abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60688559
De topclubs en een aantal subtoppers hebben de afgelopen zomer met miljoenen gesmeten en de discussie over de favoriet voor de titel is al in volle gang. In de schaduw van de grotere clubs staan de kleintjes van de eredivisie, ook deze clubs zijn momenteel ook druk bezig met de voorbereiding op het nieuwe seizoen en de meeste clubs zijn nog op zoek naar versterkingen om het gevreesde scenario, degradatie, af te kunnen wenden. Wat voor een indruk maken de kleintjes, welke linies zijn onderbezet, welke versterkingen worden er gehaald en wie zijn de grootste kanshebbers voor degradatie? Al deze zaken en meer kunnen hier besproken worden.

Wie worden er in eerste instantie tot de kleintjes gerekend?

FC Volendam
Heracles Almelo
De Graafschap
Sparta Rotterdam
ADO Den Haag
Willem II

Het seizoen zal uitwijzen of er eventuele verrassingen gaan plaatsvinden, het is dus goed mogelijk dat aan het einde van de rit clubs uit het bovenstaande rijtje al veilig seizoen terwijl ‘grotere’ clubs tegenvallen en wel moeten vechten tegen degradatie.

Waarom zijn deze clubs op het eerste gezicht de mindere goden van de eredivisie?

Om de kleintjes aan te wijzen heb ik gekeken naar de begrotingen en de prestaties van de afgelopen seizoenen. De begroting is een redelijke manier om te bekijken welke clubs de meeste mogelijkheden hebben om een sterke selectie neer te zetten, de begroting zegt echter niet alles over de beschikbare middelen voor salarissen en transfersommen omdat er natuurlijk genoeg andere kosten en factoren een rol spelen.

Nieuwelingen en vertrokken spelers.

Veel kleine clubs doen er alles aan om de selectie te versterken, men wil immers stapje voor stapje een stabiele eredivisieclub worden. Om dit te realiseren zijn er in de meeste gevallen gerichte aankopen nodig, dit betekent nieuwe gezichten in de selecties.

Clubs willen graag een stap maken, maar uitblinkers worden helaas vaak noodgedwongen verkocht aan grotere clubs. Daarnaast zijn een aantal clubs gedwongen om spelers te huren, deze spelers zullen na 1 (half) seizoen de club weer verlaten. Tegenover een aantal nieuwelingen staat dus een groot aantal vertrokken spelers.

Een overzicht van de transfers tot nu toe staan hieronder weergegeven.

De Stand:

[ Bericht 1% gewijzigd door Blawh op 14-09-2008 11:23:26 ]
pi_60688567
De voorbereiding

[ Bericht 3% gewijzigd door Blawh op 09-08-2008 19:30:44 ]
pi_60688619
Nog niet eens 10 jaar geleden speelde Willem II Champions League.
Wat is die club ver afgegleden zeg
pi_60688774
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:26 schreef sjimz het volgende:
Inderdaad, en als ik zie wat Willem II tot nu toe hebben ingekocht dan denk ik niet dat ze dit seizoen vroeg veilig zullen zijn. Deul, Schenkel, Muhamadu en Quasten lijken me geen steunpilaren voor een club die in de middenmoot ambieert mee te draaien en ook Jonker heeft al zijn zorgen uitgesproken als het gaat om het scorende vermogen.

De aankopen van Sparta vallen me ook nog een beetje tegen, na de verkoop van Boukhari en Emnes had ik wel wat meer nieuwe spelers verwacht. Volgens mij heeft men besloten om van dat geld slechts een klein deel te gebruiken voor versterkingen, de rest moest fungeren voor 'wat vet op de botten' als ik het goed heb begrepen.

De aankopen van de Graafschap vind ik moeilijk om te beoordelen, dit omdat ik de spelers stuk voor stuk niet echt heb zien spelen. Den Ouden lijkt mij niet een spits die de Graafschap in veilige haven gaat schieten, ik hoop maar dat die jongen overgekomen van Omniworld, de Ridder en de anderen goed gaan functioneren.

Over Heracles kan ik zeggen dat er een elftal staat dat nog niet af is. De verdediging lijkt me voor een degradatiekandidaat erg sterk met Boakye - Maerten - Wuytens - Looms/ Klavan en ook het middenveld met Quansah - Bajer - Fledderus is alles behalve slecht. De aanval is alleen nog het zorgenkindje, we hebben maar 1 echte buitenspeler die goed genoeg is (Overtoom voor de toekomst) en die is ook nog eens blessuregevoelig. Gelukkig heeft Heracles nog wat geld te besteden, men wil dan ook nog 3 extra aanvallers aantrekken (2 buitenspelers en 1 spits).

ADO Den Haag kan ik ook niet echt goed beoordelen, ik denk niet dat ze het erg makkelijk gaan krijgen met de selectie die er nu staat.

FC Volendam heeft denk ik te weinig middelen en kwaliteit om zich te handhaven, iets wat geen schande zou zijn.

Kortom: Geen enkele club is momenteel een zekerheidje, bijna iedereen moet zich nog gaan versterken. Alleen de Graafschap is wellicht al uitgeshopt.

[ Bericht 29% gewijzigd door Blawh op 09-08-2008 19:43:56 ]
pi_60688866
Verkapt Geert den Ouden topic

Moet ik maar een keer een wedstrijdje van De Graafschap gaan zien
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 19:41:35 #6
64276 9christensen
Grolsch bier is gezond
pi_60688939
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:34 schreef Blawh het volgende:

[..]

Inderdaad, en als ik zie wat ze tot nu toe hebben ingekocht dan denk ik niet dat ze dit seizoen vroeg veilig zullen zijn.
pffff idd.. alleen schenkel kan wel een goede worden.

volendam zal er wel weer rechtstreeks uitgaan.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee:
[b]Enschede![/b]
pi_60688978
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:41 schreef 9christensen het volgende:

[..]

volendam zal er wel weer rechtstreeks uitgaan.

Commentaar van Jeroen Verhoeven:"Dat zit er dik in!"
pi_60689000
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:26 schreef sjimz het volgende:
Dit klinkt misschien gek, maar ik ben van mening dat die club maar beter een keer kan degraderen. Om daarna écht helemaal overnieuw te beginnen. Dan heb je kans dat het nog wat wordt. Nu blijft het een beetje aanmodderen met plek dertien als maximale resultaat ofzo. Terwijl het daarvoor toch een stuk beter ging.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
pi_60689029
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:43 schreef sjimz het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Commentaar van Jeroen Verhoeven:"Dat zit er dik in!"
Die is wel eredivisie waardig hoor
Maar het wordt ook voor hem een zware klus om Volendam erin te houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door sjimz op 09-08-2008 19:46:15 (mijn eigen grap proberen te redden door de typo...) ]
pi_60689055
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:44 schreef kevin6188 het volgende:

[..]

Dit klinkt misschien gek, maar ik ben van mening dat die club maar beter een keer kan degraderen. Om daarna écht helemaal overnieuw te beginnen. Dan heb je kans dat het nog wat wordt. Nu blijft het een beetje aanmodderen met plek dertien als maximale resultaat ofzo. Terwijl het daarvoor toch een stuk beter ging.
Maar de plekken in de subtop zijn toch al overgenomen, Willem II haalt dat voorlopig niet. Daar hoef je echt niet voor te degraderen.
pi_60689074
sjimz

Ik zag het het zeus wel!
pi_60689088
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:46 schreef Gordon_Shumway het volgende:
sjimz

Ik zag het het zeus wel!
Wat?!?!?

Willem II dat zal degraderen zal de doodsteek voor die club zijn helemaal als ze niet binnen 1 jaar weer terug keren op het hoogste niveau.
pi_60689114
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:46 schreef Gordon_Shumway het volgende:

[..]

Maar de plekken in de subtop zijn toch al overgenomen, Willem II haalt dat voorlopig niet. Daar hoef je echt niet voor te degraderen.
Dat is ook wel zo inderdaad. Wat Sjimz zegt is ook wel waar, dat je grote kans hebt dat het dan helemaal afgelopen is. Maargoed, ben nooit zo weg geweest van Willem II dus het gaat me ook niet echt aan het hart ofzo.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
pi_60689139
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:49 schreef kevin6188 het volgende:

[..]

Dat is ook wel zo inderdaad. Wat Sjimz zegt is ook wel waar, dat je grote kans hebt dat het dan helemaal afgelopen is. Maargoed, ben nooit zo weg geweest van Willem II dus het gaat me ook niet echt aan het hart ofzo.
Iets met doelsaldo enzo
pi_60689177
Neuh, los daarvan. Soms heb je dat gewoon dat clubs je niet veel doen. Willem II is zo'n club bij mij. Dat het daar toen zo goed ging vond ik het ook meer leuk voor Co dan voor Willem II. Dat boeide me verder helemaal niets.
pi_60689213
De odds

pi_60689229
Je zal maar 100 euro voor de lol op AZ inzetten
Willem II heeft zelfs nog lucratieve odds!
pi_60689270
Ik vind de quotering van NAC opvallend, die hebben ook geen sterke selectie vind ik.
pi_60689277
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:57 schreef Blawh het volgende:
Ik vind de odds van NAC opvallend, die hebben ook geen sterke selectie vind ik.
Dat hadden ze in feite vorig seizoen ook niet.
Toch 3e geworden.
pi_60689288
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:58 schreef sjimz het volgende:

[..]

Dat hadden ze in feite vorig seizoen ook niet.
Toch 3e geworden.
En die jaren ervoor?

1 zwaluw maakt nog geen zomer.
pi_60689312
Volendam is op dit moment dé degradatiekandidaat voor mij. Maar je ziet juist dat zulke teams de eerste seizoenshelft goed presteren. Kijk naar VVV afgelopen seizoen en Heracles een paar seizoenen geleden. Toch verwacht ik dat zij er direct uitvliegen.

ADO Den Haag heeft veel spelers met eredivisie-ervaring (Bosschaart, Rankovic, Cornelisse, Hoogendorp etc.), maar dat zijn toch veelal uitgerangeerde spelers. Voorlopig zie ik ze strijden tegen degradatie.

Willem 2 heeft zich op het oog niet echt versterkt, maar de tweede seizoenshelft van 07/08 ging het al wat beter met het elftal. Daarnaast hebben ze wat talentjes die kunnen gaan verrassen (Akgun, Deul, Veloso). Jonker blijft een lul, maar ik denk dat ze het wel (weer) redden dit seizoen.

De Graafschap heeft een dramatische tweede seizoenshelft gedraait, maar dat paste ook wel redelijk bij het niveau van de selectie. De versterkingen vind ik ook niet dermate indrukwekkend. Zullen ook tegen degradatie vechten.

Het duo Heerkes/Kruzen heeft het een half seizoen leuk gedaan, maar ik ben wel benieuwd hoe het ze nu een seizoen lang vergaat. Belangrijke spelers van de tweede seizoenshelft (GGG, Schilder en Lakic) zijn vertrokken. Daarvoor hebben ze een aantal aardige aanwinsten terug, zoals Maertens (ervaren), Fledderus (eredivisiewaardig) en Dost (talentvol). Ze willen nog wel wat extra spelers en dat is nodig ook. Want met de huidige selectie wordt het vechten tegen degradatie.

Sparta lijkt aardig verzwakt te zijn t.o.v. vorig seizoen na het vertrek van onder andere Boukhari, Schenkel en Emnes. Poepon is wel een goede aanwinst denk ik. Ook veel talentvolle spelers uit de eigen opleiding rammelen aan de poort, maar op zulke spelers kan je niet een heel seizoen lang rekenen. Daarnaast beloven de oefenuitslagen tot nu toe nog niet veel goeds. Op dit moment zie ik ze tegen degradatie vechten.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_60689878
Jammer dat De Graafschap het in eerste instantie zonder de geblesseerde buitenspelers Assaidi en Chaiat moet doen. Vooral die 1e is een goede versterking. Zelfde geldt natuurlijk voor Buijs en Mark Bloemendaal zou wel eens een verrassing kunnen worden, mits hij in zijn afgelopen huurperiode bij (de beloften van) Heerenveen wat discipline heeft bijgekregen. Steve De Ridder is een ruwe diamant die er wellicht niet direct zal staan. Directe degradatie ontlopen zal wel lukken, nacompetitie ontlopen wordt lastiger.

Heracles gaat zich redden, net als Sparta. Ik verwacht Volendam als directe degradant (ik vind Verhoeven trouwens wél een eredivisiewaardige keeper). Blijven dus 3 ploegen over voor 2 nacompetitieplekken. Willem II mag wat mij betreft wel eens afgestraft worden worden het wanbeleid en ik heb een grafhekel aan die Jonker met zijn baggeraccent. ADO en De Graafschap gaan dus uitmaken wie 16e wordt
De Graafschap - KV Mechelen - Tranmere Rovers
pi_60798618
quote:
ADO versterkt zich met spits Milic

ADO Den Haag-trainer André Wetzel heeft zijn nieuwe spits eindelijk binnen. De promovendus bereikte woensdag overeenstemming over de transfer van aanvaller Bogdan Milic.

Milic komt voor een onbekend transferbedrag over van de Montenegrijnse landskampioen FK Buducnost Podgorica. De twintigjarige spits heeft zijn werkvergunning inmiddels binnen en tekent een tweejarig contract in Den Haag.
Ben benieuwd.
pi_60857240
quote:
Vojtech Schulmeister naar Heracles Almelo

HERACLES.NL - Na zware onderhandelingen is vanmorgen een akkoord bereikt omtrent de overgang van de 24 jarige Tsjechische spits Vojtech Schulmeister van Sigma Olomouc naar Heracles Almelo.

Schulmeister had nog een doorlopend contract tot 2010 bij Sigma Olomouc waar hij vorig jaar topscorer was en waar hij vorige week nog is bekeken door één van onze scouts.

De afkoop van de transferrechten is mogelijk geworden door het investeringsfonds. Hij kan in principe op alle 3 voorste posities spelen en is een aanvaller pur sang.

Vojtech Schulmeister zal komende zondag tijdens de Open Dag worden voorgesteld.
Onze 3e spits is nu ook binnen, de zoektocht naar buitenspelers gaat door...

[ Bericht 47% gewijzigd door Blawh op 15-08-2008 16:19:14 ]
pi_60857296
Lijkt me echt iemand die gaat mislukken. Gebaseerd op helemaal niets.
pi_60857384
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 15:56 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Lijkt me echt iemand die gaat mislukken. Gebaseerd op helemaal niets.
We hebben Everton en Dost al, we wisten dat er iemand zou gaan komen die de ontwikkeling van Dost niet in de weg zou mogen staan, geen echte topper dus. Tenzij hij voor de flanken gehaald is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Blawh op 15-08-2008 16:32:52 ]
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:48:21 #27
64276 9christensen
Grolsch bier is gezond
pi_60858776
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 15:58 schreef Blawh het volgende:

[..]

We hebben Everton en Dost al, we wisten dat er iemand zou gaan komen die de ontwikkeling van Dost niet in de weg zou mogen staan, geen echte topper dus.
en daarom een dure buitenlander? zet er dan een jeugdspeler achter
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee:
[b]Enschede![/b]
pi_60858983
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:48 schreef 9christensen het volgende:

[..]

en daarom een dure buitenlander? zet er dan een jeugdspeler achter
Alsof wij goede jeugdspelers hebben die direct geschikt zijn voor eredivisieniveau.

[ Bericht 13% gewijzigd door Blawh op 15-08-2008 17:02:09 ]
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:01:49 #29
64276 9christensen
Grolsch bier is gezond
pi_60859100
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 16:57 schreef Blawh het volgende:

[..]

Alsof wij goede jeugdspelers hebben die direct geschikt zijn voor eredivisieniveau.
dat hoeft toch ook niet.. je geeft aan dat ie de ontwikkeling van dost niet in de weg mag staan. geen echte topper dus
[b]Enschede![/b]
pi_60859147
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 17:01 schreef 9christensen het volgende:

[..]

dat hoeft toch ook niet.. je geeft aan dat ie de ontwikkeling van dost niet in de weg mag staan. geen echte topper dus
Nee, maar wel iemand die mee kan op eredivisie niveau. Dost is iemand die langzaam gebracht gaat worden, er moet dus wel een spits bij die kan presteren in de eredivisie.

Bovendien kan hij op 3 posities voorin uit de voeten, misschien wel iemand voor de rechterflank dus. We zullen wel zien wat hij kan, misschien is het wel een meerwaarde op die positie.

Ik speculeer ook maar een beetje, ik heb hem nog nooit zien spelen.
pi_60861838
Hoi

Tja Den Ouden, bij Excelsior scoorde hij regelmatig, en hopelijk gaat hij dat bij ons ook doen. Verder doet De Ridder het heel erg goed in de voorbereiding, al is hij wat balverliefd.

Ik denk dat we Den Haag of Volendam er wel onder kunnen houden, maar nacompetitie ontlopen zal heel erg lastig worden. Hopelijk houden we Heracles, Sparta of Willem II er ook onder.
De Graafschap | Schalke 04 | Juventus
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:24:28 #32
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_60863202
Hopelijk kan Heracles na dit seizoen uit dit lijstje. Verdienen het middenmoter te zijn.
  vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:43:29 #33
497 Maja
Ja denk!?!
pi_60863547
Ik verwacht dat ADO Den Haag, Sparta en Volendam de onderste drie plekken gaan verdelen. ADO Den Haag heeft geen spectaculaire aankopen gedaan. Sparta is ook verzwakt en Volendam heeft wel paar aardige aankopen gedaan, maar het zal niet genoeg zijn...
  maandag 18 augustus 2008 @ 23:41:59 #34
64276 9christensen
Grolsch bier is gezond
pi_60939072
Knol naar Sparta. Goed bezig.
[b]Enschede![/b]
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:07:29 #35
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_60943881
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:54 schreef Blawh het volgende:
De odds

[ afbeelding ]
Heb honderd euro ingezet op Feyenoord.
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
pi_60944554
Ik zie FC Volendam het met deze selectie niet redden. Verder verwacht ik dat Willem II de 17e plaats gaat bezetten - er is te weinig kwaliteit en ook de trainer voegt niet erg veel toe.
I'd like the whole fucking world supersized. Can I have a supersize death, with a coke?
pi_60944588
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:07 schreef M0NTANA het volgende:

[..]

Heb honderd euro ingezet op Feyenoord.
Dat mag niet.
Ze werken daar met limieten
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_60946311
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 23:41 schreef 9christensen het volgende:
Knol naar Sparta. Goed bezig.
Kan Sparta zich nog weleens in vergissen

Maar voor mij is Volendam ook nummer 1 om te degraderen jammer voor Frans Adelaar maar hij weet waar die aan begint
pi_60946418
Ammi naar ADO, volgens mij hebben ze best veel betaald voor deze speler. Aardige speler hoor, maar of hij meer dan 250-300k waard is weet ik niet. Het scheen nl. dat er bij 250k namelijk nog geen akkoord was.
pi_60995520
Carraciolo misschien naar ADO. Zou we handig zijn want echt breed heeft mn club het niet kwa spelers en vind ik toch wel een afmaker (ookal is Jupiler League heel anders dan Eredivisie)

Nog vind ik het een krappe selectie en houd ik me hart vast dit seizoen, maarja met ADO weet je het nooit
pi_60995629
Ik denk

13. Sparta Rotterdam
14. Heracles
15. De Graafschap
16. ADO Den Haag
17. Willem II
18. Volendam

Ik hoop Graafschap en ADO omgedraait, maar er is helaas een verschil dussen denken en hoop..
pi_61616645
ADO en in mindere mate Heracles gaan uitstekend van start.

Volendam en Sparta staan op 0 uit 2.

Vanmiddag krijgt Willem II de kans om de goede lijn door te zetten en de Graafschap gaat op zoek naar de 1e punten.

AZ begint dramatisch, kunnen we die club ook bij het rijtje potentiële degradatiekandidaten plaatsen?
pi_61617674
Ja, momenteel kan AZ er makkelijk bij.

Verder heeft de verliezer van de Gelderse derby van vanmiddag ook een probleem, want beide ploegen bakte er twee weken terug vrij weinig van. Hebben allebei ook nog niet gescoord.

En een hele knappe start van ADO
pi_61620657
Vitesse heeft dus een probleem en nog altijd niet gescoord.
pi_61620802
Leuk voor de Graafschap, Vitesse in de problemen zou ik weinig problemen mee hebben.
pi_61622332
Aardig wat punten al gepakt door de meeste clubs hier.
- verwijderd door admin -
pi_61624103
quote:
Op zondag 14 september 2008 16:07 schreef groenen het volgende:
Aardig wat punten al gepakt door de meeste clubs hier.
Inderdaad, Willem II ook 6 uit 2 nu en de Graafschap pakt ook de eerste 3 punten. Sparta en Volendam moeten nog even wachten op punten, maar er kan nog genoeg gebeuren natuurlijk.
pi_61754300
ADO en Heracles en Willem II doen het verrassend goed

Hmm zondag Graafschap - ADO

Zal wel strijd tegen strijd worden met hoop gele en rode kaarten..
pi_61754330
Dubbelklik dit bericht mag verwijderd worden
pi_61754411
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 11:32 schreef JeffreyADO het volgende:
Zal wel strijd tegen strijd worden met hoop gele en rode kaarten..
Wie is de scheids? Als je zo'n droeftoeter hebt die alles kapot fluit dan kan dat maar zo gaan gebeuren inderdaad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')