abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 augustus 2008 @ 10:06:17 #1
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_60544039
Voegt dat nou écht wat toe, of blijft het gewoon kei-duur keukenzout?
I follow you......but not on Twitter
  maandag 4 augustus 2008 @ 10:08:23 #2
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_60544070
gaan huisvrouwen fuckin hard van trippen!
*Hosselcopter*
pi_60544324
Keukenzout NaCl dus.

proef het verschil nou maar.
Steen zout uit tibet (roze)
Jozo zout van akzo
Fleur du sel
Having too much is no better than having sufficient.
  maandag 4 augustus 2008 @ 10:25:57 #4
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_60544373
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 10:23 schreef dollyking het volgende:

Steen zout uit tibet (roze)
Uit welke hoge hoed komt dit konijn nou weer?
I follow you......but not on Twitter
pi_60545623
alle zout is zeezout.
er is nog een leuk programma wat daar over gaat.
keuringsdienst van waarde, kan de goede uitzending zo gauw niet vinden.
  maandag 4 augustus 2008 @ 11:56:43 #6
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_60546184
tvp, de materie klinkt interessant!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_60546936
Bij fleur de sel, grof zeezout e.d. bevat het zout naast de NaCl ook nog wat andere minderalen. Sommigen beweren het smaakverschil te kunnen proeven (denk bijv aan de toegevoegde jodium bij keukenzout, dat proef je wel).

Nou ja, hoe dan ook: als je het gewoon gebruikt om je tomatensaus mee te zouten, neem je gewoon keukenzout, maar als je het niet oplost, neem je een fancier zoutsoort. Althans, dat is de stelregel in mijn keuken.
Korrels grof zeezout door de kruidenboter, bijvoorbeeld. Of maldon-vlokken over je groenten. De 'bite' van duurdere zoutsoorten is namelijk wel degelijk lekkerder
pi_60616239
Fleur de sel is een van de weinig zouten die inderdaad een iets anders smaak heeft. Laatst stond er nog een smaaktestje in het NRC en de FDS werd er feilloos uitgehaald. Het wordt in Bretagne gewonnen uit verdampte stukken zee, en dat zit natuurlijk ook in de prijs. Maar hoewel de meeste speciale zouten inderdaad geldklopperij zijn, is FDS een van de uitzonderingen. En inderdaad meer te gebruiken als garnering oid en niet om er de dagelijkse dingen mee te zouten.
anonieme razernist
pi_60616512
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 10:25 schreef 1-of-6Billion het volgende:

[..]

Uit welke hoge hoed komt dit konijn nou weer?
Smaakt wel degelijk anders.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 11:44:01 #10
185545 maartenducrot
koning van biafra
pi_60622788
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 01:58 schreef NoCigar het volgende:
Fleur de sel is een van de weinig zouten die inderdaad een iets anders smaak heeft. Laatst stond er nog een smaaktestje in het NRC en de FDS werd er feilloos uitgehaald. Het wordt in Bretagne gewonnen uit verdampte stukken zee, en dat zit natuurlijk ook in de prijs. Maar hoewel de meeste speciale zouten inderdaad geldklopperij zijn, is FDS een van de uitzonderingen. En inderdaad meer te gebruiken als garnering oid en niet om er de dagelijkse dingen mee te zouten.
In Italië zag ik verschillende potjes met Himalayazout, Cypruszout, Iranzout, Bretagnezout en nog wat soorten, maar het meeste maakt dus niet echt verschil?
Live vanuit Frankrijk!
Jongens jongens toch, nou ik geef het je te doen, hoor.
pi_60622840
Bij Himalayazout is het vooral de presentatie-wijze: die roze brokken, die je aan tafel raspt. Zo chic
pi_60623571
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 12:36 schreef ColdFeet het volgende:
Bij fleur de sel, grof zeezout e.d. bevat het zout naast de NaCl ook nog wat andere minderalen. Sommigen beweren het smaakverschil te kunnen proeven (denk bijv aan de toegevoegde jodium bij keukenzout, dat proef je wel).

Nou ja, hoe dan ook: als je het gewoon gebruikt om je tomatensaus mee te zouten, neem je gewoon keukenzout, maar als je het niet oplost, neem je een fancier zoutsoort. Althans, dat is de stelregel in mijn keuken.
Korrels grof zeezout door de kruidenboter, bijvoorbeeld. Of maldon-vlokken over je groenten. De 'bite' van duurdere zoutsoorten is namelijk wel degelijk lekkerder

NeZo (blauw) heeft geen toegevoegd jodium, JoZo (rood) wel
  donderdag 7 augustus 2008 @ 12:26:01 #13
185545 maartenducrot
koning van biafra
pi_60623812
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 11:46 schreef ColdFeet het volgende:
Bij Himalayazout is het vooral de presentatie-wijze: die roze brokken, die je aan tafel raspt. Zo chic
Dat Himalayazout wat ik heb gezien was al geraspt, dus daar ging het iig niet om
Jurrasic Salt is trouwens ook zo'n roze brok die je moet raspen, en dat heeft iig wel een eigen smaak.
Live vanuit Frankrijk!
Jongens jongens toch, nou ik geef het je te doen, hoor.
pi_60623968
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 11:44 schreef maartenducrot het volgende:

[..]

In Italië zag ik verschillende potjes met Himalayazout, Cypruszout, Iranzout, Bretagnezout en nog wat soorten, maar het meeste maakt dus niet echt verschil?
Er zijn er wel die verschil maken hoor, maar welke dat allemaal zijn zou ik niet durven zeggen. Veel is denk ik ook vanwege het uiterlijk: zo kreeg ik ooit zwart zout uit Thaïti geserveerd bij een gerecht.
anonieme razernist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')