abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60641155
Wij zijn van plan de grootste slaapkamer (ca 13,5m2) op te delen in twee kleine slaapkamers voor de kinderen.
Op zich simpel genoeg om een wandje neer te zetten en een paar deuren, maar er zijn een paar practische dingen die in de weg zitten.

Hieronder zie je een stukje van de bouwtekening, linksonder (driehoek) is een trap. De muren links en rechts zijn van beton, rechtsonder zit de badkamer waarvan we de muren niet kunnen verplaatsen. De muur met de deur erin is een gipswandje wat er in principe makkelijk uit kan. Maar, in dit gipswandje zitten wel twee schakelaars, een voor het licht op de overloop en een voor het licht in de slaapkamer (met een kruis aangegeven in de slaapkamer).
In de slaapkamer zit een raam en een aansluitpunt voor kabelTV en internet (UTP), links naast het raam.

Uiteraard moeten beiden slaapkamers hun eigen deur hebben en een raam. Een raam in de buitenmuur (die van hout is) zetten is qua werk geen probleem, maar het zou kunnen dat de gemeente dit niet goedkeurt. We hebben twee alternatieven, raam in de buitenmuur, of een raam op de overloop uit laten komen (evt tijdelijk totdat de gemeente een extra raam in de buitenmuur goedkeurt).
Voor beide situaties geld dat we zo min mogelijk vloeroppervlakte willen verspillen en dat alles optimaal ingericht kan worden. De kamers zullen zo'n 6m2 worden ieder en daar gaat al gauw zo'n 2m2 vanaf voor een bed (in de tweede schets met groen aangegeven).

Legenda:
Dikke zwarte strepen: beton
Dunne zwarte strepen: gips of hout
Blauwe streep: raam
Zwarte rechthoek onder het raam: radiator
Zwarte 'sprieten': kabelTV en UTP + een dubbel stopkontakt
Zwarte ovalen: lichtschakelaars
Zwart kruis: lamp(aansluiting)
De grijze lijnen zijn gipswandjes en deuren die

Schets 1:

Schets 2:

Mijn voorkeur gaat uit naar schets 2, vooral omdat ik meer van rechte dan schuine hoeken houd. Maar, ik wil bij voorkeur natuurlijk een raam aan in de buitenmuur hebben. Schets 2 geeft de mogelijkheid om later nog een raam in de buitenmuur te bouwen (moet zoals eerder genoemd door de gemeente goedgekeurd worden).

Een paar dingen die niet op de tekening staan:
- verwarming in het linkerdeel; wordt opgelost met een electrisch kacheltje
- stroom: beide kamer zullen minimaal 1 dubbel stopkontakt hebben en 1 lcihtschakelaar + lamp aan het plafond

Heeft iemand alternatieve voorstellen of tips hoe dit het beste aangepakt kan worden?

edit: de dunne zwarte strepen zie je pas als je op het plaatje klikt, ze waren net iets te groot om in de (silver) layout te passen helaas.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_60641574
Ik zou ook voor schets 2 gaan. Maar waarom heb je in schets 1 wel een buitenraam en in 2 niet?

Ik zou de kamers alleen splitsen als je toestemming hebt voor het tweede buitenraam zo niet dan wordt dat een heel erg depressieve kamer.

Verder zou ik in de rechter kamer het bed tegen de rechtermuur zetten en niet voor de radiator.

Kun je de radiator leiding niet splitsen en deze naar de linker kamer leggen, dat is uiteindelijk goedkoper als een electrische kachel. Verder is zo'n electrische kachel een potentieel brandgevaar.

bij schets twee zou ik de originele deur+muur verwijderen zodat je een iets ruimere overloop krijgt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 00:24:57 #3
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60641917
Ik heb even een schetsje gemaakt van de wand tussen de 2 kamers in. Als je er een sprong in maakt heeft het ene kind een hoogslaper en de andere een laag bed (eventueel bedstede van maken?) en houden ze lekker veel ruimte over. Je kunt het ondersteunen met een paar palen.

Zit er boven de kamer direct een dak? Dan zou je ook voor een lichtkoepel kunnen gaan als een raam in de gevel niet mag.

Qua indeling zou ik inderdaad voor optie 2 gaan maar dan met bovenstaande sprong. En wat Deetch zegt, de overloop iets vergroten door dat portaaltje wat je getekend hebt er bij te betrekken.

[ Bericht 2% gewijzigd door maok op 08-08-2008 00:32:45 ]
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_60642212

Dit gecombineerd met het idee van Maok. Dan heb je de meest ruimte besparende oplossing.
Je moet dan wel genoegen nemen met deuren van 73 cm breed anders hou je geen ruimte genoeg over voor een bed.
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
pi_60643348
zou ook voor schets 2 gaan. Zit er nu trouwens loze ruimte links? En als het kan, deur van gang naar nieuwe halletje (dunne zwarte streep/deurtje tweede situatie) weghalen.

Leuke klus! maar wel kleine kamers
  Moderator vrijdag 8 augustus 2008 @ 09:47:56 #6
45833 crew  Fogel
pi_60647032
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:10 schreef Deetch het volgende:
Ik zou ook voor schets 2 gaan. Maar waarom heb je in schets 1 wel een buitenraam en in 2 niet?

Ik zou de kamers alleen splitsen als je toestemming hebt voor het tweede buitenraam zo niet dan wordt dat een heel erg depressieve kamer.

Verder zou ik in de rechter kamer het bed tegen de rechtermuur zetten en niet voor de radiator.

Kun je de radiator leiding niet splitsen en deze naar de linker kamer leggen, dat is uiteindelijk goedkoper als een electrische kachel. Verder is zo'n electrische kachel een potentieel brandgevaar.

bij schets twee zou ik de originele deur+muur verwijderen zodat je een iets ruimere overloop krijgt.
In schets 2 zou het buitenraam op dezelfde plek komen als in schets 1, maar dat is dus afhankelijk van de gemeente. Ben het er volledig mee eens dat alleen een binnenraam geen optimale oplossing is.

Ik neem aan dat de leiding wel gesplitst kan worden. Qua prijs maakt het zeer weinig uit, en electrische verwarming is de norm hier in Noorwegen. Op de slaapkamers hebben we zelden de verwarming aan (deze winter helemaal niet, en het is toch -15 geweest), dus qua brandgevaar valt het ook mee.

De overloop is ruim genoeg (er is uiteraard nog een heel stuk wat niet op deze bouwtekening staat), en ik verwacht dat het eruit slopen van de deur behoorlijk veel extra werk oplevert, en dan vooral het mooi afwerken van het gat. Daarbij, als we het huis een keer gaan verkopen is het voordeel als de nieuwe eigenaar makkelijk de 2 kleine kamers weer als 1 grote kamer kan maken.
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 00:24 schreef maok het volgende:
Ik heb even een schetsje gemaakt van de wand tussen de 2 kamers in. Als je er een sprong in maakt heeft het ene kind een hoogslaper en de andere een laag bed (eventueel bedstede van maken?) en houden ze lekker veel ruimte over. Je kunt het ondersteunen met een paar palen.

[ afbeelding ]

Zit er boven de kamer direct een dak? Dan zou je ook voor een lichtkoepel kunnen gaan als een raam in de gevel niet mag.

Qua indeling zou ik inderdaad voor optie 2 gaan maar dan met bovenstaande sprong. En wat Deetch zegt, de overloop iets vergroten door dat portaaltje wat je getekend hebt er bij te betrekken.
Een sprong maken is een hele goeie tip!

Boven de kamer zit een zolder, en een dakraampje maken voor een lichttunnel zou ook bij de gemeente aangevraagd moeten worden, maar dat is er waarschijnlijk wel makkelijker doorheen te krijgen als een raam in de gevel. Ik weet dat Velux hier oplossingen voor heeft, zal dat even nazoeken .
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 01:30 schreef superfunk het volgende:
zou ook voor schets 2 gaan. Zit er nu trouwens loze ruimte links? En als het kan, deur van gang naar nieuwe halletje (dunne zwarte streep/deurtje tweede situatie) weghalen.

Leuke klus! maar wel kleine kamers
Die dunne zwarte streep op de bouwtekening is een schuifdeur voor een garderobekast. We hebben daar losse kasten staan en er is geen loze ruimte. Links van het beton zit de slaapkamer van de buren.

Het worden inderdaad kleine kamers, maar 6-7m2 is (net) groot genoeg voor een bed, klein bureau en een kast. Spelen kunnen ze in de huiskamer en op zolder.

Bedankt voor de reacties tot dusverre! Ik hoop dat mijn antwoorden het geheel nog wat duidelijker maken.
Voor meer goede tips, druk op de knop
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Moderator vrijdag 8 augustus 2008 @ 09:49:53 #7
45833 crew  Fogel
pi_60647068
De hele verdieping ziet er overigens zo uit:

Nog iets: op de overloop zit een trap naar beneden (huiskamer) en een open trap naar de zolder. Op zolder zitten twee dakramen en dat zorgt er in combinatie met de open trap ervoor dat de overloop heel erg licht is overdag (naja, behalve in de winter, want dan schijnt de zon bijna niet ).
Hierdoor zal een eventueel raam van de nieuwe kleine slaapkamer aan de binnenkant ook veel daglicht naar binnen laten. Het dakraam op het zuiden laat zelfs zoveel licht door de trap treden dat we vaak de zonnenwering op zolder aan de zuidkant dicht hebben omdat het anders te licht is op de verdieping eronder!

