abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60626762
Hoe is het om zorg te dragen voor de kinderen van je (overleden) zus, broer, vriendin of andere dierbare?

Ik ben gevraagd voogd te worden en ik vind het een hele eer, maar... wat als het echt gebeurt?
Hoe gaat dat dan? Moet je verhuizen?
Hoe regel je dit allemaal, ook financieel?
En wordt het ooit een 'eigen' kind?
Is er hier iemand die de kinderen van een ander opvoedt?

Groetjes, Joan
pi_60626819
Verwarrende TT
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_60626886
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 14:12 schreef lurf_doctor het volgende:
Verwarrende TT
Dat!

De kinderen zijn heul niet overleden
  donderdag 7 augustus 2008 @ 14:22:19 #4
85962 ioko
I Appear Missing
pi_60627147
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 14:12 schreef lurf_doctor het volgende:
Verwarrende TT
Foutieve TT zelfs
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_60627189
Het lijkt mij erg moeilijk om voor overleden kinderen te zorgen.
-
pi_60627245
VERWARREND?

IK BEDOEL NATUURLIJK: WAT ALS HET NIET MEER BIJ EEN MOOIE VRAAG EN EEN EER BLIJFT (GOH ZE VRAAGT ME ALS VOOGD...),
MAAR ALS ZE ECHT ZOU OVERLIJDEN - GOD VERHOEDENE HET - EN IK ALS ALLEENSTAANDE INEENS EEN KINDJE IN HUIS KRIJG.
pi_60627260
Ze huilen niet veel.
En ze hebben heel weinig aandacht nodig.
Ideale kinderen.
pi_60627457
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 14:25 schreef Jinxy70 het volgende:
VERWARREND?

IK BEDOEL NATUURLIJK: WAT ALS HET NIET MEER BIJ EEN MOOIE VRAAG EN EEN EER BLIJFT (GOH ZE VRAAGT ME ALS VOOGD...),
MAAR ALS ZE ECHT ZOU OVERLIJDEN - GOD VERHOEDENE HET - EN IK ALS ALLEENSTAANDE INEENS EEN KINDJE IN HUIS KRIJG.
Fucking Capslock en je TT is gewoon fout!
pi_60627509
Oh en waarom zou je moeten verhuizen??
  donderdag 7 augustus 2008 @ 14:33:47 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_60627549
quote:
VERWARREND?
Jinxyu, je topic-titel zegt feitelijk dat je zus overleden kinderen heeft, dus dat is iets heel anders dan in je openings-post staat, vandaar de verwarring. Vraag eventueel aan een modje om de titel te corrigeren.

En ja, het toestemmen in aangewezen worden als voogd in zo'n situatie is zeker niet iets wat je licht moet opvatten. Als je zus daadwerkelijk zou overlijden, en ook de eventuele vader(s) van de kinderen ook (of dat die anderzins geen wettelijke status meer heeft/ hebben), dan wordt jij inderdaad in alle opzichten verantwoordelijk voor leven en welzijn van die kinderen, en je zult je dus moeten afvragen of je dat zowel financieel als emotioneel kunt verantwoorden. Voor de financiele kant kun je in ieder geval nog wel een bijdrage krijgen als je niet te veel verdient, maar mogelijk moet je dus verhuizen om ze voldoende ruimte te bieden.

Je zult dit dus serieus moeten overleggen met je zus, en indien van toepassing ook met je ouders. Leven je ouders nog, kunnen die meehelpen met de verzorging, zeker in het begin als jij er nog aan moet leren wennen (zij hebben het tenminste 2 keer gedaan, dus ze hebben enige ervaring).

Ook moet je je afvragen wat de alternatieven gaan zijn als jij besluit dat je dit niet op je kunt nemen, wat dan ?

Sterkte met je beslissing, welke kant het ook op gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 07-08-2008 14:37:30 (economisch -> emotioneel) ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 14:34:12 #11
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_60627558
Als het gebeurd zal het zeker lastig zijn. Maar het ligt aan je huidige situatie.
Moet je verhuizen? Als je nu al in een villa woont en 30 kamers over hebt hoeft het niet. als je op een studentenkamer woont van 9 m2 zal het wel handig zijn als je er opeens 10 kinderen bij krijgt.
Financieel zal je moeten zorgen dat je genoeg geld binnen brengt om voor de kinderen te zorgen.
Het zal nooit je eigen kind zijn nee, maar je zult wel veel liefde krijgen voor die kinderen en ze gaan beschouwen als je eigen.

Verder heb ik er geen ervaring mee hoor, maar de vragen die je stelt zijn nogal simpel, het is denk ik meer het gevoel wat het moeilijk maakt dan het daadwerkelijk uitvoeren. De vraag is eigenlijk: Denk je zelf dat je in staat bent om kinderen op te voeden? (Financieel/mentaal)
pi_60627566
quote:
VERWARREND?

Meteen gaan schreeuwen
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_60627753
Wat je denk ik ook in overweging moet nemen alvorens gelijk ja of nee te antwoorden is wat je eigen toekomst plannen zijn. Zie jij je zelf over een jaar of wat ook met een schare aan kinderen rond lopen dan is het aan de ene kant makkelijker om je over de zorg van het kind (evt meervoud) van je zus te buigen maar aan de andere kant heb je dan misschien wel 2 kinderen en een vrouw die bijv niet werkt en fulltime voor de koters zorgt. Komen er misschien 2 kinderen bij in jullie gezin, moet je aanpassingen gaan doen aan slaapkamers, evt verhuizen maar ook financieel komt er een hoop extra bij kijken. Heeft je zus een goede levensverzekering afgesloten dan zou het geld wat daarbij vrij komt kunnen dienen om in de zorg voor haar kinderen te voorzien. Heeft je zus geen levensverzekering dan krijg jij alle kosten nog eens extra op je bordje. En niet te vergeten, jij kan misschien wel de voogd willen worden van de kinderen van je zus maar wat als je een vrouw (partner) hebt die een gruwelijke hekel heeft aan kinderen (ik noem maar een dwars straat) en echt niet staat te springen om de kinderen van je zus op te gaan voeden. En wat nou als deze partner in kwestie de love of your life is en je de kans loopt om deze persoon kwijt te raken.

Heel erg goed over nadenken want ondanks de grote eer, ik heb ooit mijn beste vriend gevraagd voogd te worden en laat hij nu helemaal geen vriend meer zijn (en hij is geen voogd geworden), komt er ook heeeeel veel verantwoordelijkheid bij kijken en het is echt life changing.
pi_60628018
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 14:34 schreef bioloogje het volgende:

Het zal nooit je eigen kind zijn nee, maar je zult wel veel liefde krijgen voor die kinderen en ze gaan beschouwen als je eigen.

Je kunt een neefje of nichtje gewoon adopteren als de biologische ouders zijn overleden.

Overigens is voogdijschap eigenlijk hetzelfde als peter of meter zijn van een kind. Alleen realiseren de meeste mensen zich dat niet en zien dat slechts als een symbolische taak. Maar volgens goed katholiek gebruik zou een peter of meter voor het kind dienen te zorgen als de biologische ouders overlijden.

Er zijn veel mogelijkheden bij voogdijschap, ga er eens over praten met een notaris, waar het ook zal worden vastgelegd in het testament van je zus.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_60628229
Dank alvast voor jullie reacties. (sorry van de caps lock, kwam ik te laat achter)
En van de titel van het topic, ik bedoel het natuurlijk precies andersom...
  Jubileum moderator donderdag 7 augustus 2008 @ 15:15:51 #16
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_60628918
TT aangepast
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_60630068
Eén voogd is wel verantwoordelijk voor de kinderen, maar hoeft ze niet zelf in huis nemen. Hij kan bijv ook iemand daarvoor aanwijzen en dan 'toezicht' houden.
Twee gezamenlijke voogden 'moeten' wel opvoeden.
Lees bijv eens de columns op http://www.ouders.nl/mnot2008-26.htm
pi_60631678
uuhm volgens mij is voogd terdege wel wat anders dan peter of meter zijn. Als je echt voogd bent dan is dat wettelijk vastgelegd (bij rechter notaris?). Peter en of meter is vastgelegd bij de kerk en heeft geen wettelijke status.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_60719911
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 14:14 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Dat!

De kinderen zijn heul niet overleden
TT is helemaal niet fout.
Betekent gewoon: Zorgen voor kinderen van overleden zus.
Herstel: ik begrijp dat de TT eerst anders was.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_60724353
In de praktijk zijn dat wel de afspraken Jelief, en als de rest van de naaste familie daarmee akkoord gaat is dat nooit een probleem begreep ik. Misschien juist omdat het in sommige gebieden 'altijd' zo gaat. Als mijn ouders waren overleden, was ik naar mijn ene tante gegaan en mijn broertje en zusje naar een andere tante. Dat hoorde zo. Andersom hadden wij een neefje en/of nichtje in huis gekregen als er daar iets was. Kind gaat meestal eerst naar familie, dus als die het eens zijn, is het niet zo'n probleem.

TS: je kunt als tussenoplossing ook iets anders afspreken. Dat jij er wel verantwoordelijk voor bent dat de kinderen goed terechtkomen, maar dat het niet vanzelfsprekend bij jou in huis hoeft te zijn. Wie weet heb je tegen die tijd zelf wel een gezin en prima de ruimte. Of juist totaal niet, maar dan is het wel duidelijk dat jij beslist waar kindje tegen die tijd heen gaan als daar problemen over zijn.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')