abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60629450
Nou, we zijn dan gisteren gaan kijken naar ons, tot we zover kunnen beoordelen, droomhuis.

We gaan maandag voor de 2e keer bezichtigen en zijn natuurlijk al flink aan het bedenken wat een eerste bod zou moeten zijn.

Wie weet dat iemand me kan helpen, tips heeft, of uit het vakgebied komt. We weten zelf al erg veel, maar toch. Inzichten kunnen wellicht helpen.

Zal omschrijven wat de situatie is.

- Wijk: oude volksbuurt, dichtbij centrum (5min lopen), vroeger niet echt goed imago, sinds 2004 helft gesloopt, helft nieuwbouw dus nu.
- Huis: van 2004, 112m2, tuin van 50 m2 op t zuiden, hoekwoning, 2 slaapkamers (waarvan 1 hele kleine), grote uitgebouwde badkamer (wirlpool en douche), inloopkast, grote zolder (vaste trap), houten vloer overal, kunststof kozijnen, warmte terugwin systeem
- Keuken, badkamer en wc, vloer, schilderwerk en tuin, helemaal onze stijl en naar ons zin.

Wensen:
- dichtbij het centrum
- in ieder geval een tuin
- 3 slaapkamers
- liefst niets meer aan doen (keuken, badkamer, wc)
- katten moeten naar buiten kunnen
- parkeergelegenheid
- wandelgelegenheid voor met de hond

Al met al is het huis wat kleiner dan het huis was we nu hebben (125m2). Maar we gebruiken de zolder nu niet, alleen als troepzolder (vlizo) en 2 kamers gebruiken we nauwelijks. Wonen nu in een uit de kluiten gewassen dorp zonder stadscentrum dus.

Je zou zeggen, ideaal huis. Daarom zijn we ook gaan kijken, zijn de afgelopen maanden nog geen huis tegengekomen waarbij niks verbouwd hoeft te worden (meeste huisjes in het centrum zijn oud of achterstallig). Dus onze eventuele koopplannen zijn vervroegd door dit huis.

Heb gekeken naar koopsommen en waarden (via het kadaster) van woningen in dezelde straat. Deze liggen tussen de 180.000 en 230.000 euro. Weet nog niet welke woningen (heb alleen huisnummers) nieuwbouw zijn, en welke de echte oude volkshuisjes zijn. Pak dus een gemiddelde. (205.000)
Maar moet ik daar wel vanuit gaan?

De vraagprijs voor ons droomhuis is 259.000 euro. Voor ons sowieso te betalen. Toch kijken we natuurlijk naar hoe we er het meeste uit kunnen halen. Zelfs die 259.000 hebben we er wel voor over. Toch zegt mijn gevoel gezien de wijk eromheen en de huizen prijzen daar (kan helaas de waarde van ons huis niet achterhalen, was toen nieuwbouw en is nog nooit eerder verkocht) dat de vraagprijs aan de hoge kant is.
Vergeleken weer met andere wijken en gelijkwaardige huizen (even groot bijv) (waaraan dus vaak meer gedaan moet worden) valt het dan weer mee. Het gaat om een vrij prijzige stad namelijk.

Makelaar zegt meerdere kijkers te hebben. Hoeft natuurlijk niet waar te zijn. Hebben eigenlijk al een gevoel van, deze mag ons niet voorbij gaan. Dus bij welk bod worden we serieus genomen, maar zitten we niet te hoog? Zo moeilijk....

Hopelijk is de situatie een beetje duidelijk en zijn er mensen die tijd hebben en zin hebben om mee te denken en te volgen? Wellicht uit eigen ervaringen?

p.s. Ben zo enthousiast dat mijn gevoel me een beetje neigt naar niet te laag bieden. Verkoper heeft geen haast dus heb het gevoel (enkel een aanname) dat ze hoog inzetten en wachten tot er iemand zo gek is dat te doen...
  donderdag 7 augustus 2008 @ 15:55:47 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_60630215
Ik vind dit altijd beetje rare topics. Hoe kunnen mensen op internet gebaseerd op halve gegevens nu een fatsoenlijk antwoord geven?

