abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61029438
Deze kachel beslaat een grondoppervlak van 65cm bij 1m10. En dan wordt het geheel 2m10 hoog.
Tegen de zijkant zit dan nog de gemetselde schoorsteen, die ook deel uitmaakt van de 'warme massa'.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 22 augustus 2008 @ 07:11:43 #27
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_61029981
In DLD en Oostenrijk zijn die kachels vaak zo gemaakt, dat je er ook op of tegenaan kunt zitten, lekker warm!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:47:54 #28
62913 Blik
The one and Only!
pi_61036363
Leuk ding, ga ik in de gaten houden
pi_61045939
Interessant, maar wel flink groot. Ik volg deze ook even!
pi_61200818
Een aardig end gevorderd!

Het hart van de kachel bestaat uit drooggestapelde onderdelen van chamottebeton (vuurvast). Dat is allemaal gecodeerd en we hebben er een bouwtekening bij waarop staat welk onderdeel waar moet. Ook op de bouwhandleiding staat wat wij er omheen moeten metselen.

Links en rechts tegen het hart van de kachel aan staan twee 'tussenmuurtjes'.

Hierdoor worden tussen die muurtjes en de buitenmuren van de kachel links en rechts twee rookkanalen gevormd. Die rookkanalen moeten aan de binnenzijde ietwat glad afgewerkt worden: alle stoot en lintvoegen dichtfrotten dus en daarna met een sponsje afwerken.

Dat dichtfrotten kost veel tijd & werk, hierdoor duurt al met al het metselen van 1 laag rondom ongeveer 1 uur. Maar langzaam maar zeker klimmen we omhoog. Een malletje gemaakt voor de plaats van de stookdeur om tegenaan te kunnen metselen.

En daarna de onderdelen van de oven erop gestapeld en beplakt met vuurvast vilt:
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61208973
Ziet er netjes en strak uit!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 29 augustus 2008 @ 07:21:46 #32
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_61211058
Een hoop werk, maar het wordt mooi! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_61213700
tvp! leuk idee, jammer dat ik zelf geen ruimte in huis voor zoiets heb
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 11:17:25 #34
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_61215525
knap werk...maar is dit in je woonkamer? Het lijkt namelijk wel alsof je van die grindtegels op de vloer hebt liggen........
Narcisme, een gezond zelfbeeld!
pi_61221228
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 11:17 schreef Orval het volgende:
knap werk...maar is dit in je woonkamer? Het lijkt namelijk wel alsof je van die grindtegels op de vloer hebt liggen........
Ja, en dat klopt . Veel stenen massa = veel trage warmte.
pi_61226675
Uiteindelijk zijn we gister geeindigd met het enige siermetselkunststukje in de grote zwarte kolos.
Maar gister had ik er nog geen foto van.
pi_61258273
TVP, ben heel benieuwd naar je creatie
#geen
pi_61358299
Het schiet mooi op! De kachel is tot bovenaan opgemetseld. Een foutje in de tekening kostte ons nog een halve dag en we komen nu 5cm hoger uit dan op de tekening stond, maar dat kan de pret niet drukken.

Achterkant:

Voorkant:

Nu kunnen we verder met de schoorsteen. Die staat tussen de kachel en de muur erachter: aan de achterzijde lijkt ie deel uit te maken van de kachel, aan de voorzijde vormt het inspringen van de schoorsteen een nis. De schoorsteen moet nog iets opgemetseld worden, dan kan de plaat erop waar de afsluitklep in zit. Zodra we weten waar die precies uitkomt kan het huidige gat in het dak wat vergroot worden en een nieuwe doorvoer geplaatst.

En de kachel moet nog gevoegd worden natuurlijk. Eerst metselwerk laten uitharden, dan pas voegen. Nog genoeg te doen dus.
pi_61749359
Het is af

Voegen was, zoals gewoonlijk, meer werk dan verwacht (en takkewerk). Daarentegen viel het zetten van de dakdoorvoer & de pijp mee.

Nu krijgen de voegen even een paar dagen tijd om goed uit te harden. En daarna kan begonnen worden met zachtjes & voorzichtig instoken: de kachel moet eerst gedurende ongeveer een week langzaam drooggestookt worden. Pas als 'ie goed droog is kan er echt gestookt worden.
  vrijdag 19 september 2008 @ 08:20:34 #40
62913 Blik
The one and Only!
pi_61749928
kost je helaas wel erg veel ruimte, maar het is wel een cool (of hot) idee
pi_61755168
He wat leuk, hij is af!

Je hebt het voegen dan ook wel heel netjes gedaan trouwens.
Ben benieuwd naar hoe hij stookt. .
pi_61755963
Wauw Sigme, wat mooi! Het lijkt me heerlijk, zo'n kachel
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_61757830
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:00 schreef Stali het volgende:
He wat leuk, hij is af!

Je hebt het voegen dan ook wel heel netjes gedaan trouwens.
200 m2 ervaring opgedaan de afgelopen twee jaar . Er moet dit jaar nog 1 muurtje van ongeveer 2m2, en daarna heb ik hopelijk levenslange vrijstelling verdiend.
quote:
Ben benieuwd naar hoe hij stookt. .
Oeh ik ook! En de oven, vooral de oven..

De kachel wordt gestookt door 'm vol zeer droog hout te zetten, en dit met vol lucht zo hard mogelijk op te fikken. Daarna gaat de schoorsteenklep dicht , is er geen vuur meer maar nog wel veel warmte.

De rookgassen stromen gewoon door de oven, de oven maakt deel uit van het rookkannaal. Ik ben benieuwd hoe heet het wordt tijdens het stoken en hoe snel het daarna afkoelt.

Voordeel van deze ovenconstructie is dat er ook in de oven een klein vuurtje gestookt kan worden - bijvoorbeeld in de zomer als de kachel niet gestookt wordt.
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:39:28 #44
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_61758030
wat voor soort stenen zijn dat die je gebruikt het voor de buitenkant? Qua kleur enzo?
Of had je dat al gezegd?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_61758750
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:39 schreef maedel het volgende:
wat voor soort stenen zijn dat die je gebruikt het voor de buitenkant? Qua kleur enzo?
Bakstenen. Zwart . Ik heb geen idee. Op sommige staat aan de binnenkant een merkje, zoiets als NVO474.

Ik heb een tijd geleden een oplegger vol bakstenen laten komen, van die restpartijen. De helft ervan bestond uit deze zwarte stenen.
  vrijdag 19 september 2008 @ 14:06:31 #46
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_61758887
oh
Euh ja, ik vond de kleur mooi, vandaar
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_61889448
Sigme, zit je al helemaal rozig voor de oven? .

Het wordt al wat kouder nu dus hoop dat je er al profijt van hebt.
pi_61897093
Ik heb verder geen nuttige bijdrage, maar ik wil je wel even zeggen dat ik het erg leuk vond om het hele topic door te lezen. Je verslag is hier goed ontvangen . Het zal een lekker knus huisje geworden zijn met zo'n kachel.
pi_61901609
Heb je gewoon straat stenen in je woonkamer liggen?
pi_61911409
Geen straatstenen, grindtegels. Die gewoonlijk op terrassen gebruikt worden.
Dat bevalt trouwens niet heel goed; niet omdat die tegels niet prettig zijn, dat zijn ze wel, maar omdat de ondergrond (tempex) ietwat veert en daarmee die tegels meeveren. Over een jaar of wat zullen we daarom de boel vervangen door een laag gewapend beton en daar dan iets bovenop. Vanwege de dikte worden dat dan waarschijnlijk andere, dunnere tegels.

Inmiddels hebben we (gelukkig) warmte van de kachel. Het instoken is begonnen .
Kleine vuurtjes om het vocht uit de kachel te stoken.

De kachel werkt als volgt: in de schoorsteen zitten twee openingen: een helemaal op de grond en een op ongeveer tweederde van de hoogte van de kachel.
In de kachel zit een schuif die de hoge schoorsteenopening kan afsluiten. De kachel wordt eerst gestookt met die schuif open, zodat de schoorsteen opwarmt en er zich trek ontwikkelt. Na enige tijd duw je die schuif dicht, en moet de trek ervoor zorgen dat de rookgassen van het brandende hout helemaal naar beneden stromen; onder de stookkamer door, en dan pas de schoorsteen in.

Als het vuur is uitgebrand gaat er ook nog een klep in de schoorsteen dicht zodat de (nog lang aanwezige trek) de warme lucht niet meer de kachel uittrekt - alle warmte blijft dus binnen.

Bij het instoken wat we nu doen blijven alle kleppen steeds open - we halen dus helemaal geen hoog rendement. Maar wel goed merkbaar is al de traagheid: kachel stoken geeft pas na een uurtje wat warmte aan de buitenkant van de kachel, en de kamer warmt daarna langzaam op - ook nog opwarmend als het vuur al wel een uur uit is. Heeeeeel apart .

Met dit stookpatroon wordt ook de oven nog niet echt warm; wel is nu duidelijk dat er behoorlijk rook & as door stroomt: iets bakken met het vuur eronder brandende is niet handig. (Maar het kan wel; ik heb er al een appel-griesmeel-toetje in gefabriceerd ).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')