Volgens mij zijn er op de Nederlandse markt maar heel weinig goede boeken, de enige die ik ken is Larousse Confituren. Verder kom ik vooral veredelde glossies tegen waar de nuttige informatie ontbreekt.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 17:38 schreef Lonaa het volgende:
Hallo!
Ik wil graag dingen inmaken en conserveren. Lijkt me fantastisch om te doen. Ik heb het grote topic al gevonden, maar ben eigenlijk op zoek naar boeken hierover.
Heeft iemand aanraders?
Vandaag is de volgende dag, dus dat afgieten & opkoken moet ik nog doen.quote:Venkel op Toscaanse wijze
1,5 kg venkelknol, in stukje/repen gesneden
3/4 liter water
zout
5 tenen knoflook
5 kleine uien
3dl inmaakazijn
3dl gewone azijn
1glas rose
2 volle eetlepels suiker
1 theelepel zwarte peper
1dl olijfolie
paar naaldjes rozemarijn
Venkel met water & zout koken, minuut of 10
Venkel afgieten, kookwater bewaren.
Ui & knoflook snijden, door venkel mengen, mengsel in schone potten scheppen.
Kookwater, wijn, azijn, suiker & peper aan de kook brengen, olie erdoor roeren, over de ingelegde venkel gieten. Op elke pot 1 rozemarijnnaald, deksel losjes aandraaien.
Volgende dag vocht afgieten, aan de kook brengen en afgekoeld weer over de groente schenken. Potten stevig dichtdraaien, donker & koel wegzetten.
Daarna heb ik nog van iets meer dan een kilo blauwe druiven gelei gemaakt.quote:Aubergine caviar
(Russisch recept)
11/2 pond aubergine
4 ons gesneden ui
1 pond vleestomaat
3 eetlepels neutrale olie
11/2 eetlepel azijn
1 theelepel zout
1 theelepel gemalen zwarte peper
10 druppels sesamolie
75gr boter
Gesneden uien bakken in de boter.
Aubergine in stukje koken in water, 5 minuten
Tomaten ontvellen en fijnmalen
Alles in een pan, inkoken tot smeerbare dikte
Afkoelen (oeps, ik heb 't gewoon heet gedaan), in potjes doen, steriliseren.
Goed plan, dat zou ik ook eens kunnen maken. Ik heb volgens mij nog ergens een recept waar ook een scheutje wijn in moet, goed om de dag mee te beginnen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:07 schreef sigme het volgende:
Daarna heb ik nog van iets meer dan een kilo blauwe druiven gelei gemaakt.
Kun je het niet nog een keertje opnieuw opkoken en dan terug in de pot doen? Misschien helpt dat.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:52 schreef sigme het volgende:
Volgens mij is de druivengelei falikant mislukt. Het was goed van consistentie & gelering en toen besloot ik dat ik het toch door een zeefje te doen vanwege de pitjes. Nu geleert het niet, vrees ik.
Soit, dan wordt het druivensiroop-voor-over-toetjes.
Opnieuw aan de kook brengen en pectine of agar toevoegen, of gelatine.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:52 schreef sigme het volgende:
Volgens mij is de druivengelei falikant mislukt. Het was goed van consistentie & gelering en toen besloot ik dat ik het toch door een zeefje te doen vanwege de pitjes. Nu geleert het niet, vrees ik.
Soit, dan wordt het druivensiroop-voor-over-toetjes.
Klinkt erg lekker.quote:Op zondag 19 september 2010 13:40 schreef sigme het volgende:
Komkommers in mostersaus
Twee dagen geleden heb ik een emmer aan komkommers geschild, van zaadlijsten ontdaan en in blokjes gesneden, en vervolgens de emmer volgegoten met pekel.
Vandaag de komkommerblokjes wat uitgeknepen en in een (5 liter) inmaakvaatje gepropt.
Hieroverheen gegoten warme azijn; 1 liter, waarbij de azijn aan de kook gebracht was met 1 bol knoflook in gepelde tenen, 2 ons gekneusde mosterdzaadjes en 1 stevige theelepel gemberpoeder.
Dat zou moeten kunnen, mits je het goed steriliseerd en binnen een half jaar ofzo opeet. Tomaten zijn eigenlijk fruit en daarmee al wat veiliger in te maken dan 'echte' groenten, zeker als je ook nog wat suiker en azijn in je saus gebruikt. Volgens mij doet Sigme ook wel eens pastasaus inmaken, dus wellicht weet zij nog wat meer.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:33 schreef reclamedoos het volgende:
Als ik pastasaus maak, dan doe ik dat vaak in enorme hoeveelheden (10+ porties). Nou is er helaas niet zo heel erg veel ruimte meer in onze diepvries. Kan ik dit ook in potten doen, om het zo te bewaren?
Moet ik hiervoor nog extra ingredienten toevoegen aan m'n saus om het houdbaarder te maken (liever niet, de smaak is nu prima)?
saus maken, in jam of mayo potten met metalen deksel afvullen, potten in een pan zetten met water en een uurtje laten koken.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 07:44 schreef sigme het volgende:
Ik maak inderdaad pastasaus in, maar ik geef nergens garanties op.
Tomaten zijn redelijk zuur, en daarmee is de moes van zichzelf al redelijk houdbaar. Ik doe het met wat smaakmakers (ui, basilicum, knoflook etc) maar zonder zout gewoon in een schone hete pot, deksel erop, in de voorraadkast. Niet teveel andere ingredienten, want dat maakt het mengsel minder zuur en daardoor minder houdbaar.
Ik zou liever geen olie erdoor doen (al heb ik wel een paar potten tomatensaus met olijfolie staan, van vorig jaar, ik eet er af en toe eentje leeg en 't smaakt prima en ik ben ook nog prima.)
Steriliseren is natuurlijk de beste keus. Ik ben lui.
Misschien heb je hier meer aan:
http://www.canning-food-recipes.com/canning_tomatoes.htm
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |