abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60857353
Ik dacht, ik maak er maar eens een thema-topic voor. Er zwerven links en rechts op FOK nogal wat softwaretesters rond, en er worden ook wel eens vragen gesteld door geinteresseerden. Aangezien ik er nu weer eentje in de PM heb dacht ik dat het tijd werd eens werk te maken van het voornemen er een topic aan te wijden.

Hierbij dus.

Wat heeft een mens nodig om softwaretester te kunnen worden / zijn? Een kritische en analytische geest, een vermogen tot zeer letterlijk lezen en niet verplaatsen in andermans rol. Daarnaast moet een tester ook zich goed en duidelijk kunnen uitdrukken om anderen te wijzen op onduidelijkheden, en zich daarbij meestal verplaatsen in andersmans rol (anders snappen ze het niet). Het is kortom nogal talig. Niet techneutig.

Daarnaast is het puzzelwerk om een gegeven stel eigenschappen te vertalen naar mogelijkheden om deze eigenschappen te beproeven, en daarna moet ook dit duidelijk worden genoteerd zodat een bedachte test bijvoorbeeld door een ander uitgevoerd kan worden.

Als laatste moet een tester ook nog wel eens een programma testen, maar al-met-al is dat eigenlijk maar een klein deel van het werk.

Opleiding en diploma's bestaat meestal uit wat certificaten. T-Map en ISTQB (vroeger ISEB) zijn hip. Veel heb je verder niet aan die theoretische kennis, maar het papiertje is nuttig.

Tewerkstelling gaat veelal gedetacheerd. Enkele grotere bedrijven hebben ook wel interne testers. En er zijn ZZP'ers - eenmansbedrijfjes die zichzelf verhuren als tester. Grootste verschil tussen deze drie groepen zijn de baanzekerheid en de beloning.

Testers & geinteresseerden, meld u! Wat ben ik vergeten, is niet eenduidig, onjuist of een aanname?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:01:03 #2
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_60857451
TestVerenigPost
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:08:34 #3
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60857658
Ik mis informatie over testmethodieken, risicoanalyses, etc.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:15:38 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_60857881
Ik mis usernamen voor m'n dodenlijst.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_60857930
Versta je webapllicaties = websites ook als software?
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:17:48 #6
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_60857953
Hoax, software testen doe je door het te verkopen
zzz
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:19:03 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_60858006
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:16 schreef beerten het volgende:
Versta je webapllicaties = websites ook als software?
Tuurlijk niet, iedereen weet dat webapplicaties niet getest hoeven te worden
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:52:00 #8
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_60858854
ik mis een samenvatting..
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:07:28 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_60859248
TVP. Mijn man is tester / projectleider en hij vindt dat ik me snel wat testmethodieken eigen moet maken omdat ik volgens hem de ideale tester ben. Ik heb zelf mijn twijfels overigens. Het werk lijkt mij nogal saaaai.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:10:16 #10
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_60859333
Ik was er bíjna een geweest, maar ben nu functioneel applicatiebeheerder. Toch een TVP .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_60859646
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik mis informatie over testmethodieken, risicoanalyses, etc.
Voeg ze toe .

Ik heb er weinig over te zeggen, wat ik aan testmethodieken geleerd heb, heb ik nooit toegepast zien worden en wat ik toegepast heb zien worden zijn dermate verminkte versies van de erbij genoemde techniek dat het label een schuilvlag is. Misschien zegt dat ook wel wat .

Risicoanalyses hou ik me altijd verre van: ik schets de scenario's en de alternatieven, en zorg dat er iemand boven me zit die een testplan schrijft / de business achter de broek mag zitten.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60859778
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:07 schreef Tinkepink het volgende:
TVP. Mijn man is tester / projectleider en hij vindt dat ik me snel wat testmethodieken eigen moet maken omdat ik volgens hem de ideale tester ben. Ik heb zelf mijn twijfels overigens. Het werk lijkt mij nogal saaaai.
Wat doe je nu en wat lijkt je er saai aan?
Waarom denkt je man dat jij je testmethodieken eigen zou moeten maken als je de nodige competenties hebt? Die methodieken heb je zelden nodig (bij een intake gesprek, daarna niet meer). Als je geschikt bent zou je -voor de vorm- je een papiertje eigen moeten maken (ISTQB ofzo). Niet moeilijk, pak je gelijk wat methodieken mee, en dat volstaat. Je zal toch per klus moeten uitvogelen wat ze daar hanteren - en in mijn ervaring is dat nooit een methodiek. Ja - op papier wel, maar in het echt niet.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:29:36 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60859833
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Voeg ze toe .

Ik heb er weinig over te zeggen, wat ik aan testmethodieken geleerd heb, heb ik nooit toegepast zien worden en wat ik toegepast heb zien worden zijn dermate verminkte versies van de erbij genoemde techniek dat het label een schuilvlag is. Misschien zegt dat ook wel wat .

Risicoanalyses hou ik me altijd verre van: ik schets de scenario's en de alternatieven, en zorg dat er iemand boven me zit die een testplan schrijft / de business achter de broek mag zitten.
Ik ben geen tester, ik zou een opdracht gever kunnen zijn. Mijn afdeling test wel, maar slechts acceptatie testen. Uitgebreide risico analyses en dergelijke worden er niet gemaakt.
pi_60860332
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:29 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik ben geen tester, ik zou een opdracht gever kunnen zijn. Mijn afdeling test wel, maar slechts acceptatie testen. Uitgebreide risico analyses en dergelijke worden er niet gemaakt.
Acceptatietesten zegt niet zoveel - er zijn een heel aantal, zeer verschillende acceptatietesten. Bedoel je de gebruikersacceptatietest?

Als laatste opdracht heb ik een gebruikersacceptatietest gecoordineerd. Met echte gebruikers als testers - geen spoor van theoretische kennis of zelfs maar aanleg voor testen. Maar het was wel leuk. Gewoonlijk -en bij voorkeur- ben ik functioneel tester.
pi_60861126
Ik ben ook tester. TMap certified
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:01:32 #16
117283 Kreupelhout
C'est Jaques Plafond!
pi_60861576
Ook een tester hier.
Waarom stel je jezelf een vraag en beantwoord je die zelf?
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:29:43 #17
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_60862181
* Lariekoek meldt.

Nu bezig met het opsplitsen van een voormalig grote Nederlandse bank.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_60862288
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 19:29 schreef Lariekoek het volgende:
* Lariekoek meldt.

Nu bezig met het opsplitsen van een voormalig grote Nederlandse bank.
Mijn klus was het samenvoegen van klanten & systemen van twee grote banken tot een nieuwe grote Nederlandse bank . Wat het bedrijfsleven ook uitvreet - het moet getest worden .
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:45:32 #19
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_60862499
Ik denk vaak dat mensen ook het verschil tussen SW-testers en pilotusers niet kent en dus die begrippen door elkaar haalt (qua inhoud)
pi_60863168
tvp, daar ik er ook iets mee van doen heb.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:30:10 #21
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_60863301
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 19:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn klus was het samenvoegen van klanten & systemen van twee grote banken tot een nieuwe grote Nederlandse bank . Wat het bedrijfsleven ook uitvreet - het moet getest worden .
Was?
Als jij die Belgisch-Nederlandse bank bedoelt plus die ene uit Amsterdam & Rotterdam dan is er toch nog werk zat?
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:00:31 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_60863893
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Acceptatietesten zegt niet zoveel - er zijn een heel aantal, zeer verschillende acceptatietesten. Bedoel je de gebruikersacceptatietest?

Als laatste opdracht heb ik een gebruikersacceptatietest gecoordineerd. Met echte gebruikers als testers - geen spoor van theoretische kennis of zelfs maar aanleg voor testen. Maar het was wel leuk. Gewoonlijk -en bij voorkeur- ben ik functioneel tester.
functioneel en gebruikerstests. Maar de nadruk ligt op functioneel. Anyway, slechts een deel van de werkzaamheden.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 23:03:29 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_60866889
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Voeg ze toe .

Tegenwoordig zeg ik wel eens gekscherend dat ik volgens de methode-Karel Appel test. "Ik rotzooi maar wat aan".
quote:
Ja, dat zijn dingen die ik ook altijd uitbesteed aan anderen. De meeste testers willen uiteindelijk toch testcoördinator/-manager worden, dus er is altijd wel een slachtoffer daarvoor te vinden. .
pi_60870963
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 20:30 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Was?
Als jij die Belgisch-Nederlandse bank bedoelt plus die ene uit Amsterdam & Rotterdam dan is er toch nog werk zat?
Werk zat, klus is nog niet af, maar ik heb genoeg geld verdiend om een paar maand andere dingen te doen. Dus doe ik dat .
pi_60870985
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 23:03 schreef freako het volgende:

[..]

Tegenwoordig zeg ik wel eens gekscherend dat ik volgens de methode-Karel Appel test. "Ik rotzooi maar wat aan".
Ga ik onthouden als antwoord op de JBF .
quote:
[..]

Ja, dat zijn dingen die ik ook altijd uitbesteed aan anderen. De meeste testers willen uiteindelijk toch testcoördinator/-manager worden, dus er is altijd wel een slachtoffer daarvoor te vinden. .
Ja . Ik begrijp daar niks van. Alles waar meer dan 1 uur vergaderen per week aan te pas komt weiger ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')