Graag wil ik de ervaringen van anderen horen.
PS. Zoals sommige fokkers, weten heb ik een levendige fantasie en daar ben ik nu ineens bang voor.
quote:Nee, dat is alleen met volledige verdoving. Dan word je wakker op de verkouverkamer en lijkt het net alsof je geslapen hebt. Bij plaatselijke verdoving voel je gewoon niets op die plek. Je gaat zeker niet trippen, sorry
Op zondag 17 maart 2002 20:37 schreef FouteMensenStaff het volgende:
Voor zover ik het weet ben je helemaal out... Gewoon alsof je slaapt.
Wat is de uitwerking van ziekenhuis-morfine op de geest/fantasie als je bij volledig bewustzijn bent?
p.s. Maak hier geen grapjes over: dit is beslist geen 'uitgaan' en 'vrijetijd' druggebruik. Ik wil helemaal niet als ik de keuze had: het moet!
quote:Morfine is een medicijn dus dit topic blijft gewoon in Lifestyle.
Op zondag 17 maart 2002 21:07 schreef DeF2K het volgende:
/move to UIT!
-toevoeging-
Ik denk dat ze wel degelijk weten dat het verslavend is vanwege de hallicunaties ervan. Echter dat heeft te maken met de manier van inname en de dosering. Dus in het ziekenhuis zal je dat echt niet merken. Gewoon slapen/niets voelen dus . Ik ga er vanuit dat ze morphine ook gebruiken icm andere middelen.
[Dit bericht is gewijzigd door Slarioux op 17-03-2002 22:43]
[Dit bericht is gewijzigd door Brennie op 18-03-2002 00:12]
MissX vertelt dat je er misselijk van kan worden... en
quote:Als ik het goed begreep van de dokter laatst betreft het maar 1 prik. Dus zo verslavend zal het niet worden.
Op zondag 17 maart 2002 23:16 schreef berney het volgende:
Je bent idd helemaal out.
Heb met keizersnede morfine toegediend gekregen.
Slapen wat je doet.
En dromen.![]()
Alleen de tijd erna,als ze ermee stoppen is erg kut.
Moet ik een memorecorder meenemen of een kladblok omdat ik als een Baudelaire of Rimbaud verhalen ga liggen verzinnen?
-Ik wil die artsen niet laten merken dat ik bang ben : val normaal al flauw van een prikje.
-Als ik vraag of ik ondertussen notities mag maken zeggen ze natuurlijk: nee mevrouw rust u vandaag maar lekker uit.
-Ga ik dus half wazig ze horen en zien rommelen aan mijn lijf? Moet ik maar zien wat mijn hersens ondertussen meemaken? Dan 'werk' ik ook graag. Ik kan ook wel wat te doen verzinnen ondertussen en dat leid mij misschien mooi af. Het zou zonde zijn dat niet vast te leggen.
Het wordt misschien mijn eenmalige morfine-ervaring. Uit de letterkunde en songteksten begrijp ik dat het spul halucinogeen is. Klopt dit nog?
Ik snap niet veel van je verhaal, terwijl ik toch dagelijks in de anesthesie werk...
Ik begrijp niet wat voor soort verdoving je gaat krijgen en waarom ze je van te voren morfine gaan geven.
Als je zoals Brennie zegt, een ruggeprik gaat krijgen dan geven ze je zeker geen morfine van te voren omdat je moet zitten voor het prikje en het is niet handig als iemand ligt te pitten.
Misschien handig om te vertellen waar je aan geopereerd gaat worden (je hoeft niet in detail te treden hoor, buik, hand of been is voldoende).
En oja, het is ook handig om te weten wie de verdoving gaat doen, wordt dat inderdaad de anesthesioloog of doet de chirurg het zelf?
Als ik jou was zou ik echt duidelijk vragen waarom ze morfine geven, het is niet zo'n fijn middel voor een operatie. Erna kan het wel fijn zijn voor de pijnstilling. Als jij niets wilt mee maken van de operatie is een walkman lekker om op te zetten, en als je wilt slapen vraag dan dormicum.
Groetjes,
Sjak
Slaapmiddel? hmm ik zal het vragen in de kwestie: "waar zijn mijn hersens mee bezig tijdens de operatie?"