[ Bericht 37% gewijzigd door Fogel op 08-08-2008 10:30:27 ]
  Moderator vrijdag 8 augustus 2008 @ 12:26:51 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_60651018
een rare vraag misschien: Maar wat zit er dan op de zolder? Is het een optie om niet gewoon een zolderkamer te nemen? Als je de kinderen niet op zolder wilt (open trap enzo) dan kan je eventueel voor jullie zelf misschien een slaapzolder van maken? De kamers worden wel vrij klein op deze manier !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator vrijdag 8 augustus 2008 @ 12:40:37 #9
45833 crew  Fogel
pi_60651373
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 12:26 schreef Renesite het volgende:
een rare vraag misschien: Maar wat zit er dan op de zolder? Is het een optie om niet gewoon een zolderkamer te nemen? Als je de kinderen niet op zolder wilt (open trap enzo) dan kan je eventueel voor jullie zelf misschien een slaapzolder van maken? De kamers worden wel vrij klein op deze manier !
Eigenlijk helemaal geen rare vraag, maar het antwoord is misschien raar

Op zolder zit de tweede huiskamer.
De reden dat we er geen slaapkamer van mogen maken: De dakramen zijn niet gekeurd als nooduitgangen (zijn een paar centimeter te klein...) en daardoor mag deze ruimte niet als slaapkamer gebruikt worden. Slaapkamers moeten minimaal twee nooduitgangsmogelijkheden hebben. Als het huis de fik in gaat en je loopt persoonlijke schade op (of gaat dood) omdat je toch in deze ruimte slaapt, krijg je niks van de (levens)verzekering vergoed.
Dat risico willen we dus niet lopen.

Noorwegen heeft nogal strenge regels voor brandzekerheid, dat is omdat de meeste huizen van hout zijn. In mijn huis zijn twee muren van beton, de rest van hout
  Moderator vrijdag 8 augustus 2008 @ 13:01:22 #10
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_60651916
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 12:40 schreef Fogel het volgende:

[..]

Eigenlijk helemaal geen rare vraag, maar het antwoord is misschien raar

Op zolder zit de tweede huiskamer.
De reden dat we er geen slaapkamer van mogen maken: De dakramen zijn niet gekeurd als nooduitgangen (zijn een paar centimeter te klein...) en daardoor mag deze ruimte niet als slaapkamer gebruikt worden. Slaapkamers moeten minimaal twee nooduitgangsmogelijkheden hebben. Als het huis de fik in gaat en je loopt persoonlijke schade op (of gaat dood) omdat je toch in deze ruimte slaapt, krijg je niks van de (levens)verzekering vergoed.
Dat risico willen we dus niet lopen.

Noorwegen heeft nogal strenge regels voor brandzekerheid, dat is omdat de meeste huizen van hout zijn. In mijn huis zijn twee muren van beton, de rest van hout
Wanneer je dan van de slaapkamer 2 maakt dan mis je wel een nooduitgang... Dus goedgekeurd door de gemeente wordt het ook niet, wanneer je het vermeld. Dus eigenlijk MOET er wel een raam komen. Mocht er onverhoopt toch een brand uit breken in die kamer zonder een raam dan kan de verzekering altijd nog moeilijk doen.

Of ben ik zo vreemd aan het raaskallen

edit: O wacht, raam in de hal... Geldt dat ook?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator vrijdag 8 augustus 2008 @ 13:07:30 #11
45833 crew  Fogel
pi_60652072
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 13:01 schreef Renesite het volgende:

[..]

Wanneer je dan van de slaapkamer 2 maakt dan mis je wel een nooduitgang... Dus goedgekeurd door de gemeente wordt het ook niet, wanneer je het vermeld. Dus eigenlijk MOET er wel een raam komen. Mocht er onverhoopt toch een brand uit breken in die kamer zonder een raam dan kan de verzekering altijd nog moeilijk doen.

Of ben ik zo vreemd aan het raaskallen

edit: O wacht, raam in de hal... Geldt dat ook?
Logische gedachte. Je kan vanuit de kamer de overloop op en als tweede alternatief de andere kamer in (en het raam uit), en mocht er brand in de kleine, nieuwe gang tussen de twee slaapkamers brand uitbreken kan je inderdaad door het raam aan de binnenkant met de trap naar beneden of via een van de andere slaapkamers eruit.

Zal het even aan een brandexpert voorleggen om zeker te zijn of twee nooduitgangen wel aan dezelfde kant mogen zitten...
pi_60953351
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 09:49 schreef Fogel het volgende:
De hele verdieping ziet er overigens zo uit:
[ afbeelding ]
......
Ik zie hier 3 kamers. Zijn dit allemaal slaapkamers? Als een van die linker 2 kamers een hobby/studeerkamer is, dan zou je die misschien kunnen verplaatsen naar de zolder en die linker 2 kamers voor de kids kunnen gebruiken?
  Moderator dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:10:56 #13
45833 crew  Fogel
pi_60954115
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:48 schreef PhonyRules het volgende:

[..]

Ik zie hier 3 kamers. Zijn dit allemaal slaapkamers? Als een van die linker 2 kamers een hobby/studeerkamer is, dan zou je die misschien kunnen verplaatsen naar de zolder en die linker 2 kamers voor de kids kunnen gebruiken?
3 kamers die als slaapkamers gebruikt worden, en we willen 4 slaapkamers (heb 3 kinderen) op deze verdieping.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')