De NL overheid vind dat we te weinig overstappen, en dat we uit gemakzucht blijven zitten waar we zitten. En dat terwijl een overstap met een paar muisklikken geregeld is en honderden euro´s voordeel kan opleveren.
Maar is dat wel zo, vraag ik me af? Op
www.gaslicht.com wordt inderdaad die indruk gewekt. Als ik daar mijn gegevens invul kan ik bij bijv. Elektran een energierekening tegemoet zien met een negatief bedrag. Ik krijg dan gratis stroom en nog geld toe!
Maar in feite is het zo ondoorzichtig als wat. Bij vrijwel alle berekeningen wordt gemakshalve even vergeten dat je energienota voor een belangrijk deel uit vastrechten en transportkosten en dergelijke bestaat. Die betaalt de energieleverancier dan weer door aan de netwerkbeheerder, maar dat doet er niet toe. Een pomphouder gaat ook niet ineens adverteren met de kale brandstofprijs, ook al mag hij de accijnzen niet zelf houden. Ook kunnen er nog verborgen kosten zijn die even niet in de berekening zitten, zo brengen sommige leveranciers nog administratiekosten in rekening, en andere niet.
Ook dat "even" overstappen valt ongetwijfeld vies tegen. Je krijgt dan een eindafrekening van je oude leverancier. Deze moet gebaseerd zijn op de meterstanden die jij aan je nieuwe leverancier hebt doorgegeven en zij weer aan de oude, maar of dat goed gaat? Ik heb al eens gehad dat de oude leverancier de eindafrekening baseerde op geschatte standen! En de nieuwe doet het dan wel obv de door jou doorgegeven standen, dus met een beetje pech betaal je nog dubbel ook. En vervolgens kan weer het gezeur beginnen over je nieuwe termijnbedrag en de hoogte daarvan.
Dus ik denk dat ik toch maar gewoon bij Nuon blijf zitten. Het heeft me vanaf het moment van aanmelden (na mijn verhuizing) al zowat 3 maanden geduurd voordat alles in orde was, dus ik wil niet dat hele gedoe opnieuw. Inclusief talloze mailtjes en gebel naar dure 0900-nummers. Lokaal tarief ja, plus de kosten voor het gebruik van m´n mobiele telefoon!
Of ben ik een dief van m´n eigen portemonnaie als ik blijf zitten, en frustreer ik de marktwerking?
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...