Het is mijn buik: dat had je uit mijn panische gedrag inmiddels wel kunnen begrijpen
Het enige engere zouden mijn hersens zijn maar dan was de vraag hier overbodig
Ik ben er als de dood voor en weet gewoon zeker dat ik de meest krankzinnige visioenen krijg. Pijn of geen pijn: dat heeft er verder niks mee te maken. De pijn komt toch wel.
De patienteninfo zegt:
"
...
Locale verdoving...
...
vlak van te voren krijgt u al krachtige pijnstillers in de vorm van een zetpil en een injectie in uw been daar direct aansluitend de pijn al kan komen opzetten.
...
Zodra de pijn dragelijk wordt krijgt u minder sterke pijnstillers.
..."
Mijn arts heeft uigelegd dat die pijnstillers morfine zijn.
En ik ben dus bang dat die morfine in combinatie met mijn angst voor een 'bad-trip' gaat zorgen.
Aan de andere kant wil ik welke trip dan ook graag meteen bewaren door notities te maken.
Het is dus nog steeds de vraag of er getript gaat worden.
quote:Oef, jij gaat er al vanuit dat het een nare herinnering gaat worden. Het kan allemaal ook gewoon goed gaan hoor en lang niet zo erg zijn als je je nu bedenkt.
Op maandag 18 maart 2002 12:54 schreef Lurky het volgende:
Hmm walkman en dan voorgoed aan elk muzieknummer een nare herinnering koppelen die mij bij het wederhoren de rest van mijn leven aan die operatie herinnerd. Dat liever niet. Memorecorder was dus de optie.
quote:Wees gewoon duidelijk met je vragen zeg: Ik begreep van mijn atrs dat ik morfine ga krijgen van te voren wat voor effect kan dat op mij hebben.
Slaapmiddel? hmm ik zal het vragen in de kwestie: "waar zijn mijn hersens mee bezig tijdens de operatie?"
quote:Oppervlakkig aan je buik? Of dieper?
Het is mijn buik: dat had je uit mijn panische gedrag inmiddels wel kunnen begrijpen
Het enige engere zouden mijn hersens zijn maar dan was de vraag hier overbodig
Ik ben er als de dood voor en weet gewoon zeker dat ik de meest krankzinnige visioenen krijg. Pijn of geen pijn: dat heeft er verder niks mee te maken. De pijn komt toch wel.
quote:Bedoelen ze hier niet toevallig vlak voor de lokale verdoving gaat uitwerken?
...
Locale verdoving...
...
vlak van te voren krijgt u al krachtige pijnstillers in de vorm van een zetpil en een injectie in uw been daar direct aansluitend de pijn al kan komen opzetten.
...
Zodra de pijn dragelijk wordt krijgt u minder sterke pijnstillers.
..."
quote:Maak deze angst bespreekbaar. Laat ze je niet zo makkelijk onder tafel lullen. Laat ze pas iets doen als je antwoorden hebt. Op zich is van morfine trippen niet echt een bijwerking (dat is eerder met valium) maar als je daar zo bang voor bent vraag dan wat de andere mogelijkheden zijn.
Mijn arts heeft uigelegd dat die pijnstillers morfine zijn.
En ik ben dus bang dat die morfine in combinatie met mijn angst voor een 'bad-trip' gaat zorgen.
Aan de andere kant wil ik welke trip dan ook graag meteen bewaren door notities te maken.
Het is dus nog steeds de vraag of er getript gaat worden.
Sterkte!
www.ziekenhuis.nl geeft ook altijd veel informatie
quote:Kun je mij dan vertellen,Wat die onregelmatige bewegingen vandaan komen als je morfine toegediend krijgt?
Op zondag 17 maart 2002 23:53 schreef Brennie het volgende:
Ik ben leerling-verpleegkundige in een ziekenhuis..
Een bad-trip van morfine heb ik nog nooit meegemaakt.
Kan me er ook niet echt wat van voorstellen.
(weet ook niet waar je het vandaan haalt, denk dat je sowiso je fantasie iets minder de vrije loop moet geven, en dat je niet overal spoken in moet zien, als het goed is weten de medici waar ze mee bezig zijn)
Verder, Sjak stelde Dormicum voor, is erg lekker, krijg je dronken gevoel van, maar voor zover ik weet, en wat mij altijd geleerd is, Dormicum is geen slaapmiddel, alleen een middel om de dingen die je meemaakt te vergeten, of in minder sterke bewustizjn mee te maken (dus wie weet, als ik je verhaal zo lees, zal het zekers een aanrader zijn)
Stel gewoon je vragen vooraf duidelijk, het is normaal dat je vooraf aan een operatie eerst naar een anesthesist gaat(of deze komt bij jou als je opgenomen wordt dag vantevoren in het ziekenhuis)
Neem niet genoegen met antwoorden als zo doen we dat altijd, jij bent niet hetzelfde als anderen, jij hebt je 'angst' en onzekerhied, dus daar dienen ze rustig de tijd voor te nemen.