Mijn ervaring is dat je voor jezelf af moet wegen hoeveel je er voor over hebt. Op basis daar van bepaal je wat je er voor gaat bieden. Vraagprijs van huizen erom heen zijn alleen te gebruiken als maatstaf als ze exact hetzelfde zijn qua indeling & afwerking. Anders niet.
In het complex waar ik laatst mijn flatje heb verkocht lagen de vraagprijzen tussen de 170K en de 195K.
Puur gebaseerd op zaken die verbouwd/vervangen zijn (CV ketel, badkamer, vloer, keuken, etc. etc.).

Maar 1 ding is het belangrijkste. Wat heb jij er voor over...
pi_60630379
E13,50 maar dan wel met BTW bonnetje
E-?
pi_60630450
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 16:02 schreef Batsies het volgende:
E13,50 maar dan wel met BTW bonnetje
Bedankt voor de moeite van het antwoorden! Super joh!
pi_60630502
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 15:55 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind dit altijd beetje rare topics. Hoe kunnen mensen op internet gebaseerd op halve gegevens nu een fatsoenlijk antwoord geven?

Mijn ervaring is dat je voor jezelf af moet wegen hoeveel je er voor over hebt. Op basis daar van bepaal je wat je er voor gaat bieden. Vraagprijs van huizen erom heen zijn alleen te gebruiken als maatstaf als ze exact hetzelfde zijn qua indeling & afwerking. Anders niet.
In het complex waar ik laatst mijn flatje heb verkocht lagen de vraagprijzen tussen de 170K en de 195K.
Puur gebaseerd op zaken die verbouwd/vervangen zijn (CV ketel, badkamer, vloer, keuken, etc. etc.).

Maar 1 ding is het belangrijkste. Wat heb jij er voor over...
Klopt helemaal bleiblei. Zoals ik al zei, zelfs 259.000 hebben we er wel voor over en kunnen we betalen. Alleen doordat ik toch wat research ben gaan doen, ben ik bang dat we echt teveel gaan betalen als we hierop uit komen. Vandaar dat ik vraag naar enige tips in deze situatie betreft een openingsbod... Mochten mensen een poging willen wagen...
  donderdag 7 augustus 2008 @ 16:11:36 #6
36431 bleiblei
pi_60630653
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 16:06 schreef Bien2 het volgende:

[..]

Klopt helemaal bleiblei. Zoals ik al zei, zelfs 259.000 hebben we er wel voor over en kunnen we betalen. Alleen doordat ik toch wat research ben gaan doen, ben ik bang dat we echt teveel gaan betalen als we hierop uit komen. Vandaar dat ik vraag naar enige tips in deze situatie betreft een openingsbod... Mochten mensen een poging willen wagen...
Ik wil wel een poging wagen hoor. Maar daar heb je helemaal niets aan omdat er simpelweg geen zinnig woord over te zeggen is voor een buitenstaander.
Maar als je graag wil horen hoeveel euro je zou kunnen bieden wat iets minder onrealistisch is dan 13,50 zou ik zeggen 220.000 euro.

Met de kanttekening dat dat bedrag totaal uit de lucht is gegrepen en NERGENS op gebaseerd is.
Of naja, nergens. Ik heb gewoon de verkoopprijs gepakt en daar iets meer dan 10% vanaf gedaan .

Wat ik wil zeggen is dus dat er niemand hier op Fok! is die een beter advies kan geven dan ongefundeerd natte vinger flauwekul. Dan kan je beter een aankopende makelaar inschakelen á 2500 euro. Want dan heb je tenminste fatsoenlijk onderbouwd advies.
pi_60630690
Neem een aankoopmakelaar mee... of een taxateur.
pi_60630790
Dat hebben we overwogen. Maar we zijn eigenwijs en willen het zelf gaan doen, en dus ook kosten besparen. Daarnaast gaat mijn schoonvader as maandag mee bezichtigen en zal hij ook wel een idee hebben. Hij heeft een aantal kantoorpanden in bezit en weet er denk ik wel het een en ander van. We zijn dus nog in de fase waarin we aan het bekijken zijn of we zelf een weloverwogen eerste bod kunnen vaststellen. We denken nu zelf aan een openingsbod van 229.500 bijvoorbeeld. Vooral niet TE laag omdat we wel hopen dat de verkoper ons serieus zal nemen.
pi_60630948
Mja... k kan me voorstellen dat je t zelf wil doen en zo kosten wil besparen. Ik denk dat de rekensom van bleiblei dan nog t meest zinnige antwoord is wat iemand je hier kan geven. 10% onder de vraagprijs gaan zitten lijkt me redelijk, maar is idd nergens op gebaseerd.

succes iig
pi_60631105
In mijn direkte omgeving hebben jonge mensen als 2e kijkers de vraagprijs geboden op het 3e huis dat zij tegenkwamen en het is hun gegund door de verkopers.
In de binnenstad van Eindhoven - een tuin van 40 meter diep - hadden de verkopers leuk kunnen laten bieden.
En daarna nog flink moeten klussen aan nieuwe keuken - houten vloer - plafond en toilet .
Badkamer volgt.

* even ter vergelijking
pi_60632370
Vraagprijs 260.000, hoogste verkoopprijs in die buurt 230.000 ... 230.000 bieden. Dan hebben zij het idee dat ze goed verkocht hebben (in ieder geval niet lager dan anderen) en jullie hebben toch 30.000 bespaard.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_60632434
Je kan het adres of juist het adres ergens anders in de straat intikken en op onderzoek uitgaan?

http://www.brixter.nl/

Misschien een idee?

Goed kijken op de site het is niet helemaal duidelijk.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_60632513
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 17:22 schreef MoneyTalks het volgende:
Vraagprijs 260.000, hoogste verkoopprijs in die buurt 230.000 ... 230.000 bieden. Dan hebben zij het idee dat ze goed verkocht hebben (in ieder geval niet lager dan anderen) en jullie hebben toch 30.000 bespaard.
Maar als je 230.000 biedt, gaan ze natuurlijk niet direct akkoord. Ze komen met een tegenbod en uiteindelijk kom je ergens in het midden uit. Ik zou ook inzetten op 220.000. Als ze je dan "niet serieus" nemen, kun je altijd nog omhoog
pi_60633403
Ik krijg een dejavu van mijn eigen topic, waarin mijn schoonvader ook kantoorpanden in bezit heeft .
Kijk hier ff hoe wij het gedaan hebben :

Wat voor bedrag bieden op koophuis.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 7 augustus 2008 @ 18:24:07 #15
36431 bleiblei
pi_60633554
quote:
Lekker kort door de bocht .
pi_60633670
quote:
Ja want bij het eerste bod gaat de verkopende partij gelijk akkoord .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 7 augustus 2008 @ 19:25:03 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60634909
Eerste bod doen van 10 % onder de vraagprijs
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60638804
Zonder aankoopmakelaar zou ik kopers flink laten zweten en zeker het eerste bod afwijzen.
Laat je wel een bouwtechnische keuring uitvoeren of vertrouw je op je eigen expertise?
pi_60639368
Het hangt af van zoveel zaken:

• Waar is het?
  • Hoeveel woningen staan er te koop in die buurt?
  • Staat die buurt bekend als gewild?
  • Hoe lang staat het al te koop?
  • Hoeveel bezichtigingen zijn er al geweest?*
  • Hoeveel mensen hebben al geboden?*
  • Hoe snel willen de mensen weg?
  • Hoe snel willen de mensen verkopen?
  • Wat hebben de huidige bewoners ervoor betaald?

* zijn zaken waar je normaal niet achter komt, maar die wel het interessants zijn...

Ik lees ook dat je in het koopsommenregister hebt gekeken, wel interessant, maar prijzen kunnen in een jaar tijd 20000 stijgen... Hierdoor zit je al snel te laag met je bod. Probeer vergelijkbare huizen op te sporen en kijk wat daarvoor betaald is.
    Iedereen hier zegt makkelijk "bied 220000 euro" maar zij hebben niets met dat huis. Als je belachelijk laag gaat bieden (zeker als het huis net te koop staat) wordt dat niet serieus genomen en verkopen ze het huis gewoon aan iemand anders.

Op een huis bieden blijft gokken...Wil je een hogere winstkans, dan zet je hoger in. Kun je het huis makkelijk aan je voorbij laten gaan, dan ziet je laag in.
  • Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
    pi_60639965
    Ik denk dat wij tussen 235.000 en 240.000 zouden bieden als eerste bod. Dan geef je aan dat je serieus genoeg bent om niet direct af te serveren.
    Dat gaan ze natuurlijk niet accepteren. Tegenbod zal komen denk ik van 250-255. Twee situaties: 1) Wil je het bijzonder graag: dan bied 245.000,- als tweede bod.
    2)Durf je te gokken, dan zou ik een tweede tevens laatste bod doen van 240.500,-.
    Allemaal getallen zonder echte fundering.

Alles staat of valt met je wil om dit huis te krijgen.
    It ain't over 'till the fat lady sings
    La prudencia es la madre de la ciencia.
    pi_60641389
    Ik heb begrepen dat dit je eerste huis is waar je naar kijkt.
    Verder geef je aan dat je nog niet echt op zoek was, maar door dit huis opeens gaat besluiten.

Nooit vergeten dat dit "buitenkansje, droomhuis" etc. zeker niet het enige huis is dat te koop staat en te koop komt.

Je mag er verder op rekenen dat de huizenprijzen onder druk staan, huizen langer te koop staan, en dat dit de komende jaren gaat toenemen. Vergelijk dat met de periode 1979 - 1985, toen de rente naar 13% ging met een hoge inflatie. Vergelijkbaar met wat ons nu te wachten staat.
    Verder had je toen groeihypotheken, vergelijkbaar met de huidige aflossingsvrij beleggings hypotheken, die er voor hadden gezorgd dat mensen 6 tot 8x het bruto jaarinkomen (van beide partners samen) konden lenen.

Gevolg was dat de prijzen van 79 tot 85 tot 50% zakten.

Ik wil geen onheilsprofeet zijn, maar ik wil er mee zeggen dat je kansen genoeg hebt om een droomhuis op de kop te tikken in de komende tijd. Dus voor dit huis zou ik gewoon bieden wat je er voor kwijt wilt (met een onderhandelingsmarge) Je kan volgens mij rustig denken aan 30% onder de vraagprijs, zeker omdat de vraagprijs 25% boven het gemiddelde in de straat ligt!

Oh ja, en in godsnaam een technische keuring laten doen als je dat zelf niet kan.
      vrijdag 8 augustus 2008 @ 09:28:53 #22
    36431 bleiblei
    pi_60646702
    quote:
    Op vrijdag 8 augustus 2008 00:01 schreef pjhu het volgende:
    Ik heb begrepen dat dit je eerste huis is waar je naar kijkt.
    Verder geef je aan dat je nog niet echt op zoek was, maar door dit huis opeens gaat besluiten.

Nooit vergeten dat dit "buitenkansje, droomhuis" etc. zeker niet het enige huis is dat te koop staat en te koop komt.

Je mag er verder op rekenen dat de huizenprijzen onder druk staan, huizen langer te koop staan, en dat dit de komende jaren gaat toenemen. Vergelijk dat met de periode 1979 - 1985, toen de rente naar 13% ging met een hoge inflatie. Vergelijkbaar met wat ons nu te wachten staat.
    Verder had je toen groeihypotheken, vergelijkbaar met de huidige aflossingsvrij beleggings hypotheken, die er voor hadden gezorgd dat mensen 6 tot 8x het bruto jaarinkomen (van beide partners samen) konden lenen.

Gevolg was dat de prijzen van 79 tot 85 tot 50% zakten.

Ik wil geen onheilsprofeet zijn, maar ik wil er mee zeggen dat je kansen genoeg hebt om een droomhuis op de kop te tikken in de komende tijd. Dus voor dit huis zou ik gewoon bieden wat je er voor kwijt wilt (met een onderhandelingsmarge) Je kan volgens mij rustig denken aan 30% onder de vraagprijs, zeker omdat de vraagprijs 25% boven het gemiddelde in de straat ligt!

Oh ja, en in godsnaam een technische keuring laten doen als je dat zelf niet kan.
    Je bent misschien geen onheilsprofeet maar wel een koffiedikkijker. Je presenteerd jouw theorie als waarheid terwijl het niets meer is dan een toekomstvoorspelling gebaseerd op vermoedens. Als iemand mij 30% onder de vraagprijs zou bieden zou ik hem/haar dus wel keihard uitlachen en de deur wijzen . Dat is echt te absurd voor woorden. Al helemaal met jouw "onderbouwing".
    pi_60646781
    quote:
    Op donderdag 7 augustus 2008 22:37 schreef dahei het volgende:

Iedereen hier zegt makkelijk "bied 220000 euro" maar zij hebben niets met dat huis. Als je belachelijk laag gaat bieden (zeker als het huis net te koop staat) wordt dat niet serieus genomen en verkopen ze het huis gewoon aan iemand anders.

Of ze vragen je met een beter bod te komen Dan kun je altijd nog omhoog.
    Overigens is 220.000 niet belachelijk laag in verhouding tot de vraagprijs.

Zeg TS, heb je al een bod gedaan
      vrijdag 8 augustus 2008 @ 09:43:15 #24
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_60646952
    Als je al wat langer zoekt in een bepaalde stad/buurt kan je, ik tenminste wel. , een vraagprijs meestal wel op ¤5-10K nauwkeurig inschatten. Als je nog wat langer rondloopt krijg je ook wel een idee waar panden voor weggaan/hoe lang ze te koop staan.

In jouw geval ben je redelijk nieuwe in de markt. Bovendien geef je zelf aan dat de "recente verkoopprijzen" meestal betrekking zullen hebben op een ander soort panden dan het door jullie gewenste pand. Nieuw vs. oud/opknappers.

Ik weet wel dat op Fok! iedereen alles zelf kan ; maar eigenlijk lijkt een goede adviseur/makelaar ter plaatse voor jullie mij nog niet eens zo gek. Kost een paar ¤K tov. mogelijke miskleun van ¤10K of meer.
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
      vrijdag 8 augustus 2008 @ 09:50:00 #25
    149959 SQ
    snelle trees
    pi_60647072
    quote:
    Op vrijdag 8 augustus 2008 09:43 schreef Hyperdude het volgende:
    Als je al wat langer zoekt in een bepaalde stad/buurt kan je, ik tenminste wel. , een vraagprijs meestal wel op ¤5-10K nauwkeurig inschatten. Als je nog wat langer rondloopt krijg je ook wel een idee waar panden voor weggaan/hoe lang ze te koop staan.

In jouw geval ben je redelijk nieuwe in de markt. Bovendien geef je zelf aan dat de "recente verkoopprijzen" meestal betrekking zullen hebben op een ander soort panden dan het door jullie gewenste pand. Nieuw vs. oud/opknappers.

Ik weet wel dat op Fok! iedereen alles zelf kan ; maar eigenlijk lijkt een goede adviseur/makelaar ter plaatse voor jullie mij nog niet eens zo gek. Kost een paar ¤K tov. mogelijke miskleun van ¤10K of meer.
    Dat dus.

En ik wil graag even toevoegen dat "huizenprijzen in de straat" lang niet altijd een leidraad zijn. TS geeft zelf aan dat het huis in een oude wijk staat die gesaneerd wordt. Het huis dat hij op het oog heeft is behoorlijk nieuw en zal uiteraard niet vergelijkbaar zijn met de oudere, waarschijnlijk in slechtere staat verkerende, waarschijnlijk kleinere huizen in de straat.
    disclaimer
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')