abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 18:54:26 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60581798
quote:
GroenLinks-Kamerlid Duyvendak geeft inbraak toe
dinsdag 5 augustus 2008 15:23

Tweede-Kamerlid Wijnand Duyvendak (GroenLinks) blijkt toch in 1985 ingebroken te hebben bij het ministerie van Economische Zaken. Tot nu toe heeft hij die inbraak altijd ten stelligste ontkend.

Wijnand Duyvendak zegt geen spijt te hebben van zijn daad
Andere partijen stomverbaasd
VVD-Kamerlid Helma Nepperus: 'Ik ben stomverbaasd dat we dit nu ineens horen nadat er al zoveel geroezemoes was om Duyvendak. Het OM moet maar uitzoeken wat er moet gebeuren. Maar duidelijk is dat het antecedentenonderzoek voor Tweede Kamerleden niet heeft gefunctioneerd. Dat moeten we opnieuw aan de orde stellen.'

Raymond de Roon, Kamerlid PVV: 'Wij betreuren het dat de Tweede Kamer een ordinaire inbreker als een van haar leden heeft. Dat Duyvendak nu koketteert met waarschijnlijk verjaarde strafbare feiten vinden wij een goedkope en schandelijke pr-stunt. Deze recidiverende inbreker hoort niet in de Kamer, maar in de gevangenis.'

D66: 'Dit komt Duyvendaks geloofwaardigheid niet ten goede.'

In zijn boek ‘Klimaatactivist in de politiek’ dat woensdag 20 augustus verschijnt, schrijft Duyvendak dat zijn eerste milieuactie uit 1985 stamt. ‘[Dat] was een inbraak in het ministerie van Economische Zaken.’ De buit bestond uit de plannen om kerncentrales te bouwen.

Duyvendak heeft altijd ontkend bij de inbraak betrokken te zijn geweest. In een interview met Het Parool in 1996 zei hij: ‘Ik was niet bij die inbraak, tot op de dag van vandaag weet ik niet wie er bij betrokken waren. Sterker nog, onlangs is er iemand op dit onderwerp gepromoveerd en zelfs die man kon de namen niet achterhalen.’

Herkozen
Duyvendak (50) kwam in mei 2002 in de Tweede Kamer en werd in november 2007 herkozen, zonder dat hij de kiezers had verteld over deze criminele daad.

Duyvendak, wiens naam net als die van Pim Fortuyn officieel met ‘ij’ moet worden geschreven, heeft ook altijd ontkend betrokken te zijn bij het zware geweld van de actiegroep Rara. De inbraak bij het ministerie is inmiddels verjaard.

Geen spijt
In zijn boek betoont Duyvendak geen spijt: ‘Ik vond dit soort acties legitiem, maar werd steeds resoluter in mijn afwijzing van geweld.’

Tegen elsevier.nl zegt Duyvendak: ‘Ik ben eerder veroordeeld voor inbraak, dus maak me hier niet druk om. Bovendien is de zaak feitelijk verjaard. Dat ik het pas nu naar buiten breng heeft niks te maken met een bewuste geheimhoudingsstrategie of zo, het past gewoon binnen de context’.

Onkruit
Duyvendak was ook betrokken bij extreem-linkse organisaties zoals Onkruit. In oktober 1984 werd hij aangehouden na een inbraak in een militair complex in Dubbeldam.

De rechtbank veroordeelde hem tot 6 weken cel, waardoor hij nu een Kamerlid met een strafblad is.

Wubbo Ockels
Duyvendak zal op woensdag 20 augustus in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam het eerste exemplaar van zijn boek met zijn schuldbekentenis overhandigen aan ruimtevaarder Wubbo Ockels, waarna een debat volgt over ‘klimaatactivisme en de politiek’ dat zal worden geleid door Femke Halsema, leider van de fractie van GroenLinks in de Tweede Kamer.

Bron: Elsevier
Hij geeft nu zelf eindelijk toe wat iedereen al wist. Ik hoop wel dat nu eens aanleiding geeft om het onderzoek naar de terroristische aanslagen op Makro vestigingen te heropenen. Of verjaart poging tot doodslag ook?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_60581852
Het meest schokkende is dus dat dat antecedenten-onderzoek niet deugt.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 18:58:44 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60581889
quote:
„Duyvendak mentor van terreurgroepen”
07-11-2003 20:05 | Jan van Klinken
Kamerlid Wijnand Duyvendak van GroenLinks heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een gerespecteerd politicus. Hinderlijke vragen van journalisten over zijn extreem linkse verleden komen hem daarom extra slecht uit. Hij doet ze af met de bewering dat hij destijds juist een matigende rol heeft gespeeld. Dat verweer is door nieuwe publicaties wel erg ongeloofwaardig geworden.

Binnenkort behandelt de Tweede Kamer de nieuwe Wet terroristische misdrijven. Die wet biedt meer ruimte om terroristen de voet dwars te zetten. Opmerkelijk is de definitie van terrorisme die de wet hanteert. Gewelddadige actiegroepen zoals RaRa zouden nu ook onder de wet vallen.

Enkele weken geleden hoorde de Tweede Kamer een aantal deskundigen over het wetsvoorstel. Ze kwamen van buiten de Kamer. Er had echter ook een eigen expert gevraagd kunnen worden: het kamerlid Wijnand Duyvendak van GroenLinks. Hij was jarenlang het brein achter een extreem links milieu dat steeds gewelddadiger werd.

Schiphol

Duyvendak is sinds mei vorig jaar lid van de Tweede Kamer. Hij stond vierde op de lijst van GroenLinks, direct na Rosenmöller, Femke Halsema en Marijke Vos. Hij houdt zich in de Kamer vooral bezig met verkeer en waterstaat. Als weinig anderen is hij thuis in het Schiphol-dossier. Niet zo verwonderlijk, want als staflid van Milieudefensie studeerde hij jarenlang op mogelijkheden om uitbreiding van de luchthaven via legale en illegale acties te verijdelen.

Lastige vragen van journalisten over zijn achtergrond bevallen hem steeds minder. Van enige spijtbetuiging is geen sprake. Hij zegt „strontchagrijnig” te worden van de „verdachtmakingen.” Toch zal zijn humeur de komende tijd nog verder op de proef worden gesteld. Over het verleden van Duyvendak blijkt het laatste woord nog lang niet gezegd en zeker niet geschreven te zijn.

Het kamerlid kwam voor het eerst in opspraak in 1996 door een publicatie in De Telegraaf. Duyvendak is dan campagneleider bij Milieudefensie, waar zijn ster snel rijst. Het blad heeft zijn doopceel gelicht en komt tot de verbijsterende ontdekking dat Duyvendak nog een tijdje is verdacht van directe betrokkenheid bij RaRa. Dat was een netwerk van extreem radicale activisten die in de tweede helft van de jaren tachtig voor grote paniek in dit land zorgden.

Bij aanslagen op Makro-vestigingen, tankstations en andere doelwitten werd voor meer dan 100 miljoen gulden schade veroorzaakt. Ook aanslagen op ministeries, marechausseekazernes en het huis van een staatssecretaris werden aan RaRa toegeschreven.

De mogelijke betrokkenheid van Duyvendak bij RaRa was niet zomaar een gerucht. De Telegraaf staafde die onthulling met politiedocumenten. De publicatie slaat -om het in RaRa-termen te zeggen- in als een bom. Toch kan dit alles niet verhinderen dat Duyvendak het bij Milieudefensie tot directeur schopt.

Op heterdaad

Vlak voor zijn verkiezing tot lid van de Tweede Kamer volgt in deze krant een nieuw bericht over het verleden van Duyvendak. Hij blijkt tot gevangenisstraf te zijn veroordeeld nadat hij op heterdaad was betrapt bij een inbraak in een militair complex. Dat gebeurde in zijn hoedanigheid van activist van Onkruit.

Ook die publicatie had geen verdere gevolgen voor zijn carrière. Aan kamerleden worden geen nadere eisen gesteld. Alleen als ze door de rechter zijn uitgesloten van het kiesrecht, wordt toelating tot het parlement geweigerd. Zoiets komt eigenlijk nooit voor. Zelfs een strafblad is geen probleem.

GroenLinks had als enige de intrede van Duyvendak in het parlement kunnen verhinderen door vroegtijdig onderzoek te doen. Maar de partij heeft nooit enige aandrang in die richting aan de dag gelegd. Geen wonder. Voorzitter van de partij was tot voor kort Mirjam de Rijk, de levensgezellin van Wijnand, die bovendien zelf als activiste betrokken was bij harde acties.

Daar komt bij dat GroenLinks een verleden als radicaal activist niet als een beletsel ziet voor een politieke carrière. Zo is Mirjam de Rijk tegenwoordig lid van de Senaat, waar ze zich in het gezelschap bevindt van fractiegenoot Sam Pormes. Hij behoorde ooit tot de militante Molukse jeugdbeweging.

Strateeg

De jongste journalistieke productie over Wijnand Duyvendaks roemruchte verleden is te vinden in HP/De Tijd van deze week. Het blad heeft gesproken met activisten die destijds in zijn omgeving verkeerden. Hij komt uit het relaas naar voren als een strateeg, iemand die de grote lijnen uitzette.

Zo is hij volgens vroegere vrienden de bedenker van het concept van basisgroepen. De belangrijkste extreem linkse organisaties uit die tijd splitsten zich op in kleine cellen. Het Dierenbevrijdingsfront werkt nog steeds zo. Dat politie en justitie nauwelijks vat op deze bewegingen kregen, is aan die strategie toe te schrijven.

HP/De Tijd heeft ook geprobeerd te achterhalen of hij een rol in RaRa heeft gespeeld. „Misschien”, zo vervolgt het blad, „moeten we de vraag omdraaien: hoe zou hij niet gelieerd kunnen zijn aan RaRa?” Aanwijzingen zijn er voldoende. Maar bewijzen ontbreken. In zijn weerwoord houdt het kamerlid vol dat hij nimmer bij RaRa betrokken was.

Bluf!

Ontkenningen van hem zeggen overigens niet zo veel. Duyvendak blijkt wel vaker flexibel met de waarheid om te gaan. In De Groene Amsterdammer van 23 oktober 1996 zei hij bijvoorbeeld: „Ik heb me altijd verzet tegen ondergrondse structuren en geweld.” Enkele maanden geleden liet hij Vrij Nederland weten „extra gekrenkt” te zijn over de belastende publicaties „omdat ik me indertijd in de actiebladen juist tegen het geweld van RaRa heb gekeerd.”

Een lachsalvo weerklinkt in het kantoor van onderzoeker Peter Siebelt als hij van die uitspraak kennisneemt. „Hij wordt al een echte politicus: Draaien en liegen”, concludeert de auteur van het spraakmakende boek ”Eco Nostra”.

In dat boek schetst hij het milieu waaruit Fortuyns moordenaar Volkert van der G. voortkwam. Het droeg ertoe bij dat het dierenactivisme op de politieke agenda kwam te staan en voor het eerst door een kamermeerderheid als terrorisme werd bestempeld.

Volgende week zal onder de titel ”RaRa wie ben ik?” een nieuwe publicatie van Siebelt op de markt komen die geheel aan Duyvendak is gewijd. Daarin gaat hij uitvoerig in op de rol van het actieblad Bluf! Van dat blad was Duyvendak volgens Siebelt een van de meest prominente figuren. Publicaties waarin geweld werd veroordeeld, is hij niet tegengekomen.

Integendeel, het blad riep juist op tot harde acties, sabotage, het plunderen van winkels en inbraak bij overheidsinstellingen. Ook gaf het instructies voor het gebruik van valse legitimatiebewijzen en grossierde het in recepten voor explosieven en brandbommen.

„Duyvendak was een belangrijke mentor van terreurgroepen. Via Bluf! wist hij zijn strategie van sabotage, chantage en geweld over te brengen op generaties radicalen in ons land. Veel methoden en tactieken die zij vandaag de dag hanteren, komen voor een belangrijk deel uit zijn koker”, stelt Siebelt. Voor de definitie van terreur verwijst Siebelt naar de Van Dale: „Georganiseerde geweldpleging ter bereiking van politieke doelen.”

Hij werpt de vraag op „waarom een parlementariër die blijft liegen over zijn terroristische verleden welkom blijft op het Binnenhof?” Die vraag zal in eerste instantie door GroenLinks zelf beantwoord moeten worden.

Bron: Reformatorisch Dagblad
Mijn reisverslagen
pi_60581946
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 18:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Peter Siebelt

Lol.

En er loopt al een topic over.
pi_60581949
Wat mij betreft wordt deze politicus onmiddellijk uit de Tweede Kamer gehaald, zonder wachtgeldregeling. Alhoewel.... er zijn nu eenmaal criminelen in Nederland en die hebben bij deze ook hun vertegenwoordiging in de Tweede Kamer.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 19:05:50 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60582016
Het blijft schokkend hoe links geweld structureel is genegeerd in Nederland.
Mijn reisverslagen
pi_60582029
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 19:05 schreef SeLang het volgende:
Het blijft schokkend hoe links geweld structureel is genegeerd in Nederland.

Hoezo is dat genegeerd ? Heb je ook voorbeelden ?
pi_60582076
Wat een pedant ventje zeg, die Duyvendak! Zal je maar blij mee zijn met zo'n leugenaar in je partij te hebben!

Kan hij geroyeerd worden uit de kamer, of op z'n minst uit de partij? Vind het toch wel iets van een Watergate schandaal hebben...
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 19:11:09 #9
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_60582108
Belachelijk, wat een ondermaatse mentaliteit zeg. Wees een vent, en ga niet lullen over 'mijn inbraak past binnen de context'.

Opzich vind ik overigens dat veroordeelde mensen na het uitzitten van hun straf wel het recht hebben om weer verkiesbaar te zijn. Maar Duyvendak neemt nu simpelweg een loopje met het goed fatsoen, hij heeft zijn straf ontlopen. Ik als GroenLinks-stemmer heb dan ook geen behoefte meer aan Duyvendak in de Kamer.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_60582252
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 19:09 schreef Demophon het volgende:
Vind het toch wel iets van een Watergate schandaal hebben...
Bijna net zoiets, ja!
Dit, dus.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 19:27:07 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60582415
Wat altijd wel karakteristiek is bij de linksen in Nederland is dat zij zich moreel superieur voelen en daardoor een blinde vlek hebben voor geweld en andere criminele activiteiten binnen eigen kring. Dit is weer een goed voorbeeld hiervan.
Mijn reisverslagen
pi_60582569
Maareh... dit was al in 2003 bekend dus?

Wat is de nieuwswaarde?
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 19:42:25 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60582716
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 19:33 schreef DennisMoore het volgende:
Maareh... dit was al in 2003 bekend dus?

Wat is de nieuwswaarde?
Dit was zelfs al ver voor 2003 bekend.
De nieuwswaarde is dat de dader nu zelf bekent.
Tot voor kort werd dit door de linksen ontkend. Bewijs het eerst maar eens etc etc.
In plaats van dit soort lieden uit hun gelederen te verwijderen en impliciet geweld goed te keuren.

Ben benieuwd naar de reactie van de linksen na deze bekentenis, maar het zal wel weer schouder ophalen worden in plaats van de boel eens op te schonen.
Mijn reisverslagen
pi_60582753
Als jij nou gewoon eens in een aandeel stikt, met je "linksen".
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 19:45:16 #15
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_60582786
Duyvendak Vies mannetje.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_60582849
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 19:42 schreef SeLang het volgende:

Dit was zelfs al ver voor 2003 bekend.
De nieuwswaarde is dat de dader nu zelf bekent.
Tot voor kort werd dit door de linksen ontkend. Bewijs het eerst maar eens etc etc.
Hij ontkende dat ie een strafblad had ?
pi_60582868
Ow, ik verwar even wat... Het gaat om twee inbraken.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 19:53:59 #18
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_60582949
Linkse terroristen.

Verder is het natuurlijk wel grappig dat zo'n figuur na bijna 25 jaar een lange neus maakt tegen iedereen. Nog knap dat-ie dit soort dingen zo lang verborgen heeft kunnen houden.

Gelukkig heb ik die Duyvendak altijd al een enge kwibus gevonden. Ik mag hopen dat de schlemiel vanaf nu politiek is uitgerangeerd.

Als het een rechtse activist was geweest, hing-ie allang aan de paal -- met koninklijke goedkeuring. Maar goed, deze schimmige onderwereldpion was links: vóór lieve diertjes, vóór onschuldige bloemetjes en dus zal er allemaal wel niet zoveel mee aan de hand zijn.

Afserveren die oudbakken hap.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 20:07:34 #19
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_60583245
Géén kloon van tvlxd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')