volgende:

nee hoor.
Of tijdens. Maar niet erna (tenminste, zo denkt bjvoorbeeld de KvK erover in hun advies richting bedrijven).