abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85288423
Stamslabonen (sperziebonen), van het ras prelude en het ras chinese boontjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 21:05:42 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85288542
Ken wel snijbonen in het zuur, maar sperciebonen uit het zuur niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_85288808
't Is een Duits recept. Vorig jaar heb ik je nog om bereidingswijzen gevraagd, Piet :). Na wat experimenteren vind ik ze het lekkerst kort gekookt, afgekoeld, lauwwarm met een likje mayo bij wijze van salade.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_85289636
In delen van Oost Europa zijn ingemaakte sperziebonen ook enorm populair. Mijn oma maakte ze ook in , in de zomer en die at je dan in de volgende lente als salade , met een dikke klodder creme fraiche en dille.
Of met uitjes en uitgebakken varkensspek.

Volgens mij deed ze ook takken dille erbij in de pot.
Lekker Sigme, ik benijd je. Heel vaak. :)
pi_85564877
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 17:38 schreef Lonaa het volgende:
Hallo!

Ik wil graag dingen inmaken en conserveren. Lijkt me fantastisch om te doen. Ik heb het grote topic al gevonden, maar ben eigenlijk op zoek naar boeken hierover.

Heeft iemand aanraders?
Volgens mij zijn er op de Nederlandse markt maar heel weinig goede boeken, de enige die ik ken is Larousse Confituren. Verder kom ik vooral veredelde glossies tegen waar de nuttige informatie ontbreekt.

In het Engels heb ik Preserves van Hamlyn (ISBN 0-600-61142-6), dat onder meer over jams, gelei, chutneys, relishes, sauzen, mosterd en inmaken in alcohol gaat. Het boek lijkt op het eerste gezicht in de glossy-categorie te vallen, maar er staat stiekem wel heel veel nuttige informatie in, inclusief een indicatie van de houdbaarheid van de verschillende recepten (dat mis ik in veel andere boeken).

In het frans heb ik La Bible des Conserves van Louise Rivard (ISBN 978-2-89523-541-5). Heel veel recepten en methoden, maar het neigt wel naar een beetje exotisch. Wat je met tuinbonen kan staat er niet in, maar wel hoe je een ananas moet inleggen.

Verder zijn er volgens mij nog een hoop goede boeken in het Duits. Ik heb er nog geen, maar er staan regelmatig interessant uitziende op eBay. Als je op zoek bent naar een boek waar in staat hoe je je groentetuin moet bewaren, heb ik de indruk dat er in het Duits heel veel is verschenen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 2 september 2010 @ 13:39:23 #206
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_85983574
Ah, ik hou van mijn weck-ketel O+

Ik had een berg zelfgekweekte tomaten over, die heb ik met knoflook, uien, basilicum, thijm en oregano (allemaal uit eigen tuin) verwerkt tot pasta saus en in potten gedaan. Even onder druk et voila, een voorraad pastasaus voor als ik weinig tijd heb :9
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_85988435
Ik heb ook weer tomatensaus opgepot. Zonder weck; ik kook de tomaten wat in, schep de saus in schone potten en dat is het dan. Er staan nu 5 potten tomaten met basilicum, gister daarbij nog 7 potten tomaten met ui daaraan toegevoegd en als ik de tomatenplanten zo bezie komen er nog wel 7 potten bij.
pi_85996220
Ik heb ca 10 kg pruimen "Reine Claude Verte" geweckt. Gehalveerd en ontpit.
Een pond suiker(water) er bij, dat verdeeld over 7 weckflessen.
3 kwartier op 90 graden, afkoelen, klaar en de kelder in. Voor van de winter.
Wie dit leest is gek
pi_86563463
De oogst komt op gang.
Inmiddels heb ik zo'n 24 potten tomatensaus staan, in 4 lichtingen:
-met basilicum
-met aubergine
-met ui
-met knolvenkel

