lullige is ook, dat je een kind niet kunt terugstoppen als het je niet bevalt..quote:Op woensdag 13 augustus 2008 12:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het punt. Je hoeft een beslissing niet puur te nemen op basis van jou eigen ervaring. Sterker nog, het gros van onze beslissingen en opvattingen is gebaseerd op analoge ervaringen, ervaringen van anderen, evaluatie van consequenties, etcetera. Claimen dat je iets moet ervaren om te weten of je het wilt is onzinnig, ik weet bijvoorbeeld vrij zeker dat ik niet door een auto geraakt wil worden op basis van de ervaring van andere mensen en evaluatie van de gevolgen. Nou speelt bij kinderen natuurlijk gevoel een rol, maar dat geldt bijvoorbeeld net zo goed bij drugsgebruik.
Honden worden wel eens in het bos vastgelijnd aan een boom achtergelaten, bij kinderen ligt dat net een tikkeltje gevoeliger.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 12:28 schreef fairytalitha het volgende:
[..]
lullige is ook, dat je een kind niet kunt terugstoppen als het je niet bevalt..
Maar dat zijn allemaal rationele overwegingenquote:Op woensdag 13 augustus 2008 12:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het punt. Je hoeft een beslissing niet puur te nemen op basis van jou eigen ervaring. Sterker nog, het gros van onze beslissingen en opvattingen is gebaseerd op analoge ervaringen, ervaringen van anderen, evaluatie van consequenties, etcetera. Claimen dat je iets moet ervaren om te weten of je het wilt is onzinnig, ik weet bijvoorbeeld vrij zeker dat ik niet door een auto geraakt wil worden op basis van de ervaring van andere mensen en evaluatie van de gevolgen. Nou speelt bij kinderen natuurlijk gevoel een rol, maar dat geldt bijvoorbeeld net zo goed bij drugsgebruik.
De dienstplicht is afgeschaft. En wat betreft "de toestand van de wereld"? Het is altijd wat. In de jaren '10 was er wereldoorlog, 20-er jaren enorme economische crisis, 30-er jaren Hitler in opkomst, 40-er jaren WOII, 50-er jaren koude oorlog, Berlijn, 60-er jaren Vietnam, 70-er jaren even rust, 80-er jaren was iedereen bang voor de bom, 90-er jaren weer oorlog in Europa en nu the war on terror.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:47 schreef stbabylon het volgende:
Ik weet zeker dat ik een goede vader zal zijn en het lijkt me ook ontzettend leuk om kinderen te hebben, maar toch begin ik er niet aan. Ik ga geen toekomstige dienstplichtigen op de wereld zetten. Als ik er niet zo zeker van was dat de wereld over 20 jaar er heel wat kutter uit ziet, had ik er ws. anders over gedacht, maar helaas, de wereld gaat wel naar de klote en dat is geen leuke plek voor mijn kinderen.
Klopt, je kunt ook gewoon een irrationele liefde voor of aversie tegen kinderen koesteren natuurlijk. Maar dat beperkt zich absoluut niet alleen tot kinderen.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 12:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar dat zijn allemaal rationele overwegingen
Alleen spelen die wel vaak bij dit soort overwegingen en juist doordat ze irrationeel zijn kunnen ze nogal eens wisselen wanneer je leven veranderd.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 12:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, je kunt ook gewoon een irrationele liefde voor of aversie tegen kinderen koesteren natuurlijk. Maar dat beperkt zich absoluut niet alleen tot kinderen.
Daarbij speelt m.i. ook af van de mate waarin je die irrationaliteit weet te onderkennen en in welke mate je er gehoor aan wenst te geven een rol.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 12:57 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Alleen spelen die wel vaak bij dit soort overwegingen en juist doordat ze irrationeel zijn kunnen ze nogal eens wisselen wanneer je leven veranderd.
Uiteraard ben ik niet zo dom om te vertrouwen op condooms als enige middel van anticonceptie.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 03:52 schreef Sjibble het volgende:
Wacht maar tot je uitschiet of je condoom lekt.
Piep je anders.
Ergo, het is dus goed mogelijk dat mensen van mening veranderen.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarbij speelt m.i. ook af van de mate waarin je die irrationaliteit weet te onderkennen en in welke mate je er gehoor aan wenst te geven een rol.
Dat is altijd mogelijk, maar het ging hier meer om de speciale uitzonderingspositie die werd toegekend aan kinderen nemen.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:05 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ergo, het is dus goed mogelijk dat mensen van mening veranderen.
Je moet helemaal niets.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:07 schreef Maikuuul het volgende:
Tegenwoordig moet je je bijna overal voor verantwoorden, de ideeen die hebt that is :/
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is altijd mogelijk, maar het ging hier meer om de speciale uitzonderingspositie die werd toegekend aan kinderen nemen.
I know, je moet niets ... maar als je een bepaalde mening hebt / bepaalde keuze maakt willen sommigen tot in den treure weten waarom je die keuze maakt.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:11 schreef McKillem het volgende:
[..]
Je moet helemaal niets.
Ik voel absoluut geen noodzaak mijn motieven voor keuze's aan wie dan ook uit te leggen in ieder geval.
Nu klink je weer als Fritzlquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 20:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die vulde kelders met kinderen (van een ander). Dat is toch weer iets heel anders hoor!
Er zijn wel meer zaken heel bijzonder.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:11 schreef fairytalitha het volgende:
[..]
kinderen neem je niet.. die krijg je..
en ja.. dat blijft heel bijzonder..
en even voortbordurend daarop:quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:07 schreef Maikuuul het volgende:
Tegenwoordig moet je je bijna overal voor verantwoorden, de ideeen die hebt that is :/
Dat ligt er maar net aan hoe de vraag gesteld word.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:17 schreef fairytalitha het volgende:
[..]
en even voortbordurend daarop:
soms wordt oprechte interesse in iemands beweegredenen
wel eens verward met het gevoel ter verantwoording geroepen worden of bemoeien..
meestal door het eigen referentiekader..
vergeet niet dat een vraag soms gewoon een vraag is..
van iemand die jou wat beter wil leren kennen... niet meer
Mensen kennen doelen, de biologie niet.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:20 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Het moment dat m'n vriendin/vrouw duidelijk maakt dat ze geen kinderen wilt, is het uit. Een relatie is biologisch gezien ook puur om voort te planten.
Ondertussen lijkt me dat niet meer het doel, gezien de wereldpopulatie... een vermeerdering van mensen zal eerder tot problemen leiden en aan de andere kant zal een vermindering van de populatie eerder een verbetering zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Toch blijft het een afwijking, geen kinderen willen. Het is ten eerste gewoon al je biologische doel, het leven is gericht op voortplanting. Daarnaast vind ik het vanuit emotioneel opzicht ook raar dat je zo tegen kinderen kunt zijn.
Compleet gelul. Tenzij je verkracht wordt is kinderen nemen natuurlijk altijd een keuze. Je struikelt toch niet zomaar per ongeluk bovenop iemand anders' geslachtsdeel?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:11 schreef fairytalitha het volgende:
[..]
Nee, maar een 'paar' bestaat in de natuur om voort te planten, 'omdat het kan'. Voor de dieren/mensen zelf is dit instinct en dus een doel. En bij de meeste mensen worden de sterkste drangen veroorzaakt door het instinct.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mensen kennen doelen, de biologie niet.
En als die drang er gewoon niet is?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:28 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Nee, maar een 'paar' bestaat in de natuur om voort te planten, 'omdat het kan'. Voor de dieren/mensen zelf is dit instinct en dus een doel. En bij de meeste mensen worden de sterkste drangen veroorzaakt door het instinct.
Hoho, je vergeet de onbevlekte ontvangenis!quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:25 schreef Marble het volgende:
[..]
Compleet gelul. Tenzij je verkracht wordt is kinderen nemen natuurlijk altijd een keuze. Je struikelt toch niet zomaar per ongeluk bovenop iemand anders' geslachtsdeel?
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:30 schreef McKillem het volgende:
[..]
En als die drang er gewoon niet is?
De dienstplicht is heul niet afgeschaft. De opkomstplicht is opgeschort. Als de regering wil kunnen ze de opkomstplicht binnen een half uur zonder toestemming van de 1ste of 2de kamer weer actief maken.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 12:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
De dienstplicht is afgeschaft. En wat betreft "de toestand van de wereld"? Het is altijd wat. In de jaren '10 was er wereldoorlog, 20-er jaren enorme economische crisis, 30-er jaren Hitler in opkomst, 40-er jaren WOII, 50-er jaren koude oorlog, Berlijn, 60-er jaren Vietnam, 70-er jaren even rust, 80-er jaren was iedereen bang voor de bom, 90-er jaren weer oorlog in Europa en nu the war on terror.
Als mensen naar de toestand van de wereld gekeken hadden, zouden ze eigenlijk nooit kinderen hebben kunne nnemen. Gelukkig deden de meesten het niet, en ondanks alle "ellende" hebben de meesten van die kinderen een gewoon en gelukkig leven geleid.
Als het jou dus zo leuk lijk tom kinderen te hebben moet je het zeker doen. Want ondanks dat het er "slecht" uitziet zal het allemaal best wel meevallen.
Nee, dat doet een 'paar' niet. Er zijn allerhande vormen van relaties terug te vinden in de natuur. Sterker nog, in zo'n 85% van de menselijke culturen was polygamie de norm. Lekker rondneuken en je verder niet om een eventueel kind bekommeren zie je ook veel in de natuur.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:28 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Nee, maar een 'paar' bestaat in de natuur om voort te planten, 'omdat het kan'.
Dat is een teleologische aanname. Er is in de natuur simpelweg de wetmatigheid dat genetische invloeden die zich het meest efficiënt voort weten te planten zullen voortbestaan.quote:Voor de dieren/mensen zelf is dit instinct en dus een doel. En bij de meeste mensen worden de sterkste drangen veroorzaakt door het instinct.
Zomaar ineens, als totale verrassing kreeg jij een kind? Geen idee waar het vandaan kwam, hoe het er gekomen is, geen bewuste keuze geweest etc.? Onzin, kinderen neem je.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:11 schreef fairytalitha het volgende:
[..]
en ja.. dat blijft heel bijzonder..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."The sunshine bores the daylights outta me!"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |