quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 17:39 schreef -SG- het volgende:Klacht4: Mensen die zeggen dat Fransen associaal zijn. Fransen zijn kei aardig en behulpzaam heb ik ondervonden

.
Fransen zijn behulpzaam zo lang ze je iets kunnen verkopen of zo lang ze kunnen laten zien hoe superieur ze zijn ("ah, jullie zijn de nieuwe buren? Laat me jullie vertellen over de overburen, nou, daar denk ik het mijne van hoor! Willen jullie trouwens even binnen kijken? We hebben ons huis net súperleuk laten opknappen!") Toen ik een paar weken geleden in Frankrijk was bleek maar weer eens dat Fransen erg vervelend kunnen zijn als ze willen.
* iemand parkeert zijn aanhanger precies naast je huis, op een inrit die duidelijk niet voor algemeen gebruik is (er hangt een kabel voor...). Vraag je hem of hij dat ding zou willen weghalen, krijg je als antwoord een uitdagend 'parce que....?' Nou waarom denk je, oetlul, ik zet mijn auto toch ook niet in jouw garage?
* kom je in een straat, die maar breed genoeg is voor 1 auto omdat er op jouw weghelft allemaal geparkeerde auto's staan, een rij andere auto's tegen en je gaat netjes de stoep op zodat ze erlangs kunnen. Ben je eindelijk 'aan de beurt' om zelf te rijden (en doet dat dus ook), kom je halverwege de straat een Fransman tegen. En in plaats van dat
hij deze keer de stoep oprijdt gaat hij op zijn strepen staan en dwingt jou terug achteruit ("de weg is geblokkeerd aan
jouw kant, dus
ik heb voorrang!"). Typisch Hollandertje pesten, want wie wel eens in Frankrijk gereden heeft weet dat Fransen over het algemeen lak hebben aan verkeersregels.
Een hele tijd terug ook nog het volgende meegemaakt:
* koop je in een winkel iets waar een prijsvraag aan vastzit, en neemt de kassabon niet mee na het afrekenen. Komt er in de auto achter dat je voor de prijsvraag de originele bon nodig hebt, dus terug naar de winkel. "Jammer dan," zegt de caissière, "die ligt al in de prullenbak," terwijl het overduidelijk is dat in die winkel de niet meegenomen kassabonnen worden bewaard aan zo'n 'prikker'.

Natuurlijk heb ik ook wel positieve contacten gehad met Fransen, o.a. uitgenodigd worden op de koffie (waarbij wel opvalt dat Fransen hun huizen inrichten op een manier die je je oma nog niet zou aandoen

), maar het algemene beeld is toch dat van de vervelende Fransoos.
Of zoals men wel eens hoort: "Frankrijk is een prachtig land; jammer dat er Fransen wonen."