abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60755453
De NL overheid vind dat we te weinig overstappen, en dat we uit gemakzucht blijven zitten waar we zitten. En dat terwijl een overstap met een paar muisklikken geregeld is en honderden euro´s voordeel kan opleveren.

Maar is dat wel zo, vraag ik me af? Op www.gaslicht.com wordt inderdaad die indruk gewekt. Als ik daar mijn gegevens invul kan ik bij bijv. Elektran een energierekening tegemoet zien met een negatief bedrag. Ik krijg dan gratis stroom en nog geld toe!

Maar in feite is het zo ondoorzichtig als wat. Bij vrijwel alle berekeningen wordt gemakshalve even vergeten dat je energienota voor een belangrijk deel uit vastrechten en transportkosten en dergelijke bestaat. Die betaalt de energieleverancier dan weer door aan de netwerkbeheerder, maar dat doet er niet toe. Een pomphouder gaat ook niet ineens adverteren met de kale brandstofprijs, ook al mag hij de accijnzen niet zelf houden. Ook kunnen er nog verborgen kosten zijn die even niet in de berekening zitten, zo brengen sommige leveranciers nog administratiekosten in rekening, en andere niet.

Ook dat "even" overstappen valt ongetwijfeld vies tegen. Je krijgt dan een eindafrekening van je oude leverancier. Deze moet gebaseerd zijn op de meterstanden die jij aan je nieuwe leverancier hebt doorgegeven en zij weer aan de oude, maar of dat goed gaat? Ik heb al eens gehad dat de oude leverancier de eindafrekening baseerde op geschatte standen! En de nieuwe doet het dan wel obv de door jou doorgegeven standen, dus met een beetje pech betaal je nog dubbel ook. En vervolgens kan weer het gezeur beginnen over je nieuwe termijnbedrag en de hoogte daarvan.

Dus ik denk dat ik toch maar gewoon bij Nuon blijf zitten. Het heeft me vanaf het moment van aanmelden (na mijn verhuizing) al zowat 3 maanden geduurd voordat alles in orde was, dus ik wil niet dat hele gedoe opnieuw. Inclusief talloze mailtjes en gebel naar dure 0900-nummers. Lokaal tarief ja, plus de kosten voor het gebruik van m´n mobiele telefoon!

Of ben ik een dief van m´n eigen portemonnaie als ik blijf zitten, en frustreer ik de marktwerking?
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_60755586
Als het je bevalt, zou ik lekker blijven zitten!

ik ben nog niet zo lang geleden overgestapt van Eon naar NUON, aangezien ze een aantrekkelijk aanbod hadden. En ik was een beetje te naïef over het gemak waarmee verkopen dat je kan overstappen. Tot nu toe is het namelijk dikke ellende geweest. Veel bellen, nakijken, opsturen en nogmaals nabellen of het nu inderdaad goed is gegaan.
Prompt belt Eon even later weer of ik bij ze terug wil komen omdat ze nu opeens wel een aantrekkelijk aanbod kunnen doen. Als ik ervoor zou kiezen, zou alles automatisch worden omgezet zodra mijn contract bij NUON afgelopen is.... yeah right.......
pi_60755772
Hou wel het netwerk- en leveranciers model in de gaten
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:39:26 #4
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_60755851
één grote dikke ellende heb ik gehad met overstappen van Eneco naar Nuon. Ik ben er na 6 maanden nu NOG mee bezig.

NIET DOEN DUS!
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:46:52 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60756044
De overheid zou moeten zorgen dat energiebedrijven met de WERKELIJKE kosten adverteren! Nu adverteren ze met 4 cent per kWh, terwijl je rond de 25 cent betaald! Ze hebben het nu zodanig gemaakt dat je niets meer kan vergelijken: transporttarief, REB, BTW, etc.!
Dit alles om maar te voorkomen dat de consument door heeft dat-ie 6 keer de productiekosten betaald (en voor gas zelfs 30 keer de productiekosten).
Uiteraard niet in het kader van het milieu... De overheid maakt het duurder "om het gebruik te verminderen", maar ondertussen weet vrijwel niemand wat het echt kost.
censuur :O
pi_60756068
Volgens mij is het echt allemaal lood om oud ijzer. Bij de één bespaar je wat op de energie, bij de andere op het transport, etc, etc. Ik ken niemand die echt schokkend veel minder is gaan betalen na een overstap (die idd meestal met het nodige gedoe gepaard gaat).
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_60756087
Het is allemaal een grote kutzooi en tyfusbende met overstappen enzo. Echt, begin er niet aan, alleen maar allende!
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:50:59 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60756143
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:39 schreef Armageddon het volgende:
één grote dikke ellende heb ik gehad met overstappen van Eneco naar Nuon. Ik ben er na 6 maanden nu NOG mee bezig.
Je moet ook niet overstappen naar andere grote bedrijven!
Eneco zelf adverteerde jaren geleden met "stap niet over, want wij maken er zo'n chaos van dat je er spijt van krijgt"... En dat is inderdaad wat Eneco doet, ronduit belachelijk dat ze met deze chantage willen voorkomen dat klanten opstappen...

De overheid zou het opnemen van meterstanden ook weg moeten halen bij de bijna-monopolisten. Dat zorgt er nu voor dat deze luitjes alsnog macht hebben over consumenten.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:52:16 #9
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_60756169
Ik doe ook m'n best om zo snel mogelijk alle energie op te maken. Ik laat al m'n apparaten 24/7 op volle toeren draaien en m'n auto gooi ik drie keer per week vol.

Het kan mij niet snel genoeg op gaan die energie. Dan hebben die honden niets meer om te verkopen.

pi_60756247
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:46 schreef RemcoDelft het volgende:
De overheid zou moeten zorgen dat energiebedrijven met de WERKELIJKE kosten adverteren! Nu adverteren ze met 4 cent per kWh, terwijl je rond de 25 cent betaald! Ze hebben het nu zodanig gemaakt dat je niets meer kan vergelijken: transporttarief, REB, BTW, etc.!
Dat.... en de concurrentie zit in de prijzen tussen die 4 en 10 cent per m3 of kWh..... Het grootste deel van de prijs bestaat uit door de overheid bepaalde belastingen en toeslagen. Dus wat je uiteindelijk bespaart, valt vies tegen. En daar dan dus al die rompslomp en ellende voor. Dit voorjaar overgestapt, maar nu al spijt.
Volgens mij verdien je meer door even goed naar je huis, isolatie en verbruik te kijken.
Cos I got too much life
Running through my veins
Going to waste
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:48:19 #11
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_60757716
Als je tevreden bent zou ik lekker blijven zitten. Het is een enorme klus om over te gaan en levert je per saldo echt niet zo heel veel op. Voor die paar euro verschil kun je jezelf een hoop ellende besparen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:49:47 #12
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60757763
Bij ons is het overstappen vlekkeloos gegaan , van Eneco naar Essent.
pi_60759088
Wij zijn zo'n anderhalf jaar geleden overgestapt van Nuon naar Essent.
Alles ging vlekkeloos, echt 0,0 problemen.
pi_60759832
Overstappen van Eneco naar Greenchoice heb ik zelf geregeld, dit alles heeft mij tot op heden in totaal waarschijnlijk 30 minuten van mijn tijd gekost.
pi_60759861
En wat levert het de overstappers op, op jaarbasis?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_60760153
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 12:58 schreef Jarno het volgende:
Daar ben ik ook benieuwd naar.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:09:48 #17
152789 karr-1
pi_60760166
quote:
Als het 10 euro scheelt is het veel....
pi_60760226
quote:
Ja, en dan wel graag de korting in het eerste jaar even uitsmeren over de totale looptijd. Waarmee je dus niet weet hoe die tarieven zullen worden aangepast. Goedkope aanbieders? Vergeet het maar. De korting die je nu krijgt wordt straks gewoon in een prijsaanpassing doorberekend. Dan maken ze weer nieuwe aanbiedingen met nog hogere kortingen voor nieuwe overstappers waardoor het in eerste instantie nog aantrekkelijker lijkt. Maar uiteindelijk ben je bij al die bedrijven zoals Greenchoice, NL Energie of NEM gewoon duurder uit.

Vergelijk de vastrecht kosten maar eens. Bij 5000KwH en 1800m3 per jaar is ENECO echt goedkoper dan NL Energie of NEM doordat de vastrecht tarieven bij die gasten zoveel hoger zijn. En uiteindelijk kunnen ze maar op minder dan de helft van de totale energiekosten concureren omdat de rest van de kosten bij iedereen gelijk is.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:29:27 #19
152789 karr-1
pi_60760737
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 13:11 schreef titanio het volgende:

[..]

Ja, en dan wel graag de korting in het eerste jaar even uitsmeren over de totale looptijd. Waarmee je dus niet weet hoe die tarieven zullen worden aangepast. Goedkope aanbieders? Vergeet het maar. De korting die je nu krijgt wordt straks gewoon in een prijsaanpassing doorberekend. Dan maken ze weer nieuwe aanbiedingen met nog hogere kortingen voor nieuwe overstappers waardoor het in eerste instantie nog aantrekkelijker lijkt. Maar uiteindelijk ben je bij al die bedrijven zoals Greenchoice, NL Energie of NEM gewoon duurder uit.

Vergelijk de vastrecht kosten maar eens. Bij 5000KwH en 1800m3 per jaar is ENECO echt goedkoper dan NL Energie of NEM doordat de vastrecht tarieven bij die gasten zoveel hoger zijn. En uiteindelijk kunnen ze maar op minder dan de helft van de totale energiekosten concureren omdat de rest van de kosten bij iedereen gelijk is.
Exact. Daar en tegen kun je wel uitbesteden aan bv de Vaste Lasten Bond, die er voor zorgt dat je altijd de goedkoopste hebt en verder alles voor je regelt. Zit er al jaren bij, ideaal geregeld.
pi_60760833
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 13:29 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Exact. Daar en tegen kun je wel uitbesteden aan bv de Vaste Lasten Bond, die er voor zorgt dat je altijd de goedkoopste hebt en verder alles voor je regelt. Zit er al jaren bij, ideaal geregeld.
Zelf doen en af en toe zo'n bojo van een call center helemaal over de zeik helpen is veeeeeel leuker!
pi_60761004
quote:
Vrijwel niets, maar wel het gemak van één factuur.
pi_60772419
ik ben al diverse keren over gestapt, en nog nooit problemen gehad
van essent naar united consumers
van united consumers naar caplare
van caplare naar greenchoice
van greenchoice naar energie direct
en dat in 6.5 jaar tijd
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:33:30 #23
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60772813
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 20:21 schreef mtv het volgende:
ik ben al diverse keren over gestapt, en nog nooit problemen gehad
van essent naar united consumers
van united consumers naar caplare
van caplare naar greenchoice
van greenchoice naar energie direct
en dat in 6.5 jaar tijd
En dan maak je elke keer natuurlijk gebruik van een korting
Ik weet niet hoeveel wij besparen want we zijn nog niet zo heel lang overgestapt dus ik weet niet hoeveel de jaarrekening zal zijn. Toen we overstapten hebben we gekeken naar het maandbedrag (kleine 30 e minder), maar inmiddels zijn we meer energie gaan gebruiken (baby erbij) dus het is lastig te zien wat het verschil is.
pi_60774096
Hmm, tot nu toe lijken de meeste posters te neigen naar "overstappen, NEE", en zij die er wel positief over zijn kunnen niet duidelijk zeggen of ze dit daadwerkelijk de beloofde besparing heeft opgeleverd.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:34:03 #25
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60774839
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 10:55 schreef Facilitator het volgende:

[..]

Dat.... en de concurrentie zit in de prijzen tussen die 4 en 10 cent per m3 of kWh..... Het grootste deel van de prijs bestaat uit door de overheid bepaalde belastingen en toeslagen.
Ik vind het ook compleet achterlijk dat het transporttarief niet afhankelijk is van waar je woont! Totaal onlogisch, en simpelweg kunstmatig zo gedaan zodat de overheid z'n inkomsten houdt...
Marktwerking en concurrentie in een markt waarbij 80% van de prijs door de overheid wordt bepaald...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')