Moet je helemaal aan die lens draaienquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 23:48 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Manualfocus is per definitie ooggestuurd, je kunt scherpstellen op dat punt waar je naar kijkt en bent daarbij niet tot vijf vlakjes beperkt
Zo schaars zijn die toch niet? Even een paat weken je ogen open houden op ebay en marktplaats en je loopt er wel tegenaan hoor.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 22:56 schreef kvdv het volgende:
[..]
Mocht je die 28 beu zijn...
Ik zoek namelijk nog een redelijk lichtsterke (=<2.8) en goedkopegroothoek M42 lens.
Ja klopt, bij mijn beide Pentacon 50 1.8 lensjes zat er nog een Practica aan. Opzich best leuke camera's maar ik heb er nog geen fotos mee gemaakt want de belichtingsmeters doen het niet (batterijtje leeg). En als ik me niet vergis zijn dat van die wazige PXnogwat batterijen die niet meer gemaakt worden (?).quote:Op zondag 10 augustus 2008 10:42 schreef ultra_ivo het volgende:
Op de beurzen vindt je links en rechts 28mm lenzen in M42, vaak met nog een camera eraan. Gangbare prijs is een tientje of minder.
Tegen datzelfde verschijnsel liep ik in het verleden wel aan wanneer ik na flink wat 6*6 eens weer een kleinbeeldreflex pakte.quote:Op zondag 10 augustus 2008 10:51 schreef kvdv het volgende:
Probleem waar ik trouwens telkens tegenaan loop als ik van een 35mm SLR weer switch naar m'n APS-C dSLR:
Ik zie geen r**t door die zoeker! (Issut nu scherp)?
Handmatig kan ik op een SLR toch vaak beter scherpstellen als met die 350D.
En omdat die prijs vaak zonder aanzien des merks gaat loont het op beurzen best wel de moeite om eens te zoeken naar de smulpaapjes uit de late jaren '70quote:Op zondag 10 augustus 2008 10:42 schreef ultra_ivo het volgende:
Op de beurzen vindt je links en rechts 28mm lenzen in M42, vaak met nog een camera eraan. Gangbare prijs is een tientje of minder.
Ik heb ooit eens Adaptall 2.8/300 lenzen zien liggen voor een aangename prijs. Maar met de verkeerde vatting erachter (Canon oud). Ik heb geen idee of die om te zetten zijn naar K.quote:Op zondag 10 augustus 2008 11:24 schreef Ouwesok het volgende:
Van Tamron waren de vroege exemplaren een tandje minder, maar de Adaptall-serie leverde weer hele leuke lensjes op.
Ander adaptertje erop en hij doet het op Pentax (of op Nikon, of Canon FD, of op Minolta MD, of op Oly-OM of op Topcon, of op Leica R, of op één van die dertig andere vattingen)quote:Op zondag 10 augustus 2008 13:46 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens Adaptall 2.8/300 lenzen zien liggen voor een aangename prijs. Maar met de verkeerde vatting erachter (Canon oud). Ik heb geen idee of die om te zetten zijn naar K.
Inderdaad, toen ik van pentamirror op pentaprisma overstapt, wat een verademing zeg!quote:Op zondag 10 augustus 2008 11:05 schreef ultra_ivo het volgende:
Mischien wat laat, maar als je van plan bent een DSLR te kopen en daar je oude lenzen op te gebruiken moet je echt goed letten op de helderheid van de zoeker. Dat kan zelfs binnen een merk enorm varieren.
Overal waar je die merkengeilheid ziet zie je opvallend weinig fotografie sprak hij, terwijl hij een Sigma 8/600 op een Dynax adapterde en eens uit het raam keekquote:Op zondag 10 augustus 2008 14:37 schreef Erasmo het volgende:
Overigens wel leuk om te zien hoe bij de fotografica-ers de merkstrijd veel kleiner is
quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:15 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ander adaptertje erop en hij doet het op Pentax (of op Nikon, of Canon FD, of op Minolta MD, of op Oly-OM of op Topcon, of op Leica R, of op één van die dertig andere vattingen)
Op een Pentax blijft je diafragma daarbij gewoon automatique
Een 300mm 2.8 voor ¤75?quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:38 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]Had ik dus toen toch moeten toeslaan (kostte toen geloof ik iets van 75 Euro).
Al had je hem op je camera moeten solderen dan had dat nog uitgekundquote:Op zondag 10 augustus 2008 15:38 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]Had ik dus toen toch moeten toeslaan (kostte toen geloof ik iets van 75 Euro).
Achterhaal wel even hoe oud ie is, de 67 is gebouwd vanaf ongeveer 1970quote:Op zondag 10 augustus 2008 20:49 schreef Erasmo het volgende:
Een vraagje, ¤150 voor een Pentax 67 body dat is toch een nette prijs?
Dat ziet er best wel veelbelovend uitquote:Op maandag 11 augustus 2008 14:22 schreef MonoSynth het volgende:
net voor twee en een halve euro een Hi-Q 135mm f/3.5 m42 lens met handmatig diafragma bij de Kringloop gehaald. Ik kan he-le-maal niets over de lens vinden op Google. Behalve iemand op Flickr die een 35mm lens van hetzelfde merk heeft...
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Nee, een T2 of Tmount draai je weliswaar op een schroefdraad van 42mm alleen heeft die een spoed van 0.75mm. Daarnaast wordt de definitieve oplegmaat in het adapter bepaald.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 00:10 schreef kvdv het volgende:
Is T2 hetzelfde als p-draad? (en dus ook m42?)
zo'n beetje het zelfde als dat de mooiste lenzen tegenwoordig op Marktplaats voor een prikkie te koop zijn in de sectie "Analoge Camera's" omdat de verkopers de lenzen slechts als accessoires van "die waardeloze oude camera" zienquote:Op maandag 11 augustus 2008 23:39 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor zo'n adapter kun je het beste in de bakken onder de kraampjes in Houten of Doesburg kijken. Koop je 'm los kan ie aan de prijs zijn, veel verkopers weten echter niet wat T2 is en verkopen de lens dan als K, Nikon, M42 of wat erook aan de T2 aansluiting hangt. Is dat de adapter die je zoekt dan heb je er gratis een lens bij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |