Ja iddquote:
Dat wilde ik nou net zeggenquote:Op maandag 18 augustus 2008 18:46 schreef Chriz2k het volgende:
Een basisschooldocente die nog thuis woont.
Ja idd, daarvoor moet je niet bij mij zijnquote:Op maandag 18 augustus 2008 18:46 schreef Chriz2k het volgende:
Een basisschooldocente die nog thuis woont.
Maar je bent er familie van, so it rubs off on you.quote:Op maandag 18 augustus 2008 18:47 schreef -SG- het volgende:
[..]
Ja idd, daarvoor moet je niet bij mij zijn.
quote:Op maandag 18 augustus 2008 18:48 schreef afcajos het volgende:
1x15 is 2 keer de helft. dus gewoon 1/2x7.5:15 = 15 hoe kun je dat nou fout doen:S
Noob.quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:02 schreef B.E.D het volgende:
[..]
![]()
1 x15 is 2 keer de helft
dus het antwoord is 1/4 van 15 = 3.75
2 keer de helft is toch 1/4?quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:04 schreef Diemietuhriej het volgende:
[..]
Noob.Jij kent de Fok! rekenmethodes niet.
1 x 15 = 15 x 1 = 15.0 = 2 x 15 / 2 = 4 x 15 / 2 / 2 = 8 x 15 / 2 / 2 / 2 = 8 x 15 / 2 ^ 3quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:02 schreef B.E.D het volgende:
[..]
![]()
1 x15 is 2 keer de helft
dus het antwoord is 1/4 van 15 = 3.75
wat lala zegtquote:Op maandag 18 augustus 2008 19:25 schreef Ladidadida het volgende:
Dat komt door het bedroevende niveau op de Pabo
zelfkennis?quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:25 schreef Ladidadida het volgende:
Dat komt door het bedroevende niveau op de Pabo
Heb 2 jaar in die hel gezetenquote:
quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:30 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Heb 2 jaar in die hel gezeten
Ik had serieus docenten die Powerpoint-presentaties bij hun colleges gaven met gigantische spellingsfouten, of docenten die Afrika een land noemden
edit: nvmquote:Op maandag 18 augustus 2008 19:30 schreef Buitendam het volgende:
Ho oud is de desbetreffende zus?
Lullig voor je.quote:
Ja vast?? Ze waren volgens mij gewoon bang voor je zus ofzoquote:Op maandag 18 augustus 2008 18:39 schreef -SG- het volgende:
Z: Ja het ging wel goed, alleen de kinderen hadden moeite met rekenen. Ik begon maar met een makkelijke vraag; Hoeveel is 1 x 15 en niemand gaf/wist het antwoord.
(even tussendoor ze geeft les aan groep 8)
Nou maar docenten zijn natuurlijk alleen expert in hun vakgebied. NIemand kan alles weten.quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:30 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Heb 2 jaar in die hel gezeten
Ik had serieus docenten die Powerpoint-presentaties bij hun colleges gaven met gigantische spelfouten, of docenten die Afrika een land noemden
Ja idd ik ben 23 en ik denk niet dat ik nog een fatsoenlijke staartdeling op papier krijg. Lukte me in Groep 8 welquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 00:32 schreef Robin__ het volgende:
In groep 8 moet je toch allemaal van die staatdelingen en weet ik wat kunnen maken :S das de hele tijd met zoveel keer dit en -/+ bladiebla
Dat gaat allemaal op papier met een nieuwe methode, niks meer hoofdrekenenquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 00:32 schreef Robin__ het volgende:
In groep 8 moet je toch allemaal van die staatdelingen en weet ik wat kunnen maken :S das de hele tijd met zoveel keer dit en -/+ bladiebla
ach hoe je dat exact opschreef weet ik ook niet meer. Je moest iig bekijken hoevaak een getal in een groter getal paste (delen dus). deed je eerst 10x dat getal eraf trekken.. hey dat kan nog een keer, nog 10x eraf he nu gaat het niet meer, nog 5x eraf.. en dan kwam je tot het antwoord van 25.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 06:41 schreef DaFan het volgende:
[..]
Ja idd ik ben 23 en ik denk niet dat ik nog een fatsoenlijke staartdeling op papier krijg. Lukte me in Groep 8 wel
Dit systeem bedoel je:quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 10:55 schreef Robin__ het volgende:
[..]
ach hoe je dat exact opschreef weet ik ook niet meer. Je moest iig bekijken hoevaak een getal in een groter getal paste (delen dus). deed je eerst 10x dat getal eraf trekken.. hey dat kan nog een keer, nog 10x eraf he nu gaat het niet meer, nog 5x eraf.. en dan kwam je tot het antwoord van 25.
opzich een goede oefening. Maar hoe leren ze dat tegenwoordig dan
quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 10:55 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Maar hoe leren ze dat tegenwoordig dan
ja precies, met die 2 schuine streepjes.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 10:56 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Dit systeem bedoel je:
7 / 8 4 5 6 \
?
Jep, da's hoofdrekenen. Maar dat hoeft nu niet meer in die mate.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 11:00 schreef Robin__ het volgende:
[..]
ja precies, met die 2 schuine streepjes.
en dan moest je gaan kijken hmm daar kan wel 1000x 7 uit.. is 8456-7000 = 1456
hm dan 100x = 756
dan nog 100x = 56
dan 5x = 21 over
dan 3x = 0
en dan gewoon optellen, 1000 + 100 + 100 +5 + 3 = 1208
How sad; jep, ook.quote:
pfff imho heb je dat ding de eerste 8 jaar echt niet nodig, geloof dat wij alleen in groep 8 soms sommen in het boek hadden met rekenmachine ernaast, maar dat ging meer om het omgaan met een rekenmachine dan om de sommen.quote:
Ik snap er geen flikker van.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 11:32 schreef wendytje het volgende:
erg triest dit verhaal, maar idd ik heb ook van die collega's gekend die zulke fouten maakten
vroeger deelde je zo
7/2247\321
21
14
14
07
7
0
nu leren ze het zo
2247:7= 300+20+1x
2100 300x
147
140 20x
7
7 1x
0
quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 11:32 schreef wendytje het volgende:
erg triest dit verhaal, maar idd ik heb ook van die collega's gekend die zulke fouten maakten
nu leren ze het zo
2247:7= 300+20+1x
2100 300x
147
140 20x
7
7 1x
0
Je moet opschrijven hoeveel alles is, dus een eigen rekenmachine makenquote:
En het kost zo fucking veel tijdquote:
Ik weet nog goed dat ik toen zo'n casio horloge had met rekenmachientje waarmee ik steeds zat te cheatenquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:05 schreef afcajos het volgende:
Volgens mij rekenen de kinderen vanaf groep 4 die sommetjes al uit met de calculator op hun mobieltje...
Inderdaad. Staartdelingen zijn toch veel simpeler en overzichtelijker?quote:
Niet pedagogisch verantwoord? Weet ik veel. Ze verzinnen zoveel onzin in het onderwijsquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:06 schreef Neuroscience het volgende:
Wat is er mis met een staartdeling dan? (Niet dat ik die ooit nog gemaakt heb na groep 8)
Cool! Kon je die ook niet gebruiken als afstandsbediening voor de TV?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:17 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Ik weet nog goed dat ik toen zo'n casio horloge had met rekenmachientje waarmee ik steeds zat te cheaten![]()
[ afbeelding ]
[..]
Inderdaad. Staartdelingen zijn toch veel simpeler en overzichtelijker?
Dat is nog best wel die-hard voor vmbo hoor! Ze moeten namelijk eerst de procenten nemen, dan dat eráf trekken en als klap op de vuurpijl gaat het ook nog onder de 100! The horror!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 17:08 schreef MacorgaZ het volgende:
Groep 8 die 1x15 niet wist? Tuurlijk, ze dachten gewoon "Waarom heeft die vrouw een adamsappel? Huh?".
Nee maar ff serieus, je kan zien dat het niveau achteruit gaat, ik was een tijdje geleden bij de Blokker (don't ask), en toen moest een caissière 20% korting van 110 euro berekenen voor een andere klant. Het lukte haar ook niet eens, maar toen dacht ze weer aan een of andere kortings-functie op de rekenmachine in de kassa
.
Tsja, 't heeft me even dik vijf minuten gekost om te zien hoe dit nu werkt. Heel raar gaat het; dit is toch helemaal niet makkelijker dan een standaard staartdeling? Die nieuwe leermethoden, heb er geen hoge pet van op. Hetzelfde met die spelling en idioom van tegenwoordig, 'k vind de kwaliteit stukken slechter dan pakweg 15 jaar geleden. Woorden als vanavont of moter doet me de tenen krommen; zoiets deed men gewoon niet fout vroeger.quote:
Nee, die kon dat jammer genoeg niet, maar die waren er ook ja.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 16:50 schreef Nappeklapperapper het volgende:
[..]
Cool! Kon je die ook niet gebruiken als afstandsbediening voor de TV?
Dat komt gewoon gewoon door MSN, Smsjes en Hyves. Tegenwoordig vindt de jeugd goede spelling niet meer belangrijk, alleen op school misschien (of moet ik misgien zeggen?).quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:30 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Tsja, 't heeft me even dik vijf minuten gekost om te zien hoe dit nu werkt. Heel raar gaat het; dit is toch helemaal niet makkelijker dan een standaard staartdeling? Die nieuwe leermethoden, heb er geen hoge pet van op. Hetzelfde met die spelling en idioom van tegenwoordig, 'k vind de kwaliteit stukken slechter dan pakweg 15 jaar geleden. Woorden als vanavont of moter doet me de tenen krommen; zoiets deed men gewoon niet fout vroeger.
Jouw spelling en zinsbouw zijn ook om te huilen. Woorden doet me de tenen krommen? Terug in de schoolbankjes jij!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:30 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Tsja, 't heeft me even dik vijf minuten gekost om te zien hoe dit nu werkt. Heel raar gaat het; dit is toch helemaal niet makkelijker dan een standaard staartdeling? Die nieuwe leermethoden, heb er geen hoge pet van op. Hetzelfde met die spelling en idioom van tegenwoordig, 'k vind de kwaliteit stukken slechter dan pakweg 15 jaar geleden. Woorden als vanavont of moter doet me de tenen krommen; zoiets deed men gewoon niet fout vroeger.
Nou 't valt best wel mee. Zeker niet slechter dan dat van de gemiddelde FOK!ker. En hallo 't is hier ook geen sollicitatieprocedure.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:21 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Jouw spelling en zinsbouw zijn ook om te huilen. Woorden doet me de tenen krommen? Terug in de schoolbankjes jij!
Dikke Care pandabearquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:21 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Jouw spelling en zinsbouw zijn ook om te huilen. Woorden doet me de tenen krommen? Terug in de schoolbankjes jij!
Volgens menig taalpurist dien je al je berichten op te stellen alsof je een sollicitatie brief schrijft.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:41 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nou 't valt best wel mee. Zeker niet slechter dan dat van de gemiddelde FOK!ker. En hallo 't is hier ook geen sollicitatieprocedure.
Jah, andurs snappeh zeh ut niequote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:45 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Volgens menig taalpurist dien je al je berichten op te stellen alsof je een sollicitatie brief schrijft.
De ouderwetse methoden is veul makkelijker en simpelequote:Op dinsdag 19 augustus 2008 11:32 schreef wendytje het volgende:
erg triest dit verhaal, maar idd ik heb ook van die collega's gekend die zulke fouten maakten
vroeger deelde je zo
7/2247\321
21
14
14
07
7
0
nu leren ze het zo
2247:7= 300+20+1x
2100 300x
147
140 20x
7
7 1x
0
De oude methode is een trucje. Nu snappen de kinderen zelf hoe het werkt. Dat schijnt het idee erachter te zijn.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 23:25 schreef SarahD. het volgende:
[..]
De ouderwetse methoden is veul makkelijker en simpele, welke idioot heeft in godsnaam die nieuwe manier bedacht
Als je de rest ook ff leest harry..quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:36 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
![]()
even dertig jaar terugdenken.... Ja, toch wel hoor.
Dus: Meer mensen met een te lage opleiding en minder met een hoge... Waar gaaaat dit heenquote:Er hebben zich bijna 11 procent minder studenten aangemeld voor de pabo's. Dat zegt de Informatie Beheer Groep, die onder meer de studiefinanciering regelt. Vooral hoogopgeleiden laten de lerarenopleiding links liggen. Ook zijn er veel minder vwo'ers onder de kandidaten.
Wel zijn er meer inschrijvingen uit de groep die toelatingsexamen moest doen omdat hun vooropleiding eigenlijk te laag was. Maar hoe het komt dat er minder studenten naar de pabo willen is onduidelijk.
De HBO-raad denkt dat het misschien iets te maken heeft met de nieuwe rekentoets die nieuwe studenten moeten doen. Er was onlangs veel publiciteit over de gebrekkige taal- en rekenvaardigheden van de pabo-studenten. Meer dan een kwart zakte daar vorig jaar voor en moest met de studie stoppen.
Jajaquote:Maar hoe het komt dat er minder studenten naar de pabo willen is onduidelijk.
Wat omslachtig. 1000*5 = 5000, is 75 te veel, dus 15*5 eraf. Antwoord 1000-15=985.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 11:45 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Je moet opschrijven hoeveel alles is, dus een eigen rekenmachine maken
Bv, als je 4925 moet delen door 5, dan ga je eerst de tafel van 5 opschrijven. Daarna schrijf je achter '1x5=5', hoeveel 10x5 is. En daarachter hoeveel 100x5 is. En 1000x5. En dat doe je ook naast '2x5=10'. Daar schrijf je achter hoeveel 20x5 is. Dan krijg je dus een huuuge tabel:
1x5=5 10x5=50 100x5=500
2x5=10 20x5=100 200x5=1000
3x5=15 30x5=150 300x5=1500
4x5=20 40x5=200 400x5=2000
5x5=25 50x5=250 500x5=2500
etc.
Dan kun je dus naar e som kijken, eerst naar de 4000. Dat is 800x. Dus dat vul je vast in. En zo ga je verder. Dit is allemaal uitschrijf- en invulwerk, geen enkel hoofdrekenaspect
Psst, wiskunde is alleen maar bepaalde trucjes (aka formules) toepassenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 00:20 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
De oude methode is een trucje. Nu snappen de kinderen zelf hoe het werkt. Dat schijnt het idee erachter te zijn.
Was sowieso kut met alle sommen... altijd als we gingen 'cijferen', kregen een vel met honderd van die sommen die ook echt allemaal op hetzelfde neerkwamen... Niet dat het steeds moeilijker of uitdagender werd o.i.d., nee gewoon steeds dezelfde soort som met wat willekeurige getallen van dezelfde lengte.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:25 schreef viagraap het volgende:
Wij hebben nog net de oude methode van staartdelingen gehad. Maar ik vond dat zulk saai langdradig werk, helemaal omdat je dat natuurlijk 10000000x per week moet doen. Dus ik heb het verdrongen, zou er nu nooit een kunnen maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |