abonnement Unibet Coolblue
pi_60566295
Binnenkort hoop ik voor 9 maanden in Amerika te gaan werken, maar omdat de afstanden in Amerika toch vaak wel wat groter zijn dan hier in Nederland en het openbaar vervoer ook niet altijd even perfect geregeld is (tja, wat wil je, als iedereen een auto heeft). Ik heb dus een auto nodig. Huren is niet echt een optie, veel te duur, dus ik wil er één gaan kopen. Gewoon tweedehands, en als ik daar weer wegga, verkoop ik hem weer.

Punt is dat ik geen idee heb waar te beginnen met kijken. Ik heb in een eerder topic hier al gelezen dat het redelijk moeilijk is om een auto te kopen, omdat je zit met een Nederlands rijbewijs, iemand die nog geen 21 is en eigenlijk pas 3 maanden zijn rijbewijs heeft.

Wat mijn situatie echter verandert: ik ben Amerikaans. Ik heb een Amerikaans paspoort en ben dus officieel US Citizen. In het topic dat ik gevonden had (http://forum.fok.nl/topic/856918) wordt gezegd dat je een SSN moet hebben en dergelijken, die heb ik (alleen de kaart niet). Wat voor procedures moet ik doorlopen om een auto te kunnen kopen waar ik legaal in kan rijden (die dus verzekerd is) ? Heb ik bijvoorbeeld een Internationaal/Amerikaans rijbewijs nodig ? Is er alsnog iemand nodig die 21 is ? Wat voor extra kosten heb ik naast brandstof en verzekeringen ? Waar moet ik nog meer rekening mee houden ?

Alvast bedankt!
Studeren in the States: My Destiny
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 02:40:22 #2
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60567049
In principe moet je de volgende dingen regelen:

1) SSN Nummer. Dit kan middels http://www.ssa.gov - Aangezien je Amerikaans staatsburger bent, en je zelf al aangeeft een SSN Nummer te hebben, hoef je alleen maar een nieuw kaartje aan te vragen, en dat kan vrij gemakkelijk door een formuliertje in te sturen. Volgens mij sturen ze het zelfs op naar Nederland, zo niet dan doe je dat zodra je een Amerikaans adres hebt/weet.

2) Zodra je een SSN Nummer hebt, kun je in de VS naar de DMV (Department of Motorvehicles) voor een "Driver Permit". Dit is nog geen rijbewijs, maar met een "Driver Permit" kun je een auto kopen, en belangrijker: laten verzekeren. - Je kunt namelijk geen examen doen in een onverzekerde auto. LET OP: Een "Driver Permit" wordt verstrekt aan mensen die geen rijbewijs hebben, en er moet verplicht iemand meerijden die ouder is dan 21 EN in bezit van Amerikaans rijbewijs tijdens het hebben van een "Driver Permit". Even een vriendje uitzoeken dus. (*)

3) Zodra je een auto hebt gekocht, EN hebt laten verzekeren, kun je terug naar de DMV voor je rijbewijs. Je dient opnieuw theorie examen te doen, gevolgd door een rijtest. Deze is pak-em-beet vergelijkbaar met Nederland, dwz je rijdt wat rond door de stad, keertje achteruit inparkeren, ook echt STOPPEN voor een STOP bord, etc. Je kunt als je het slim planned de theorie en praktijk op dezelfde dag of op de navolgende dag inplannen, en de kosten bedragen ergens tussen de $20 en $40 totaal (inclusief praktijk examen) afhankelijk per staat. Als je slaagt, krijg je per direct een rijbewijs mee dat drie maanden geldig is, en je echte, plastic kaartje wordt binnen 3 maanden naar je Amerikaanse adres opgestuurd. Je Nederlandse rijbewijs blijft gewoon geldig natuurlijk.


(*) Om het "vriendje-nodig-van-21-met-Amerikaans-rijbewijs" probleem te omzeilen, kun je ook examen doen in een verzekerde HUUR auto. Je rijdt dan met je Nederlandse rijbewijs legaal naar de DMV toe, alwaar je examen doet. Het enige probleem is wel dat er NAUWELIJKS of GEEN verhuurbedrijven zijn die ONDER de 21 een auto verhuren. (Er zijn er wel WAT geloof ik...) Onder de 25 is al problematisch, maar kan vaak wel met jonge-bestuurders-toeslag. Je zult hiervoor dus zelf al 21 moeten zijn. - Je zou ook "op de gok" kunnen rondrijden in een auto natuurlijk, maar je bent grondig de lul als je aangehouden wordt en er zit niet iemand van 21 of ouder naast je als je een "Driver Permit" hebt en nog geen Driver License.


Hoe ik aan deze kennis kom? Ben zelf op mijn 28e verhuisd naar de VS, met mijn Amerikaanse vrouw, en heb ongeveer de bovenstaande procedure doorlopen. Mijn vrouw was (allang) boven de 21, en kon dus dienen als bijrijder voor mijn "Driver Permit". Examen gedaan, etc.... in principe had ik van de dag dat ik voet zette op Amerikaanse bodem, alles binnen twee weken geregeld. Op 11 April 2002 emigreerde ik officieel, met alle juiste papieren, een goede week later had ik een SSN kaart, meteen alles geregeld bij de DMV, auto gekocht, en eind April had ik alles voor elkaar. In de tussentijd mocht ik overigens gewoon rondrijden met mijn Nederlandse rijbewijs in de auto van een familielid.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_60570777
Is het niet mogelijk om je NL rijbewijs om te zetten naar een VS rijbewijs
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_60571617
In principe moet ik dus die hele procedure die buitenlanders volgen nu zelf ook volgen, alleen het is voor mij makkelijker omdat ik een SSN heb ? Ik heb op ssa.gov het formulier gevonden die me een SSN geeft, maar er zitten (niet geheel onverwacht) weer een aantal haken en ogen aan.

Ik ben iig goed op weg geholpen, thanks!
Studeren in the States: My Destiny
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 14:05:26 #5
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_60575110
Hier kunnen ze je vast wel helpen: Verenigde Staten van Amerika Deel 9
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')