Wat ik altijd heb begrepen is dat het probleem voornamelijk geldgebrek was om zo'n groot empire te onderhouden en de militaire verplichtingen die daarmee samengaan. Daarnaast was de geldschieter waar de UK na WOII van afhankelijk was (USA) geen voorstander van kolonisatie.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 13:45 schreef Steeven het volgende:
[..]
Nou nee, Duitsland nam de leiding over in de tweede industrialisatiegolf, met ironisch genoeg Britse (!) uitvindingen, die door de Britten zelf genegeerd werden. Plus nog talloze andere redenen, maar dit is toch wel een opvallende.
Ook dat klopt, maar de periode dat Engeland haar leidende positie kwijtraakte gebeurde al veel eerder, voor WW1 nog. Dan kun je nog zo'n groot rijk hebben, economisch waren ze niet meer leidinggevend, terwijl je toch zou denken dat een geïndustrialiseerd land, als eerste nota bene, zo'n voorsprong niet snel weg zou geven. Maar dan heb je zoiets als de wet van de remmende voorsprong dat universeel geldt eigenlijk; hoe groter de voorsprong, hoe sneller deze wordt ingehaald. Alles wat fout ging tijdens de industrialisatie van Engeland werd overgeslagen in landen als Duitsland en Nederland, die tevens, toen ze eenmaal industrialiseerden, gebruik konden maken van de nieuwste technologieën, terwijl Engeland haar hele apparaat nog moest vernieuwen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 13:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat ik altijd heb begrepen is dat het probleem voornamelijk geldgebrek was om zo'n groot empire te onderhouden en de militaire verplichtingen die daarmee samengaan. Daarnaast was de geldschieter waar de UK na WOII van afhankelijk was (USA) geen voorstander van kolonisatie.
Vliegdekschepen worden tegenwoordig vooral als politiek pressiemiddel gebruikt. Bij elk incident komen er wel vliegdekschepen van de VS richting dat gebied om hun diplomatieke woorden kracht bij te zetten.. Er worden nu vooral grotere en kleinere conflicten uitgevochten en ik denk dat Engeland een vinger in de pap wil houden!quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 13:19 schreef SeLang het volgende:
Hier in de UK hebben ze vorige maand besloten om 2 nieuwe vliegdekschepen ( £4 miljard ) te gaan bouwen. Dan vraag je je echt af waar dat nu nog voor nodig is.
Ja maar de vraag is of de UK die rol nog moet willen spelen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 16:19 schreef Ronhui het volgende:
[..]
Vliegdekschepen worden tegenwoordig vooral als politiek pressiemiddel gebruikt. Bij elk incident komen er wel vliegdekschepen van de VS richting dat gebied om hun diplomatieke woorden kracht bij te zetten.. Er worden nu vooral grotere en kleinere conflicten uitgevochten en ik denk dat Engeland een vinger in de pap wil houden!
Moeten waarschijnlijk niet, willen waarschijnlijk welquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 16:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja maar de vraag is of de UK die rol nog moet willen spelen.
Waarom een groter leger? Zo groot als Engeland / Frankrijk / Amerika kunnen we toch niet op de been zetten. En een groot leger is tegenwoordig toch niet meer nodig. Die zijn alleen handig als je een land (permanent) wil bezetten, en ik betwijfel ten sterkste of we dat ooit gaan doen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 13:06 schreef RaptoR-X het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Ik vind dat er wel wat meer geld in ons leger gepompt mag worden, als de bezuinigingen zo doorgaan dan kunnen we straks helemaal geen leger meer onderhouden. Volgens mij (en ik weet dit niet zeker, dus verbeter me AUB als ik het fout heb) word er iets van 0,5% van de hele begroting naar het leger toe gestuurd (circa 3 miljard ofzo) dat is toch veel te weinig? Begrijp me niet verkeerd hoor, we hoeven natuurlijk geen vloot te hebben zoals in de VOC tijd maar iets groter mag toch wel vind ik (geld trouwens ook voor de land/luchtmacht)
Nou zo groot als Engeland, Frankrijk of the U.S of A hoeft natuurlijk ook weer niet. maar er word steeds meer bezuinigd in ons budget voor het leger (terwijl dat al zo klein is) en dat moet stoppen vind ik. Daarom vind ik ook dat er meer geld naar toe moet. Want zoals de regering nu bezig is kunnen we straks nog geen stad verdedigen. Mocht het daartoe komen (zeg niet dat het gebeurt maar je weet maar nooit) En trouwens je zei in je (eerste meende ik) post dat het geld nu voor nuttigere dingen worden gebruikt. vind je? de regenboogroute vind ik nou niet echt nuttig als je het mij vraagtquote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:26 schreef Basekid_NZ het volgende:
[..]
Waarom een groter leger? Zo groot als Engeland / Frankrijk / Amerika kunnen we toch niet op de been zetten. En een groot leger is tegenwoordig toch niet meer nodig. Die zijn alleen handig als je een land (permanent) wil bezetten, en ik betwijfel ten sterkste of we dat ooit gaan doen.
En als het zo ver komt dat iemand (rusland, amerika, iran?) ons land wil bezetten, dan is de wereld al zo ver naar de maan dat een groot leger ook geen zin meer heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |