abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63351456
Maar wel lof voor iedereen die er naar toe is gegaan Ik kwam vanmorgen bij de registratie ook wat oud-collega's en kennissen tegen, altijd gezellig!

En ja, het is allemaal machtsvertoon, dat geloof ik graag. Balen dat ze niet onder de indruk zijn
Mijn huisgenote had het er ook al over dat ze maar niet kon bedenken wat wij docenten te klagen hebben; 12/13 weken vakantie, vroeg vrij, weinig uren, etc. Ik ben er maar niet al te veel op in gegaan Laat maar lekker lullen, denk ik dan.
pi_63351878
Ja treurig, ze zijn niet onder de indruk omdat de opkomst laag is (al vind ik zelf 13000 helemaal niet zo weinig). Maar dat zegt niets over hoeveel mensen het met de bonden eens zijn. De opkomst is laag omdat velen niet durven te gaan staken, bijvoorbeeld vanwege tijdelijk contract, en omdat velen na al die jaren geloven dat het toch geen zin heeft. En dan zijn er nog een boel die hun (examen-)leerlingen niet willen duperen door de lessen te laten vervallen (al lijkt mij dat je juist door niet voor ze op te komen de leerlingen veel meer dupeert).

Het stoort mij dat kranten en tv de indruk wekken dat de leraren staken voor zichzelf. Ik snap wel dat het zo lijkt als de bonden zeggen dat het gaat om werkdruk, maar wie iets verder kijkt dan zijn neus lang is snapt dat die werkdruk mede oorzaak is van de dalende onderwijskwaliteit en het lerarentekort. En dat is iets waar met name leerlingen de dupe van zijn. Niet de leraren. Dat kinderen tegenwoordig nauwelijks meer leren rekenen is niet mijn persoonlijke probleem.
pi_63353414
Uiteindelijk ben ik niet gaan staken omdat we vandaag ook nog bezoek kregen van de basisscholen. De schoolleiding ging maandag bijna op de knieën om me te vragen een paar lesjes te draaien voor die basisschoolleerlingen. Uiteindelijk gedaan; maar enige waardering uit de kant van de schoolleiding is er nog niet echt gekomen...

Goede tips over het nabespreken van toetsen! Ik heb morgen 2 klassen waar ik een toets moet nabespreken. Vaak behandel ik 5 of 6 vragen (die veel mensen fout hadden) klassikaal, als er dan andere vragen zijn mogen ze later op de dag (vaak na 15.00) langskomen; dat lijkt te werken.
Wel word ook ik wel eens moe van alle discussies: zeuren om punten, vragen naar de bekende weg, zeuren omdat ze het maar niet eens zijn met het antwoord. Dat gaat maar door. Soms heb ik het idee dat leerlingen ergens in hun opvoeding hebben meegekregen 'zeur maar zoveel als je kan, uiteindelijk word je er voor beloond.' Ik probeer daar echt streng in te zijn, want soms zie ik echt als een berg op tegen dat bespreken.
Ik ben ook gestopt met het bespreken van een toets in 20-30 minuten. Vaak doe ik het in het laatste kwartier van de les; dat wil nog wel eens helpen. Alleen leerlingen die echt een vraag hebben of denken dat ik een fout heb gemaakt blijven dan nog even na of komen dan eventueel terug.
pi_63354267
quote:
Op woensdag 19 november 2008 19:21 schreef Hippos het volgende:
Soms heb ik het idee dat leerlingen ergens in hun opvoeding hebben meegekregen 'zeur maar zoveel als je kan, uiteindelijk word je er voor beloond.'
Naast opvoeding kan het ook gewoon ervaring zijn: wellicht hebben ze ervaren dat doorzeuren regelmatig wat oplevert, ook als het eigenlijk nergens over gaat. Ik weet dat een klas bij een (inmiddels ex-)collega een doorlopende wedstrijd hield wie z'n repetitiecijfer het meest opgehoogd kon krijgen. Daar hielden ze hele scorelijsten van bij: Mike 0,3 Elsa 0,5 Dimitri 0,9

Het laatste kwartier van de les pas beginnen met het bespreken van de toets is inderdaad een beproefde tactiek. Werkt heel goed. En is ook voor de klas zelf beter, want leerlingen verdoen ook maar hun tijd als drie klasgenoten de gelegenheid krijgen veertig minuten door te zeuren. Wie echt in zijn recht staat, blijft graag na de les nog twee minuten om het erover te hebben.
pi_63357264
quote:
Op woensdag 19 november 2008 19:50 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Naast opvoeding kan het ook gewoon ervaring zijn: wellicht hebben ze ervaren dat doorzeuren regelmatig wat oplevert, ook als het eigenlijk nergens over gaat. Ik weet dat een klas bij een (inmiddels ex-)collega een doorlopende wedstrijd hield wie z'n repetitiecijfer het meest opgehoogd kon krijgen. Daar hielden ze hele scorelijsten van bij: Mike 0,3 Elsa 0,5 Dimitri 0,9

Het laatste kwartier van de les pas beginnen met het bespreken van de toets is inderdaad een beproefde tactiek. Werkt heel goed. En is ook voor de klas zelf beter, want leerlingen verdoen ook maar hun tijd als drie klasgenoten de gelegenheid krijgen veertig minuten door te zeuren. Wie echt in zijn recht staat, blijft graag na de les nog twee minuten om het erover te hebben.
Uiteraard kan het te maken hebben met ervaring; als het 1x ergens werkt...waarom dan gewoon niet vaker 'zeuren?' Ik probeer altijd te voorkomen dat het een nietes-welles verhaal gaat worden; en inderdaad, leerlingen die recht van spreken hebben pik je er echt heel snel uit. Die blijven even na de les bij je.

Ander vraagje waar misschien iemand een antwoord op weet. Ik heb in mijn tweede klas ze de afgelopen lessen zelfstandig laten werken aan een paragraaf; bij elkaar 15 vragen. Zelf ook nagekeken maar ik vroeg vandaag aan ze of het lastig vonden (de stof); ik kreeg gemengde reacties. Er waren leerlingen die het erg makkelijk vonden en leerlingen die graag wilden dat ik toch nog wat klassikaal zou uitleggen. In de weken hiervoor ging het klassikaal uitleggen in die klas voor geen meter; continue gepraat ondanks mensen die apart werden gezet e.d. Dus ik ben wat terughoudend geworden in het klassikaal uitleggen; ik wilde ze wat meer zelfstandig laten werken.
Ik zat te denken om de volgende les de groep in 2 delen te hakken: de ene groep gaat aan het werk met de rest van de opdrachten (waar ik dus geen last van heb) terwijl de andere helft van de groep naar mij kan luisteren terwijl ik nog wat dingen uitleg. Kan dat werken? Ik heb dat nog nooit gedaan, maar ik zat er vandaag over te denken. Leerlingen die uitleg willen kunnen luisteren; leerlingen die geen uitleg hoeven/willen kunnen verder werken.
pi_63358607
Ik zou de klas vragen (beetje algemeen) welke vragen ze moeilijk vonden en meestal steken er wel 1/2/3 vragen bovenuit. Als dat klopt met jouw idee van welke vragen indd. lastig zouden kunnen zijn, die er uit pikken en klassikaal nabespreken. Zo bespreek je geen hele paragraaf na en zit er altijd een vraag tussen die het gros van de klas moeilijk vond/vind.
Verder zeg ik er zelf vaak bij dat als je niet wilt luisteren naar het bespreken van een opdracht, je gewoon verder kunt gaan met je (huis)werk, zolang je maar stil bent.
Zitten er echt lastige leerlingen tussen, dan knikker je die op de gang (oid ) en hebben ze pech gehad of kunnen ze na de les terugkomen (voor uitleg).

Dat van geen waardering krijgen voor de dingen die je (in het belang!) van de school doet, is een klacht die ik veel onder collega's tegenkom. Waardeloos toch? Alsof dit stimuleert om goed voor de school aan de slag te gaan en leuke dingen te bedenken
Ik ken het verhaal van een (oud)collega die in het kader van staatsinrichting een politicus naar de school heeft gehaald voor een debat over democratie en daarmee (positief!) het nieuws haalde, niks geen bedankje van hogerhand Zoiets doe je dan geen tweede keer
pi_63358682
quote:
Op woensdag 19 november 2008 21:59 schreef Locusta het volgende:
Zitten er echt lastige leerlingen tussen, dan knikker je die op de gang (oid ) en hebben ze pech gehad of kunnen ze na de les terugkomen (voor uitleg).
Dat kunnen ze bij mij vergeten als ik ze op de gang heb gezet.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_63358794
quote:
Op woensdag 19 november 2008 22:00 schreef -J-D- het volgende:
Dat kunnen ze bij mij vergeten als ik ze op de gang heb gezet.
Mwoah, als ik erg vergevingsgezind ben, laat ik ze na het 8e uur nog wel eens terugkomen voor uitleg of een uitgebreide bespreking van de definitie "stilte"
pi_63358838
quote:
Op woensdag 19 november 2008 22:03 schreef Locusta het volgende:

[..]

Mwoah, als ik erg vergevingsgezind ben, laat ik ze na het 8e uur nog wel eens terugkomen voor uitleg of een uitgebreide bespreking van de definitie "stilte"
Die uitleg over stilte of wat dan ook krijgen ze zeker, maar uitleg in het 8e uur kunnen ze vergeten
Maar goed, mijn leerlingen zitten daar ook niet op te wachten.
pi_63359159
quote:
Op woensdag 19 november 2008 22:04 schreef -J-D- het volgende:
Die uitleg over stilte of wat dan ook krijgen ze zeker, maar uitleg in het 8e uur kunnen ze vergeten
Maar goed, mijn leerlingen zitten daar ook niet op te wachten.
Dan is het inderdaad erg makkelijk
" "

Maar ik ben benieuwd of iemand anders nog een goede tip heeft
  woensdag 19 november 2008 @ 22:18:47 #211
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63359361
quote:
Op woensdag 19 november 2008 21:59 schreef Locusta het volgende:
Zitten er echt lastige leerlingen tussen, dan knikker je die op de gang
Ik vraag me dan af wáárom ze lastig zijn. En vaak is dat terug te leiden op de les die je aan het geven bent..
quote:
Op woensdag 19 november 2008 21:21 schreef Hippos het volgende:
Ik zat te denken om de volgende les de groep in 2 delen te hakken: de ene groep gaat aan het werk met de rest van de opdrachten (waar ik dus geen last van heb) terwijl de andere helft van de groep naar mij kan luisteren terwijl ik nog wat dingen uitleg. Kan dat werken? Ik heb dat nog nooit gedaan, maar ik zat er vandaag over te denken. Leerlingen die uitleg willen kunnen luisteren; leerlingen die geen uitleg hoeven/willen kunnen verder werken.
Wat houdt je tegen om dit gewoon te proberen? Je komt er snel genoeg achter of het werkt of niet.
.
pi_63359653
quote:
Op woensdag 19 november 2008 22:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vraag me dan af wáárom ze lastig zijn. En vaak is dat terug te leiden op de les die je aan het geven bent..
Dat is inderdaad heel goed mogelijk. Maar wat ik vertelde is een suggestie over hoe het zou kunnen gaan, de lastige leerlingen hoeven er natuurlijk niet tussen te zitten.
pi_63374622
quote:
Op woensdag 19 november 2008 09:29 schreef Locusta het volgende:

Ook dit zijn dingen die mij ergeren, net als de eindeloze discussies met de toetsen nabespreken.
Een collega kwam met de volgende oplossing om de discussie m.b.t. het bespreken van de toets tegen te gaan: toetsen uitdelen, laat de leerlingen de boeken erbij pakken en alles waar ze vragen over hebben kunnen ze opzoeken in het boek Daar ging de toets immers ook over. Een keer uitgeprobeerd en werkte perfect! Snel en efficiënt. Misschien een tip?
Dit zal dan wel niet bij alle toetsen kunnen, maar in ieder geval wel bij de toetsen die puur leerwerk uit het boek zijn.
Ik pak het als volgt aan, zeker bij tentamens in de bovenbouw:
- ik maak een antwoordmodel waarop ik - zoals bij de centraal examens geschiedenis - precies zet wat in een antwoord moet zitten om punten te kunnen krijgen. Dan zet ik er ook nog bij waar die vraag op is gebaseerd (bladzijde uit het boek, aantekeningen, extra artikelen etc). Ik deel die uit aan de klas samen met de opgaven en hun eigen werk zodat ze zelf kunnen nalezen hoe en wat; op dat antwoordmodel zet ik ook wat algemene opmerkingen over hoe ik nakijk en algemene tips voor een volgende keer;
- vragen die bij de leerlingen de meeste discussie kunnen oproepen, bespreek ik even kort mondeling. Dan leg ik uit hoe ik het heb nagekeken en zeg ik er ook bij waarover in ieder geval geen discussie mogelijk is;
- leerlingen die menen dat de puntentelling niet klopt, kunnen meteen bij me terecht;
- ook leerlingen die over één of twee vragen met mij in discussie willen, kunnen dat direct in de les doen mits het op een respectvolle manier gebeurt. Gedragen ze zich boos, beledigd, respectloos dan houdt het gesprek direct op, dit zeg ik ook van tevoren;
- leerlingen die meer vragen hebben, kunnen een afspraak maken voor uitleg na de les.

Ik geef geschiedenis en maatschappijleer. Bij toetsen moeten leerlingen vaak een antwoord beargumenteren en daar krijg je snel discussies over. Maar zolang je duidelijk kunt uitleggen wat je verwacht in een antwoord kun je discussie snel de kop indrukken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_63376702
Toetsen bespreken gebeurt bij ons op school op een andere wijze.
De leerlingen kunnen de toets aan mij bureau bekijken. Ze krijgen dan de antwoorden, de toets zelf en hun proefwerkblaadje. Dan kunnen ze goed zien waarom ze bij bepaalde vragen niet alle punten hebben gekregen. Snappen ze het niet, dan kunnen ze vragen stellen.
We zijn hierop overgestapt doordat leerlingen vaak een poging tot fraude deden. Ze verbeterden de antwoorden en kwamen daarna klagen bij de docent. Het is ondoenlijk om 30 VMBO-ers in de gaten te houden en tegelijkertijd het proefwerk te bespreken terwijl de helft van de klas er geen behoefte aan heeft. Dan maar op deze manier, aldus de kernteamleider.

Net als bij het voorbeeld over het op-de-gang zetten snap ik niet zo goed dat je nog na de les bezig bent met het bespreken van proefwerk- of andere zaken. Ik wil dat zoveel mogelijk in mijn les plannen! Daar zijn ze onder andere voor.
pi_63377740
Dat 'stiekem verbeteren' probeer ik te voorkomen door niet toe te staan de repetities met potlood te maken, en altijd een grote rode streep te zetten door het foute antwoord.
pi_63377806
quote:
Op donderdag 20 november 2008 16:31 schreef ShadyLane het volgende:
Dat 'stiekem verbeteren' probeer ik te voorkomen door niet toe te staan de repetities met potlood te maken, en altijd een grote rode streep te zetten door het foute antwoord.
Tja, bij Wiskunde gaat het soms maar om een teken/getal, dus dan nog proberen ze je wijs te maken dat de streep er onterecht staat.
Het nadeel van het systeem is dat alleen de gemotiveerde leerling gaat leren van zijn fouten, het voordeel is dat je individueel aandacht hebt voor de vragen. Maar goed, bij een klassikale bespreking is de animo ook niet al te groot.
pi_63378490
quote:
Op woensdag 19 november 2008 22:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

[..]

Wat houdt je tegen om dit gewoon te proberen? Je komt er snel genoeg achter of het werkt of niet.
Ik vertelde mijn coach vandaag over mijn 'plan' om dus de ene groep aan het werk te zetten en de andere groep klassikaal even les te geven (diegenen die extra uitleg willen); zijn reactie: 'dat gaat nooit werken.' En daarmee kon ik het doen Denk dat ik morgen even mijn andere begeleider aanspreek, die denkt wat beter mee.
pi_63378679
quote:
Op donderdag 20 november 2008 16:57 schreef Hippos het volgende:

[..]

Ik vertelde mijn coach vandaag over mijn 'plan' om dus de ene groep aan het werk te zetten en de andere groep klassikaal even les te geven (diegenen die extra uitleg willen); zijn reactie: 'dat gaat nooit werken.' En daarmee kon ik het doen Denk dat ik morgen even mijn andere begeleider aanspreek, die denkt wat beter mee.
Ik doe dit ook wel eens, maar dan wel onder de voorwaarde dat de rest van de klas dan niet mag overleggen. Dat kan na de uitleg weer. Deze keuze is natuurlijk compleet afhankelijk van de groep die je voor je neus hebt.
Bij ons is dat bij veel klassen wel aan te raden, maar ik ken jouw populatie niet.
pi_63379087
quote:
Op donderdag 20 november 2008 16:57 schreef Hippos het volgende:
Lekker om dat meteen zo bod te zeggen Waarom laat hij het je niet proberen zodat je uit eigen ervaring kunt vertellen of het werkt of niet. Is meestal veel leerzamer.
En met dat meedenken heb je gelijk, beter om te vragen of je kunt motiveren waarom je iets doet en of er nog suggesties zijn om het te verbeteren.
pi_63379194
Ik krijg komende dinsdagavond en donderdagavond in totaal vijftien ouders op bezoek !

Help!
Eng!

Ik heb nog nooit oudergesprekken gehad valt het op?
pi_63379711
ik moet volgende week ook aan de oudergesprekken, maar ik heb nog geen overzicht van wie er komen en dergelijke. Beetje jammer, nu weet ik misschien dinsdag pas hoeveel ouders ik op woensdag krijg.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63380038
Ik heb dat over 1.5 week.
Ma, di, wo en do ouderavond.
Het kan dus zo zijn dat ouders twee kinderen op school hebben zitten, en graag maar op 1 avond willen komen.
Dat betekent dus dat docenten wel 4 avonden ingedeeld kunnen worden! Erg matige belofte van de school aan de ouders.
pi_63380265
bij ons is het de ene avond onderbouw, de andere avond bovenbouw.

Ik spreek een ouder wel in de wandelgangen, en ik heb gehoord dat er in ieder geval een bovenbouwouder komt..

Voor de rest weet ik het niet, ik verwacht er meer eigenlijk..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 20 november 2008 @ 19:33:04 #224
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63382297
quote:
Op donderdag 20 november 2008 18:11 schreef -J-D- het volgende:
Ma, di, wo en do ouderavond.
Dat betekent dus dat docenten wel 4 avonden ingedeeld kunnen worden! Erg matige belofte van de school aan de ouders.
Dat vind ik wel érg veel: vier avonden! Bij ons zijn het twee avonden. Ik moet er niet aan denken om vier avonden op school te zitten... pff..
quote:
Op donderdag 20 november 2008 17:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik krijg komende dinsdagavond en donderdagavond in totaal vijftien ouders op bezoek !
Help!
Eng!
Ik heb nog nooit oudergesprekken gehad valt het op?
Zijn het ouders van je mentorklas, of komen ze gewoon over het vak praten?

Ik vind oudergesprekken altijd erg gezellig. Ik heb ze vorige week ook weer gehad. Ouders waarvan ik moeilijkheden verwacht, plan ik zoveel mogelijk aan het begin van de avond. Dan kan ik ze na 10 minuten afwimpelen.. Ouders waarvan ik weet dat het gezellig wordt, plan ik tegen het einde van de avond. Dan ga ik tenminste met een goed gevoel naar huis. Kan me goed voorstellen dat je de eerste keer eng vindt. Ouders zullen inderdaad vragen gaan stellen over bepaalde zaken. Als je niet direct antwoord kunt geven op een vraag, zeg dan dat je het na zult vragen en dat je hen terugbelt/-mailt. Anders ga je misschien dingen zeggen die niet kloppen en dan kan vervelende gevolgen hebben. Ik begin trouwens altijd met positieve geluiden over zoon/dochter. En daarna zeg ik de minder leuke dingen (als die er zijn). Och, en voor de rest.. laat het gewoon eens op je af komen...
.
pi_63390875
Wow, zelf inplannen Wij krijgen gewoon een lijstje in ons postvak met de indeling, gemaakt door de roostermaker. Ze hebben bij ons ook twee avonden, godzijdank. Als je daar ma t/m do elke avond tot tien uur moet zitten, om elf uur thuis bent en om zes uur weer op moet, zit daar dan nog iets van compensatie in a la 'de volgende ochtend later beginnen' ofzo? Nee zeker?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')