abonnement Unibet Coolblue
pi_62353688
Op verschillende scholen hanteren ze het criteria bekwaamheid i.p.v. bevoegdheid. Blijf je langer dan een jaar voor de klas staan, dan word je wel geacht je bevoegdheid te halen. Ken wel een paar voorbeelden die zo voor de klas zijn komen te staan in de onderbouw.

Nu bezig met een gewone master, maar als ik die afgerond heb kan ik altijd nog 1-jarige educatieve master doen.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_62354625
Oke.. daar zit wat in inderdaad! Wie weet.. maar toch ook wel een beetje eng!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_62354927
Toch kan het best leuk zijn, en alvast een goede ervaring om alvast een paar maandjes voor de klas te staan. Gewoon niet teveel uren pakken, en kijken hoe het al gaat...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_62363824
Er komen acties:

"Vanaf 27 oktober starten de bonden een estafettestaking in alle regio’s. De bonden willen via acties afdwingen dat het onderhandelaarsakkoord over de cao alsnog gerealiseerd wordt.

De bonden voeren van maandag 27 oktober tot vrijdag 31 oktober actie. Scholen gaan halve dagen plat voor manifestaties op verschillende plaatsen in het land. De acties vinden plaats op:

27 oktober in Regio Zuid
28 oktober in Regio Zuid-West
29 oktober in Regio Noord-West en Regio Oost;
30 oktober in Regio Noord

Deze acties zijn de opmaat voor een landelijke actie begin november. "


Ik geloof niet dat ik mee ga doen. Ik vond dat akkoord nou niet echt iets om voor te vechten, de enige afspraak daarin die een klein beetje zoden aan de dijk zette was die 20% lesvermindering voor startende leraren.
Ja, en de afspraak over LD voor eerstegraders, maar dat is dan weer op zo lange termijn dat we daar de komende jaren niets aan hebben qua vermindering van het lerarentekort. Dat ik vanaf 2014 ietsje rijker word is leuk, maar daar heeft het onderwijs als geheel niet zoveel aan.

Om nu dus voor dit akkoord de straat op te gaan....mwah. Zo te zien is het in mijn regio nog op een woensdag ook, dan komt er sowieso geen mens opdagen, want dan hebben ze allemaal de kinderen thuis
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:50:40 #130
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_62374566
Als ik eerlijk ben boeit die lesvermindering me geen ruk. Ik vind lesgegeven net leuk, daar ben ik het onderwijs voor in gegaan. Ik zou graag zien dat ze eens wat deden aan al die werkgroepjes, taskforces en andere bezigheidstherapietjes waar je als docent mee opgezadeld wordt náást je basis-taak, het lesgeven. Dáár gaat het werk in zitten, dáár komt de druk door, in mijn ogen. Ik zou véél liever 28 uur in de week lesgeven en geen enkele taak er naast willen hebben, dan 23 uurtjes, en lid moeten zijn van een pr-werkgroep, een taskforce leerlingenkrimp, een werkgroep kerstviering, de werkgroep werkweekorganisatie en de werkgroep carnaval. Maar da's mijn mening.
.
pi_62405774
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 12:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als ik eerlijk ben boeit die lesvermindering me geen ruk. Ik vind lesgegeven net leuk, daar ben ik het onderwijs voor in gegaan. Ik zou graag zien dat ze eens wat deden aan al die werkgroepjes, taskforces en andere bezigheidstherapietjes waar je als docent mee opgezadeld wordt náást je basis-taak, het lesgeven. Dáár gaat het werk in zitten, dáár komt de druk door, in mijn ogen. Ik zou véél liever 28 uur in de week lesgeven en geen enkele taak er naast willen hebben, dan 23 uurtjes, en lid moeten zijn van een pr-werkgroep, een taskforce leerlingenkrimp, een werkgroep kerstviering, de werkgroep werkweekorganisatie en de werkgroep carnaval. Maar da's mijn mening.
Daar ben ik het helemaal mee eens!!!!
I ♥ PB
pi_62406254
Het is goedkoper om ons dat te laten doen. Bij ons is ooit voorgesteld dingen als, bijvoorbeeld, surveillance, of zo'n werkgroep, uit te besteden aan goedkopere krachten. Maar uitzendkrachten zijn helemaal niet goedkoper. Die worden per uur uitbetaald, terwijl je een leraar alleen maar een aantal taakuren hoeft te geven dat doorgaans bij lange na niet genoeg is voor de taak. Wat is goedkoper, Baba-O-Riley twintig taakuren geven of een uitzendkracht veertig uur uitbetalen?

Daarnaast is er ook nog een inhoudelijk argument dat het voor veel taken op zijn minst handig is dat je de klassen waarover het gaat kent en lesgeeft.
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:35:08 #133
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_62483579
Tuurlijk draait het allemaal om geld, dat ben ik ook met je eens. Maar men heeft altijd de mond vol van "het werkplezier van de leraar" en "de hoge werkdruk" die omlaag moet en blablabla.. dan denk ik: dan doe es wat aan die vergader/werkgroepjescultuur en laat mij lekker les geven. Dan ben ik én gelukkig en voelt die werkdruk niet zo hoog.
.
pi_62571920
Mee eens hoor, maar voorlopig verwacht ik dat het eerder erger dan beter wordt. Bij ons staat het water een aantal secties aan de lippen doordat ze steeds zitten met OF geen collega, OF steeds een nieuwe vervanger of stagiaire en bovendien alle reguliere sectieleden al overuren draaien en geen 'randtaken' mogen laten vervallen omdat er nu eenmaal toch mentoren nodig zijn en werkweken georganiseerd moeten worden.

Van de schoolleiding of Den Haag moeten we het voorlopig niet hebben, denk ik. Gelukkig kun je met collega's en leerlingen een heel eind komen qua werkplezier. En wellicht via de MR of personeelsraad proberen de overbodige onzin waar Den Haag en schoolleiding ons mee lastigvallen enigszins in te dammen. (Ik ben zelf nog huiverig om dat laatste te gaan doen, ik vrees een 'vechten tegen de bierkaai' dat m'n werkplezier juist zal verminderen en het gevoel van werkdruk doen toenemen...maar als iedereen zo denkt verandert er natuurlijk nooit iets)
pi_62686622
Gaan jullie eigenlijk staken komende week? Ikzelf hoogstwaarschijnlijk niet, maar ben wel benieuwd hoe groot de stakingsbereidheid nou eigenlijk is. Ik weet het van mijn school nog niet omdat het nu herfstvakantie is, morgen zal ik er wel wat over opvangen her en der. Ik verwacht eigenlijk weinig animo, het is voor mijn regio op woensdagmiddag vanaf 12 uur, dat betekent dat de meeste parttimers op hun vrije middag kinderopvang zouden moeten gaan regelen om naar Zutphen te reizen. Ik denk dus dat er van onze school niet veel mensen gaan, maar het kan zijn dan ik me daarin totaal vergis.
pi_62687217
Ik ben op het moment dat ik moet staken al vrij, en ik vind het ergens een beetje raar om als beginner al te gaan staken

Ik heb het sowieso gruwelijk druk nu, dat hoort bij die eerste jaren denk ik... Dus eigenlijk kan ik mijn tijd wel beter gebruiken dan te gaan staken...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_62721746
Ik zit echt nog in dubio. Ik vind het ook vreemd om nu al te gaan staken, al wil ik aan de andere kant graag solidair zijn met collega's. Als beginner en niet-mentor heb ik eigenlijk geen andere taken dan alleen lesgeven (ja, wat steunuren, maar dat is een eitje), al heb ik het wel laaiend druk. Werkdruk is hoog, ja, maar ik heb meer het idee dat dat ligt aan het feit dat ik net begin.

Er gaat een grote groep collega's op mijn school wel staken, en als ik mee wil doen (woensdagmiddag) dan moet ik dat voor morgen 12 uur door hebben gegeven. Dan moet ik nog wel lid worden van de bond, anders krijg ik geen salaris.

Lastig hoor, ik weet het echt nog niet!
pi_62726664
Ik ben overstag. Een half jaar geleden was ik met drie andere collega's de 'harde kern' die de meute (zonder succes) probeerde op te zwepen voor de acties van Leraren In Actie. Zij overtuigden mij dat juist wij als voortrekkers het nu niet kunnen laten afweten. En ook al vind ik de eisen en de methode (mijn god zeg, het werk neerleggen op een woensdagmiddag....) totaal slappe hap, iets doen is nog altijd beter dan niets.

Ik ben trouwens ook geen lid van de bond, maar dat halve dagje loon kan ik wel missen voor de goede zaak.
pi_62728312
Maar wat ik las in de dingen van de vakbond, dan kon je toch een uitkering krijgen als de school besloot loon in te houden? Doen scholen dat erg makkelijk dan?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_62728796
Ja hoor, ik verwacht dat onze school dat wel gaat doen. Volgens mij is dat wel zo ongeveer standaard procedure, en ik verwacht deze keer al helemaal. Er zullen maar heel weinig scholen zijn waar de schoolleiding of het bestuur zijn steun zal uitspreken voor een staking die vooral gericht is tegen hun eigen vertegenwoordiging (de VO-raad).
pi_62728864
Wij hebben een brief gehad waarin dat onder andere vermeld staat.
Maar goed, het is mijn vrije middag
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_62728908
Speciaal voor jou dan nog maar even deze cartoon
pi_62728981
Wij hebben een aantal collega's die geen kinderopvang denken te kunnen krijgen voor die middag toegezegd dat wij voor hen hun naam in het stakingsregister zullen zetten. Niet zodat zij een vergoeding krijgen uit de stakingskas (want er zal toch geen loon van hun worden ingehouden, omdat ze sowieso al niet werkten die middag) maar meer zodat zij ook hun solidariteit kunnen betuigen.
Ik lees net op de site dat dat eigenlijk niet de bedoeling is. Maar goed, ik probeer het toch
pi_62729601
Ik heb er bij mij op school eigenlijk nog helemaal niets over gehoord, behalve een verkreukelde poster die er lag..

De leerlingen zagen het natuurlijk wel zitten, die zagen al een vrije middag aankomen....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_62729851
De ervaring leert dat als er een paar schapen over de dam zijn, er meer volgen. Op een school waar niemand het initiatief neemt, zal wellicht niemand gaan, terwijl diverse mensen eigenlijk wel zouden willen. Dat kun je laf noemen, maar samen sta je nu eenmaal ook sterker. Wij zijn dus fanatiek aan het zorgen dat iedereen die toezegt mee te gaan, zijn naam ook op de lijst in de personeelskamer schrijft, want hoe meer namen daar staan hoe meer gesteund de twijfelaars zich voelen om toch mee te gaan. Sneeuwbaleffect.
(Nouja, sneeuwbal, sneeuwbal....we zijn nu met een man of tien (op ruim honderd man personeel), en een stuk of acht sympathisanten die wel steunen, maar niet mee kunnen. Als we het aantal morgen nog weten te verdubbelen ben ik al heel tevreden)
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:19:07 #146
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_62764608
Bij ons op school werd van te voren niet gezegd wie ging staken, des te groter zou de onrust zijn. Maar ik heb het idee dat de algemene opkomst overal wat tegenvalt..
.
pi_62764668
Op onze grote school staken er precies 2
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_62768877
Bij ons een stuk of vijftien. Het zal naief zijn, maar ik had juist in het onderwijs meer betrokkenheid verwacht en minder 'eigen hachje' (daar komen de redenen van mensen om niet te gaan bij ons over het algemeen op neer). Nu denk ik ook: "moet ik voor DIE lui de straat op?" Maar goed, het is met name ook in het belang van de leerlingen natuurlijk, dus we gaan toch maar op pad, al is het alleen maar om ze te kunnen zeggen dat het aan ons niet gelegen heeft dat ze nog steeds geen leraar hebben voor wiskunde
pi_62787261
Nou, ik ben terug Er is op zich niet veel aan, zo'n staking, even het registratieformulier invullen, een paar toespraken, een suf orkestje tussendoor. Maar wel fijn om betrokken mensen te zien en te horen, en ook wel grappig dat het als een soort van 'reunie' werkt, want ik zag allemaal mensen terug van de lerarenopleiding die nu op andere scholen werken, en oud-collega's die naar een andere school zijn gegaan.

Wat ons opviel: veel oudere mensen. Da's op zich niet zo raar, want de bonden hebben vooral aanhang onder oudere docenten. Maar wel mooi dat die mensen, die eruitzagen alsof ze binnen een paar jaar met pensioen zullen gaan, en vermoedelijk allemaal in schaal 12 zitten, nog de betrokkenheid hebben om de straat op te gaan voor hun leerlingen en collega's. Het algemene beeld van ouderen docenten is toch dat ze 'hun tijd uitzitten'. Dat geldt duidelijk niet voor allemaal. Chapeau!

Wat ook opviel: ook onder de jongeren veel meer mannen dan vrouwen. Terwijl er in het onderwijs veel meer vrouwen werken dan mannen, vooral in de jongere garde.
pi_62787571
Apart zeg.

gisteren is er bijons pas een mail rondgestuurd over de staking, dat je moest doorgeven wie er gaan staken, maar ik heb nog niet echt van iemand gehoord dat ze ook echt gingen staken. Als ik zo naar de roosterwijzigingen kijk zijn het er niet veel.

Ik heb nu twee dagen gehad na de vakantie, met nog bijscholing gisteren, en ik was toch wel zo moe vandaag... Het valt me ff tegen zo, de werkdruk is zo hoog nu, en ik weet dat het bij zo'n eerste jaar hoort, maar ik vind het ook moeilijk om dingen dan maar wat langer te laten liggen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')