Ja dat vind ik interessant, de moslims hier hebben denk ik al een probleem/uitdaging in de zomer.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:09 schreef Isegrim het volgende:
Ik was gisteravond op een feestje van een ex-collega die in Finland heeft gewoond. In het noorden van Finland werken veel Somaliërs in de visverwerkende industrie, zo vertelde hij me. Deze mensen zijn moslim. Hij vroeg zich af wat deze mensen doen indien de ramadan (deels) valt in de tijd dat de zon niet ondergaat.
Iemand die dit weet?
Dat zou de dood betekenen, want ramadan betekent niet eten én niet drinken.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:12 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Ja dat vind ik interessant, de moslims hier hebben denk ik al een probleem/uitdaging in de zomer.
Wat ik begreep van mijn collega is dat ze gewoon ramadan houden.
Nou ja dat valt toch relatief wel mee.. het is niet de eerste keer dat de Ramadan in de zomer valt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:21 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat zou de dood betekenen, want ramadan betekent niet eten én niet drinken.
Misschien moet je iets beter lezen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:26 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Nou ja dat valt toch relatief wel mee.. het is niet de eerste keer dat de Ramadan in de zomer valt.
Dat hangt er van af wat voor moslim je bent lijkt me. Ook niet alle moslims bidden vijf keer per dag. Maar de meeste moslims houden zich aan de ramadan en in de poolcirkel lopen die moslims tegen een praktisch probleem aan. Ik ben gewoon benieuwd wat de meestgekozen oplossing daarvoor is.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:28 schreef nerd4sale het volgende:
Ik neem aan dat ze daar pragmatisch mee omgaan. Alleen eten of drinken als de zon in Mekka onder is, of zoiets.
Het is trouwens voor moslims ook niet verplicht om tijdens de Ramadan te vasten als de zon op is.
Is dat zo? Ik heb altijd gedacht dat de zon een tijd lang helemaal niet ondergaat. Dat heb ik ook zo geleerd op school...quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:29 schreef SpecialK het volgende:
volgens mij is er maar 1 nacht dat de zon daar niet onder gaat.
Dat lijkt me ook niet heel praktisch.quote:De dagen er omheen moet je dus ontiegelijk snel eten. Je krijgt echt 1 a 2 min ofzo.
Dus de mensen mogen zelf nadenken? Als dat maar goed gaat!quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:35 schreef Triggershot het volgende:
of de mentale stand waar je je in bevind, dus wat je ervaart op dat moment als ochtend, middag, namiddag, avond en nacht.
Okee. Dat lijkt me een logische oplossing idd. Al blijf je dan toch zitten met erg lange dagan. Maar goed, dan hadden ze maar geen moslim moeten worden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:35 schreef Triggershot het volgende:
Een Azhar - grootste Soenitische instituut - had daar een fatwa over behandeld.
De moslims die niet in directe aanmerking komen om zonsondergang of opgang te mogen beschouwen - en de Ramadan is niet eens de primaire issue, 3 van de 5 dagelijkse gebedstijden zijn ook op de zon gebaseerd - moeten de tijden gebruiken van het meest nabije gebied waar er wel sprake is van zonstanden berekenen of de mentale stand waar je je in bevind, dus wat je ervaart op dat moment als ochtend, middag, namiddag, avond en nacht.
Als ze slim zijn gaan ze voor die periode naar het midden oosten.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:29 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat hangt er van af wat voor moslim je bent lijkt me. Ook niet alle moslims bidden vijf keer per dag. Maar de meeste moslims houden zich aan de ramadan en in de poolcirkel lopen die moslims tegen een praktisch probleem aan. Ik ben gewoon benieuwd wat de meestgekozen oplossing daarvoor is.
Dat leek me ook een mogelijke oplossing idd.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:37 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Als ze slim zijn gaan ze voor die periode naar het midden oosten.
HA! HA!quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:37 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dus de mensen mogen zelf nadenken? Als dat maar goed gaat!
De meeste mensen zijn nog altijd niet moslim geworden, maar geboren.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Okee. Dat lijkt me een logische oplossing idd. Al blijf je dan toch zitten met erg lange dagan. Maar goed, dan hadden ze maar geen moslim moeten worden.
Was de aanleiding daar toen niet voor, dat er een moslim de ruimte in ging? Daar staat me in elk geval iets van bij.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:35 schreef Triggershot het volgende:
Een Azhar - grootste Soenitische instituut - had daar een fatwa over behandeld.
De moslims die niet in directe aanmerking komen om zonsondergang of opgang te mogen beschouwen - en de Ramadan is niet eens de primaire issue, 3 van de 5 dagelijkse gebedstijden zijn ook op de zon gebaseerd - moeten de tijden gebruiken van het meest nabije gebied waar er wel sprake is van zonstanden berekenen of de mentale stand waar je je in bevind, dus wat je ervaart op dat moment als ochtend, middag, namiddag, avond en nacht.
Door hun ouders geindoctrineerd, bedoel je.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De meeste mensen zijn nog altijd niet moslim geworden, maar geboren.
Ik weet oprecht niet wat ik hier op moet zeggenquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Pff, ooit wel iets van mee gehad, maar denk dat jij dat beter dan ik kan aanvullen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:41 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Was de aanleiding daar toen niet voor, dat er een moslim de ruimte in ging? Daar staat me in elk geval iets van bij.
Want, de Islam groeit niet grotendeels door voortplanting maar door bekering naar de Islam?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:42 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik weet oprecht niet wat ik hier op moet zeggen.
Hoe anders? Of begint een baby meteen te bidden naar het oosten? En zou een baby geen varkensvlees eten als je hem dat voert?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Want, de Islam groeit niet grotendeels door voortplanting maar door bekering naar de Islam?
Helaas is dat zo. Al is 'moslim' natuurlijk niet helemaal hetzelfde als 'neger', 'Aziaat', 'lilliputter' of 'mongooltje'. Met andere woorden: je kunt er ook weer van af.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is weer zo'n onzinnig mohammedaans dogma - alle babies, waar dan ook, worden als moslim geboren maar dat weten ze nog niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:45 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Hoe anders? Of begint een baby meteen te bidden naar het oosten? En zou een baby geen varkensvlees eten als je hem dat voert?
Leg het me anders even uit?.
Als je tenminste over een gezonde death wish beschikt. :-)quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Helaas is dat zo. Al is 'moslim' natuurlijk niet helemaal hetzelfde als 'neger', 'Aziaat', 'lilliputter' of 'mongooltje'. Met andere woorden: je kunt er ook weer van af.
Isegrim heeft het over - daar wat ik er uit haal - over een keuze, iets worden. Pakenbeetzoeen 90% van de moslims ervaart hier geen keuze in en wordt als moslim geboren, opgevoed, opgeleid en een identiteit aangemeten waardoor er vervolgens geen sprake van een keuze kan zijn omdat ze niet beter weten?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:45 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Hoe anders? Of begint een baby meteen te bidden naar het oosten? En zou een baby geen varkensvlees eten als je hem dat voert?
Leg het me anders even uit?.
Ssst... niet een beetje beginnen logisch naar een religie te kijken, eh. Dat is oneerlijk. Of in elk geval respectloos. ;-)quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:46 schreef SicSicSics het volgende:
Toch jammer, dat zo'n grootse (alwetende?) entiteit nou net even geen rekening houdt met het rond zijn van de aarde (die Hij zelf gemaakt heeft), bij het opstellen van Zijn eisen over de geloofsbelijdenis.
Dan vraag ik toch echt even af puur voor argument sake in hoeverre jij bent gevorderd in Fiqh en Soennan wetenschappen om tot de conclusie te komen dat die zekere entiteit er geen rekening mee heeft gehouden?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:46 schreef SicSicSics het volgende:
Toch jammer, dat zo'n grootse (alwetende?) entiteit nou net even geen rekening houdt met het rond zijn van de aarde (die Hij zelf gemaakt heeft), bij het opstellen van Zijn eisen over de geloofsbelijdenis.
Wat?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Isegrim heeft het over - daar wat ik er uit haal - over een keuze, iets worden. Pakenbeetzoeen 90% van de moslims ervaart hier geen keuze in en wordt als moslim geboren, opgevoed, opgeleid en een identiteit aangemeten waardoor er vervolgens geen sprake van een keuze kan zijn omdat ze niet beter weten?
Ja in onze heerlijke paradijselijke westen wel ja, in Islamitische landen begint je leven met de Islam en eindigtie met de Islam (bruut).quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Helaas is dat zo. Al is 'moslim' natuurlijk niet helemaal hetzelfde als 'neger', 'Aziaat', 'lilliputter' of 'mongooltje'. Met andere woorden: je kunt er ook weer van af.
pak en beet zo eenquote:
vanzelfsprekend.quote:Ditzelfde geldt overigens natuurlijk ook voor de meeste christenen, joden, hindoe's etc.
rond de 3/4 pm mag je dan weer eten dus, ja veel makkelijker.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:51 schreef Axia het volgende:
Maar als de Ramadan in de winter valt, hebben ze het daar toch weer een stuk makkelijker?
Dat klopt, maar dat was mijn vraag niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:51 schreef Axia het volgende:
Maar als de Ramadan in de winter valt, hebben ze het daar toch weer een stuk makkelijker?
'Pak 'm beet' is de uitdrukking.quote:
De vraag is al min of meer beantwoord, dus dan krijg je dat.quote:btw, ik zie wat offtopic enzo, maar ik doe niets aan het topic, tis jouw call.
sjorriequote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat was mijn vraag niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |