Hier op het werk staat een koekjesautomaat. Daar zit nog wel meer in, zoals rollen drop, twixxen en gummiberen, maar ik was geinteresseerd in een koekje en dus noem ik het een koekjesautomaat. Iemand anders zal het vast wel een gummibeerautomaat noemen omdat zijn of haar interesse daar nu eenmaal naar uitgaat, maar dat terzijde. Voor mij geldt dat ik het op dat moment als een koekjesautomaat beschouw.
Nu kan je uit die automaat dus koekjes halen, tegen betaling met geld digitaal opgeslagen op een chippas indien voorzien van voldoende saldo. Jaja mensen, de techniek staat voor niets, ook in koekjesland! Om een koekje uit betreffende automaat te verkrijgen dient men zijn of haar chippas in de daarvoor bestemde gleuf te stoppen, een keuze te maken uit het op dat moment courante aanbod en de transactie af te ronden door op de groene knop "OK" te drukken, waarmee geld van uw pasje wordt afgeschreven en een zogenaamd spiraal-rollen systeem in werking wordt gesteld waardoor het gekozen product uiteindelijk in de opvangbak terecht komt en het smullen geblazen is. Dus ik deed al deze voornoemde handelingen teneinde een smakelijk koekje te verkrijgen. Vol verwachting maakte ik mijn keuze en wachtte ik geduldig tot mijn zojuist aangeschafte product in de daarvoor bestemde opvangbak zou vallen

Niets bleek echter minder waar

Genoemd product, mijn allerliefste koekje waarop ik mijn zinnen had gezet, viel niet in de opvangbak maar bleef zowaar steken in het spiraal-rollen systeem! Ik voelde me bedonderd. Daar sta je dan, met je chippas in je hand en zonder koekje. Terwijl je toch echt vantevoren zoeven betaald hebt voor je product! In de volksmond noemt men dat diefstal! Vogeltjesdans was geenszins blij, beste kijkbuisfokkertjes! Neen, vogeltjesdans was des duivelsch!

Gelukkig herinnerde vogeltjesdans zich een vergelijkbare situatie waarin een collega zich bevond. Deze collega heeft het probleem toen subtiel weten op te lossen door gebruik te maken van de wetten van de zwaartekracht en enige malen tegen de koekjesautomaat aan te stoten, waardoor zijn product aan de wetten van de zwaartekracht toegaf en alsnog in de opvangbak viel. Vogeltjesdans besloot om een vergelijkbare actie uit te voeren. Wat betaald is betaald en zo'n lekker koekje dat naar je zit te lachen, kan je niet laten hangen, toch?
Dus vogeltjesdans begon te stoten. Een subtiele tik op de zijkant volgde. Niets. Geen beweging in mijn koekje te zien. Nog maar een stoot, nu wat harder. Niets, geen effect. Wel verdraaid! Weet dat koekje soms niet dat de wetten van de zwaartekracht ook voor hem gelden?

Dus ik probeerde het nogmaals, nu met een fikse schouderduw tegen de zijkant van de automaat. Deze schoof daarbij een aantal centimeters opzij, daarbij uiteindelijk mijn geliefde koekje prijsgevend
Het koekje viel in de bak en ik nam het eruit. We zijn heel gelukkig samen
Klacht: koekjesautomaten die hun koekjes niet willen prijsgeven na betaling en alle wetten van de zwaartekracht trotseren