En toen was er nog knolvenkel over. Vorig jaar vond ik uiteindelijk een inmaakrecept voor venkel, maar toen was de venkel al op. Ik heb het recept wat aangepast, in het origineel worden de knollen gehalveerd en niet kleiner gesneden. Ik ben altijd wat lui/laat met het oogsten van de venkel, dus mijn knollen lenen zich daar niet voor (lees; lichtjes doorgeschoten dus langgerekt).
De voorgeschreven hoeveelheid azijn was ook lang niet genoeg om de potten goed te vullen, dus dat heb ik achteraf maar aangevuld. Hieronder de wijze waarop ik het gedaan heb:
quote:
Venkel op Toscaanse wijze

1,5 kg venkelknol, in stukje/repen gesneden
3/4 liter water
zout

5 tenen knoflook
5 kleine uien
3dl inmaakazijn
3dl gewone azijn
1glas rose
2 volle eetlepels suiker
1 theelepel zwarte peper
1dl olijfolie
paar naaldjes rozemarijn

Venkel met water & zout koken, minuut of 10
Venkel afgieten, kookwater bewaren.

Ui & knoflook snijden, door venkel mengen, mengsel in schone potten scheppen.

Kookwater, wijn, azijn, suiker & peper aan de kook brengen, olie erdoor roeren, over de ingelegde venkel gieten. Op elke pot 1 rozemarijnnaald, deksel losjes aandraaien.

Volgende dag vocht afgieten, aan de kook brengen en afgekoeld weer over de groente schenken. Potten stevig dichtdraaien, donker & koel wegzetten.
Vandaag is de volgende dag, dus dat afgieten & opkoken moet ik nog doen.
pi_86571879
Vandaag vlierbessen geregeld (nou ja, langs het fietspad op clandestiene wijze ontvreemd). Die gaan vanavond als gelei in potjes.
pi_86577776
Ik heb de Venkel a la Toscana afgegoten, opgekookt en afgekoeld weer opgegoten en in de voorraadkast opgeborgen.

De oogst bracht ook nog driekwart kilo aubergine. De meeste inmaakrecepten leggen plakken aubergine onder olie. Ik heb het niet zo op inmaken in olie, en deze inmaak was ook allemaal maar kort houdbaar. Ik vond gelukkig nog een beter recept. Met wat onduidelijke aanwijzigen over hoeveelheden, dus dat stak vast niet zo nauw.
quote:
Aubergine caviar
(Russisch recept)

11/2 pond aubergine
4 ons gesneden ui
1 pond vleestomaat
3 eetlepels neutrale olie
11/2 eetlepel azijn
1 theelepel zout
1 theelepel gemalen zwarte peper
10 druppels sesamolie
75gr boter

Gesneden uien bakken in de boter.
Aubergine in stukje koken in water, 5 minuten
Tomaten ontvellen en fijnmalen
Alles in een pan, inkoken tot smeerbare dikte
Afkoelen (oeps, ik heb 't gewoon heet gedaan), in potjes doen, steriliseren.
Daarna heb ik nog van iets meer dan een kilo blauwe druiven gelei gemaakt.
pi_86579585
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:07 schreef sigme het volgende:

Daarna heb ik nog van iets meer dan een kilo blauwe druiven gelei gemaakt.
Goed plan, dat zou ik ook eens kunnen maken. Ik heb volgens mij nog ergens een recept waar ook een scheutje wijn in moet, goed om de dag mee te beginnen. ;)
pi_86581346
Volgens mij is de druivengelei falikant mislukt. Het was goed van consistentie & gelering en toen besloot ik dat ik het toch door een zeefje te doen vanwege de pitjes. Nu geleert het niet, vrees ik.
Soit, dan wordt het druivensiroop-voor-over-toetjes.
pi_86596700
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 20:52 schreef sigme het volgende:
Volgens mij is de druivengelei falikant mislukt. Het was goed van consistentie & gelering en toen besloot ik dat ik het toch door een zeefje te doen vanwege de pitjes. Nu geleert het niet, vrees ik.
Kun je het niet nog een keertje opnieuw opkoken en dan terug in de pot doen? Misschien helpt dat.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
  zondag 19 september 2010 @ 13:31:57 #215
45206 Pietverdriet
pi_86598311
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 20:52 schreef sigme het volgende:
Opnieuw aan de kook brengen en pectine of agar toevoegen, of gelatine.
pi_86598585
Ik laat de druivengelei even voor wat 'ie is; met de hoeveelheid suiker die erin zit bederft het in elk geval niet. Als ik deze winter weer tijd & zin heb zal ik de suggesties onderzoeken en eentje opvolgen.

Op dit moment hou ik me bezig met wat nu ingemaakt moet worden omdat het anders bederft.
De komkommers.

Komkommers in mostersaus
Twee dagen geleden heb ik een emmer aan komkommers geschild, van zaadlijsten ontdaan en in blokjes gesneden, en vervolgens de emmer volgegoten met pekel.
Vandaag de komkommerblokjes wat uitgeknepen en in een (5 liter) inmaakvaatje gepropt.
Hieroverheen gegoten warme azijn; 1 liter, waarbij de azijn aan de kook gebracht was met 1 bol knoflook in gepelde tenen, 2 ons gekneusde mosterdzaadjes en 1 stevige theelepel gemberpoeder.
  zondag 19 september 2010 @ 13:53:18 #217
45206 Pietverdriet
pi_86599050
quote:
Op zondag 19 september 2010 13:40 schreef sigme het volgende:

Komkommers in mostersaus
Twee dagen geleden heb ik een emmer aan komkommers geschild, van zaadlijsten ontdaan en in blokjes gesneden, en vervolgens de emmer volgegoten met pekel.
Vandaag de komkommerblokjes wat uitgeknepen en in een (5 liter) inmaakvaatje gepropt.
Hieroverheen gegoten warme azijn; 1 liter, waarbij de azijn aan de kook gebracht was met 1 bol knoflook in gepelde tenen, 2 ons gekneusde mosterdzaadjes en 1 stevige theelepel gemberpoeder.
Klinkt erg lekker.
Als ik dit topic weer eens teruglees heb ik zin in een huis met een grote kelder, die ik dan vol kan zetten met wijnrekken en eigen inmaak.
De wijnkelder steeds verder vullen met goede jaren die voorbij komen en over een jaar of 10 alleen nog maar belegen wijnen uit eigen kelder te drinken.
pi_86613110
Hier staan inmiddels 20 potten met augurken! Volgend jaar minder planten in de kas dat is duidelijk. :D

Van de week een grote weckketel gekocht. Flessen pasten echt niet in mijn grootste soeppan. Vandaag 3 flessen met courgettesoep geweckt. Het wecken ging super, dit biedt mogelijkheden. *O*

O, ja die grote kelder wil ik ook. :Y
pi_86869407
D'r is nog veel meer komkommer..
Nu nog een pan komkommerchutney staan (komkommer, gelijke hoeveelheid appel, azijn, suiker, komijn, zwarte komijn, beetje zout). Lekker dik wil het niet worden, dan gaat het maar dun de pot in.

Ook vandaag nog 6 potten tomatensaus gemaakt. Met wat knoflook deze keer, en een vergeten aubergientje.

Er is nog meer komkommer, en er komt nog meer tomaat..
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:39:34 #220
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_87229124
Net 2½ pot appelmoes gemaakt, ik had nog meer appels maar ik was vrij snel klaar met het schillen :')

Hij is nu nog behoorlijk vloeibaar, ik hoop dat het minder wordt als ze afkoelen. Hoofdverdachte hier is de blender, ik wou een fijne moes hebben maar heb hier geen geschikte zeef...
pi_87263287
Als ik pastasaus maak, dan doe ik dat vaak in enorme hoeveelheden (10+ porties). Nou is er helaas niet zo heel erg veel ruimte meer in onze diepvries. Kan ik dit ook in potten doen, om het zo te bewaren?
Moet ik hiervoor nog extra ingredienten toevoegen aan m'n saus om het houdbaarder te maken (liever niet, de smaak is nu prima)?
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_87272562
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 21:33 schreef reclamedoos het volgende:
Als ik pastasaus maak, dan doe ik dat vaak in enorme hoeveelheden (10+ porties). Nou is er helaas niet zo heel erg veel ruimte meer in onze diepvries. Kan ik dit ook in potten doen, om het zo te bewaren?
Moet ik hiervoor nog extra ingredienten toevoegen aan m'n saus om het houdbaarder te maken (liever niet, de smaak is nu prima)?
Dat zou moeten kunnen, mits je het goed steriliseerd en binnen een half jaar ofzo opeet. Tomaten zijn eigenlijk fruit en daarmee al wat veiliger in te maken dan 'echte' groenten, zeker als je ook nog wat suiker en azijn in je saus gebruikt. Volgens mij doet Sigme ook wel eens pastasaus inmaken, dus wellicht weet zij nog wat meer.
pi_87272952
Ik maak inderdaad pastasaus in, maar ik geef nergens garanties op.
Tomaten zijn redelijk zuur, en daarmee is de moes van zichzelf al redelijk houdbaar. Ik doe het met wat smaakmakers (ui, basilicum, knoflook etc) maar zonder zout gewoon in een schone hete pot, deksel erop, in de voorraadkast. Niet teveel andere ingredienten, want dat maakt het mengsel minder zuur en daardoor minder houdbaar.

Ik zou liever geen olie erdoor doen (al heb ik wel een paar potten tomatensaus met olijfolie staan, van vorig jaar, ik eet er af en toe eentje leeg en 't smaakt prima en ik ben ook nog prima.)

Steriliseren is natuurlijk de beste keus. Ik ben lui.

Misschien heb je hier meer aan:
http://www.canning-food-recipes.com/canning_tomatoes.htm
  donderdag 7 oktober 2010 @ 07:55:23 #224
45206 Pietverdriet
pi_87273012
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 07:44 schreef sigme het volgende:
Ik maak inderdaad pastasaus in, maar ik geef nergens garanties op.
Tomaten zijn redelijk zuur, en daarmee is de moes van zichzelf al redelijk houdbaar. Ik doe het met wat smaakmakers (ui, basilicum, knoflook etc) maar zonder zout gewoon in een schone hete pot, deksel erop, in de voorraadkast. Niet teveel andere ingredienten, want dat maakt het mengsel minder zuur en daardoor minder houdbaar.

Ik zou liever geen olie erdoor doen (al heb ik wel een paar potten tomatensaus met olijfolie staan, van vorig jaar, ik eet er af en toe eentje leeg en 't smaakt prima en ik ben ook nog prima.)

Steriliseren is natuurlijk de beste keus. Ik ben lui.

Misschien heb je hier meer aan:
http://www.canning-food-recipes.com/canning_tomatoes.htm
saus maken, in jam of mayo potten met metalen deksel afvullen, potten in een pan zetten met water en een uurtje laten koken.
Blijft heel lang goed en zolang de deksel plop zegt bij het opendraaien is er niets aan de hand. Als de deksel bol staat is het fout (en dan bedoel ik niet tijdens of net na het wecken)
pi_87273387
Ik ben dus lui, maar ik heb ook geen geschikte pan voor een aantal potten. En ik ben een vrek op het gebied van gas (want dat komt hier uit een fles).

Momenteel heb ik m'n zinnen gezet op dit ding:

Een houtgestookte soepketel (volgens mij een Hongaars apparaat, voor de goulash), waarin ik ook zou kunnen wecken (en varkensvoer koken).
Pangrootte van deze is 15 liter, dat lijkt me wel een aardige maat (een forse emmer).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')