Schrijf vooraf al je vragen gewoon duidelijk op, en ga het rijtje af, dit staat niet suf of stom, en doe het ook gewoon!
Verder, heel veel succes.
quote:Nou dat weer!
Op maandag 18 maart 2002 13:19 schreef berney het volgende:[..]
Dat je been ineens gaat schoppen.
Volgens mij is het de bedoeling dat de patient rustig wordt en stil blijft liggen tijdens de behandeling maar dat kan ik mis hebben
quote:Ergens middenin m'n lijf brrr. Mensen met wie ik erover heb gesproken weten dat ik helemaal uitgup: ga gillen, gek springen en 'ik wil niet' jammeren. Daar ben ik nou net overheen en zo moedig om na een jaar twijfelen eindelijk toe te stemmen in een operatie. Zal ik vanwege die morfine zeker weer dat hele fobie-traject opnieuw starten. Nee ik zet nu door.
Sjak schreef: Oppervlakkig aan je buik? Of dieper?
Ik ga nu even op die ziekenhuislink kijken of die morfine nog trippen en swingen is.
quote:Ik heb het over na een keizersnede he
Op maandag 18 maart 2002 13:52 schreef Lurky het volgende:[..]
Nou dat weer!
Trippen, ongecontroleerd freestyle swingen en dan ook nog walkman op. Cool: Lurky gaat ook 's naar het ziekenhuisVolgens mij is het de bedoeling dat de patient rustig wordt en stil blijft liggen tijdens de behandeling maar dat kan ik mis hebben
[..].
quote:Bedankt!
Op maandag 18 maart 2002 13:44 schreef BlueEyes het volgende:
(weet ook niet waar je het vandaan haalt, denk dat je sowiso je fantasie iets minder de vrije loop moet geven, en dat je niet overal spoken in moet zien, als het goed is weten de medici waar ze mee bezig zijn)
...
Verder, heel veel succes.
Dus ga mij nou niet vertekllen 'normaal' te doen want t enige wat ik in al mijn agenda's en bij elke medisch dossier laat zetten is: overreactie narcose.
Vandaar dat ik t nu eens met plaatselijke verdoving wil proberen.
Sjak
Die ziekenhuissite bood geen uitkomst en was een beetje te veel van het goede:
Morbiditeit Morbidity ziektecijfer
Morfinomimetecum Morphinomimetic stof die als morfine werkt
Mortaliteit Mortality sterftecijfer
Motiliteit Motility vermogen om spontaan te bewegen
Motorisch Motor met betrekking tot beweging
Die woorden wil ik niet eens zien staan!
quote:Maar ik weet niet wat een keizersnee is behalve dat het om een kindje te halen gebeurd. En het leek mij al wat raar om een baby als eerste welkomststof samen met de moeder morfine te geven. Nou in elk geval heel dapper dat je dat gedurft hebt.
Berny:Ik heb het over na een keizersnede he
En niet tijdens een behandeling.
Helaas ben ik dus wat mijn lijf betreft absoluut laf.
Ik zal n.a.v de reacties in dit topic proberen met jullie taalgebruik mijn vragen voor morgen helder te formuleren.
Helaas wil ik alleen de lekkere dingen met mijn lijf en niet de nare: die dormicum klinkt dus ook wel goed. Misschien kan ik dan tot ze klaar zijn in de geest op de gang gaan zitten wachten...
quote:Wanneer kreeg je die morfine toegediend..was dat vlak na de operatie?..zoja..dan kunnen die onregelmatige bewegingen of een trillend lichaam ook een uitwerking zijn van de narcose.
Op maandag 18 maart 2002 13:19 schreef berney het volgende:[..]
Kun je mij dan vertellen,Wat die onregelmatige bewegingen vandaan komen als je morfine toegediend krijgt?
Hoort dat erbij?
Van die reflexen waar je geen grip op hebt.
Dat je been ineens gaat schoppen.
quote:Echt doen..ben het hier helemaal mee eens
Stel gewoon je vragen vooraf duidelijk, het is normaal dat je vooraf aan een operatie eerst naar een anesthesist gaat(of deze komt bij jou als je opgenomen wordt dag vantevoren in het ziekenhuis)
Neem niet genoegen met antwoorden als zo doen we dat altijd, jij bent niet hetzelfde als anderen, jij hebt je 'angst' en onzekerhied, dus daar dienen ze rustig de tijd voor te nemen.
Schrijf vooraf al je vragen gewoon duidelijk op, en ga het rijtje af, dit staat niet suf of stom, en doe het ook gewoon!
quote:Na de keizersnede.
Op maandag 18 maart 2002 14:47 schreef Brennie het volgende:[..]
Wanneer kreeg je die morfine toegediend..was dat vlak na de operatie?..zoja..dan kunnen die onregelmatige bewegingen of een trillend lichaam ook een uitwerking zijn van de narcose.
Dit heb ik een paar keer gezien bij patienten die terugkomen van een operatie.Of het een bijwerking van de morfine is..is mij niet bekend,heb dit ook nooit gezien bij patienten.
quote:Dat heb ik dus sinds ik iets heb in mn buik ook afentoe. Belachelijk, wordt ik wakker omdat mn been trapt: altijd het zelfde been. Zou er niet gewoon een zenuw bekneld zitten of verkeerde signalen geven? Zo'n keizersnede zal ook wel de boel een beetje in de war schoppen lijkt me.
Op maandag 18 maart 2002 15:15 schreef berney het volgende:
[..]
En dan schrik je ineens wakker.
Dat had ik dus met mijn benen.
Een been,schopte .Daar had ik geen controle over.
quote:Ha daar is de eerste Doker al! Narcose is de laatste optie omdat ik dan helemaal griezelige paranormale dingen meemaak. Dat beschrijf ik in een eerdere post hierboven. Eigenlijk meer iets voor het Thruth-forum.
Dr. Marten Waarom laat je je niet gewoon helemaal platspuiten? Dan heb je helamaal nergens last van.
Pijn zal het helaas deze keer wel gaan doen. Pijn in mijn buik ken ik al en ben er eerder geopereerd.
Het engste vind ik mijn eigen fantasie. De narcose is amper een optie. Ze doen het juist met morfine omdat dat minder ingrijpend zal zijn.
quote:Je was natuurlijk erg blij van die blinde darm af te zijn. Denk je dat het een versterkte gemoedstoestand was door de morfine? Dat lacherige?
Op maandag 18 maart 2002 17:42 schreef nikky het volgende:
een beetje high was alles (was een beetje lacherig).
*edit
Ik heb zelf al een beetje antwoord gevonden op een Belgische gezondheissite:
Morfine: wegvallen van pijn, angst en onrustgevoelen verdwijnen.
[Dit bericht is gewijzigd door Lurky op 18-03-2002 20:29]
Dankzij internet heb ik opgezocht wat dat nou is, zo'n keizesnede. Tjee dat is ook waanzinnig verschrikkelijk griezelig! Brrr arme meisjes, wat naar voor jullie. Gaat het nu weer?
Ik zag dat 1 op de 10 vrouwen dat 'krijgt' als ze moet baren. O wat erg: hoe kunnen ze? En durven jullie dan nog een keer zwanger worden na zo'n ervaring?
Nou het was vast niet jullie bedoeling toen jullie over keizersneden begonnen maar ik voel mij al heel wat beter.
Nou ik ga even voorgesprekje houden. Vertel later wel wat dat nou weer voor trip was.
quote:Ik heb niet gezegd dat het eng was.
Op maandag 18 maart 2002 21:30 schreef Spuuglokje het volgende:
Ook ik heb een keizersnede gehad en daarna morfine toegediend gekregen. Niks engs aan, geen schokkende bewegingen. Ik voelde me gewoon een beetje loom, zweverig. Maar heel rustig. En: geen pijn (dat is toch wel het meest prettige).
Succes!
quote:het was dan ook een grapje
Op zondag 17 maart 2002 21:27 schreef Karin het volgende:[..]
Morfine is een medicijn dus dit topic blijft gewoon in Lifestyle.
quote:En daar heb je onzin forum voor.
Op dinsdag 19 maart 2002 18:24 schreef DeF2K het volgende:[..]
het was dan ook een grapje
Het is mij, na een gesprek van een half uur met de behandelende arts, helemaal duidelijk.
Het duurt twee uur en de verdoving is plaatselijk. Een zetpil en prikken. Ik zal alles mee kunnen maken kwa beeld en geluid.
Ze waren van plan mij tijdens de operatie telkens precies uit te gaan leggen wat ze gaan doen. Dat wil ik niet want dat doen ze bij de tandarts ook altijd. Lig ik net aan iets leuks te denken, halen ze me uit mn mijmerijen met: "gaat het mevrouw?"
Het plan met de walkman, zoals Sjak voor stelde leek hem ideaal. Er is een notitie gemaakt mij tijdens de operatie niet over wat en hoe lastig te vallen. Hij raade mij aan dat zelf ook vooraf nogmaals te vermelden. Dat het bandje tussendoor omgedraaid zou moeten worden door iemand was geen probleem.
Helaas moest hij mij toch nog wat details en mogelijke complicaties vertellen. Natuurlijk werd ik weer wit om de neus maar ik ben niet flauw gevallen en heb mijn hoofd er goed bij gehouden om te onthouden wat hij zei.
Het hele geintje duurt vijf dagen en ik ben weken uitgeschakelt. Als zich na de operaties rare dingen voor doen moet ik weer. Dus nu positief denken want ik wil geen complicaties.
Morgen ga ik maar eens wat klassieke cassettes bij t Kruidvat kopen. Geen zin om een operatie-ervaring aan mn favo muziek te koppelen. Hoewel nu weer de kans kan ontstaan op per ongelukke associatie met crematie-muziek.
Zal maar wat pianoconcerten kiezen. Die staan niet in de crema-top10.
Blij. Alweer een stap verder richting het achter de rug hebben.
Wanneer ben je aan de beurt nu?
Binnen drie weken
*ineens lunch niet meer lust door samengeknepen maag
Nou dat beloofd wat als ik nu al lichamelijk zo reageer op het constateren dat het een kwestie van dagen aftellen is.
Ergens had ik mij dus best verheugd op die morfine. Als ik mezelf bang kan maken met mn gedachten kan ik mezelf vast ook wel in positieve zin voor de gek houden:
Ja Lurky, bof jij even die morfine is verukkelijk. Ga nou maar vast de mooiste trippende melodiën kopen.
*Dapper doorzet en naar Kruidvat gaat
Shit, nou moet ik meteen weer aan verbandmiddelen denken. Oef hee soms wordt ik zo moe van mezelf...
Tuurlijk was de operatie eng maar ik had geen keuze dan relaxed te blijven. Daarna kreeg ik de beloofde morfine. Wat een trip!
Het was helaas niet op te schrijven mn handschrift was ongecontroleerd groot en dronken: had voor 1 zin in bibberletters een bladzij nodig. Het putte bovendien te veel uit. Inspreken in memorecorder was ook geen optie want t was een halve slaaproes en de beelden volgden elkaar te snel op. Dat was wel erg weird en kicken!!!
Ik had volledige vrijheid van beeldassociatie. Ik hoefde maar ergens een woord op te vangen en mn brein sloeg op hol. Als ik met oordoppen niks hoorde kwamen de hersens zelf met plaatjes aanzetten. De kleuren werden heel zacht en intens. Prachtige roze, paars, geel, blauw, en groentinten bvb. Dode dingen in die gedroomde plaatjes begonnen te leven en zelfs verhaaltjes te vertellen. Als ik echt rondkeek bewogen de beelden ook een beetje.
Ik roesde en droomde steeds weg en heb dat 2 dagen volgehouden. Toen begon de bijwerking mij letterlijk de keel
uit te hangen. Heb gezegd dat ik die prikken niet meer wou.
Had iemand al gezegd dat je er kotsmisselijk van wordt en nog geen slok water binnen kan houden? Het absoluut onmogelijk is je ergens emotioneel over op te winden omdat je meteen weer over je nek gaat?
Kwa pijnstillen werd de pijn slechts dragelijk maar dat geld voor elke pijnstiller blijkt nu.
Ga weer lekker uitrusten en nog wat naroezen. M'n benen waarin steeds geprikt werd (om de 8 uur) lijken nu wel die van een junk. Het is leuk geweest. Interessante ervaring maar hopenlijk hoeft het nooit weer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |