Naast opvoeding kan het ook gewoon ervaring zijn: wellicht hebben ze ervaren dat doorzeuren regelmatig wat oplevert, ook als het eigenlijk nergens over gaat. Ik weet dat een klas bij een (inmiddels ex-)collega een doorlopende wedstrijd hield wie z'n repetitiecijfer het meest opgehoogd kon krijgen. Daar hielden ze hele scorelijsten van bij: Mike 0,3 Elsa 0,5 Dimitri 0,9quote:Op woensdag 19 november 2008 19:21 schreef Hippos het volgende:
Soms heb ik het idee dat leerlingen ergens in hun opvoeding hebben meegekregen 'zeur maar zoveel als je kan, uiteindelijk word je er voor beloond.'
Uiteraard kan het te maken hebben met ervaring; als het 1x ergens werkt...waarom dan gewoon niet vaker 'zeuren?' Ik probeer altijd te voorkomen dat het een nietes-welles verhaal gaat worden; en inderdaad, leerlingen die recht van spreken hebben pik je er echt heel snel uit. Die blijven even na de les bij je.quote:Op woensdag 19 november 2008 19:50 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Naast opvoeding kan het ook gewoon ervaring zijn: wellicht hebben ze ervaren dat doorzeuren regelmatig wat oplevert, ook als het eigenlijk nergens over gaat. Ik weet dat een klas bij een (inmiddels ex-)collega een doorlopende wedstrijd hield wie z'n repetitiecijfer het meest opgehoogd kon krijgen. Daar hielden ze hele scorelijsten van bij: Mike 0,3 Elsa 0,5 Dimitri 0,9
Het laatste kwartier van de les pas beginnen met het bespreken van de toets is inderdaad een beproefde tactiek. Werkt heel goed. En is ook voor de klas zelf beter, want leerlingen verdoen ook maar hun tijd als drie klasgenoten de gelegenheid krijgen veertig minuten door te zeuren. Wie echt in zijn recht staat, blijft graag na de les nog twee minuten om het erover te hebben.
Dat kunnen ze bij mij vergeten als ik ze op de gang heb gezet.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:59 schreef Locusta het volgende:
Zitten er echt lastige leerlingen tussen, dan knikker je die op de gang (oid) en hebben ze pech gehad of kunnen ze na de les terugkomen (voor uitleg).
Mwoah, als ik erg vergevingsgezind ben, laat ik ze na het 8e uur nog wel eens terugkomen voor uitleg of een uitgebreide bespreking van de definitie "stilte"quote:Op woensdag 19 november 2008 22:00 schreef -J-D- het volgende:
Dat kunnen ze bij mij vergeten als ik ze op de gang heb gezet.
Die uitleg over stilte of wat dan ook krijgen ze zeker, maar uitleg in het 8e uur kunnen ze vergetenquote:Op woensdag 19 november 2008 22:03 schreef Locusta het volgende:
[..]
Mwoah, als ik erg vergevingsgezind ben, laat ik ze na het 8e uur nog wel eens terugkomen voor uitleg of een uitgebreide bespreking van de definitie "stilte"
Dan is het inderdaad erg makkelijkquote:Op woensdag 19 november 2008 22:04 schreef -J-D- het volgende:
Die uitleg over stilte of wat dan ook krijgen ze zeker, maar uitleg in het 8e uur kunnen ze vergeten
Maar goed, mijn leerlingen zitten daar ook niet op te wachten.
Ik vraag me dan af wáárom ze lastig zijn. En vaak is dat terug te leiden op de les die je aan het geven bent..quote:Op woensdag 19 november 2008 21:59 schreef Locusta het volgende:
Zitten er echt lastige leerlingen tussen, dan knikker je die op de gang
Wat houdt je tegen om dit gewoon te proberen? Je komt er snel genoeg achter of het werkt of niet.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:21 schreef Hippos het volgende:
Ik zat te denken om de volgende les de groep in 2 delen te hakken: de ene groep gaat aan het werk met de rest van de opdrachten (waar ik dus geen last van heb) terwijl de andere helft van de groep naar mij kan luisteren terwijl ik nog wat dingen uitleg. Kan dat werken? Ik heb dat nog nooit gedaan, maar ik zat er vandaag over te denken. Leerlingen die uitleg willen kunnen luisteren; leerlingen die geen uitleg hoeven/willen kunnen verder werken.
Dat is inderdaad heel goed mogelijk. Maar wat ik vertelde is een suggestie over hoe het zou kunnen gaan, de lastige leerlingen hoeven er natuurlijk niet tussen te zitten.quote:Op woensdag 19 november 2008 22:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vraag me dan af wáárom ze lastig zijn. En vaak is dat terug te leiden op de les die je aan het geven bent..
Ik pak het als volgt aan, zeker bij tentamens in de bovenbouw:quote:Op woensdag 19 november 2008 09:29 schreef Locusta het volgende:
Ook dit zijn dingen die mij ergeren, net als de eindeloze discussies met de toetsen nabespreken.
Een collega kwam met de volgende oplossing om de discussie m.b.t. het bespreken van de toets tegen te gaan: toetsen uitdelen, laat de leerlingen de boeken erbij pakken en alles waar ze vragen over hebben kunnen ze opzoeken in het boekDaar ging de toets immers ook over. Een keer uitgeprobeerd en werkte perfect! Snel en efficiënt. Misschien een tip?
Dit zal dan wel niet bij alle toetsen kunnen, maar in ieder geval wel bij de toetsen die puur leerwerk uit het boek zijn.
Tja, bij Wiskunde gaat het soms maar om een teken/getal, dus dan nog proberen ze je wijs te maken dat de streep er onterecht staat.quote:Op donderdag 20 november 2008 16:31 schreef ShadyLane het volgende:
Dat 'stiekem verbeteren' probeer ik te voorkomen door niet toe te staan de repetities met potlood te maken, en altijd een grote rode streep te zetten door het foute antwoord.
Ik vertelde mijn coach vandaag over mijn 'plan' om dus de ene groep aan het werk te zetten en de andere groep klassikaal even les te geven (diegenen die extra uitleg willen); zijn reactie: 'dat gaat nooit werken.' En daarmee kon ik het doenquote:Op woensdag 19 november 2008 22:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af wáárom ze lastig zijn. En vaak is dat terug te leiden op de les die je aan het geven bent..
[..]
Wat houdt je tegen om dit gewoon te proberen? Je komt er snel genoeg achter of het werkt of niet.
Ik doe dit ook wel eens, maar dan wel onder de voorwaarde dat de rest van de klas dan niet mag overleggen. Dat kan na de uitleg weer. Deze keuze is natuurlijk compleet afhankelijk van de groep die je voor je neus hebt.quote:Op donderdag 20 november 2008 16:57 schreef Hippos het volgende:
[..]
Ik vertelde mijn coach vandaag over mijn 'plan' om dus de ene groep aan het werk te zetten en de andere groep klassikaal even les te geven (diegenen die extra uitleg willen); zijn reactie: 'dat gaat nooit werken.' En daarmee kon ik het doenDenk dat ik morgen even mijn andere begeleider aanspreek, die denkt wat beter mee.
Lekker om dat meteen zo bod te zeggenquote:Op donderdag 20 november 2008 16:57 schreef Hippos het volgende:
Ik vertelde mijn coach vandaag over mijn 'plan' om dus de ene groep aan het werk te zetten en de andere groep klassikaal even les te geven (diegenen die extra uitleg willen); zijn reactie: 'dat gaat nooit werken.' En daarmee kon ik het doenDenk dat ik morgen even mijn andere begeleider aanspreek, die denkt wat beter mee.
Dat vind ik wel érg veel: vier avonden! Bij ons zijn het twee avonden. Ik moet er niet aan denken om vier avonden op school te zitten... pff..quote:Op donderdag 20 november 2008 18:11 schreef -J-D- het volgende:
Ma, di, wo en do ouderavond.
Dat betekent dus dat docenten wel 4 avonden ingedeeld kunnen worden! Erg matige belofte van de school aan de ouders.
Zijn het ouders van je mentorklas, of komen ze gewoon over het vak praten?quote:Op donderdag 20 november 2008 17:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik krijg komende dinsdagavond en donderdagavond in totaal vijftien ouders op bezoek!
Help!
Eng!
Ik heb nog nooit oudergesprekken gehadvalt het op?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |