abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60675099
hallo,

na een paar geweldige vakanties in turkije en na wat bezoekjes aan het lokale turkse restaurant ben ik er uit, de rijst die ze daar hebben is echt vreselijk veel lekkerder dan onze saaie lassie doosjes.

Ik heb het over de iets plakkerige rijst met bruine korrels erdoor, te zien op deze prachtige illustratie

iemand een idee wat de officiele naam hiervan is? Ik heb al wat turkse supermarktjes af gelopen maar ik heb nog nergens een apparte soort rijst gezien, laat staan eentje met twee kleuren.

danku
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_60675161
Pilav, pirinc, u name it.
pi_60675193
Gare droge rijst is dat
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_60675204
jij bent snel weet je ook of dat in gemixte zakken zit of dat die bruine korrels wat apparts zijn?
pi_60675216
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 01:31 schreef zquing het volgende:
Gare droge rijst is dat
dan heb je nog geen lekkere gegeten een beetje plakkerig en vreselijk veel smaak ( voor zover rijst smaak kan hebben dan )
pi_60675219
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 01:32 schreef littledrummergirl het volgende:
jij bent snel weet je ook of dat in gemixte zakken zit of dat die bruine korrels wat apparts zijn?
Ik ben getipt, naar mijn weten kan je naar keuze halen. Bij ons in de regionale moskee (lees markt) kan je naar eigen smaak en keuze halen.
pi_60675224
Google levert dit op :
quote:
1 glas rijst

2 glazen rijst

1 kipbouillon blokje

1 lepel roomboter

arpa sehriye ( soort van vermecelli te koop bij de turkse winkel)

Was de rijst met koud water en laat deze afdruipen.

Doe de boter in de pan en laat deze smelten. Doe de arpa sehriye erbij en bak deze al doorroerend bruin. Zodra deze bruin zijn doe je de afgedruipte rijst erbij en bak je dit even samen door elkaar. Daarna giet je de 2 glazen rijst erbij en de kipbouillon en breng je het aan de kook en zet je het daarna op laag vuur sluit de deksel af en laat het koken tot het water helemaal weg is. Daarna zet je het uit en laat je de rijst 10 minuten rusten.
pi_60675255
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 01:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik ben getipt, naar mijn weten kan je naar keuze halen. Bij ons in de regionale moskee (lees markt) kan je naar eigen smaak en keuze halen.
dan zal ik morgen of overmorgen nog eens een nieuwe zoektocht gaan wagen in onze turkse supermarkt, nu ik weet hoe het heet wordt het misschien nog wel wat vond het zo stom om om turkse rijst te gaan vragen
pi_60675269
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 01:33 schreef Bluezz het volgende:
Google levert dit op :
[..]

aah, de bruine stukjes zijn dus helemaal geen rijst, ik dacht dat dat zilvervlies rijst of meergranenspul was ofzo
pi_60675275
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 01:35 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

dan zal ik morgen of overmorgen nog eens een nieuwe zoektocht gaan wagen in onze turkse supermarkt, nu ik weet hoe het heet wordt het misschien nog wel wat vond het zo stom om om turkse rijst te gaan vragen
Je kunt natuurlijk ook expliciet naar Sehriye vragen, uitspreken als Shehriye, maar dan wordt andere soorten rijst uitgesloten, succes.

* Triggershot probeert elke dag Turkse keuken momenteel in Istanbul

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2008 01:37:38 ]
pi_60675284
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 01:36 schreef littledrummergirl het volgende:

aah, de bruine stukjes zijn dus helemaal geen rijst, ik dacht dat dat zilvervlies rijst of meergranenspul was ofzo
Ja ik eerst ook, dus vandaar dat ik even op zoek ging
pi_60675313
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 01:33 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

dan heb je nog geen lekkere gegeten een beetje plakkerig en vreselijk veel smaak ( voor zover rijst smaak kan hebben dan )
Mischien komt 't omdat ik gewend ben aan pandan rijst, dan is vrijwel al het rijst al snel erg droog.
"Those unforgettable days, for them I live"
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 06:56:44 #13
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_60677402
Turkse keuken is altijd al een van de beste keukens van de wereld. Oh ja en dat is niet alleen een broodje Döner kebab. TS, weet je wat het allerlekkerste is? Mama's etencheck mini-versie in m'n fotoboek
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
pi_60679172
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 01:31 schreef zquing het volgende:
Gare droge rijst is dat
Idd
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_60679173
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 06:56 schreef thloreg het volgende:
Turkse keuken is altijd al een van de beste keukens van de wereld. Oh ja en dat is niet alleen een broodje Döner kebab. TS, weet je wat het allerlekkerste is? Mama's etencheck mini-versie in m'n fotoboek
wij hebben tijdens onze laatste vakantie ( in datça schiereiland aan turkije) ook een paar keer home-made food op zoveel lekkerder dan dat spul wat op de smaak van toeristen of nederlanders wordt aangepast

( ok en nu is het dus 11 uur en ik kan niet wachten om turks te eten )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')